Hae Anna.fi-sivustolta

työnantajan vittuilu

Viestiketju osiossa 'Ihminen hädässä' , käynnistäjänä suonikohju, 19.12.2011.

1. suonikohju Vierailija

Olen ylitunnollinen työntekijä ja nyt tuli mitta täyteen ja tuntuu siltä, että päässä katkeaa ihan just suoni. Se ainoa asia, jossa työnantaja on minun kanssani joustanut, on nyt ilmoitettu lopettavaksi tammikuusta alkaen jonka ansiosta työkuvioni hankaloituvat siten, etten voi viettää aikaa kotonani laisinkaan ma-pe päivisin, vaan pääsen kotiani vain perjantai illasta sunnuntaihin. Aiemmin pääsin sentään jo ke. illaksi kotia.

Toisaalta en haluaisi vajota sille tasolle, kuten aika moni meillä on harrastanut, eli hakenut saikkua saikun perään ja ollut puolta vuottakin pois töistä koska on ahdistanut tulla tänne ja sit ovat lopulta irtisanoutuneet kun ovat saaneet muualta töitä. Mutten enää tiedä mitä tekisin, tekisi mieli vain itkeä ja huutaa, mutta sen sijaan yritän vain olla tyyni ja pidätellä itkua.

Ensin kesällä tein kolme kuukautta niska limassa kahden ihmisen työt, en saanut mitään kiitosta, mutta sen sijaan kesälomiltani palattua työnantaja muisti minua kirjallisella varoituksella, koska en ollut pitänyt kirjaa minulle tulleista puheluista. Olin kolmen kuukauden ajan aivan tukossa töiden suhteen ja ilmoitin tuolloin etten yksinkertaisesti vain kerkeä tuollaista kirjanpitoa pitää luotettavasti ja on turha tehdä senkään vertaa, jos listaus ei ole paikkansa pitävä.
    Kesäajan kaaoksesta selvittyäni ja ylitöitä reippaasti tienattuani pyysin, että voisin pitää ylitöitäni pois siten että lähtisin yhtenä päivänä viikosta 40min aiemmin opiskelemaan ruotsia, niin tämäkään ei onnistunut - se kuitenkin onnistui viime vuonna, mutta jotain tapahtui kesällä ja tuntuu että mun esimies on ihan täysi mulkku mua kohtaan.

Olen yrittänyt etsiä yli vuoden uutta työpaikkaa, mutten ole onnistunut tuossa. Vaikka minulla on 9vuoden kokemus toimistotöistä, niin tuolla ei ole mitään painoarvoa tämän hetken työelämässä, koska minulla ei ole mitään hienoja koulutuksia ammattiini, vaan olen oppinut työssäni asiat.

Välillä mietin, että lopettaisin tämän paskan sillä, että hommaisin itselleni "vahingossa" häkämyrkytyksen, ei tarttis senkään vertaa miettiä tätä paskaa elämää. Kaiken kruunaa se, että ostimme avopuolisoni kanssa oman talon kesällä, joten lainatkin pitäisi saada maksettua, eikä niitä miehen palkalla kovin pitkään yksipuolisesti maksella.

2. Jos kuulut ammattiliittoon ota luottamusmieheen yhteyttä. Kai työpaikallasi on työsuojeluvaltuutettu.

Sinun pitää ryhdistäytyä ja pitää puolesi. Miksi polttaa itsensä loppuun. Eihän kynttilääkään polteta molemmista päistä.

Jos puheluiden kirjaaminen on hankalaa tai turhaa siitä pitää neuvotella.

Käy joku ammattitutkinto työn ohella. Tässä neuvoni. Hyvää Joulua!

3. Yhteys liittoon!! Vierailija

Tuo kuulostaa niin vakavalta, jotta liiton apua tarvitaan. Kirjallinen varoitus tarkoittaa todella vakavaa tilannetta ja vakavaa rikettä, joka pohjustaa mahdollisuutta irtisanomiseen. Pidä siis huolta, jotta laitonta irtisanomista ei pääse tulemaan ja ehkä aiheeton huomautus perutaan. Liitto on siihen ainut oikea taho. Jollet ole alasi liiton jäsen, liity heti! Lainopilliset neuvot ja apu ovat sinulle nyt hyvin tarpeen, Liitosta ne saat.

4. alkuperäinen Vierailija

Kuulun vain YTK:hon meidän yritys ei ole minkään työnantajaliiton jäsen, meillä sovelletaan joiltain osin metalliliittoa, joten en ole mihinkään liittoon koskaan liittynyt, vain tuohon YTK:hon

5. kaisu Vierailija

Itse olen A4 paksujen ruutuvihkojen ystävä. Niitä on työpöydällä, autossa ja kotona keittiössä.
    Töissä ensimmäinen työ joka aamu on päivämäärän merkkaus ruutuvihkoon.
    Kun puhelin soi puh.nro näkyy koneessa, kirjaan numeron ylös vihkoon ennenkuin vastaan puheluun. Vie aikaa n. 5 sek. Sitten piiperrän luurista kuuluvan nimen + asian mistä on kyse. Sitten vaan viiva alle kun puhelu päättyy ja uutta asiakasta kehii.
    Puheluiden kirjaaminen mulla kuuluu näihin automaattitoimintoihin (ei kukaan vaadi eikä vahdi).
    Vaikka blondi olenkin osaan tehdä kahta asiaa yhtä aikaa, eli kirjoittaa ja puhua :).

Kannattaisiko sinunkin siirtyä samaan käytäntöön?
    Vie työaikaa saman verran kuin itse puhelukin. Ja aina on dokumentit esittää siitä kuka on soittanut.

Sitten tuo kotiin pääsy työpäivän jälkeen viikolla/viikonloppuisin.
    Toimistotöissä työaika on yleensä 7h45 min vuorokaudessa sisältäen 20 minuutin ruokatauon työajalla.
    Tee pelkästään kirjallisia sopimuksia työnantajasi kanssa. Älä sovi mitään suullisesti. Vaadi kaikista työajan/työtehtävien muutoksista kirjallinen dokumentti. Näin sulla on kättä pidempää mahdollisissa riitatilanteissa.

Se missä asuu ja viettää työaikansa ulkopuolisen ajan, on työntekijän oma asia. Ei työnantaja voi siihen kantaa ottaa. Jos asut eri paikkakunnalla kuin mitä työsi on ja kotimatka on hankala, harmi, mutta valitettavasti se on oma valintasi. Et voi syyttää työnantajaasi tästä.

Jos olet tehnyt etätyötä kotonasi (tai tehnyt kahta vuoroa tms. että viikkotyötunnit täyttyy) ja työnantaja muuttaa tätä käytäntöä, siihen heillä on oikeus. Siis kunhan antavat siirtymäaikaa riittävästi. Miksi he muuttavat käytäntöä, sillä ei oikeastaan ole väliä. Niiin vain voi tehdä ja se on hyväksyttävä.

Itsemurha ei ole koskaan ratkaisu työongelmiin. Sinulla on koko elämä edessäsi.
    Eikä yksi työpaikka ole yhtäkuin koko elämä. Työn voi jättää taaksensa helposti jos terveytesi sitä vaatii.

Mene ehdottomasti lääkäriin, pyydä sairaslomaa ja hanki myös muuta terveyden hoitoa itsellesi.
    Puhu asioista myös puolisosi kanssa. Kyllä te yhdessä keksitte ratkaisun.

6. Ainakin minun Nokia-kännykässäni on lokitiedot puheluista. Ja puhelinlaskussa ulkomaanpuheluiden kestot minuutteina.

Voihan pitää kaksinkertaista kirjanpitoa. Ruutuviholla ja sitten vielä printit tiedostosta.

Saimme tänään työpaikallani raportin työhyvinvoinnista. Todella surkeita tuloksia.
    Ihmettelen nyt tässä miten olenkin jaksanut pakertaa tässä työpaikassa noin 10 vuotta.

Tuskin päättäjät viihtyvät elleissä. Mutta ehkä joku eläkkeellä oleva joskus eksyy tähänkin viestiketjuun.

7. kaisu Vierailija

edelliselle.
    Meillä ei hoideta puheluita Nokian kännykällä eikä minkään muun merkkisellä kännykällä.
    Ja vaikka hoidettaisiinkin, mistä minä päivän päätteeksi tietäisin kymmenistä vastatuista puheluista, mikä numero kuuluu kenellekin asiakkaalle.
    Näet ei mun henk.kohtainen Nokialainen ainakaan lokitietoihin jätä soittajasta muuta kuin numeron ja puhelun keston. Kyllä se kännykän muistikapasiteetti kävisi aika pieneksi jos tallentaisin päivittäin n. 30 numeroa + muut yhteystiedot muistiin.

Mutta jos sulla on sellainen kännykkä joka automaattisesti poimii sisään tulevasta puhelusta soittajan tiedot, niin kerrotko minullekin mallinumeron. Pyydän työnantajaa hankkimaan kaikille meille semmoset asap.

Mitä työhyvinvointiin tulee, niin toki työnantajalla on siitä suuri vastuu, mutta täytyy muistaa että työpaikkaviihtyvyys on myöskin mitä suuremmassa määrin henkilökunnan oma asia.

8. alkuperäinen Vierailija

Meillä on kivikautinen puhelinjärjestelmä, jota ollaan pyydetty päivittää jo vuosia. Jos vastaan puheluun, ei siitä jää minnekään mitään merkkiä - ei edes puhelinjärjestelmään asennettuun "puheluiden seurantalaitteeseen" jota eivät ole saaneet toimimaan. Firman liikevaihto on parinkymmenenmiljoonan euron verran ja ei ole muka varaa satsata uuteen puhelinjärjestelmään. Aivan naurettavaa.

Sain eilen soiton työpaikasta, jossa kävin marraskuussa haastattelussa. Paikka olisi minun jos vain haluan, käyn perjantaina lukemassa työsopimuksen ja keskustelemassa palkasta. Saas nähdä mitä tarjoavat mulle... Mietin, että jos tarjoavat lähellekään sitä palkkaa, jota nyt saan ja vaikka työpaikka menisi alta koeajalla niin saan sitten ansiosidonnaista edes. Työ ei vain välttämättä ole ihan sitä, mitä haluaisin tehdä, mutta pomoni maanantaina pudottama pommi kyllä pitää huolen siitä, että otan työn vastaan jos vain palkkaus on kohdillaan.

9. Sinun tilanteessasi kuulostaa ehdottomasti siltä että kannattaisi vaihtaa työpaikkaa, vaikka palkka laskisikin. En oikein ymmärrä muutenkaan, miksi työntekijät eivät sano mitään tuollaisilla työpaikoilla? Ei se paikka pyöri eikä voittoa tule, jos työntekijät ovat tyytymättömiä ja marssivat ulos. Jos taas kaikki niellään, niin mielellään yritys tekee (vieläkin) suurempaa voittoa pienillä menoilla.

Meidän työpaikalla tehdään ylitöitä muttei liikaa, jos ollaan sitä mieltä että nyt on liikaa tekemistä niin firma joko palkkaa lisää työntekijöitä tai sitten saavat odottaa raporttejaan sun muita pidempään. Kukaan ei tee töitä vuorokauden ympäri. Meillä on myös hyvä pomo joka pitää tästä kiinni, hänellä on excelissä ylöskirjattuna kaikkien työtunnit viikottain, eikä hän jaa lisää hommia sellaiselle jolla on jo viikon työtunnit suunniteltu täyteen. Toisessa konttorissa on tosin huonompi pomo joka aina tunkee liikaa töitä alaisilleen, mutta siellä ovat sitten myös alkaneet ottaa sairaslomaa ja yritys on joutunut palkkaamaan lisää porukkaa sen vuoksi. Vuosittain on myös työtyytyväisyyskysely, ja jos tulokset on huonoja yrittää yritys tehdä jotain sen parantamiseksi.

En oikein ymmärrä miksi ollaan niin marttyyriä ja tehdään muidenkin hommat, siitä ei koskaan kukaan ole saanut kiitosta. Jos minun käskettäisiin tehdä kahden ihmisen hommat sanoisin etten ehdi, minulla on 40 tunnin työviikko ja se täyttyy omista hommista. Jos teen kahden ihmisen hommat, saavat maksaa minulle kahta palkkaa. Näin meillä toimii jokainen, ei ole pelkoa että erotettaisiin koska sopparissa lukee että tuo on minun työviikkoni pituus ja siitä minulle maksetaan. Ja kun kaikki toimii samoin, ei tule mitään jakoa sellaisiin joita voi hyväksikäyttää ja niitä jotka pitävät kiinni työajoistaan. Joustoa kyllä löytyy molempiin suuntiin sopivasti, kiireisimpinä aikoina tehdään vähän enemmän hommia ja kun on rauhallisempaa niin sitten tehdään lyhyempää päivää.

10. googleplus Vierailija

Vaikka viestiketju päivittyy täällä etanavauhdilla,kerron minäkin mielipiteeni.
    V-mäisimpiä työnantajia on monen muun hyväkkään lisäksi seurakunnat.
    Kukaan järki-ihminen ei hakeudu varsinkaan maaseutuseurakuntaan töihin,
    elääkseen vapaaehtoisesti jotain henkistä 1800-lukua ja siitä aina vain taaksepäin
    takarajana jääkausi.
    Minkä hemmetin takia 'kirkkoa' johtaa 'herra' mikä luulee olevansa parempi kuin muut kuolevaiset ikinä?Sitä sitten syötetään ja juotetaan kinkereillä kuin kultaista vasikkaa konsanaan -keiden rahoilla??Tämän herran valtakuntaan kuuluu perseennuolijaheimo kirkkoherranvirastossa, on kaiken maailman (dia)koneja ynnä -nissoja, nuorisoakin muka ohjataan ja laiskat vanhemmat luottavat lapsensa tätien huomaan, jotka ei puhu edes ymmärrettävää kieltä.
    Tämä klaani viihtyy kahvi-ym takahuoneissa -kun ei oo pomo kuulemassa- skeidaa jauhaen epäsuositusta työkaverikanttoristaan, jota yrittävät kilvan savustaa valtakunnasta ulos -unohtamatta tietenkään muita luusereita esim.
    toimeentulotukiasiakkaita ja sen sellaisia. Itse kun ovat sitä kärkikastia niin ihmisyydessä kuin sen ulkopuolellakin.
    Kuka kääntää kehityksen kelkan ns.luottamushenkilötkö, jotka politiikassa ansioituneina (mutteivät kuitenkaan valtakunnanhuipulle yltäneinä) ahnehtivat
    todellisten uudistajien hengitystilan omahyväisiin, jo muutenkin ylikukkuraisiin taskuihinsa?Varmoina siitä,että ruumiintarkastusta ei koskaan tehdä!

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri