Työjuomingit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja avokki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

avokki

Vieras
Avomieheni työnkuvaan kuuluu paljon edustamista ja työtilaisuuksia, jossa alkoholi on keskeisessä roolissa. Tilaisuuksia on siis viikottain ja kotiintulo on aina valomerkin jälkeen. Itse tilaisuudet eivät minua haittaa, mutta se ainainen alkoholinkäyttö ja valvominen.. Olen maininnut miehelleni negatiivisesta suhtautumisestani runsaaseen alkoholin käyttöön (äitini alkoholisti ja mieheni isä kuoli viinaan), mutta eihän sen vuoksi ""töitä"" voi jättää tekemättä. Toisaalta ymmärrän myös, ettei hän itse vähennä viinankulutusta, koska kuka nyt ""känniläisiä"" jaksaa selvinpäin katsella.. Joskus vaan tuntuu niin pahalta katsella ainaista väsymystä ja krapulaa =(. Kohtalotovereita?

Omaan työnkuvaani ei kuulu edustamista juurikaan, mutta aina silloin olen kyllä korrektisti linjalla ""pari lasillista viiniä"" eli ei tosiaankaan mitään kossukola-paukkuja. Varsinkin siis silloin, kun minä olen mukana asiakastilaisuuksissa. On aina myös niitä, jotka ovat selvinpäin, joten minusta olisi sopimatonta, että joisin niiden parin ihmisen tahtiin, joilta homma lipeää käsistä, joten pysyttelen mieluummin selvinpäin tai kohtuulinjalla. Jos olen autolla liikkeellä, se on hyvä syy kieltäytyä.

Edustustilaisuudetkin ovat vähän sellaisia, että osa on pakollisia ja osa ""pakollisia"". Edustushommia voi jakaa vuorotellen tai sieltä voi lähteä hyvissä ajoin pois, ilman, että on tosiaan pakko mennä aina jatkoille. Varsinkin arki-iltana kuulostaa aika oudolle mennä kännäämään, kun työpäivä on edessä.

Anteeksi nyt vaan, mutta kuulostaa siltä, että mieheltä on jo vähän mopo karannut käsistä viinan suhteen.

Kiitti kommentista, Sarianna,

on aina yhtä palkitsevaa, kun joku kertoo ongelmastaan, että löytyy kaltaisiasi ihmisiä, jotka voivat mainita että heillä EI ole k.o. ongelmaa.

Ja maailma on taas hitusen mukavampi paikka;)

Joo, rumasti sanoit Sarianna. Sun olis pitänyt sanoo että löysää pipoa, minäkin olen työn puolesta viihteellä joka toinen ilta enkä aamulla muista illasta mittään. Ja palkankorotus tuli silti että rytisi.

Minä osaan sanoa vielä rumemmin. Mies on alkoholisti, ja mukama töiden takia ryyppääminen on oikein hieno tekosyy että saa vetää lärvejä pitkin viikkoa. Sinä olet jo jutussa mukana auttelemassa tätä satuseppoa kun myöntelet että kylläkyllä, eihän toisia juoppoja selvinpäin jaksa, sehän on selvä. Älä nyt mene vanhanaikaiseen, olethan sinä noita alkoholisteja nähnyt lähietäisyydeltä ennenkin, niin että varmasti tiedät miltä sellainen näyttää.

Terv. alkoholistin lapsi

Eräs tuttu pankijohtaja, joku myös joutuu usein asiakkaita juottamaan kertoi, miten juo viinaksia vain kahteentoista asti, ja sen jälkeen limua tai vettä -muut ovat silloin niin kännissä, etteivät huomaa mitään, ja kun itse on selvempi, on hyvä puhuttaa ihmisiä.

Pitäisin melko epäammattimaisena, että jos miehesi isännöi noita tilaisuuksia, hän on aina itsekin pelti kiinni. Eikä muutenkaan aikuiselle ihmiselle oikein viikottaiset kännit sovi.

Minun siippani joutuu myös edustamaan, mutta hän ei isäntänä juo. Ottaa toki ruuan kanssa lasin viiniä ja kahvin kanssa sen konjakin muodon vuoksi, mutta muuten pysyy ""vesilinjalla"". Heillä ei pidetä suotavana, että tilaisuuden isäntä vetäisi lärvit, sehän on epäasiallista.

Varmasti kannattaisi miettiä, miksi miehesi juo. Olen paljon ollut itsekin edustustilaisuuksissa ja kyllä nykyään isännät on selviä. Ei juominen ole ""töitä"".

Jos tämän maan pääministerillä on kanttia olla juomatta kaikenmaailman kissanristiäisissä, niin on mielestäni silkkaa valehtelua, jos mies väittää, että on pakko juoda. Pääministeri nyt kuitenkin edustaa tässä maassa aika tavalla korkeinta johtoa, joten turha yrittää leikkiä niin isoa herraa, että siihen automaattisesti kuuluisi ryyppääminen.

Iltapalaverit voivat olla pakollisia ja työnkuvaan kuuluvia, mutta juominen ei ole. Jos ei itse kykene kieltäytymään juomisesta, niin pitäisi löytyä kanttia sanoa se, eikä piiloutua minkään ""pakko juoda kun kuuluu palavereihin""-naamion taakse.

Ja valitettavasti näyttää edelleen siltä, että tässä maassa riittää alkoholistien lapsia, jotka eivät viisastu edes omien vanhempien kohtalostaan... Tarkoitan siis ap:ta.

Toki on niitäkin, jotka ottavat elämän alkutaipaleestaan vaarin, mutta ap:n tapauksessa ei näytä alkoholistiäidin tytär näkevän metsää puilta oman perheensä suhteen. Surullista.

Ne korkeimmalla pallilla olevat ihmiset ei ole alkoholisteja. Viinaan menevät hukkuu juomiinsa jo alemmilla portailla eikä koskaan ylene.

Olen kerran ollut koulutukseni loppupuolella eräänlaisella rekrytointiristeilyllä, jonne oli kutsuttu paljon juuri valmistuineita. Siellä oli täysin vapaa alkoholitarjoilu, sen kun tiskiltä hait niin paljon kuin sielu sieti.

Työpaikkoja tarjottiin niille, jotka osasi käyttää sitä alkoa oikein. Örveltäjät sai jatkaa etsimistä. Minusta hyvä testi, kun toimenkuvaan tuli kuulumaan edustamista.

Huono homma. Ystävättäreni sai unelmatyön, johon kuului edustamista. Ihmettelin aikani, kun hän lähes joka päivä valitti krapulaa ja sanoi myös, että ei niitä humalaisia asiakkaita selvin päin jaksa katsoa.

Tällä hetkellä hän on alkoholisti ja unelmatyö on enää haihtunut unelma.

Yhteistyössä