Hae Anna.fi-sivustolta

Työharjoittelu

Viestiketju osiossa 'Ihminen hädässä' , käynnistäjänä kokemuksia?, 06.02.2006.

1. kokemuksia? Vierailija

Kun ei pääse opiskelemaan eikä töihin, niin pakko mennä työharjoitteluun. Millaisia kokemuksia löytyy? siis työmarkkinatuella.

2. niin Vierailija

Ihan kivaa. Saa helpoimpia hommia. Muista tehdä 6 h vähintään. Siskoni teki 4 h ja ei saanutkaan sitä 8 e pv.lisää. Voit sen jälkeen päästä johonkin töihin, kun oot oolu työharjottelussa, mutta yleensä juuri tämäm firma ei palkkaa. koska pitää olla kokemusta enempi.

3. hui Vierailija

Työttömän kusetusta se on. Mutta pakko siihenkin on työttömän osallistua, koska muutakaan vaihtoehtoa ei ole. Itsellä ei ole kokemusta vielä moisesta, mutta tuttujen kertomana työharjoittelija on ilmainen orja, jolle ei armoa tai arvostusta anneta. Useat työpaikat kierrävät aina vaan uusia harjoittelijoita, kukaan ei koskaan saa sitä duunia.

Kaikkein hankalimmat työt ja työajat teetetään ilmaisella ja mitään etuja ei hänelle anneta, esim. ilmaista kahvikupillista, minkä vakituiset saavat. Ei tietenkään kukaan ole asiallinen ja ystävällinen ilmaiselle, vaan hän on koiran veroinen.

Tämä on vain yksi kädenojennus, yksi tulonsiirto yhteiskunnalta työpaikoille, heille annetaan ilmaisia työntekijöitä. Ilmaiset työntekijät ovat yksi este työpaikkojen synymiselle. Kuka nyt palkkaisi ihmisen töihin, kun voi käyttää ilmaista työvoimaakin.

4. kalle Vierailija

Kovin oli hyrkät mielipiteet nimimerkillä Hui, vaikka ei itse ollut edes ollut työharjoittelussa.
    Toivottavasti uskallat aukaista mieltäsi hieman ja suhtautua mahdolliseen työharjoittelupaikkaan tai muuhunkin edes odottavalla mielellä - tuomita vasta kun olet nähnyt mitä se on!
    On tietenkin huonoja paikkoja,
    mutta on hyviä myös.
    Mulla on tuttavapiirissa puolentusinaa ihmistä, jotka ovat viihtyneet hyvin työharjoittelussa ja ovat saaneet sen jälkeen töitä! Muutama ihan ""vakipaikan"" ja pari pitkiä määräaikaisia.
    Paljonhan riippuu miten asian itse kokee:
    joskus on vain niin, että olemassaolevaa todellisuutta ei ihminen kykene muuttamaan, mutta sen miten siihen suhtautuu voi itse päättää!
    Onnea Sinulle ap työharjoitteluun - lähde avoimin mielin!

5. hui Vierailija

Minulla on runsaasti tuttavia ja nämä ikävät kokemukset ovat heidän kokemiaan. Ammattitaitaitoisia ihmisiä pakotetaan oman alan töihin ilmaiseksi harjoittelemaan, he eivät harjoitusta kaipaa, koska osaavat erinomaisen hyvin ne työt. He ovat itse säästösyistä saaneet lopputilin ja ilmaisia on otettu tilalle.

Jos työpaikka ei olisi saanut ilmaista töihin, olisi heidän ollut pakko palkata joku siihen työhön normaalipalkalla. Joku työtön olisi tarvinnut ne palkkaeurot, mutta hänen on tehtävä se työ ilmaiseksi. En ymmärrä, mitä hyvää tässä systeemissä on, paitsi tietenkin työnantajan kannalta.

Yksi ainoa tuntemani ihminen on työharjoittelun kautta saanut vakipaikan, ikääkin on jo yli 50 v, joten melkoinen ihme.

6. ihmetyttää Vierailija

kun nuo työnantajat ei palkkaa pitkäaikaistyöttömiä töihin palkkatuella. Ennen sen nimi oli työllistämistuki. Saavat paljon rahaa, että voisivat palkata. Mut ei näköjään tiedetä tästä systeemistä vai mikä siinä sit on?

7. hui Vierailija

Kiinnostuin heti, mitä se palkkatuki tarkoittaa? Saako siinä työntekijäkin ihan palkkaa ja minkä verran?

Vaikka kuinka paheksutte minua, kun haluaisin työntelijälle palkkaa, on totuus kuitenkin se, että ilman rahaa tai erittäin niukoilla tuloissa ihmisen on vaikea elää. Mitään tarpeellistakaan ei voi itselleen ostaa, ei edes kunnon ruokaa. Hammaslääkäriin ti ole varaa mennä ja lääkärin määräämiä lääkkeitä ei ole varaa ostaa. Siitäkin kirjoitellaan, mutta selvä syy on se, ettei työttömällä vain ole varaa laittaa lääkitystä kuntoon. Eikä kaikille eläkeläisilläkään.

8. Kyllä kelpaisi Vierailija

Mies on etsinyt sopivaa pitkäaikaistyötöntä, mutta ei löydy!

Kun ei ole rahaa palkata ketään, niin ehdotin tuota, että palkkatuella palkattaisiin joku. Mutta ei ole tietotaitoa.

Nyt on entinen työharjoittelija satunnaisesti töissä. Tai olisi vakituisenakin mutta kun ei ole niin paljon rahaa maksella palkkoja!

Kyseessä kuitenkin iso kaupunki mutta eipä vain löytynyt pitkäaikaityöttömistä ketään?! Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään ""ydinfysiikkaan"" verrattavaa osaamista mutta tietotaitoa pitäisi kuitenkin samalta alata jonkun verran olla.

9. johan nyt Vierailija

Epäpätevä työkkäritätikös ei anna pitkaaikaistyöttömien tietoja? Täällä yks olis. Ikää 45 v ja Kymenlaaksosta. En juo alkoholia enkä edes polta. Rumakaan en oo. Lapset jo tehty. Joo palkkatuki menis työnantajalle. Työntekijä sais normaalia palkkaa. www.mol.fi Sieltä löytyy työttömiä CV-haulla. Me työttömät ollaan laitettu sinne osaamisemme. Paha juttu kun se on pankin käyttäjätunnuksilla se CV:n nettiin laitto nykyään. Täytyy kai ukon tunnuksilla mennä uusimaan se. Ei taida enää mun tiedot näkyä. Oon pyytänyt työkkäristä että palkattais tälleen. Mitään ne ei oo tehny.

10. mää Vierailija

Tässä suora kopio työvoimavirkailijaltani, keltä kysyin tästä palkkatuesta.

Kannattaa kysellä työvoimatoimistosta mahdollisuuksiaan palkkatukeen

- Työnantajalle maksettava tuki, jos palkkaa työttömän, on nykyään palkkatuki. (entinen työllistämistuki)
    Tämä on siis työtä, josta kunta maksaa sinulle palkan ja työvoimatoimisto palkkatukea (ent. työllistämistuki) työnantajalle
    - Jos työtön on työelämävalmennuksessa, joko työllistämistuella (ansiopäivärahaa tai Kelan peruspv-rahaa saavat) on kyse tosiaan työelämävalmennuksesta työllistämistuella. Koska ansiopv-rahaa saavien tuki maksetaan tältä ajalta työvoimatoimiston rahoista, on maksettava tuki max. 37, 60e + veroton kulukorvaus joko 8e tai 16e (työmarkkina-alueen ulkopuolella).

- Jos saa Kelan työmarkkinatukea, on nimike työelämävalmennus työmarkkinatuella.

11. Ulla Vierailija

Kuinka pitkiä nuo työharjoittelut on? Apua jos tuollaiseenkin joudun...

12. öö Vierailija

3 kk - 12 kk tai miten nyt sopii.

13. kulturelli Vierailija

Millaisissa paikoissa olette olleet? Siis te, joilla on ammatillinen- tai korkea-asteen koulutus. Firmojen nimiä, soititteko itse, saitteko työvoimatoimistosta numeron?

14. Simputusta Vierailija

NO valitettavasti löytyy huonoja kokemuksia: Tässä työharjoittelusta Viron Ratsukievarissa:

https://www.facebook.com/heta.jokinen.7/posts/10210419327420055

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari