""tyhmä"" kysymys

  • Viestiketjun aloittaja Satu
  • Ensimmäinen viesti
:)
Sekoitan vielä vähän ja totean että hyvin monissa neuvoloissa ja sairaaloissa puhutaan viikon 12 olevan rv 12+. Meillä ainakin terkkari antaa ajan aina ""viikolle 21"" ja tarkoittaa että 21+jotain. Mutta normaalissa käytössä ja puhekielessä 11+3 on 12. viikko, rv 12 jne.
 
Janis 12+5
Kuten moni onkin vastannut olet viikolla 12. Ja haluan vielä painottaa, että suurin osa meistä (uskon niin) on sitä mieltä, että täällä ei voi tyhmiä kysymyksiä kysyä=) Janis 12+5
 
Eppu
Sinulla on viikkoja 11 täynnä, sanottais neuvolassa. Virallisesti ei muuta käytetä, voi toki sanoa että olet kahdennellatoista viikolla, mutta ne mitkä on täynnä merkitsevät.
 
Mutkikasta
Tämä asia tuntuu olevan todella hakusessa, yleiskielessähän 11+ on selkeästi 12. viikolla, aivan kuin kolmen kk jälkeen neljännellä kuulla (vrt. 19. vuosisadalla = 1800-luku). Oma terkkarini kuitenkin kanssa intti että kyseessä on viikko11 (siis jos 11+), luulin ensin et kyse on äidinkielen vaikutuksesta, mutta ilmeisesti näitä erilaisia tapoja ja tulkintoja löytyy.
 
nyrkkisääntö
.. on se, että terveydenhuollon ammattilaiset käyttävät termiä 11. viikolla (eli siis 11+), mutta raskauskirjoissa/kalentereissa katsot kohtaa viikko 12. Ja puhekielessä voi toki sanoa, että 12. viikolla (kahdennellatoista).

Itse sanon aina, että viikkoja on täynnä niin ja niin monta. Tai että olen sillä ja sillä kuulla, tosin ihmiset hämääntyvät siitäkin, kun yleisesti luullaan että raskauskuukausia on 9 eikä 10 :)
 
Janis 12+6
Oma äitini muuten hymähti kun joskus sanoin, että nykyään lasketaan raskauskuukausi kymmenen. Äitini kommentti oli ""ei se evoluutio nyt ihan kolmessakymmenessä vuodessa ole niin paljon muuttunut, sillä sinua minä vielä odotin yhdeksän kuukautta"" Naurahdin. Itse asiassa odotamme yhdeksän kuukautta, mutta laskemme kymmenen. Kuukaudethan lasketaan viimeisten kuukautisten alkamispäivästä...eli alkiotakaan ei silloin vielä ole.
Ihan vaan hauska huomata sukupolvien näkemysero asiaan, Janis 12+6
 

Yhteistyössä