Hae Anna.fi-sivustolta

työsi

Viestiketju osiossa 'Eläkkeellä' , käynnistäjänä Siiri, 09.12.2012.

1. Siiri Vierailija

Mitä työtä sinä eläkeläinen teit ne vuodet,jotka olit työelämässä? Oliko sinun ammattisi se unelma-ammatti, jota opiskelijana etsit?

2. taenaa Vierailija

Oli unelma-ammatti. Olin sairaanhoitaja. Olen kai sitä vieläkin vaikka olenkin eläkkeellä.

3. mummeli kummeli Vierailija

Koulussa laitoshuoltajana eläkeikään asti. Tein kyllä paljon muitakin töitä elämäni aikana.
    Kuten lastenhoitajana,lipunmyyjänä,kahvila-apulaisena,piikana,eläinten hoitajana,talonmiehenä,uimahallin työntekijänä jne.
    Ei olleet noista mikään unelma-ammattini.
    Koulutuspaikkani nuorena jouduin jättämään isäni sairauden takia.

4. näin se menee Vierailija

Ellei opiskele, niin ei ole valinnan varaa. Täytyy mennä töihin minne pääsee, ja aina palkka tulee olemaan pieni ja työ useinmiten ei kovin mielekästä. Unelma-ammattiin sensijaan tähdätään ja panostetaan opiskeluun jo kouluvuosina.

5. Toisinkin onnistuu Vierailija

Kyllä sitä ehtii myöhemminkin! Minä humputtelin silloin kun muut opiskelivat ja innostuin opiskelusta vasta lähempänä kolmekymppistä. Hyvin ehti kun oli tahtoa ja innostusta, vaikka kyllähän se välillä raskastakin oli työn lomassa. Hetkeäkään en ole katunut ja kyllähän kiitos odottaa ainakin paremman eläkkeen muodossa.

6. köyhä Vierailija

Aina se opiskelu ei ole mahdollista.

7. pieni eläke Vierailija

tulee olemaan. Näyttää siltä, työeläkettä on vasta kertynyt 200 e. Olin nuorena tehtaassa 10 v töissä, sitten hoidin lapsia 10 v kotona. Opiskelin merkonomiksi nelikymppisenä, mutta liian myöhään. Kukaan ei palkkaa noin vanhaa. 13 v. mennyt jo. Olen ollut kaks v yhteensä alan töissä. Nyt työtön monta v.

8. totta Vierailija

Noinhan se valitettavasti useinkin käy. Vanhoja käsketään pysymään työssä pitempään,mutta heitä ei kyllä palkata työhön,vaikka olisi haluja.

9. yrittäjä Vierailija

Ei minkäänlaista koulutusta. Menin töihin tsuppariksi keskikoulun jälkeen, siitä ylenin porras kerrallaan
    10 vuotta oman alani ammattilaiseksi. Opiskelin työn ja perheen ohessa öisin kieliä ja lisää alaa itsenäisesti. Perustin oman firman 1984. Eläkkeelle jäin 2 vuotta sitten. Firman omistaa toinen pojistani ja jatkaa menestyksekkäästi minun viittoittamallani tiellä.

Hyvin tuli toimeen ja pääsi elämässä eteenpäin vaikka ei ollut akateemista koulutusta taustalla.
    Eläke on vajaat 3500€ bruttona. Ensi vuonna saan lisäksi reilut 300€ bruttona kuussa vapaaehtoista eläkettä. Vapaaehtoinen eläke jatkuu työ/yrittäjäeläkkeen rinnalla siihen saakka kun olen 80 vuotias.

itse olen sitä mieltä, että ei koulutus vie automaattisesti hyville ansioille eikä turvattuun toimeentuloon. Ennemmän tässä elämässä vaaditaan ihmiseltä kekseliäisyyttä, muuntautumiskykyä ja ennen kaikkea rautaista tahtoa tehdä joka päivä enemmän työtä kuin mitä se minimielannon saaminen vaatisi.

10. nykyään Vierailija

on ihan eri juttu kuin parikymmentä vuotta sitten. Minäkin vaan marssin työpaikalle kysymään töitä ja palkattiin. Nyt pitää olla joka hommaan koulutus. Ei enää onnistu. Työttömyyskorvaustakaan ei saa, ellei ole jossain koulutuksessa ensin ollut tai hakenut koulutukseen. 25-vuotiaana saa vasta kouluttamatonkin, mutta tästäkään en ole enää varma.

11. Ajatuksia Vierailija

itse olen sitä mieltä, että ei koulutus vie automaattisesti hyville ansioille eikä turvattuun toimeentuloon. Ennemmän tässä elämässä vaaditaan ihmiseltä kekseliäisyyttä, muuntautumiskykyä ja ennen kaikkea rautaista tahtoa tehdä joka päivä enemmän työtä kuin mitä se minimielannon saaminen vaatisi.[/QUOTE]

Kyllä tuossa on vahva perä. Lisäisin vielä että päin seiniä ei kannata itseään hakata kovin pitkään, pitää olla myös nöyrä. Nöyrä elämälle ja koittaa mukauttaa itsensä aina tilanteen vaativalle tasolle. Aina ei voi olla vain vaatimassa parasta ja kaikkea hyvää itselleen.
    Kun jokin polku loppuu, tai uppoaa suohon, etsi ennakkoluulottoman rohkeasti toinen.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri