Työmarkkinatuki ja kotihoidontuki?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja daf
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

daf

Vieras
Mulla olis ajankohtaista ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi. Laskin että puolison tulot huomioiden saisin 443e/kk työmarkkina tukea.

Tällähetkellä kotihoidontuella saan 654e/kk, eli jos rupean työttömäksi työnhakijaksi, niin tippuuko tuloni tuohon 443e/kk? Asun Helsingissä eli kuntalisä on reilu 200e/kk.

Kelalle soitin ja ne sanoi että molempia voi saada samaanaikaan, mutta se jotenkin vähennetään työmarkkinatuesta. Eli vähennetäänko kotihoidontuen peruosa vai koko summa minkä saan?

Oon ihan ulalla ja mietin jos joku täällä osaisi auttaa ja kertoa paljon saisin työttömänä työnhakijana :D

Ei kouluttamattomalle, jolla on fyysisiä rajoituksia töiden suhteen. Siksi haluan tietää, että kannattaako listoille mennä odottelemaan vai pysynko kotihoidontuella ja etsin itse sopivia hommia...

Minkä ikäinen lapsi teillä on?
Mun mielestä ei kannata ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi jos on mahdollisuus olla vielä kotihoidontuella kotona. Työttömänä työnhakijana saatat joutua osallistumaan kursseille ym.

[QUOTE="vieras";25762669]Minkä ikäinen lapsi teillä on?
Mun mielestä ei kannata ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi jos on mahdollisuus olla vielä kotihoidontuella kotona. Työttömänä työnhakijana saatat joutua osallistumaan kursseille ym.[/QUOTE]

Täällä ainakin ensimmäisenä pääsee sille muutaman päivän infokurssille.

käsittääkseni työmarkkinatuesta vähennetään kotihoidontuki, eli työmarkkinatukea ei jäisi maksettavaksi vaan saisit pelkän kotihoidontuen. pysyttelisin siis kotihoidontuella, työmarkkinatuessa on sekin huono puoli että saattavat määrätä aika lyhyella varoitusajalla töihin jolloin joudut laittamaan lapsesi hoitoon ensimmäiseen vapaana olevaan hoitopaikkaan joka voi olla toisella puolella kaupunkia..

Miten tuntuu että kaikki aiheeseen liittyvät ketjut puhuu työmarkkinatuen puolesta, että olis isompi? Mullahan se tippuis ja paljon! Mielummin siis pysyn kotihoidontuella ja etsin itse töitä ja aloitan sitten kun sopii... Tota karenssia oon kans miettinyt, että jos en saisikaan lasta hoitoon(ei ole helsingissä tavatonta että kahdessa viikossa ei saisi hoitopaikkaa) niin saanko sitten kotihoidontukea jos olen karenssissa?

Miten tuntuu että kaikki aiheeseen liittyvät ketjut puhuu työmarkkinatuen puolesta, että olis isompi? Mullahan se tippuis ja paljon! Mielummin siis pysyn kotihoidontuella ja etsin itse töitä ja aloitan sitten kun sopii... Tota karenssia oon kans miettinyt, että jos en saisikaan lasta hoitoon(ei ole helsingissä tavatonta että kahdessa viikossa ei saisi hoitopaikkaa) niin saanko sitten kotihoidontukea jos olen karenssissa?

Voit ilmoittaa itsesi työnhakijaksi työkkäriin. Silloin sieltä saattaa tulla ilmoituksia sopivista työpaikoista, mutta mihinkään ei pakoteta.

Siskonikin on työkkärissä työnhakijana, vaikka hänellä onkin tällä hetkellä työpaikka. Mutta saattaa osua parempi kohdalle.

Kyllä, minä irtisanoin itseni siten että olin vielä hoitovapaalla ja ei tarvinnut olla ilman rahaa ollenkaan.

TMT:tä ja KHT:tä voi tosiaan saada päällekäin, mutta KHT vähennetään TMT:stä. Kuntalisän saa silti täysimääräisenä.

Mä sain liitolta noin 800€ ja siitä sitten vähennettn KHT noin 400€. Eli käteen jäi 400€ + kuntalisä.

Eli siis kuntalisää ei lasketa kotihoidontukeen? Hitto ku inhoon näin virastohommeleit ku en taho tajuu niit millää :D vähennetäänkä siitä työmarkkinatuesta hoitoraha pelkästään? Entäs sit hoitolisä? ja kuntalisä? :D

Yhteistyössä