tyhmä sekä maalla että kaupungissa asunut ja vain Helsingissä vieraillut kysyy

äiti 40plusplus

Aktiivinen jäsen
28.05.2005
10 811
0
36
luin tuolta tuon keskustelun kun oli reitillä etelästä pohjoiseen sattunut ketjukolari. ja jotkut siellä kävi keskustelua taas akselilla kumpi on parempi maalainen (missä kulkee maalaisen raja, kehä kolmosellako??) vai helsinkiläinen ja sitten vielä erotellen aidot Helsingissä syntyneet ja sinne muuttaneet. mikä tekee oikeasti ihmisestä paremman? ja jostakin asuinpaikasta paremman kuin toisesta?

Stadin raja kulkee Kehä I:ssä. Stadilainen ei muuta sen ulkopuolelle, mutta ei silti halveksi niitä, jotka siellä asuvat. Stadilainen on samalla tavalla ylpeä kotiseudustaan kuin kuopiolainen, inarilainen tai teuvalainenkin ja haluaa asua kotiseudullaan. Stadilaiset eivät pidä itseään muita parempina.

Hesalaiset taas ovat joukko ihmisiä, joilla ei ole samanlaista kotiseuturakautta Helsinkiin kuin stadilaisilla. Heistä on hienoa olla hesalaisia ja heidän maaseudun rajansa kulkee Kehä III:ssa. Sen ulkopuolella asuvat ovat heidän mielestään juntteja. Heille on myös tärkeää asua nimenomaan Helsingissä, Espoo ja Vantaa ovat heille kauhistus.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Stadin raja kulkee Kehä I:ssä. Stadilainen ei muuta sen ulkopuolelle, mutta ei silti halveksi niitä, jotka siellä asuvat. Stadilainen on samalla tavalla ylpeä kotiseudustaan kuin kuopiolainen, inarilainen tai teuvalainenkin ja haluaa asua kotiseudullaan. Stadilaiset eivät pidä itseään muita parempina.

Hesalaiset taas ovat joukko ihmisiä, joilla ei ole samanlaista kotiseuturakautta Helsinkiin kuin stadilaisilla. Heistä on hienoa olla hesalaisia ja heidän maaseudun rajansa kulkee Kehä III:ssa. Sen ulkopuolella asuvat ovat heidän mielestään juntteja. Heille on myös tärkeää asua nimenomaan Helsingissä, Espoo ja Vantaa ovat heille kauhistus.
Kauniainenkaan ei saa armoa? :D

Tuo nyt on vain noita joidenkin tyyppien päähänpinttymiä. Itse syntynyt Hgissä & asun täällä edelleen, mutta en jaksaisi aina tuota täysin turhanpäiväistä väittelyä.

Ja jos se olisikin vain yksilöiden päähänpinttymä, mutta kumman paljon se saa myös palstatilaa maakunnan lehdissä - luen näitäkin taajaan & eri puolilla Suomea ja joku kumma siinä aina on, että muistetaan erikseen jossain välissä mollata Helsinkiä & helsinkiläisiä (siis sekä mielipidepalstalla että ihan jutuissa)..? Vastaavaa varmaan löytyy HS:n mielipidepalstalta, mutta sinnehän kirjaillaan ympäri maata muutenkin.

Minusta asuinpaikka tee kenestäkään syyllistä mihinkään, mutta olen ottanut tavaksi olla kertomatta olevani Helsingistä, niin säästyy paljolta turhalta suunpieksennältä. Huoh. Jaksaisi myöskään peitellä omaa taustaansa, mutta näemmä se on tässä maassa vaan pakko.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Maalaisen ja kaupunkilaisen ero piilee asuinalueen asukastiheydessä, ei kehäteiden rajojen mukaan.
taidan olla samaa mieltä. Minä asuin vielä toissa vuonna maalla, nyt kaupungissa, siis ihan virallisesti, en muuttanut minnekään. Tämä on kyllä silti ihan yhtä maaseutua kuin ennenkin, vaikka maalaiskunta lakkasi olemasta ja liityimme osaksi kaupunkia.

Jaa, minusta ok aluetta Aleksanterinkadulta etelään, muu ghettoa.

"Euroopan unionin tilastoviranomainen määrittelee kaupungeiksi sellaiset hallinnolliset alueet, joilla asuu vähintään 50 000 asukasta ja joiden väestötiheys on vähintään 500 henkeä neliökilometriä kohti."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaupunki#Kaupunkik.C3.A4site

sitä minä tässä ajoin takaa, kun jotkut "eteläsuomen ihmiset" katsoo ettei muualla Suomessa juuri elämää tai ainakaan kaupunkeja ja sivistystä ole, jos se sivistys edes kaupunkia vaatii. tiedä sitten onko ne kommentit pelkkää provosointia ja saattaakin olla vaikka rovaniemeläinen tai ivalolainen kirjoittamassa, kun tässä nikin takaa kukin huutelee mitä huutelee.

Ja hesalaisesta tulee hesalainen kun hän muuttaa Kirkkonummelta tai Vantaalta Helsinkiin :) Mystisesti unohtuu se oma tausta ja voi alkaa avoimesti halveksia muita vanhoilta kotiseuduiltaan :D

Oikeasta stadilaisesta ei kyllä stadilaisuus irtoa vaikka olisi asunut useamman kymmenen vuotta Espoossa, hyvänä esimerkkinä oma setäni :D Eikä stadilaiset tosiaan katso alaspäin muualla asuvia ja eläviä, toisin kuin hesalaiset ;)

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
sitä minä tässä ajoin takaa, kun jotkut "eteläsuomen ihmiset" katsoo ettei muualla Suomessa juuri elämää tai ainakaan kaupunkeja ja sivistystä ole, jos se sivistys edes kaupunkia vaatii. tiedä sitten onko ne kommentit pelkkää provosointia ja saattaakin olla vaikka rovaniemeläinen tai ivalolainen kirjoittamassa, kun tässä nikin takaa kukin huutelee mitä huutelee.
Löytyyhän sitä huutelua puolin ja toisin, jos siis palstakirjoittelua tarkoitat. Jos näitä juttuja ottaisi kovin todesta, en minäkään ikinä uskaltaisi mennä Kehä III:n ulkopuolelle vihamielisten ihmisten joukkoon :D

Alkuperäinen kirjoittaja PsychoKiller:
Maalaisen ja kaupunkilaisen ero piilee asuinalueen asukastiheydessä, ei kehäteiden rajojen mukaan.

Onko sulla mitään lukua heittää?

Noo, en nyt viitti päästäni heittää kun en varmaksi muista. EU:n määritelmän mukaanhan edes Tampere ei ole kaupunki, mutta Suomessa kaupungin määritelmähän ei ole sidoksissa väkilukuun/väentiheyteen.

Löytyyhän sitä huutelua puolin ja toisin, jos siis palstakirjoittelua tarkoitat. Jos näitä juttuja ottaisi kovin todesta, en minäkään ikinä uskaltaisi mennä Kehä III:n ulkopuolelle vihamielisten ihmisten joukkoon :D

on toki huutelua ja niin huutelen tässä minäkin....mutta Helsinkiin en ainakaan keskustaan muuttaisi. Ainoa syy miksi voisi siellä lähempänä olla olisi parempi lentokentän saavutettavuus, kun tuolta meidän "kotikentältä" ei kamalasti ulkomaan liikennettä ole

Alkuperäinen kirjoittaja PsychoKiller:

Onko sulla mitään lukua heittää?

Noo, en nyt viitti päästäni heittää kun en varmaksi muista. EU:n määritelmän mukaanhan edes Tampere ei ole kaupunki, mutta Suomessa kaupungin määritelmähän ei ole sidoksissa väkilukuun/väentiheyteen.

Teisko pilaa homman :)

on toki huutelua ja niin huutelen tässä minäkin....mutta Helsinkiin en ainakaan keskustaan muuttaisi. Ainoa syy miksi voisi siellä lähempänä olla olisi parempi lentokentän saavutettavuus, kun tuolta meidän "kotikentältä" ei kamalasti ulkomaan liikennettä ole
Ja mä taas mielelläni muuttaisin juuri Helsingin keskustaan :)

Ja mä taas mielelläni muuttaisin juuri Helsingin keskustaan :)

Oi, niin iso peesi! Mieti nyt kun asuis kampissa ikkunat tennariin päin. :p Joskus mä vielä toteutan haaveeni, vaikka sitten perinnönjaon jälkeen ukkoni kuoltua.

Oi, niin iso peesi! Mieti nyt kun asuis kampissa ikkunat tennariin päin. :p Joskus mä vielä toteutan haaveeni, vaikka sitten perinnönjaon jälkeen ukkoni kuoltua.
Mä olen asiasta haaveillut, ehkä vielä joskus :) Olisi ihanaa, kun kävelymatkan päässä olisi lähes kaikki. Ja nekin, mitkä ei ole, olisivat raitiovaunumatkan päässä.

Mä olen asiasta haaveillut, ehkä vielä joskus :) Olisi ihanaa, kun kävelymatkan päässä olisi lähes kaikki. Ja nekin, mitkä ei ole, olisivat raitiovaunumatkan päässä.

Miten mää muistelin, että sinä just haaveilit muuttavasi kauas maalle, asuvan edullisesti ja vaatimattomasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Miten mää muistelin, että sinä just haaveilit muuttavasi kauas maalle, asuvan edullisesti ja vaatimattomasti.
Muistelet ihan oikein :) Mutta mulle tuli järki päähän ja tajusin, että enhän mä jossain keskellä ei mitään voi mitenkään pärjätä. Jäätyisin vaan mökkiini tai tippuisin katolta ja hautautuisin lumen alle. Tämä talvi sai mut ajattelemaan haaveeni järkiperäisyyttä :D

Muistelet ihan oikein :) Mutta mulle tuli järki päähän ja tajusin, että enhän mä jossain keskellä ei mitään voi mitenkään pärjätä. Jäätyisin vaan mökkiini tai tippuisin katolta ja hautautuisin lumen alle. Tämä talvi sai mut ajattelemaan haaveeni järkiperäisyyttä :D

:D

minä taas tänä talvena olen ihan oikeasti alkanut miettiä mitkä olisi mahdollisuudet toteuttaa "eläkepäivät jossakin lämpimässä". Karibia on ollut ajatuksissani mutta kun tuo Haitin maanjäristys ja nyt kun Pääsiäsisaarilla ja Havaijillakin on tsunamivaara. Mutta kerranhan sitä kuolee ja ehkä kuitenkin mukavampi nauttia viime hetket lämmöstä vaikka paljain varpain rantahiekalla kuin paletua lumeen

Yhteistyössä