tymä kysyy; mitä rahaa saa jos opiskelee äitiyslomalla / hoitovapaalla?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja opiskelijaksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

opiskelijaksi

Vieras
vai onko edes "mahdollista" ?

mulla on vakituinen työpaikka, mutta jos kouluttautuisin lisää, niin saisin palkankorotuksen.

oppisopimus ei ole mahdollinen.

entä jos joskus tulevaisuudessa tulisin raskaaksi, voisinko käyttää hoitovapaan opiskeluun? kun olisin joka tapauksessa pois töistä...?

ymmärrätteköhän mitä tarkoitan...
raskaus ei ole tällä hetkellä suunnitelmissa ja mistäs sen tietää tulisinko edes raskaaksi, mutta tuli tällainen ajatus mieleen... :)

Hoitovapaalla saat käsittääkseni ainakin kotihoidontuen, mikäli lapsesi on kotihoidossa.
Opiskelusta en tiedä, että saatko Kelalta jotain...
Mutta kuvittelisin, että ei se ole keltään pois jos opiskelet hoitovapaan aikana.

[QUOTE="Ilona";24574521]No mä ihmettelen vain, miten sä pystyt opiskelemaan samalla kun hoidat sitä lasta?[/QUOTE]

on mulla keinoni :D
mutta tää nyt ei vastannu mun kysymykseen.

[QUOTE="Ilona";24574521]No mä ihmettelen vain, miten sä pystyt opiskelemaan samalla kun hoidat sitä lasta?[/QUOTE]

Musta se oli just parasta aikaa opiskella. :D Lapsi nukkuu kuitenkin aika paljon, ja leikkii tuossa lattialla kun minä lueskelen sohvalla, paljon enemmän aikaa kuin sillon kun pitää samalla työssä käydä.. :)

Mä opiskelin hoitovapaalla hierojaksi.
Maksullinen koulutus, en saanut lisätukea mistään.
Kysyin kelalta onko ok, ja kuulemma oli, kun lapsi oli kuitenkin kotona.

No riippuu kumpaa haet, joko sitä opintorahaa vai kodinhoidontukea, molempia ei voi saada yhtä aikaa. Ja kokemuksesta: Mieti 2 kertaa opiskeletko samalla kun hoidat lastasi kotona, siinä kärsii helposti opinnot tai äidin pää

No riippuu kumpaa haet, joko sitä opintorahaa vai kodinhoidontukea, molempia ei voi saada yhtä aikaa. Ja kokemuksesta: Mieti 2 kertaa opiskeletko samalla kun hoidat lastasi kotona, siinä kärsii helposti opinnot tai äidin pää

esikoisen ollessa 1v aloitin opiskelut oppisopimuksella plus rakennettiin samalla omakotitaloa, että ei voi olla rankempaa :D sillon meinas pää levitä...!

mutta juuri sitä siis nyt meinasin, että se opiskelu ei esim.vaikuta kotihoidontukeen jos lapsi tosiaan on kotona.. :)

Noh, siis kotihoidontukea saat. Ymmärtääkseni kotihoidontukea ja opintotukea on mahdollista saada samanaikaisesti, mutta kotihoidontuki lasketaan tuloiksi opintotuen tulorajaa laskettaessa. Ja opintotuen saaminen riippunee varmaan siitä, mitä opiskelisit ja missä oppilaitoksessa ja onko mahdollisesti tukikuukaudet jo käytetyt tms.

Lapsi ei saa olla päivähoidossa, jotta saa kotihoidontukea.

Hoitovapaalla voit saada opintotukea joka on 270 e (asumislisää tuskin saat jos miehesi on töissä ). Äitiyslomalla voit myös saada opintotukea JOS saat äitiyspäivärahan miniminä, mutta jos palkkaan perustuen et sitä saa.

Mä opiskelin koko äitiysloman ja myös hoitovapaalla :)

Siis voit opiskella myös äitiysloman aikana. Silloin saat äitiys ja vanhempainpäivärahaa. Jos haet ja saat myös opintotukea samalle ajalle, maksetaan äitiys ja vanhempainraha miniminä.

Äitiysloman jälkeen voit saada kotihoiton tukea ja opiskella ja nostaa opintotukea. Kotihoidon tuen saa jos lapsi ei mene kunnalliseen hoitoon. Sen voi saada myös, vaikka lasta hoitaisi mummo.

hakea opintovapaata työpaikaltasi. jos olet ollut yli vuoden samalla työnantajalla ja työhistoriaa takana 8 vuotta, pitäisi opintoihin saada aikuiskoulutustukea. luultavasi muuta tukea ei sitten saisi, mutta aik.koulutustuki on saman verran kuin ansiosidonnainen.

Yhteistyössä