Hae Anna.fi-sivustolta

työkeikka eläkkeellä

Viestiketju osiossa 'Eläkkeellä' , käynnistäjänä sirkkunen, 05.05.2013.

1. sirkkunen Vierailija

Olen jäämässä eläkkeelle syksyllä ja monenlaista kysymystä pyörii vielä päässä. Eli miten on, jos menen eläkkeellä ollessa töihin, esim. sairauslomalaisen tuuraajaksi vaikkapa kuukaudeksi, miten minun eläkkeeni silloin käy, katkeeko ekäkkeen saaminen? Mitä minun pitäisi tuossa tilanteessa huomioida muuta kuin korotettu veroprosentti?

2. Mari8 Vierailija

Kyllä eläkkeelläollessa saa jonkin verran tehdä töitäkin sen eläkkeensä lisäksi. Ei sen pitäisi muuhun vaikuttaa, kuin tietysti verotukseen, mutta ei luulisi kauheasti siihenkään, ja kysehän on väliaikaisesta työnteosta. Monet eläkeläisethän käy entisessä työpaikassaan vielä tekemässä lyhytaikaisia tuurauksia. Löydät varmasti netistäkin ihan hyvin tietoa tästä.

3. Mari8 Vierailija

Katselin itse netistä tietoja, ja niinhän se kävi ilmi, että vanhuuseläkeläinen saa tehdä töitä niin paljon kuin jaksaa ja huvittaa. Eläke ei siitä pienene eikä katoa mihinkään. Veroihin se voi vaikuttaa paljonkin, riippuu kuinka paljon niitä töitä tekee.

4. Henkilstösihteeri Vierailija

Aivan kuten Mari8 kirjoittaa. Saat tehdä eläkkeellä töitä miten paljon vaan, se ei vaikuta eläkkeesi määrään. Niistä töistä jopa saa lisää eläkettä kunhan muistaa hakea sitten 68-vuotiaana eläkkeellä tehdyistä töistä eläkettä.

Verottajalta saat sitten verokortin työtä varten. Meillä esim. on montakin eläkeläistä vielä töissä, tekevät sijaisuuksia ja vero on n. 38 %. Mutta sehän on henkilökohtainen.

5. onko tuo Vierailija

"henkilstösihteeri" jo eläkkeellä?

6. Toiveikas tapaus Vierailija

Minä olen aikuinen nainen ja olen ollut yhdeksän kuukautta työttömänä. Meistä työttömistä puhutaan kaikenlaista ja luullaan, ettei haluttaisi tehdä töitä tai meissä olisi jotain vikaa.
    Mutta minä olen hyvin koulutettu nainen ja olen pyrkinyt tekemään aina työni parhaani mukaan
    ja olen aina käyttäytynyt hyvin työpaikalla. Silti en ole onnistunut saamaan vielä vakituista
    työpaikkaa, mutta uskon ja toivon vielä saavani sellaisen.
    Kukaan ihminen, joka ei itse ole ollut rahattomana ja työttömänä, ei voi tietää oikeasti, millaista on olla työttömänä ja millaiselta tuntuu olla työttömänä. Minulla itselläni ei ole ollut yhtään rahaa
    säästössä ja olen ollut Kelan rahojen varassa. Olen pystynyt maksamaan vuokran, sähkölaskun
    ja pienet puhelinlaskut hieman myöhässä. Ruokaan ei ole juuri jäänyt rahaa, mutta onneksi olen
    voinut olla lapsuudenkodissani ja saanut syödä täällä ilmaiseksi. Toki olen auttanut täällä koti-
    töissä.
    Minulla ei ole ollut varaa harrastaa mitään maksullisia harrastuksia, mutta onneksi voi käydä ihan ilmaiseksi kävelemässä joko kaupungilla näyteikkunaostoksilla tai metsässä ja luonnossa ja ihailla samalla kaunista Suomen luontoa.Minulla ei ole ollut varaa käydä kuntosalilla, mutten sitä
    niin kovasti kaipaakkaan. Sosiaalinen kapenee väkisinkin, kun ei voi käydä ulkona ravintoloissa
    syömässä tai tanssipaikoilla, ei edes elokuvissa, teatterissa tai konserteissa.
    Jos on raháttomana ja työttömänä, niin ei pitäisi kyllä ihmetellä sitä, ettei voi käydä missään,
    mutta jotkut ihmiset eivät tunnu ymmärtävän ja uskovan tätä asiaa. Minä olen pysynyt selvä-
    järkisenä ja ihan hyvällä mielellä, kun olen tehnyt asioita, joista minä itse pidän. Olen kuunnellut radiota, katsellut telkkaria ja lukenut aika paljon kirjoja ja lehtiä ja käynyt kävelylenkeillä.
    Jos saisin työpaikan vielä ennen kesän alkua, se olisi todella hieno juttu, eikä yhtään haittaisi,
    vaikka saisin olla koko kesän ajan töissä,vaikka tulisi kuinka kuuma kesä tahansa, , olisihan minulla illat ja viikonloput vapaina.

7. putkelainen Vierailija

Minua uhkaa putkeen joutuminen. En sinänsä sitä pelkää, koska olen muutenkin jäämässä eläkkeelle parin vuoden sisällä, mutta olen mietiskellyt sitä, että kun työnantaja irtisanoo työntekijän niistä "tuotannollisista ja taloudellisista" syistä, niin miten pitkään kestää se aika, ettei uutta väkeä saa palkata?

Ja jos työnantaja tarvitseekin väliaikaista työntekijää, niin onko irtisanotulla "putkessaolijalla" velvollisuus mennä töihin?

Minulla ei ehdi se 500 päivää kulua umpeen, kun pääsen jo normaalille vanhuuseläkkeelle. Onko minun kuitenkin siinä työttömänä ollessani otettava vastaan töitä, jos minulle niitä tarjotaan jostain?

Ihan mielelläni menisinkin töihin, jos joku tarjoaisi, mutta onko näiden putkessaolijoiden oltava siinä "putkessa" niin ettei töitä saisi ottakaan vastaan, vai onko velvollisuus mennä tarjottuun työhön? Tiedän, että nämä asiat varmaan selvitetään mulle sitten, jos joudun irtisanotuksi, mutta pohdiskelenpa niitä tässä jo nyt.

Ja tiedän kyllä senkin, että sellaista nimitystä kuin eläkeputki ei enää olekaan, mutta kun ihmiset tavallisessa puheessaan sitä kuitenkin käyttävät ja periaatteessa tietävät, mitä sillä tarkoitetaan, niin käytän tässä sitä nimitystä minäkin.

8. Jos työnantaja on irtisanonut työntekijöitä tuotannollisista ja taloudellisista syistä, hänen pitää seuraavan 9 kk:n ajan uutta väkeä palkatessaan selvittää, onko työpaikalta irtisanottuja työttöminä työnhakijoina paikallisesssa työvoimatoimistossa. Jos on, heidät pitää palkata ensin.

Työnantajalla ei siis ole kieltoa palkata uutta väkeä eikä velvollisuutta selvittää, onko irtisanottu työtön vielä. Hänellä on vaan velvollisuus tarkistaa työpaikan alueseen kuuluvasta työvoimatoimistosta onko työntekijä siellä työnhakijana. Ellei ole, saa palkata muita.

Noihin muihin osaa varmaan vastata paremmin joku työvoimahallinnon puolelta.

9. toinenkin keino Vierailija

Tai sitten firma palkkaa vain määräaikaisia, jolloin ei tervitse palkata niitä irtisanottuja. Määräaikaisille ei kerry lomarahoja. Firma säästää.

10. tärppää Vierailija

Vielä se tärppää, minulla 400 hakemusken jälkeen. Tarvitaan todella pitkäjännitteisyyttä tässäkin hommassa. Jos on liikaa koulutettu, ns. hanttihommiin ei pääse vaikka haluisi.
    Koeajan jälkeen sain vakipaikan.

11. autamäki Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Äitini jäi juuri eläkkeelle ja muutos on ollut suuri. Kovasti haluaisi tehdä töitä kun yksin kotona meinaa aika tulla pitkäksi. Kuulin että jotkut eläkkeellä olevat ovat voineet tehdä ns. mystery shopping työkeikkoja joissa testataan erilaisten yrityksien asiakaspalvelutasoa. Onko teillä tietoa tällaisista töistä? Netistä googlettamalla löytyi tämänlainen sivusto Asiakaskokemus ja asiakaspalvelun laatu uudelle tasolle mutta en kyllä ole varma palkkaavatko eläkeläisiä. Onko kokemuksia?

12. huoh Vierailija

Mitäs jää neljän seinän sisälle. Hankkisi harrastuksia. Joillakin on monta, että on enempi puuhaa kuin töissä ollessa.

13. Mikä eläke Vierailija

Täällä puhutaan vain yleisesti eläkkeelle jäämisestä. Onkohan tässä aloituksessa ja viesteissä oletuksena, että kyse on vanhuuseläkkeestä?

Vanhuuseläkkeellä ollessa voi töitä tehdä miten paljon huvittaa, s enäkyy vain veroissa. Toivottavasti joku löytää mielekästä tekemistä, muutakin kuin puhelinmyyntiä.

14. levee perä Vierailija

Jos eläkeläinen käy töissä, niin menee paljon enemmän veroa.

15. Ole eksakti Vierailija

Siis mihin nähden enemmän veroa? Ja mistä, siitä vanhuuseläkkeestäkö? Vai ansiotuloista?

16. verotus Vierailija

Suomessa on ansiotulojen osalta kokonaisverotus. Tulot ynnätään yhteen ja siitä lasketaan verot. Ihan sama onko tulot työtuloa, eläkettä tai mitä, verotus määräytyy bruttotulojen mukaan vähennettynä vähennykset. Eli mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat veroa. Ihan samahan se on pidättääkö sen veron määrän eläkkeestä vai palkkatulosta.

Pääomatuloista maksetaan oman verotusperiaatteen mukaan.

17. mva Vierailija

Eiköhän nautita ansaitusta eläkkeestämme ja anneta työpaikat nuorille. Jos aika käy pitkäksi voi tehdä vapaaehtoistyötä, siitä saa hyvän mielen.

18. Merju Vierailija

Kyllä eläkeläisiä verotetaan rankemmin. Kun jäät eläkkeelle, tulosi pienenevät, mutta veroprosenttisi ei. Todennäköisesti se jopa nousee. Laskekaapa tuo vaikka vero.fi:n sivulla olevan laskurin avulla, niin voit yllättyä. Sekä eläkettä että ansiosidonnaista työttömyyskorvausta verotetaan ankarammin kuin palkkatuloa.

Jos teet eläkkeellä töitä, sitä verotetaan sitten vielä sen ylemmän veroprosentin mukaan, koska se on lisäansiota. Siitä voi siis mennä veroa jopa 50-60 %.

Aika tarkkaan on mietittävä, kannattaako sitä tehdä työkeikkaa enää eläkkeellä.

19. ...johon istutetaan uusi kasvi, kun entinen siirretään pois. Usein kun ihminen jää vanhuuseläkkeelle, hänen työtehtävänsä ovat hyvin yksilöidysti juuri hänelle räätälöityjä. Jos ihminen on ollut aktiivinen, hän on hakeutunut työpaikan sisällä juuri sellaisiin tehtäviin, joissa hänen vahvuutensa tulevat esille. Kun hän jää eläkkeelle, työt jaetaan muiden kesken useisiin yksiköihin.

Vapaaehtoistyö on aika yksipuolista, käsittääkseni. Lähinnä mummojen ulkoilutusta ja muuta vastaavaa. Ei siitä mitään hyvää mielstä saa, jos ei tykkää semmoisesta. Ihan sama kuin työelämässä: en viitsisi kuunnella mummoja.

20. höh Vierailija

Neljän seinän sisälle ei kannata jäädä eläkkeellä, vaan keksiä harrastuksia, esim kansalaisopistossa on vaikka mitä juttuja. Eläkkeelle jääminen on joillekin shokki, niin puuhaa pitää keksiä silloin.

21. ...voi ajoittain olla ihan viihtyisää. Ihminen vi vaikka lukea taikka kirjoittaa tai maalata. Eikä tarvitse pakolla keksiä mitään puheenaiheita kenenkään kanssa.

22. oma asia Vierailija

Kuka mistäkin tykkää, jotkut menevät kansalaisopistoon, toisille riittää neljän seinän sisällä olo ja puuhastelu vaikka kukkasia hoidellen. Eikä siinä ole kenelläkään mitään sanomista, eikä arvostelemista.

23. höh Vierailija

Tämä olikin niille, jotka pelkäävät eläkkeelle menoa ja neljän seinän sisllä oloa. Työ on ollut koko elämä.

24. Voi sitä vapaaehtoistyötä tehdä muuallakin kuin vanhusten parissa. Esim. monet yhdistykset kituvat toimijoiden puutteessa.

Itseäni on aina huvittanut kysymys "miten saat aikasi kulumaan" (työttömänä). Kyllä minun aikani kuluu vapaalla yhtä nopeasti kuin työssäkin, ei ole koskaan ollut ongelmaa, vaikka pisin työttömyysjaksoni on ollut 2 vuotta.

Jos ei ole eläkkeen riittämättömyydestä kyse, niin kyllä eläkeläiset voisvat kehitellä itselleen muuta tekemistä ja jättää työpaikat nuorille. Pätkätöillä nuoret saisivat edes sitä arvokasta työkokemusta, joka auttaa pääsemään parempaan paikkaan.

25. Vahvuudet Vierailija

Aivan niin kuin työelämässä, myös vapaaehtoistyössä aktiivinen henkilö voi muokata tehtäviään ihan omien vahvuuksiensa mukaan. Voi myös löytää uusia vahvuuksia, sellaisia, joita ei työelämässä ole ehkä ennen kokeillutkaan:)

Onneksi on heitäkin, jotka jaksavat ulkoiluttaa ja kuunnella mummoja. Vahvuushan sekin on!

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri