Hae Anna.fi-sivustolta

Työ ahdistaa

Viestiketju osiossa 'Ihminen hädässä' , käynnistäjänä Pelokas, 12.06.2005.

1. Pelokas Vierailija

Aloitin juuri uuden työn, joka kestää muutaman viikon. Työssä joutuu markkinoida tuotetta ihmisille, suuressa ihmisjoukossa. Kärsin valtavasti jännittämisestä ja ihmispelosta. Ahdistun myös siitä, jos ihmiset näyttävät ynseiltä ja pahantuulisilta, otan sen itseeni vaikka niin ei missään tapauksessa saisi tehdä.

Menetin yöunet ja vapaa-ainakana mietin stressaantuneena seuraavaa työpäivää. Olen kärsinyt aikaisemmin paniikkihäiriöstä ja sosiaalisten tilanteiden pelosta. Olen perusluonteeltani äärimmäisen herkkä.

Pelkään seuraavia viikkoja, sitä etten saa nukuttua ja sitä että romahdan jotenkin. Pelkään myös sitä, tulenko koskaan sopeutumaan tähän maailmaan ja työelämään, koska otan kaiken niin raskaasti.

Tykkäisin tehdä jotakin työtä, ihan oikeasti, mutta pelkään tämän pelon sairastuttavan minut ennenpitkää.

2. Piia Vierailija

Sinua voisi auttaa se, että asennoituisit niin, että olet työssäsi ikään kuin roolissa ja et ole se itse, joka olet vapaa-ajalla. Olen itsekin vapaa-ajalla ujo ja arka ns. omana itsenäni ja työssä ulospäinsuuntaunut ja aktiivinen.

Myös se vie mukanaan pelon, että on innostunut työstään ja antaa sen viedä mukanaan. Itsekin mietin liiaksi ihmisten mielialoja työssäni ja vien ne kotiin. Pitää kuitenkin osata myös unohtaa ja tehdä jotakin muuta silloin kun asiat jäävät vaivaamaan. Ainahan se ei onnistu.

Työsi voi auttaa vähentämään pelkojasi jos jaksat vielä ja saat lisää onnistumisen tunteita työstäsi ja siten itsevarmuutta. Omia pelkojakaan ei kannata jäädä liiaksi miettimään. Yritä keksiä jotakin muuta tekemistä kun alat kelailemaan kauheuksia mitä sinulle voi tapahtua.

Uskon, että olet herkkänä ihmisenä hyvä ammatissasi, koska pystyt aistimaan ihmisten mielialoja. Mieti työsi hyviä puolia ja näe itsessäsi se mitä hyvää voit antaa työllesi, ihmisille.

3. ex-jännittäjä Vierailija

Minä en suosittelisi ""roolin vetämistä"". Se on pitemmän päälle tosi rankkaa hommaa! Sen sijaan suosittelisin sinua olemaan oma persoonasi ja itsesi. Ja usein muut eivät edes huomaa esittäjän jännittävän. Mikäli kärsit paniikkihäiriöstä, siinä ei roolin vetäminen kyllä auta pätkääkään. Rohkeasti vain tilanteisiin mukaan. Mikäli oireet pahenee, siihen on saatavana lääkitystä. Kannattaisi myös lueskella itsetuntoa käsittelevää kirjallisuutta ym. pohdiskella mistä jännittäminen voisi johtua.

Ja tarvittaessa, mikäli oireet pahenee, pyydä rohkeasti apua ammattiauttajilta!! Ei ole häpeän asia ollenkaan!!!

Voimia sinulle! Ja ole oma itsesi! Se on jo hyvä alku!! Itsetunnon kohottamielle kuten kaikelle muullekkin!!

4. Pelokas Vierailija

Kiitos erilaisista ja hyvistä näkökulmistanne. Pohdin nyt paljon tuota, vetäisikö roolia vai olisiko oma itsensä. Työhöni liityyvä tuotteen esittely tuntuu minusta jotenkin sellaiselta tyrkyttämiseltä ja juuri se tyrkyttäminen on luonteelleni vastaista. Inhoan itsekin sitä, jos minulle tullaan tuputtamaan jotakin.

Ajauduin tähän työhön, koska luulin ilmoituksen perustella sen olevan itsenäisesti tehtävää. Ja juuri itsenäistä ja yksinäistäkin työtä olisin etsinyt. En kehdannut kuitenkaan enää kieltäytyä työstä kun soitin työpaikalle ja sain tehtävän puhelinkeskustelun perusteella.

On totta, että tämän työn läpikäyminen vähentää varmaan ihmispelkoja. Toisaalta se on myös lisännyt niitä, sillä jotkut ihmiset ovat hyvin töykeitä.

Olen aikaisemmin hakenut ja saanut ammattiapua. Olen syönyt myös masennuslääkkeitä, jotka tekivät olon niin turraksi, ettei jaksanut edes jännittäää. Siksi tahtoisin kestää tämän työn ilman lääkitystä.

Olisiko neuvoja, kuinka saada nukuttua yö kokonaan ilman että murehtii seuraavaa päivää?

5. Muista Vierailija

Missään nimessä en suosittee työtä missä ahdistut ja joudut kärsimään sosiaalisten tilanteiden jännityksestä!

Muista että terveytesi on pääasia. Onko sinulla lääkitys (rauhoittavia?) No pari viikkoa menee nopeasti. Jos tuntuu että alat oireilemaan LOPETA TYÖ!

Suosittelen että keskustelet lääkärisi kanssa tai aloitat lääkityksesi/otat lääkkeesi oikein stressavina työpäivinä.

Huolehdi itsestäsi, parin viikon työ ei missään nimessä ole sen arvoinen että sairastutat itsesi uudestaan. Voi miksi et sanonut että et sovi työhön, että valitettavasti ymmärsit työnkuvan väärin.

Tuollainen työ on enemmänkin muutenkin rohkeammille ja karskimmille ihmiselle sopiva. Ei missään nimessä, herkille, masentuvaisille, paniikkihäiriöisille ja sosiaalisten pelkotilojen omaaville ihmisille.

6. Pelokas Vierailija

Niinpä, hyvä kysymys tuo että miksi en jo puhelimessa sanonut etten välttämättä sovi hommaan...Ongelma taitaa olla se että olen liian kiltti. Minusta tuntuu, että minun pitää täyttää jokin yhteiskunnallinen velvollisuus, vaikka tuntuisi kuinka kauhealta. Tunnen kauheaa syyllisyyttä ollessani työtön. Nyt koen syyllisyyttä siitä, että joudun tuputtamaan ihmisille tuotetta, jota he eivät edes välttämättä tarvitse.

Minut on kasvatettu siihen, että täytyy olla ahkera ja tunnollinen. Se on raskasta, koska psyykeni ja yhteiskunnan vaatimukset taistelevat jatkuvasti keskenään.

Olisi helpompaa, kun olisi karski ja kova ihminen. Olen käynyt välillä työpäivinä vessassa itkemässä, työ ottaa niin koville. Ehkäpä vuosien saatossa minustakin tulee kovempi, enkä enää stressaa niin paljon asioista.

7. Sannuli Vierailija

Kaksi viikkoa kyllä menee todella nopeasti vaikkei siltä tällä ehkä tunnukkaan. Mutta ymmärrän kyllä ahdistuksesi.
    Itse olen nykyisin suht reipas ja uskallan kieltäytyä useista asioista joista aikaisemmin en uskaltanut. Mutta olen itse myös aika herkkä vaikkakaan varsinaisia ongelmia minulla ei koskaan herkkyyteni takia ole ollutkaan.

Minulle myös tarjottiin jokin aika sitten vastaavaa työtä kuin sinulle mutta sanoin ihan suoraan etten ole sopiva sellaiseen työhön jossa ihmisille tyrkytetään jotain. Työnantaja ymmärsi tämän todella hyvin. Hän sanoi että kyseinen työ vaatii tietynlaista luonnetta, ja että kaikista siihen ei todellakaan ole.
    Olisin minä uskaltanut niitä tuotteita ihmisille tyrkyttää, siitä ei ole kysymys, mutta koska itse en tykkää näistä tyrkyttäjistä niin en missään nimessä itse heihin halua kuulua.

Jos asia tuntuu sinusta aivan ylivoimaiselta niin ota yhteyttä työnantajaan ja selitä asia niinkuin se on. Sano että halusit yrittää kyllä mutta et vaan yksinkertaisesti voi.
    Kerro myös paniikkihäiriöasioista ja lääkityksestäsi, vaikka se varmaan vaikeaa onkin. Uskon kyllä että työnantajasi ymmärtää asian ja siitä ei tule sinulle mitään ""seuraamuksia"".

Sinun kannattaa myös olla yhteydessä omaan työvoimatoimistoosi etteivät he jatkossa tarjoaisi sinulle tälläisiä paikkoja joihin et kykene pystyväsi.

Sinun ja minun kaltaisten ihmisten on vaikea olla itsekäs, mutta joskus on pakko. Kukaan ei meidän puolia pidä jos ei me itse! Sinä olet tärkeä. Muista se!

8. nalle Vierailija

Minusta sinun pitäisi jonkin aikaa sietää tätä työtä eikä antaa periksi. Kyllä oman pelokkuutensa ja arkuutensa pystyy voitttamaan jos oikein kovasti pinnistelee.
    Voisit ajatella asiaa siten, että jos et ole saanut kielteistä palautetta työstäsi niin sitten olet siitä selviytynyt. Se, vaatiiko työsi sinulta suuria ponnistuksia, on sinun oma arviosi ja jos olet siitä selvinnyt, niin voit olla myös ylpeä itsestäsi! Ja mitä enemmän päiviä kuluu, sitä enemmän saat varmuutta ja vakuuttavuutta ja lopulta huomaat, että jatkuva huolesi onkin oma, itsesi rakentama kultainen häkki.

Olen itse ollut tavattoman arka ja kärsinyt myös paniikkihäiriöistä, mutta en ole antanut periksi. En ole käyttänyt muita kuin beetasalpaajia - ne estävät punastelun, hikoilua ja käsien vapinaa. Ja nyttemmin olen niistäkin aika pitkälle jo luopunut. Se, että olet muuten terve ja työkykyinen, on suurin asia eikö vain ? Haluat elää eikö vain ? No, sitten vain pitää pinnistää ja olla sinnikäs.
    Ahkeruuteen ja tunnollisuuteen kasvattaminen on erittäin yleistä Suomessa ja siitä ei kannata ottaa syyllisyyttä ts. ylitunnollisuus täytyy myös tunnistaa eikä vaatia itseltään mahdottomia. Olen itse huomannut, että olen pikkutarkka ja pyyhin vaikkapa keittiön tiskipöydän viimeisen päälle kuivaksi ja nyttemin olen käsittänyt - että tämä on minun ominaisuuteni - sen kanssa täytyy elää.
    Itsestään pitää oppia tykkäämään kaikkine vikoineen ja puutteineen. Useimpia niitä muut eivät havaitse. Se,että tuntee itsensä, mutta myös pitää itsestään kaikkine vikoineen ja sitten niine suuremmoisine hyvine puolineen, muodostaa pohjan sille, että alkaa sopeutua itseensä ja pääsee monista kauhuskenaarioistaan.
    Olen 53 v ja käynyt tuota prosessia läpi ja olen vielä hyvin hengissä.

9. hae uusi työ Vierailija

Miksi olet hakeutunut alalla mikä ei sinulle sovi jos olet jännittäjätyyppi ja ihmisarka. Hakeudu alalle johon sovit ettei työ aiheuta unettomuutta ja muuta jännitystä.

10. Ammatinvalinta? Vierailija

Tuntuu siltä, että olet kyllä nyt työssä, joka ei sovi sinulle lainkaan. Noin hirveää ahdistusta työ ei saisi aiheuttaa. Onko sinun aivan pakko olla tässä työssä eli keskeyttäminen ja vaihto muunlaiseen työhön ei tulisi kysymykseen?

Markkinoiva esiintyminen on taitolaji ja sopii tietyntyyppisille ihmisille, jotka haluavat olla esillä. Jos pelkäät noin kovasti,et myöskään edistä myyntiä, sillä me luemme tarkasti toistemme kehonkieltä. Paljon paremmin kuin puhetta sellaisenaan.

Tuskin kukaan sinuun henkilönä ynseästi suhtautuu kuitenkaan, mainonta on vain kyllästänyt useimmat meistä.
    Mitäs jos puhuisit asian työnantajalle juuri sellaisena kuin se on, eli kerro, mihin työhön sopisit paremmin. Ja näin olisit enemmän hyödyksi. Jos saat tästä työstä työtodistuksen, kannattaisi senkin vuoksi hakeutua sellaiseen työhön, josta saat parhaat mahdollliset pinnat.

Ja noin yleisesti: jokaista esiintyminen jännittää, siitä ei pääse mihinkään. Vaikka olisi kuinka kokenut. Mutta on eri asia jännittää työssä, josta pitää kuin vastaenmielisessä hommassa.

Työvoimatoimistoissa voi testauttaa itsensä eli testi anta viitteitä, mihin ammattiin sopisit, jos sinulla ei ole siitä vielä selkeää kuvaa. Tsemppiä!

11. Pelokas Vierailija

Kiitos nimimerkille Ammatinvalinta. Olet oikeassa, ammatinvalintakysymys on erittäin tärkeä. Olen tehnyt ammatinvalintatestejä. Niiden mukaan minulle sopii parhaiten hiljaisuudessa ja itsenäisesti tehtävä työ. Juuri tällaista etsin kunhan tämä työsuhde päättyy. Olen aikaisemmin tehnyt itsenäisesi tehtäviä töitä ja saanut paljon positiivista palautetta.

Tämänhetkinen työ on tilapäistyö, joten kestän varmasti tämän kaksi viikkoa. Itseasiassa olen ylittänyt itseni, joka päivä pelkään yhä vähemmän. Ehkä tämä oli tarkoitettu näin, jouduin kohtaamaan ihmispelkoni.

Nyt olen ollut tosi onnellinen siitä, että ylipäätään sain työn, niin arka ja ujo kuin olenkin. :)

12. Ammatinvalinta Vierailija

Näin vähän arvelinkin eli, että hyvä, kun työtä saa, vaikka se ei välttämättä ole se sopivin tai lähellekään sitä. No, aikanaan nuorena olin tosi ujo, mutta kunnianhimoinen. Kamalinta mitä tiesin oli julkinen esiintyminen. Jouduin kuitenkin kaikissa ammateissani tehtäviin, joista valtaosa oli esiintymistä - sisäpiirille ja julkisesti. Siihenkin tottuu (aina tosin jännitin) ja niissä hommissa joutuu - kuten itsekin sanot - voittamaan itsensä. Se tunne on kyllä mahtava eli että minä osaan ja pystyn!

Kaikkea hyvää sinulle, ja mukavaa kesää työn lomassa!

13. Pelokas Vierailija

Kunnianhimo ja ujous on mielenkiintoinen yhdistelmä, kunnianhimon ohella sinusta löytyy herkkyyttä aistia muiden ihmisten tunteet. On mukavaa kuulla, että olet pärjännyt hyvin työelämässä peloista huolimatta.

Koen oman tilanteenikin valoisaksi, koska olen aina ollut kykeneväinen hakemaan ongelmiini apua ja puhumaan vaikeistakin asioista. Pahimmillaan voisi hautautua masennuksen ja pelkojensa taakan alla yksinäisyyteen ja syrjäytyä lopulta kokonaan.

Toivotan myös sinulle nimimerkki Ammatinvalinta oikein mukavaa kesää. Kiitokset kaikille vastanneille kannustuksesta ja hyvistä mielipiteistä. Toivon myös omalta osaltani voimia ja tsemppiä kaikille ujoille ja epävarmoille ihmisille. Vaikka maailma on ajoittain kova paikka, uskon että hippunen herkkyyttä ei täällä olisi ollenkaan pahitteeksi.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri