Hae Anna.fi-sivustolta

Työkaverin oma-alotteisuus tasan nolla!

Viestiketju osiossa 'Yleistä keskustelua' , käynnistäjänä Siistijä, 07.06.2018.

1. Siistijä Vierailija

Mä oon toiminut siivoojana koululla nyt reilun kuukauden. Koulujen loputtua aloitimme perussiivouksen muutaman muun, rakennuksessa toimivan koulun siivoojan kanssa.

Meillä on joku alan opiskelija nyt harjoittelemassa. Aattelin ensin, et "hei, kiva, joku joka opiskelee alaa, tietää siis jotain ja osaa". Mulla ei ole koulutusta, eikä kokemusta, olen ihan eri alojen insinööri, joille ei nyt vain ole alan töitä löytynyt.

Turhautuminen on uskomatonta välillä. Tää harjoittelija saattaa katsoa vierestä, kun kolme muuta kantaa tuoleja huoneesta, eikä tajua ilman eri kehotusta tarttua työhön. Tänään sanoin, että "rullaa tuo lipasto käytävään" niin tää rullaa pyörät kiinni kynnykseen ja kysyy "Miten sen saa tästä yli?" Teki mieli sanoa, et "No vittu nosta ne ekat renkaat yli ja työnnä sit" Jätin kuitenkin kiroamatta.

Ihan oikeesti yritän peittää turhautuneisuuteni, mut näin viikon jälkeen tuo touhu alkaa oikeesti risomaan. En tiedä onko tuo ihminen mieleltään laiska vai ihan vaan laiska... Välillä tosin säälittää kun toinen siivooja antaa välillä tälle aika kärkkäitä ohjeita. Koetan olla siinä välissä tulkkina ja keventää tilannetta.

Miten voi olla, että viikon jälkeen se ei vieläkään ymmärrä miten lattia käsitellään!? Onhan tää nähnyt sen vasta noin 10 kertaa. Ikinä ei tajua ilman eri kehotusta hakea tarvittavia välineitä tai aineita. Seisoo kädet roikkuen ja tyhjä ilme kasvoillaan. Ja kyllä, tää toimintatapa on aina sama ja on näytetty monesti. En voi antaa muita työtehtäviä kuin tyyliin "vilkkaatko liinat". Muut ei yksinkertaisesti halua sitä mukaan. Ei sitä jaksa toistaa "kaada lisää hoitoainetta tuohon", kun kyl mä oletan, että sitä tilannetta osaa jokainen seurata ja oppii vähän et milloin lisää ainetta laitetaan, kun toinen levittää.

2. vierailija Vierailija

Jos sitä jännittää, silloin aivot menee lukkoon.

3. vierailija Vierailija

4. siivouskammoinen Vierailija

Asia riippuu iästä ja työkokemuksesta, onko kyseessä parikymppinen joka ei ole koskaan joutunut siivoamaan? Onko työvoimatoimisto patistanut häntä opiskelemaan jotain, mikä ei kiinnosta pätkääkään? Ehkä on väärällä alalla!
    Eikä siivoustaitoakaan hetkessä opita, ei ainakaan käytännössä (kouluissa opetetaan vain teoriaa), lisäksi pitäis tykätä luutuamisesta ja ikkunoiden pesemisestä.

5. vierailija Vierailija

Ehkä se on just siks siivooja eikä insinööri? Hienoa että sulla riittää itsehillintää kohdata toinen ihmisenä, kaikilla ei ole. Ihminen se opiskelijakin on. Ja jos on kovin nuori ei välttämättä hoksaa toimia jos ei oo koskaan tarvinnu...

6. ######## Vierailija

Siivoustyökään ei sovi kaikille, jotkut vaan on niin tumpeloita ettei mistään tule mitään. Rakennustöissä näkee usein miten yksi tekee työt ja kolme katsoo vierestä. Jospa tyyli on tullut myös siivousalalle?

7. vierailija Vierailija

Yritän oikeesti peittää ärsytykseni ja puhun aina asiallisesti. Tää on 27v perheellinen, joka on ihan itse hakeutunut alalle.

Ollaan juteltu enemmän ja oon saanu käsityksen, että hällä on jotain lievää kehitysvammaa tjms. Eli ei voi vaatia ja hermostua. Kuitenkin olisi voinut esimies meitä varottaa. Kismittää vetää häntä perässä kun hidastaa kaikkia hommia ja ei nyt viiti yksin jättää...

Ei kyllä ole alalla tulevaisuutta. Voin kertoa sen näin reilun kuukauden kokemuksella ja reilun viikon kokemuksella tästä ihmisestä. Ei voi jättää yksin, kun sitten jumittaa samalla paikalla, eikä kukaan tule haluamaan häntä työparikseen. Surullista.

8. vierailija Vierailija

Voisiko sen esimiehen kanssa jutella tilanteesta kahden kesken luottamuksellisesti? Jokainenhan meistä on oma erilainen yksilönsä, mutta työssä yksi ei voi olla perässä vedettävä vapaamatkustaja. Jos yksi ei siitä ryhdistäydy ja hänen työpanoksensa olisi kuitenkin tarpeen, pyytäkää saada yksi käsipari lisää.

9. vierailija Vierailija

Hän on vaan harjoittelija, joten on tavallaan ylimääräinen "Ei mitoitettu" käsipari. Ei sinänsä ole miesvajausta, mut kun aikaa menee holhoamiseen, niin se on suoraan pois tehdystä työmäärästä. Tämä ei kuitenkaan ole edes se ongelma.

Pahin ongelma on se saamattomuuden aiheuttama ärsytys. Hän kuitenkin lopettaa pian ja aion kyllä antaa ihan hyvät kommentit niistä missä on hyvä. On esimerkiksi äärimmäisen tarkka ja tekee työn todella pikkutarkasti. Nyt vaan tässä työmäärässä ei ole moiseen pikkutarkkuuteen varaa.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri