tyhmiä kysymyksiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuleva äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuleva äiti

Vieras
Tässä olis muutamia tyhmiä kysymyksiä tulevalta äidiltä eli rv36 täynnä ja kovasti odotellaan uutta tulokasta, mutta mutta... Eli ensinnä pitääkö kaikki vauvan tavarat pestä etukäteen (toppapuku, peitto, harsot, lelut yms.)? Entäs tutin ja tuttipullon keittäminen? Tehdäänkö se myös etukäteen ja missä niitä sitten säilytetään ennen käyttöä?
Synnytyksestä olisin myös kysynyt ja leikkaushaavoista eli väliliha ja sektiohaavat. Itselläni on taipumus saada kaikkiin arpiin paksu arpikudos päälle ja nyt kauhistuttaakin, jos synnytysarpiin tulee samanlaista. (En siis ajattele pelkkää kosmeettista haittaa vaan paksu kudos jää myös vähän araksi)

Vaatteitten pesu taitaa olla aika maku kysymys.. itse pesin harsot ja sisävaatteet, ja lakanat, en toppapukuja ja täkkipusseja. Tutit ja tuttipullot ennättää kiehauttaa sitten kun/jos niitä tarvitsee, eihän siihen mene kuin 10 minuuttia.

Noihin arpiasioihin en osaa sanoa mitään..

Onnea matkaan!

Ei tyhmiä kysymyksiä olekkaan.Järkevä se neuvoa kysyy,jos on epävarma.

Minä pesin kaikki vaatteet.Mukaanlukien täkit,koska vauvalla saattaa olla kasvot vasten sitä ja tehdastärkki on paha herkälle iholle.
Ja just niinku edellinenkin sanoi,että pullot ehtii keittää,kun kotiudutte.Vaikka voihan sen miehellekkin jättää hommaksi,kun olette sairaalassa :)

Arvista sen verran,että mulle tehty sectio,eikä siitä jäänyt kovinkaan pahaa arpea,mutta eppari-haava-arpi on aika ""paksu"" ja koholla,mutta ei häiritse.Tuntee vaan tosi selvästi kun käsin koskee.Pitää vaan huolehtia,ettei pikkuhousut hankaa.Jotkut stringit jäi mulla pois,kun hankasi.

Onnea loppuraskauteen ja voimia koitokseen :)

Mä en oo pessy vaatteita,peittoja yms.Eikä meiän pojille ole mitään allergioita tullut. Mutta kukin saa pestä jos haluaa.
Tuttipullot ja tutit oon keittäny ennen käyttöönottoa.

Mulle tehty sektio ja toinen lapsi syntynyt alateitse.Sektiohaavasta ei oo jääny pahaa arpea,ei siis mitään paksua kudosta.Mut kyl arven tietenki huomaa vielä.(sektio tehty keväällä -04)
Mutta episiotomiahaavaa ei enää edes huomaa,se paranikin tosi nopeesti.(tehty keväällä -05)

Mullaki tuli pestyä vaatteet, paisi toppapuku. Lakanat kannattee pestä sen takia että tulevat pesun jälkeen pehmeemmiksi eikä ""haise"" uudelle.
Pulloja kyllä ehtii sitten myöhemminki keitellä jos tarpeen mutta alussa yleensä kaikki (ainakin suurinosa) imettää eikä pulloja tarvi juuri ollenkaan. Kannattaa kysyä sairaalasta että tarviiko pulloja edes keittää nykyään. Itse keitin kuukauden ja 1 kk neuvolassa naurettiin asialle, kolme vuotta sitten piti keittää siihen saakka kun alkaa syömään kiinteitä! Niin ne kaikki ohjeet muuttuu, mutta jokaisella on maalaisjärkeä käytettävänä =)
Onnea uudesta tulokkaasta!!!

Minä olen myös pessyt kaikki vaatteet ja makuupussit. Halusin, että niihin tulee puhdas tuoksu.
Minulle tuli synnytyksessä 1.asteen repeämä ja laitettiin 4 tikkiä. Nyt synnytyksestä on 7 viikkoa ja haava parantunut todella hyvin eikä mitään arpea tunnu. Kannattaa huuhdella haavaa vedellä usein, se auttaa parhaiten.

mä ainakin pesin kaiken kun en tykkää kaupan hajusta...mukavampi kun tuoksuu omalle!

pulloissa ja tuteissa ainakin lukee et pitäisi steriloida keittämällä 5min. ennen käyttöön ottoa.
Mä keitin pullot joka syönnin jälkeen niin kauan kunnes poika rupesi syömään kiinteitä sen jälkeen olen keittänyt aina joskus.
Tutit varsinkin kun syö niitä niin paljon.

Minulle tuli toisen asteen repeämä sekä välilihaan että häpyhuuleen. Väliliha parani tosi nopeasti ja hyvin ei huomaa mitään. mut häpyhuuli vetäytyi arven kohdalta ja tuntuu muutenkin vieläkin epämukavalta (4kk synnytyksestä) Tikkejä oli paljon ja osa niistä repesi, joten toi häpyhuulen juttu varmaan johtuu siitä.

Itse pesin etukäteen kaikki suoraan ihoa vasten tulevat tekstiilit eli bodyt, potkupuvut, harsot, pyyhkeet, lakanat jne. Toppapuvut ja muut päällysvaatteet jätin pesemättä. Tuttipullot ja tutit on syytä keittää, mutta sen ehtii kyllä tehdä sitten kun vauva on jo syntynyt.

Kärsin itsekin arpikudoksen ""liikakasvusta"", joten ilmoitin vaivastani hoitavalle lääkärille heti kun sain tietää sectiosta. Mainitsin asiasta myös leikkauspöydällä, jotta leikkauksen tehnyt lääkäri varmasti tiesi asian ja osasi kiinnittää erityistä huomiota siihen, että haava suljetaan mahdollisimman siististi. Kotiin päästyäni olen hoitanut haavaa pitämällä arven päällä arpien hoitoon käytettävää silikonisidosta. Lisäksi olen käynyt oman terveyskeskukseni omalääkärillä ottamassa arpeen kortisonipistoksia kuukauden välein noin 3-4 kertaa. Leikkauksesta on nyt aikaa 5 kk ja arpi on hoidoista huolimatta hiukan kasvanut ja kohollaan, mutta tätä arpea kannan silti hyvin mielellänija ylpeänä:)
Kannattaa kertoa kaikille sinua hoitaville ihmisille tästä taipumuksesta, jotta saat asianmukaista hoitoa myös sairaalasta kotiuttamisen jälkeenkin.

Yhteistyössä