työkkäri kehotti hakemaan saikkua. Mitäs mä oikein teen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TooQT2BSTR8
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

TooQT2BSTR8

Aktiivinen jäsen
13.02.2008
3 251
0
36
Mulla on siis lääkärin todistus, etten pysty tekemään oman alan hommia mutta muita, kevyitä töitä voisin. Työkkäri taas ei aio osoittaa mulle semmoisia hommia ja kehotti hakemaan loppuajaksi saikkua et saisin sairaspäivärahaa.
Mut milläs hiton perusteella mä muka saikkua saan? Silläkö vaan, et oman alan hommia en voi tehdä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä sanoivat syyksi miksi eivät osoita työtä, jota pystyt tekemään?
Ja mille loppuajaksi?

Sanovat, että helpompi heillekin kun ei tarvii ees yrittää osoittaa mulle töitä, jotka ei mun alaani ole. Ja aika vähän semmoisia töitä kyllä edes on :/
Jaa niin, raskauden loppuajaksi eli joulukuun alkuun asti pitäis sit saikkua saada.
työkkäristä en saa yhtään rahaa, mut saikkurahaa kuulema saan ja siksi kannattaa hakea, sano työkkärinmuija.

Kirjoitan lyhyesti ku ihan kaikkia lakipykäliä en näin suoralta kädeltä muista ja ne on töissä kansiossa...
Mutta siis saikkua käsketään hakemaan sen vuoksi, että jos et pysty kouluttautumaasi työhön, jota siis kuitenkin olet työkkärissä ensisijaisesti hakemassa. Kun olet työkkärin listoilla työttömänä sun täytyy olla työkykyinen (tää on sieltä niiden laista) ja jos et ole työkykyinen, kuten kirjoitit, sun täytyy olla sairaslomalla. En ymmärrä noita sun keveitä hommia, kun et niitä tarkemmin eritellyt...
Sairasloma on merkittävä myös silloin jos aletaan suunnittelemaan uudelleen koulutusta. Koska jos olet ollut "tarpeeksi" pitkään sairaslomalla saman vamman/sairauden vuoksi on Kelan pakko (huom! PAKKO) alkaa suunnittelemaan sulle kuntouttavia toimenpiteitä. Niihin kuuluu esim. kuntoutustutkimus (jossa tutkitaan voitko tehdä työtä mihin olet kouluttautunut), työkokeilu (jossa kokeilet eri alalla, voisitko sillä puolella työskennellä). Jos sulla on tarpeeksi työhistoriaa (n. 5 v yhtäjaksoista työtä) työeläkelaitos voi alkaa uudelleen kouluttamaan sinua (=ammatillinen kuntoutus).
Mahdollisuuksia on monia, jos et kouluttautumallasi alalla voi työskennellä, mutta ota asioista selvää ja toimi ohjeiden mukaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Kuulapyssy:
Sanovat, että helpompi heillekin kun ei tarvii ees yrittää osoittaa mulle töitä, jotka ei mun alaani ole. Ja aika vähän semmoisia töitä kyllä edes on :/
Jaa niin, raskauden loppuajaksi eli joulukuun alkuun asti pitäis sit saikkua saada.
työkkäristä en saa yhtään rahaa, mut saikkurahaa kuulema saan ja siksi kannattaa hakea, sano työkkärinmuija.

Eli sulla on laskettuaika joulukuun alussa (kurkkasin profiilista) ja äippäloma vissiin alkaa sitten lokakuun lopulla/marraskuun alussa?

Tota.. onko joku syy miksi et saa työmarkkinatukea, kenties ei ammattikoulutusta ja oot alle 25v?! (sori, on ihan mun omia spekulaatioita ja ensimmäiset syyt, jotka tulee mieleen miksei tukea sais :ashamed: )

Vaikeahan se toki on työkkäristä työtä tarjota jos sitä ei ole. :(

Eli sulla on laskettuaika joulukuun alussa (kurkkasin profiilista) ja äippäloma vissiin alkaa sitten lokakuun lopulla/marraskuun alussa?

Tota.. onko joku syy miksi et saa työmarkkinatukea, kenties ei ammattikoulutusta ja oot alle 25v?! (sori, on ihan mun omia spekulaatioita ja ensimmäiset syyt, jotka tulee mieleen miksei tukea sais :ashamed: )

Vaikeahan se toki on työkkäristä työtä tarjota jos sitä ei ole. :(

Eiku miehen tulot menee rajojen yli niin ei tipu mulle työmarkkinatukea.

Joo siis mä en voi tehdä oman alan töitä nyt raskauden aikana kun ne on fyysisesti liian raskaita.
Saanko mä siis tolla perusteella saikkua,vai?

Kyllä sä saat sen perusteella sairaslomaa. Onko kyse vaan raskauden aikaisesta vaikeudesta tehdä oman alan töitä vai jatkossakin? Ymmärsin siis ettet voi ollenkaan tehdä (en tiennyt raskaudestasi) ja sen vuoksi kirjoittelin tuon äskeisen.

Alkuperäinen kirjoittaja tilda:
Joo siis mä en voi tehdä oman alan töitä nyt raskauden aikana kun ne on fyysisesti liian raskaita.

Kyllä sä saat sen perusteella sairaslomaa. Onko kyse vaan raskauden aikaisesta vaikeudesta tehdä oman alan töitä vai jatkossakin? Ymmärsin siis ettet voi ollenkaan tehdä (en tiennyt raskaudestasi) ja sen vuoksi kirjoittelin tuon äskeisen.

Eiku raskauden aikana vaan en voi tehdä.
Eli huomenna siis lääkärille aikaa varaamaan.

Saako todellakin sairaslomaa sen perusteella,että oma työ on fyysisesti raskasta???Eikö se ole työnantajan velvollisuus sitten keventää????tässä tapauskessa tosin oli kait työtön.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:
Saako todellakin sairaslomaa sen perusteella,että oma työ on fyysisesti raskasta???Eikö se ole työnantajan velvollisuus sitten keventää????tässä tapauskessa tosin oli kait työtön.

Ensisijaisesti pitää työnantajan keventää töistä, mikäli se on mahdollista. Mutta jos se ei ole mahdollista ja raskaus vaarantuu, täytyy saada sairaslomaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:

Niin ku mä oon siis työtön. Ja kepeempää työtä ei mun alalla oikein ole. se on joko tai.
Mulla siis raskas työ nostaa verenpaineen ennätyskorkeeksi et varsinkin nyt ei paljon nappais... verenpainetautia siis sairastan.

Eiku raskauden aikana vaan en voi tehdä.
Eli huomenna siis lääkärille aikaa varaamaan.

Okei.. varaat ajan lääkärille ja selität ettet voi olla työnhakijana, koska sen fyysisen rasittavuuden vuoksi et voi tehdä työtä. Sano myös, että työkkäristä tätä sulle ehdottivat.

Meillä kävi miehelle kans näin. Oli käden takia saikulla jo pitkään, ja kun kävi ilmi ettei enää pysty niitä hommia jatkamaan, olisi irtisanoutunut, mut työkkäristä sanoivat et luultavasti joutuu kolmeks kuukaudeks karenssiin, vaikka sais mitkä lääkärin paperit, kehottivat vaan hakemaan sairaslomaa kunnes löytyy uusi työ.

Meillä kävi miehelle kans näin. Oli käden takia saikulla jo pitkään, ja kun kävi ilmi ettei enää pysty niitä hommia jatkamaan, olisi irtisanoutunut, mut työkkäristä sanoivat et luultavasti joutuu kolmeks kuukaudeks karenssiin, vaikka sais mitkä lääkärin paperit, kehottivat vaan hakemaan sairaslomaa kunnes löytyy uusi työ.

Joo näin ne työkkärissä tekee. Heillä on ne lait, jotka sitä toimintaa määrää ja ne on kyll kinkkiset välillä ymmärtää.
Miehesi voisi olla oikeutettu myös ammatilliseen kuntoutukseen (uudelleen koulutukseen), jos ei pysty vamman vuoksi töitä tekemään.

Joo näin ne työkkärissä tekee. Heillä on ne lait, jotka sitä toimintaa määrää ja ne on kyll kinkkiset välillä ymmärtää.
Miehesi voisi olla oikeutettu myös ammatilliseen kuntoutukseen (uudelleen koulutukseen), jos ei pysty vamman vuoksi töitä tekemään.

Jep, uusi työ löytyi onneksi jo, pienempi palkka tosin, mut pakkohan se on jotain tehdä, lainat ja muut kuitenkin maksettava ja nyt jo pari kuukautta kituutettu Kelan rahalla...

Eiku miehen tulot menee rajojen yli niin ei tipu mulle työmarkkinatukea.

Oukei.. eli sitten sun kannattaa yrittää sitä saikkua saada. Koska eihän takeita olis että työtä saisit työkkärin kautta. Varsinkaan jos sun alalla sitä kevyempää ei ole tarjolla.

Toivotaan että asiat järjestyy parhain päin. :flower: