Hae Anna.fi-sivustolta

Työt, joita voi tehdä kotona??

Viestiketju osiossa 'Kahvitunnilla' , käynnistäjänä Koti-hiiri, 31.07.2007.

1. Koti-hiiri Vierailija

Tekeekö kukaan kotona työtä?
    Millaista työtä teet, miten sait sen työn, millainen palkkaus?

Kertokaa kokemuksia, kiitos paljon etukäteen!

2. naps naps Vierailija

Teen.
    IT-alalla globaalin supportin työtä
    Sama työnantaja yli 10 vuotta
    Palkka n.3000e/kk plus edut

3. Kotini on linnani Vierailija

Minuakin kiinnostaisi työt, alat ja työnantajat, jotka mahdollistavat kotona työskenetelyn (myös ulkomailla). Vihdyn kotona ja mielelläni työskentelisin kotoakäsin.

4. en itse tee Vierailija

En itse tee kotona töitä, mutta yksi tuttuvani tekee käännöstöitä ja toinen puuhailee nettisivujen parissa, eli tällaisia töitä nyt ainakin voi tehdä etänä.

5. yksi vastaus Vierailija

Perhepäivähoitajat tekevät työtä kotona... Vaikka et tainnut tarkoittaa ihan sellaista työtä...

6. T6uija Vierailija

Teen kotonani hankesuunnitelmia, ja toteutan osan hankkeista myös kotoa käsin.
    En todellakaan suosittele; kotona työskentely on yksinäistä, päivät helposti venyvät eikä työllä ja vapaa-ajalla ole eroa, kun työ on koko ajan pöydällä muistuttamassa itsestään. On todella vaikea motivoitua työhön, kun ympärillä on talo täynnä muutakin tekemistä. Itse en oikein osaa aloittaa työntekoa, ennen kuin ympärilläni on siistiä, kun olen tottunut siisteihin toimistoihin. Lisäksi kaverini soittelevat myös päivisin, ja ovat loukkaantuneita kun en työpäiväni aikana vastaa- heidän näkökulmastaanhan minä voisin aivan hyvin jutella heidän kanssaan kesken töideni.
    Mutta ehkä tämäkin jollekkin sopii- itse vain odotan innolla päästäkseni taas oikeaan työpaikkaani, näkemään ihmisiä, käymään kahvitunneilla ja keskittymään työhöni.

7. naps naps Vierailija

Minulle kotona tehtävä työ taas sopii todella hyvin.
    Olen luonteeltani hieman erakko, mutta kyllä toisinaan viihdyn ihmisten parissakin.
    Mutta kotona on rauha tehdä töitä. Ei ole työkavereita kokoajan ovella keskeyttämässä, kahvitkin tulee juotua ilman puolen tunnin juoruiluja ja syödä voi silloin kun on nälkä, eikä tarvitse odotella kantiinin avautumista.
    Kotona voi työskennellä virttyneissä verkkareissa tai mukavassa oloasussa, mikä taas ei onnistuisi toimistolla. Eikä ne kotityöt ainakaan minua häiritse tekemättömyydellään, teen niitä omalla aikaani.
    Talvella ei tarvitse jäistä autoa sulatella, ei kahlata räntäsateessa, ei kurasaappaissa lompsia syyssäällä, eikä helteellä kitua toimistolla.
    Tosin työpäivä voi toisinaan venähtää, mutta meillä on käytäntö, että tarkkaillaan itse tunteja, ja voi pitää "ylityöt" lomina periaatteella tunti-tunnista. Tämä tietysti edellyttää luottamusta puolin ja toisin.
    Ylitöistä (ja rahasta) pitää aina sopia tapauskohtaisesti, mutta itse en ole koskaan tehnyt ylitöitä.

8. liikkeenharjoittaja Vierailija

Mulla on myös työpaikka kotona.
    Olen asiakaspalvelu yrittäjä.
    Omistamme ison talon, jonka "liike siipeen" työpaikkani sijoittuu.
    En ole välttämättä päivän aikana missään tekemisissä perheeni kanssa, emme edes näe toisiamme, jos piipahdan esim. syömässä kotona.
    Kotini on eri puolella taloa, myös oleskelu- pihamme, joten asiakkaat eivät näe pihaamme.
    Aukioloaika on vakio ja jos teen työtä liikeajan ulkopuolella, siitä sovitaan etukäteen. En ole asiakkaiden "käytössä" ympäri vuorokauden.
    Veroteknillisistä syistä johtuen kaikki liikkeen asiat ovat eriytettyjä siviili elämästä.
    Sopii mulle, mutta vaatii jämtiä luonnetta, olla sekottamatta koti- ja työasioita.
    Työssä ollaan työssä ja vapaa-ajalla kotona.
    Ei se sen kummallisempaa ole.

9. VincaMinor Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Tähän voi samaistua täysin! Äitysloman ja hoitovapaan vuoksi siirsimme osa töistä, ja samalla melkein koko toimiston, kotiin. Nyt parin vuoden jälkeen odottaa vaan, että pääsee tekemään työtään takaisin yrityksen varsinaisiin tiloihin. Työ on tosiaan koko ajan silmissä ja tuppaa menemään yötöiksi :-/

10. sopii mulle Vierailija

Eihän nyt toki leipätyöstä mitään tulekaan, jos siinä on hoidettava lapsia välillä.
    Jos tekee työtään kotona, silloin pitää olosuhteet luoda työlle sopivaksi ja häiriötekijät minimoida.
    Lapset hoitoon ja työhön kiinni, niin se menee.
    Jos joku kuvittelee, että lapsenhoidon välissä pystyy täysipainoiseen työhön, erehtyy ja lujasti.

11. naps naps Vierailija

sopii mulle: juuri näin! Lasten hoitopikka ei ole kotona, jos työtä vieraalle tekee kotonaan.
    Meillä lapset ovat normiajan hoidossa, siis lähes sen saman minkä he olisivat hoidossa vaikka kulkisin toimistolla.
    Vähän lyhyemmäksi päivästä tekee se, että en kulje toimistolla vaan matkoissa säästyneen ajan käytän lasten kanssa touhuiluun.
    Meillä pomo haluaa tiedon lasten hoitopaikasta kaikilta perheellisiltä etätyöntekijöiltä juuri tällasten seikkojen vuoksi, ettei joudu palkkaa maksamaan myös lastenhoidosta. Minusta se on ihan oikein.
    Olenpa kuullut sellaistakin, että työntekijä ilmoitti lapsen olevan sairaana, ja hän hoitaa lasta kotona=sairasloma.
    No, työnantaja oli viisauksillaan selvittänyt päiväkodista, oliko lapsi hoidossa vai kotona. Hoidossahan lapsi oli, eli vanhempi oli lintsannut töistä. Arvatkaa vain saako ko. henkilö enää tehdä etätöitä.

12. telemarkkinointia Vierailija

Kaikenlaista telemarkkinointia voi tehdä etätyönä kotoa käsin.
    Puhelin tulee työnantajalta ja sillä saa soittaa vain työpuhelut koska työnantaja maksaa laskun.
    Tiedän useita henkilöitä, jotka tekevät esim. lehtimyyntiä tai puhelintutkimustyötä kotoa käsin.

13. mie ite Vierailija

Oliskohan tähän lisää ideoita?

14. entinen etätekijä Vierailija

Tein ennen etätöitä ja minulla oli työnantajan kanssa määräaikainen sopimus etätyön tekemisestä. Toimin it-alalla. Etätyö oli projektityötä, jota voi tehdä suurimmaksi osaksi kotona (jos ei ollut sitten asiakkaalla ja palavereissa tiimin kanssa toimistolla). Minulla oli käytössä firman tietokone kotona ja yhteydet firman verkkoon ym. oli talon järjestetty firman puolesta. Palkka oli sama kuin toimistolla työskennellessä sekä muut edut (laaja työterveyshuolto, lounassetelit - vaikka niitä ei päivän aikana tullut käytettyä, talon puhelin).

Etätyössä on hyvät ja huonot puolensa. Hyviä on mm. se, että jos joku idea tuli aamulla mieleen, niin siitä vaan koneelle yöpuku päällä. Samoin työrauha siihen saakka, kun lapset tulivat koulusta oli hyvä. (Ja kyllä ne lapset jättivät rauhaan, kunnes olivat saaneet purettua koulupäivän ”uutiset”.) Parasta oli varmaan se, että tosiaankin pystyi keskittymään siihen työhön paremmin kuin toimistolla. Ja kun tiukka paikka tuli, niin päivää pystyi jatkamaan sen normaalin työajan ulkopuolella. Minulla oli tarkka työaikakirjanpito ja pystyin sitten pitämään vapaata toisena päivänä.

Huonoja puolia olivat mm. aikuiskontaktien puute, toisinaan liian ”virikerikas” kotiympäristö (esim. lapsi sairaana tai tekemättömät kotityöt painoivat) sekä se, että joskus olisi pitänyt päästä puimaan jotain työjuttua heti työkaverin kanssa kasvotusten tai näyttämään koneelta jotain. Juuri kun lopetin nuo etätyöt (vaihdoin toiseen yksikköön), taloomme saatiin ”etätukilinja” sekä NetMeeting myös meille kotiin, jolloin toinen voi seurata toisen päätteeltä, mitä toinen haluaa näyttää.

It-alalla tietyissä hommissa (ohjelmointi, projektityöt, suunnittelu ja miksei asiakaspalvelukin) etätyö on mahdollista. Sen lisäksi tiedän, että puhelinmyyntiä, erilaista suunnittelua ja tutkimusta tehdään myös kotoa käsin muillakin aloilla kuin it-alalla.

Netistä luultavasti löytyisi ihan googlaamalla vinkkejä, mitä voi etätyönä tehdä.

15. ulkomailla asuva Vierailija

Itse teen lehtijuttuja Suomeen ja joihinkin paikallisiin englanninkielisiin läpysköihin. Tietty se ei ole kokonaan kotona, koska pitää lähteä aina kaupungille haastattelemaan, valokuvaamaan, hakemaan matskua, johonkin tapahtumaan tms. Kulut tietty tulee freelancella itselle maksettaviksi, mutta esim. tietokoneesta voi laittaa jotain verovähennykseen. Lisäksi teen käännöksiä.

Tämä ei ole kokoaikainen ansiokeinoni, vaan minulla on sivussa eräässä firmassa osa-aikaduuni, joten käyn 2 päivää viikossa heillä töissä. Tämä tasaa riskiä, koska freelancena on aina se riski, että joka kuukausi ei tule niin paljon tuloja. Esim. heinäkuussa on miltei mahdotonta myydä suomalaislehdille mitään tai saada jo tehdyistä töistä palkkiota maksuun, koska kaikki ovat jossain kesämökillä 5 viikkoa. Tuo toimistotyö tuo ainakin vuokrarahat.

16. ulkomailla asuva Vierailija

Niin ja hyvinä puolina lisään, että voin suunnitella töiden teon sen mukaan, mitä muuta haluan tehdä. Esim. voin käydä jossain jumpassa tai joogassa keskellä päivää ja kirjoitella sitten illalla. Huono puoli on itsekurin puute joskus, eli sitten tulee kiire kun deadline lähestyy.

Muita kotona tehtäviä töitä ovat käsikirjoittajan hommat (esim. TV-sarjojen käsikirjoittaminen) sekä tietysti kirjailija. Nämä tietysti vaativat erikoislahjakkuutta.

Eräs ystäväni tekee koruja kotona. Se on hänellä tosin sivubisnes. Elättää kyllä itsensä normaalilla päiväduunilla, mutta haaveilee, että voisi joskus tulevaisuudessa heittäytyä päätoimiseksi korutekijäksi.

17. winkwink Vierailija

Ennenkuin joku innokas verkostomarkkinoija ehtii mainostamaan, niin pyydän harkitsemaan tarkoin.

Itsekin nimenomaan etsin kotoa tehtävää työtä & lankesin
    pariinkin verkostoon yhtäaikaa.
    " ainut tapa tavallisen ihmisen päästä epätavallisiin tuloihin"
    EI sillä, etteikö se ihan mahdollista olisikin.Mutta todella lujaa
    työtä ja päättäväistä luonnetta se vaatii.Ja ulkopuolisesta
    tukihenkilöstäkään ei olisi haittaa, jottei pää sekoa haavekuvien
    maalailussa.

Kun verkostoija ovelle koputtaa, kannattaisi ensin ottaa
    ihan rauhassa miettimisaikaa liikeluennon kuultuaan &
    pyrkiä saamaan kommentteja/kritiikkiä myös alalla ja kyseisen yrityksen alla olleilta.
    Alalla on ihan eettisestikin oikein toimivia, mutta se ei tarkoita
    sitä että kukaan pystyisi loppujen lopuksi sinusta huolehtimaan
    varsinkaan sen jälkeen kun olet todennut tämän liiketoimintavaihtoehdon sinulle vääränlaiseksi.
    Mutta niinhän se on missä tahansa yritystoiminnassa.

Verkostoissa on ainut mutta se, että niihin on niiiiiin helppo
    höynähtää sellaisenkin joka ei kuuna kullan valkeana ole
    harkinnutkaan koskaan yritystoiminnan aloittamista.

Mutta joka tapauksessa parasta onnea verkostoissa niille, joilla pää sen kestää.
    Muistakaa kuitenkin pitää huoli niistä, joilla ei !

18. Gilmoren tyttö Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Minä olen myös tehnyt - ja teen edelleen - kotona lehtijuttuja freelancer-pohjalta, mutta se ei ole koskaan ollut päätyöni. Myös jonkun pienyrityksen voi perustaa kotiin, tiedän esimerkiksi kampaajan ja tilitoimiston, jotka ovat perustajansa kodin yhteydessä.

19. Kattimatti* Vierailija

^Tosiaan aika monet kampaajat, kosmetologit, hierojat, ompelijat ym. tekevät työtä kotonaan, samoin käsittääkseni kielenkääntäjät. Kuvataiteilijatkin työskentelevät usein kotonaan...

20. 33 Vierailija

Lääkäritkin pitää yksityisvastaanottoja kotona.

21. 33 Vierailija

Sitten tietysti se maailman vanhin ammatti...

22. sjusex Vierailija

Jaa, no mikä se nyt sitten muka on? Tietenkin puuseppä.

23. voe voe Vierailija

No, kuka se nyt kotonansa alkaa huoraamaan?
    Mitä siitä ajattelis naapuritkin?

24. ++ Vierailija

Perhepäivähoitajan työhön pystyy myös lapsenhoidon lomassa.

25. Kiitos nauruista Vierailija

Ihanasti sanottu.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus