Työhaastattelun "onko sinulla jotain kysyttävää?" kysymys: Mitä olet kysynyt.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Jos ja kun työhaastattelussa tulee tuo kysymys, että onko sinulla jotain kysyttävää, niin mitä olette kysyneet? Koitan tässä pohtia jotain hyvää kysymystä, mihin ei löytyisi vastausta joko jo työpaikkailmoituksesta tai yrityksen nettisivuilta.

job-interview-have-any-questions-for-us-yes-do-you-53245136.png

Mitkä ovat töissä kuormittavimmat/fyysisesti vaativimmat tehtävät?
Vaihtuuko työtehtävät lennossa vai suunnitellaanko tarkasti etukäteen?
Pystyykö ylitöihin vaikuttamaan itse vai määrätäänkö niitä lyhyellä varoitusajalla/onko ollenkaan?
Pestäänkö työvaatteet työpaikalla vai kotona?

Tämmöisiä olen kysynyt, ja sanonut perään että ei ole ongelma esim ne ylityöt, kunhan tiedän mihin varautua (mulla on 2 kouluikäistä lasta).

Siis käsittämätöntä, miksi ihminen hakeutuu vuorotyöhön kun on pieniä lapsia? Onko se oikein, että lapsi on päiväkodissa pidempiä aikoja kuin kotonaan? Onko kukaan ollut itse lapsi?, lapsi tuntee itsensä hylätyksi ja olevansa vanhemmilleen vain taakaksi kun joutuu viettämään 9-tuntisia päiviä päiväkodissa ja sitten vielä viikonlopustakin. Lapsen kotiin viimein päästyä vanhemmat on väsyneitä, ajatukset vain huomisessa työpäivässä, kukaan ei leiki eikä vie ulos tai vie yhteisiin menemisiin.

Sitten kaiken kukkuraksi yhteiskunta ja valtiovalta vielä tukee tällaista mallia. Se on jotain varhaiskasvatusta, joka on lapselle muka niin törkeää.

Herätkää, lapsi haluaa vain olla perheensä kanssa, perheen, johon on syntynyt, isän, äidin ja sisarustensa kanssa yhdessä, tehdä asioita yhdessä, kokea olevansa perheensä rakastama.

Täh? Eihän siellä vuorotöissä olla yhtään sen kauempaa kuin "normaali"töissä. Itse asiassa vähemmän aikaa kun ruokatauko sisältyy työaikaan ja joillakin aloilla saa vielä enemmän vapaapäiviä

Siis käsittämätöntä, miksi ihminen hakeutuu vuorotyöhön kun on pieniä lapsia? Onko se oikein, että lapsi on päiväkodissa pidempiä aikoja kuin kotonaan? Onko kukaan ollut itse lapsi?, lapsi tuntee itsensä hylätyksi ja olevansa vanhemmilleen vain taakaksi kun joutuu viettämään 9-tuntisia päiviä päiväkodissa ja sitten vielä viikonlopustakin. Lapsen kotiin viimein päästyä vanhemmat on väsyneitä, ajatukset vain huomisessa työpäivässä, kukaan ei leiki eikä vie ulos tai vie yhteisiin menemisiin.

Sitten kaiken kukkuraksi yhteiskunta ja valtiovalta vielä tukee tällaista mallia. Se on jotain varhaiskasvatusta, joka on lapselle muka niin törkeää.

Herätkää, lapsi haluaa vain olla perheensä kanssa, perheen, johon on syntynyt, isän, äidin ja sisarustensa kanssa yhdessä, tehdä asioita yhdessä, kokea olevansa perheensä rakastama.

ihan käsittämätöntä, että "äiti" kirjoittelee jollekin palstalle aamuyöstä laukomassa mielipiteitään sen sijaan, että olisi nukkumassa, jotta jaksaisi huolehtia itsestään ja perheestään, tai olisi valmistautumassa töihin. Kaiken lisäksi perhemalleja on muitakin kuin mainitsemasi, mutta halusit vain joitakin ihmisiä ärsyttää ilmeisesti. Jatkossa ole kirjoittamatta, jos et osaa olla rakentava ja ystävällinen.

Ihan yhtä paljon vuorotyössä työskennellään. Jos on vkloppuna töitä, niin on viikolla vapaapäiviä. Ja usein perheessä on toinenkin vanhempi, tai sukulaisia auttamassa.
Mun äidillä oli iltatyö. Aina illat poissa ma-to. Olispa ollut vuorotyössä eli edes joskus aamulla töissä ja illan kotona!

No ei se nyt noin mene.

Useimmiten vuorotyö on sellaista jota ei tarvitse kantaa kotiin. -Siis suht yksinkertaista. Eikä lapsi kaipaa päiväkodin hälinän jälkeen muuta kuin rauhallista kotielämää, sohvalla kainalossa leffan katsomista, iltasatua, yhteistä saunahetkeä ja hyvällä säällä lähiluonnon tutkimista.

Samaa olen miettinyt, ihan kamalaa kun useimmilla lapsilla tulee enemmän valveillaolotunteja päiväkodissa kuin kotona :( ihan normaalinpituisia päivätöiden tekijöiden lapsillekin.. Pari tuntia joista iso osa menee iltatoimiin ym.. Ja ihmetyttää ettei enemmän kannusteta hoitamaan kotona pieniä lapsia. Olen ollut tätä mieltä ainakin 17 vuotiaasta, ja se kumpuaa kyllä jostain todella syvältä eikä mikään argumentti äitien eläkekertmästä tms muuta käsitystäni. Ennen vanhaan lapset pystyi olla äidin mukana töissä, autella navetassa ja pellolla ja käsitöissä ja ruuanlaitossa. Lapselle on luonnollista olla pienenä kotona.
T. Itse 9kk päiväkotiin mennyt

Samaa olen miettinyt, ihan kamalaa kun useimmilla lapsilla tulee enemmän valveillaolotunteja päiväkodissa kuin kotona ihan normaalinpituisia päivätöiden tekijöiden lapsillekin.. Pari tuntia joista iso osa menee iltatoimiin ym.. Ja ihmetyttää ettei enemmän kannusteta hoitamaan kotona pieniä lapsia. Olen ollut tätä mieltä ainakin 17 vuotiaasta, ja se kumpuaa kyllä jostain todella syvältä eikä mikään argumentti äitien eläkekertmästä tms muuta käsitystäni. Ennen vanhaan lapset pystyi olla äidin mukana töissä, autella navetassa ja pellolla ja käsitöissä ja ruuanlaitossa. Lapselle on luonnollista olla pienenä kotona.
T. Itse 9kk päiväkotiin mennyt
Muuten samaa mieltä, että mahdollisimman pitkään alle 3v lapsi hoidetaan kotona, mutta tuosta "Ennen vanhaan..." totean että oli hirmu vaarallista lapselle! Moni pikkulapsi hukkui/putosi/vahingoittui kun äidin silmät keskittyi hetkeksi työntekoon. Osalla oli talossa isovanhempia tai toistaitoisia sukulaisia jotka keskittyivät lapsiin, mutta silti onnettomuuksia sattui, ja niitä sattuisi edelleen jos lapset otettaisiin mukaan työpaikoille.

Yhteistyössä