Työmarkkinatuki-kysymys, voisiko joku neuvoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tukea...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tukea...

Vieras
Hei,

Toivottavasti osaan kysyä asian niin, että tästä saisi selvää. Olen ollut määräaikaisessa työsuhteessa 2/2012 lähtien. Työn aloittamista ennen sain Kelan työmarkkinatukea, Kelan sivuilla kerrotaan, että minulla oli järjellä vielä n. 20 päivää siihen, että puolisoni tulot olisivat vaikuttaneet työmarkkinatukeen eli käytännössä työmarkkinatuki olisi lakkautettu.

Nyt kun vuoden vaihteesa työni loppuu ja olen työtön, saan käsittääkseni työmarkkinatukea koska työssäoloehtoni ei ole ehtinyt täytyymään. Kela siis maksaa työmarkkinatukea. Tässä tulee nyt tämä kysymys: käsitteleekö Kela minua UUTENA työnhakijana/työttömänä ja nollautuiko 500 päivää vai JATKUUKO laskenta siitä mihin se jäi eli vielä saisin 20 päivää työmarkkinatukea ja sen jälkeen.....en mitään?

Vaikea selittää, mutta toivottavasti joku ymmärtää pointin :) Kiitos!

Hallitus on esittänyt näin, en tiedä, onko asia jo eduskunnassa päätetty.Mutta jos asia näin menee, niin ensi vuonna puolison tulot ei enää vaikuttais työmarkkinatukeen:
"Puolison tulot eivät enää vaikuta työmarkkinatuen ja kotoutumistuen määrään

Hallitus esittää, että puolison tulot eivät 1.1.2013 alkaen vähennä toisen puolison työmarkkina- tai kokoutumistuen määrää. Työttömän omat pääomatulot tai asuminen vanhempien kanssa vaikuttavat tukeen edelleenkin."

Mitähän sitten sen 20 päivän jälkeen tapahtuu? Nyt kun puhutaan, että tulee muutos ettei puolison tulot enää vaikuttaisi vuoden alusta...niin mitä sen jälkeen sitten?

Ja näin ollen saisit peruspäivärahaa etkä työmarkkinatukea.

Täytät palkansaajan työssäoloehdon, jos

olet ollut palkkatyössä vähintään 34 viikkoa (noin 8 kk) työttömyyttä edeltäneiden 28 kuukauden aikana (= tarkastelujakso) ja
työaikasi on ollut vähintään 18 tuntia viikossa ja
kokoaikatyön palkkasi on ollut alan työehtosopimuksen mukainen, tai jos työehtosopimusta ei ole, vähintään 1103 e/kk..

Olen tehnyt osa-aikatyötä tämän ajan ja joka viikolta ei tule työssäoloehto täyteen eli se 3 päivää töitä/vko.

Mutta juuri löysin tekstin, että työssäoloehdon täyttyminen lyhenee 6 kk vuoden alusta. Otetaanhan se näin takautuvasti huomioon, että voisi laskea myös vuoden 2012 aikana tehdyistä töistä tuota työssäoloehtoa?

Eikö tuossa jo työssäoloehto täyty niin että pääset päivärahalle (joko Kelan tai ansiosidonnaiselle)? tässä laskuri ja jos olet ollut töissä 1.2.2012 - 31.12.2012 työssäoloehto täyttyy...

https://easiointi.kela.fi/TOElaskenta/TOELaskentaApplication?lang=fi&ET=AP

Minulla onkin hiukan hankalaa laskea tuota työssäoloehtoa kun olen ollut vaihteleavasti joka viikko töissä. En pysty laskemaan tuota mitenkään, mutta mitenkäs ihmeessä minä sen sitten Kelalle esitän, että miten olen töissä ollut kun en itsekään tiedä eikä minulla ole mitään dokumentteja. Vai pitäisikö olla työvuorolistat esittää?

Yhteistyössä