Hae Anna.fi-sivustolta

Työhaastattelu- kerro itsestäsi

Viestiketju osiossa 'Kahvitunnilla' , käynnistäjänä aamz, 12.06.2009.

1. aamz Vierailija

Vielä kyselen...

pelkään sitä kammottavaa kysymystä - kerro itsestäsi. Niin mitä?
    Eivät siis halua tietää kuka olen ja minkä ikäinen ja mitä harrastan jne. Vaan tarkalleen, mitä haluavat tuolla kysymyksellä tietää? Tuntuu, että kerroin jo hakemuksessa millainen työntekijä olen, mitä osaan...
    Neuvoja, kiitos!

2. haastelija Vierailija

Eikös tuo ole yleensä se ensimmäinen kysymys? Käsittääkseni sen tarkoitus olla ihan vaan alkulämmittelyä, niin että haastateltava saa kurkkunsa auki ja rentoutuu.
    Sisällölläkään ei niin väliä kunhan se ei ole ristiriidassa hakemuksesi kanssa. Eikä kannata jaaritella liian pitkään. Hyvä sisältö voi olla esim. mistä olet kotoisin, koulutus- ja työtausta lyhyesti sekä miksi haet kyseistä paikkaa. Tämä ei ole se kysymys, mistä kannattaa ottaa paineita. Tsemppiä vaan!

3. ota iisisti Vierailija

Se on yleensä todellakin lämittelykysymys. MUTTA se paljastaa sinusta myös arvovalintasi, sillä mieti vain millaisen mielikuvan luo henkilö joka aloittaa:
    * Olen koulutukseltani... tai
    * Olen äiti...

Tähän ei siis ole oikeaa eikä väärää vastausta. Vaan se paljastaa mitkä asiat itse itsestäsi näet tärkeiksi. Tarkoitus ei ole suinkaan toistaa cv:n tekstiä sellaisenaan!

4. Osa-aikaduunari Vierailija

Mielestäni pyyntö kertoa itsestään on niin epämääräinen, että kysyisin ensin tarkentavan kysymyksen tyyliin "haluatko kuulla koulutuksestani vai työhistoriastani..?"

5. ^Varmin tapa antaa itsestään ärsyttävän besserwisserin kuva on aloittaa haastattelu kysymällä haastattelijalta tarkentavia kysymyksiä. Voisi yhtä hyvin sanoa suoraan, että "etkö osaa edes kysyä kunnollisia kysymyksiä..."

6. Mitä kerrot, riippuu siitä minne haet töitä. Korosta niitä ominaisuuksia, jotka ovat tärkeitä työssäsi. Ei tarvitse kertoa pitkiä tarinoita, kerro lyhyesti. Sinun pitää olla vakuuttava, älä valehtele, mutta huonoista puolista ei kannata mainita, keskity hyviin ominaisuuksiisi. Jos kysyvät heikkouksiasi, niin kerro pienistä ja sellaisista, jotka eivät ole haitta työssäsi. Anna vakuuttava kuva, älä kerro esim. että olet ujo ja railakas....

Koska olet jo kertonut koulutuksestasi, niin kysymys varmaan tarkoittaa sitä, mitä olet ihmisenä. Onhan sinulla muukin identiteetti kuin työ/ammatti-identiteetti? Mitä mieltä ystäväsi ovat sinusta ihmisenä? Voit kertoa esim. että hyvien ystävien mielestä olen lojaali, luotettava, aina tarvittaessa paikalla...Voit harjoitella kertomaan itsestäsi luontevasti vaikka kotona peilin edessä.

Voit kertoa myös Esim.
    -Olen ihan tavallinen, ystävällinen, auttavainen, empaattinen, ihmissuhteet ja ystävät tärkeitä....Ja sitten vaikka esimerkkejä käytännössä...
    Tai:
    -Kunnianhimoinen, tehokas, päämäärätietoinen, hyvä organisoimaan ja löytämään uusia ratkaisuja....
    Tai:
    -Haluan vaihtelua, jännitystä, uusia haasteita, olen luova, kekseliäs, huumorintajuinen..
    Tai:
    -Olen hyvä ihmissuhteissa, tulen toimeen kaikkien kanssa, olen hyvä ryhmätyössä...
    Tai:
    -Tykkään tarkkuutta vaativista tehtävistä, olen kätevä käsistäni, en kyllästy rutiinitehtäviin, tykkään arkipäivästä, en kaipaa vaihtelua...

Luo oma profiili, mieti millainen olet ja ota esille parhaat puolesi, sellaiset, joista sinulle on hyötyä työssäsi. Yritä rentoutua ja olla jännittämättä liikaa. Onnea matkaan!

7. Osa-aikaduunari Vierailija

Mielestäni on parempi tehdä vastakysymys, kuin yrittää arvata mitä haastattelija ympäripyöreällä kysymyksellä mahdollisesti haluaa tietää. Jos työnantaja pitää vuoropuhelua haastattelutilanteessa besserwisseriytenä, niin todennäköisesti hänen suhtautumisensa työntekijöihin on muutoinkin alentava. Ymmärrän kyllä, mitä nimimerkki Haastateltu haastattelija tarkoittaa: paljon on merkitystä myös sillä, millä asenteella ja äänensävyllä nämä vastakysymykset esittää. Toisaalta selkeä kysymysten asettelu on osoitus myös haastattelijan ammattitaidosta. On molempien osapuolten etu, että työnhakijan ei tarvitse kokea haastattelutilannetta kiusallisena kuulusteluna.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri