Työn perässä ympäri Suomea muuttanut koulutettu tiskaaja tulistui Vartiaiselle: ”Missä maailmassa oi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Työn perässä ympäri Suomea muuttanut koulutettu tiskaaja tulistui Vartiaiselle: ”Missä maailmassa oikein elät?”

Torstai 4.1.2018 klo 12.52

Insinöörin koulutuksen saanut nainen kysyy, kuinka monta kertaa työttömän pitää muuttaa työn perässä.

(JAAKKO ELENIUS)">
Iltalehden haastattelema nainen katsoo, että työttömät ovat eriarvoisessa asemassa eri puolilla Suomea työvoimapalvelujen laadun suhteen. (JAAKKO ELENIUS)
Aktiivimallikeskustelu kuumeni keskiviikkona jälleen, kun kokoomuksen kansanedustaja Juhana Vartiainen kehotti Ylellä työttömiä muuttamaan toiselle paikkakunnalle, jos omalta paikkakunnalta ei löydy minkäänlaisia työtilaisuuksia. Samanlaisen näkemyksen esitti jo aiemmin Aamulehdessä kehitys- ja ulkomaankauppaministeri Kai Mykkänen (kok).

Iltalehden juttu aiheesta kirvoitti kommenttiryöpyn. Osa ymmärsi Vartiaista ja osa tyrmistyi kansanedustajan näkemyksistä. Iltalehti haastatteli torstaiaamuna Lapissa asuvaa 52-vuotiasta naista, joka tulistui Vartiaisen kommenteista.

- Missä maailmassa hän elää? Kuinka monta kertaa työttömän pitää muuttaa työn perässä, että hän olisi tyytyväinen? Olen töiden takia muuttanut ja asunut Turussa, Helsingissä, Oulussa ja eri puolilla Lappia. Ei sinulla ole sen jälkeen elinalustaa, olet irtolainen etkä mistään kotoisin, nimettömänä asian herkkyyden vuoksi pysyttelevä nainen kuvailee.

Nainen valmistui insinööriksi teknisen alan opinahjosta Lapista 1990-luvun alussa ja sai Helsingistä vakituisen työpaikan, mutta irtisanoutui.

Sen jälkeen hän teki sesonkiluonteisia matkailualan töitä pohjoisessa. Pisimmillään puolitoista vuotta työttömänä ollut nainen on Vartiaisen oppien mukaisesti ollut valmis laskemaan rimaa ja tekemään myös vähemmän motivoivia töitä.

- Tällä hetkellä olen matkalla töihin tiskariksi. Ajan joka päivä 30-40 kilometriä töihin yhteen suuntaan ja olen sydän kylmänä, että milloin auto leviää parhaimmillaan kolmenkymmenen asteen pakkasissa. Olen korjannut autoa vapaapäivillä 600-700 euron edestä, jotta pääsen tiskaamaan.

- Olen tarvittaessa työhön tuleva, suomeksi se tarkoittaa, että voi olla, että huomenna on töitä ja sen jälkeen ei ole ollenkaan. Olen ihan tyytyväinen, että on edes jotakin hommia, mutta haluaisin tehdä teknisen alan töitä, mihin minut on koulutettu.

Teknisen alan muuntokoulutuksenkin suorittanut nainen kertoo huomanneensa ikänsä esteeksi työnhaussa jo neljänkympin kohdalla.

- Kun jätin syntymäajan pois teknisen alan töitä hakiessani, niin tuli sentään kutsuja työhaastatteluun. Moni varmaan ajattelee, että eivät he halua äitiä työpaikalle. Se on tosiasia.

"Kurssit ajanhukkaa"

Viime keväänä nainen haki töitä Turusta muun muassa telakalta, mutta "tuli tyhjin käsin takaisin pohjoiseen".

- Marssin ovesta sisään ja kerroin, että olen tehnyt tätä ja tätä. Sitten tuli näitä hienoja ilmoituksia, että valitettavasti valinta ei osunut kohdallanne. Kun vaihdoin maisemaa Lapin sisällä, niin nippanappa kelpasin tiskariksi.

Vuoden alussa voimaan astuneessa aktiivimallissa työttömän on osoitettava aktiivisuutta säilyttääkseen tuet normaalitasolla. Aktiivisuutta seurataan kolmen kuukauden jaksoissa: tuet säilyttää, jos on tarkkailujakson aikana tehnyt 18 tuntia palkkatöitä, ansainnut yritystoiminnalla 241,05 euroa tai ollut viisi päivää työllistymistä edistävissä palvelussa.

Jos ehdot eivät täyty, työttömyysturvaa leikataan kolmen kuukauden ajaksi 4,65 prosenttia.

- Aktiivimalli koskee minua heti, kun työt loppuvat. Sitten ihmetellään, pääseekö mihinkään töihin. Työvoimapoliittisen koulutuksen suhteen Keski-Lapissa ollaan ihan erilaisessa asemassa vaikka Turkuun ja Helsinkiin verrattuna. Jos menet Sodankylässä työvoimatoimistoon, niin siellä on lappu ovella, että varaa aika. Ei siellä ole ketään ottamassa sinua vastaan.

Iltalehti soitti Lapin TE-toimistoon, josta arvioitiin, että Sodankylästä saa tapaamisajan viikon sisällä. Tapaamisessa voidaan esimerkiksi tehdä työllistymissuunnitelma ja miettiä työnhakuvalmennuksia.

Työvoimakoulutuksia järjestetään lähinnä isommilla paikkakunnilla, mutta eri puolilla Lappia voi suorittaa verkkokurssin, joka täyttää aktiivimallin ehdot. IL:n haastattelemalla naisella on karuja kokemuksia TE-toimiston palvelusta.

- Kun olin täyttänyt 50, niin kysyin, mitä työkaluja työllistämiseeni voi olla. Virkailija pyöritti päätään, että ei mitään. Voin tappaa aikaa osallistumalla kursseille, jos se tyydyttää ihmisiä, mutta se on ajanhukkaa. Voisin vetää itse kursseja ihmisille, jotka kursseja pitävät.

Vartiainen sanoi Ylelle keskiviikkona pitävänsä "täysin toivottomana" sellaista ajattelutapaa, jossa eletään tulonsiirtojen varassa. Ymmärrätkö Vartiaisen ajatusta siitä, että jokaisella on velvollisuus elättää itsensä?

- Tämän ikäisenä olen maksanut niin paljon veroja tähän yhteiskuntaan, että jos olen viimeisten vuosien aikana saanut työttömyyskorvausta, niin olen nostanut sitä puhtaalla omallatunnolla.

(PETTERI PAALASMAA)">
Juhana Vartiainen sai aikaan kiivaan keskustelun sanottuaan, että jos työtön asuu paikkakunnalla, jossa ei kerta kaikkiaan ole mitään työtilaisuuksia, niin silloin pitää muuttaa työn perässä pois. (PETTERI PAALASMAA)

http://www.iltalehti.fi/politiikka/201801042200644681_pi.shtml

Silloin kun olin töissä pääkaupungissa niin palkka ei enää riittänyt asumiseen. Liian korkeat vuokrat ja pk maksut yms. vei palkan niin ettei ruokaan jäänyt kuin alle 100e/kk. Sitäkö tässä halutaan? Ihmiset Helsinkiin hinnalla millä hyvänsä.

Olin joutua perheeni kanssa kadulle kun työt loppuivat. Ei sossu ois vuokraa maksanut. Palasin sinne mistä tulinkin. Vanhempien kotiin. Oishan se kiva jos ne työpaikat tulisi näihin pieniin kaupunkeihin takaisin. Niihin mistä paperitehtaat katosivat.. Kuitenkin ihmiset ovat talot ostaneet ja kuka ne talot ostaisi pois että pääsisi työn perässä juoksemaan..?? Köyhällä ei oo varaa polttaa rahaa tai omaisuutta varsinkin kun ostajat puuttuu.

Just joo. Kuinkahan monelle työttömälle tuollainen olisi sitten hyvä ratkaisu? Entä ne perheet, joissa on kouluikäisiä lapsia? Lapset revitään irti juuriltaan ja viedään ihan uppo-outoihin kouluihin? Entä sitten kun työt taas loppuvat? Taas muutto uuteen paikkaan? Voi jessus!

• Tykkää
Reactions: Softy
Just joo. Kuinkahan monelle työttömälle tuollainen olisi sitten hyvä ratkaisu? Entä ne perheet, joissa on kouluikäisiä lapsia? Lapset revitään irti juuriltaan ja viedään ihan uppo-outoihin kouluihin? Entä sitten kun työt taas loppuvat? Taas muutto uuteen paikkaan? Voi jessus!
Nuorille, joilla ei vielä ole lapsia, tuo on erinomainen ratkaisu. Ei ole mitään järkeä jäädä sinne Varpaisjärvelle voivottelemaan että kun ei vaan oo duunia.

Nuorille, joilla ei vielä ole lapsia, tuo on erinomainen ratkaisu. Ei ole mitään järkeä jäädä sinne Varpaisjärvelle voivottelemaan että kun ei vaan oo duunia.
Joo, nuorille varmaan tekisikin hyvää nähdä maailmaa.

Elämä vaan ei ole pelkkää työn perässä hiihtelyä. Kaikilla ei sitä mahdollisuutta ole.

• Tykkää
Reactions: Softy
Joo, nuorille varmaan tekisikin hyvää nähdä maailmaa.

Elämä vaan ei ole pelkkää työn perässä hiihtelyä. Kaikilla ei sitä mahdollisuutta ole.
Mä olen nähny enemmän maailmaa kuin joku Vartiainen.
Tulkoon mulle kädestä pitäen opettamaan, että miten sitä maailmaa nähdään tai miten niitä töitä tehdään.

• Tykkää
Reactions: feger
Tuo heitto Vartiaiselta oli asiaton, ja koska hän ei varmasti tarkoittanut olla asiaton, osoittaa, että hän on kokematon, todellisesta elämästä tietämätön ja siksi vammainen. Hän näyttääkin oudolta. Hänellä on käynyt elämässään tähän asti vielä se moukan tuuri, mutta toivottavasti se tuuri pian jättää hänet. Rukoilen hänen puolestaan, että hän pääsee pian oikeaan elämään ja kokemaan sen kaikki hetket. Vasta sitten hän on valmis politikoimaan.

Eihän nämä eduskunnan kultalusikka suussa syntyneet syöttöporsaat (tai ainakin siltä tuo Vartiainenkin näyttää, että ruokaa on ollut yllin kyllin ja vähän päällekin) tiedä oikeesta (työ)elämästä yhtään mitään. Helppoa se on sillon huudella omia näkemyksiä, kun asia ei kosketa itseä.

Joo toki työn perässä kanntaa muuttaa, jos se on vakituinen tai edes ku non pituinen ja elät yksin tai kahden aikuisen taloudessa vuokralla. Mut jos sulla on asunto, asuntovelat, lapsia ym, niin ei ole ollenkaan enää niin yksinkertainen juttu lähteä jonkun pätkätöiden perässä kiertämään ympäri suomea. Jos mä nyt jäisin työttämäksi, niin ei mulla ainakaan olis varaa lähteä työn perässä minnekään, kun on omistusasunto, josta vielä velkaakin ja alaikäinen lapsi huollettavana yksin. Ei olis varaa pitää kahta asuntoa tai mukava elää jossain asuntoauton rähjässä parkiksella ja ajella ympäri suomen kelissä kun kelissä ja sit pitäs olla vielä kotiopettajakin, että lapsi sais koulunsa hoidettua. Juu ei näillä palkoilla.

Nyt ihmiset barrikadeille! Olen pienituloinen ammatinharjoittaja, mutta olen valmis lähtemään mukaan, sillä kyllähän tämä koskettaa koko yhteiskuntaa, eikä omakaan toimeentuloni ole koskaan varma.

Nyt ihmiset barrikadeille! Olen pienituloinen ammatinharjoittaja, mutta olen valmis lähtemään mukaan, sillä kyllähän tämä koskettaa koko yhteiskuntaa, eikä omakaan toimeentuloni ole koskaan varma.
Tuolla kansalaisaloite -sivustolla on aloitus, koskien aihetta ja sinne on tullut yli 100 000 kannattajaa taakse.

No siinäpä olisi jollekin hyvä bisnes hyödynnettäväksi.
Ostais pieniä halpoja parin huoneen asuntoja "työasunnoiksi". Sais vuokralaiset vaihtua, tavarat ois valmiina..

Vapaa-aikana viihdyn näissä tamineissa ja silloin rentous näkyy jo päältäkin ;)

8d44571b93c00d554a515f473118d8b1.jpg

juhana0401OW_503_pi.jpg

Totta. Kenenkään toimeentulo ei ole koskaan varmaa koko loppuelämäksi. Nyt aloitettu sosiaaliturvan heikentäminen koskettaa meistä ihan jokaista, joka aikoo elää eläkeikään asti. Eläkkeet kun ovat tällä hetkellä valtava menoerä, mutta niin hyvin suojattuja ettei niihin voida juuri koskea. Tämä tulee olemaan seuraava askel sosiaaliturvan heikentämisessä, eläkejärjestelmän rankka uusiminen, kun aika on siihen kypsä. Jos yhteiskunnassa aletaan viljellä ajatusta, että ihmiselle riittää toimeentulo, jossa nippa nappa säilyy hengissä, niin meillä suurimmalla osalla on edessä köyhä vanhuus työhistoriasta riippumatta.

Uliuliuliuliuliuliuli

Uusfeministi vetää lapsikortin esiin aina kun oma etu on kyseessä. Surullinen tosiasia on se, että maailma on muuttunut. Globalisaation
myötä valtava määrä työpaikkoja katoaa kokonaan maasta ja mantereltakin pois. On aivan sula mahdottomuus, jossa yhteiskunnan toimesta ylläpidetään järjestelmää jossa kaikki saavat fyrkkaa riippumatta siitä missä asuvat ja käyvätkö töissä. Työn perässä on jatkossa mentävä vähintäänkin kotimaassa tai keksittävä vaihtoehtoisia työtapoja joita tietenkään ei kaikissa duuneissa ole. Pätkätyöt yleistyvät. Alanvaihto yleistyy. Työurat pitenevät ja kirjavoituvat. Ai miksi? No siksi, koska kaikki eivät halua muuttaa työpaikkojen perässä ulkomaille. Ja koska yhteiskunnan turvaverkossa kelluvien määrä kasvaa koko ajan jopa suhteessa enemmän kuin mitä koko lystin kustantavien ihmisten määrä vähenee, niin ymmärrättekö te nyt jumaliste että ei siellä yhteiskunnan kirstussa riitä fyrkkaa siihen että kustannetaan koko Möttösen perheen jäänti Savukoskelle vaikka siellä ei olisi työpaikoista tietoakaan. Jonkun on ainakin tehtävä jatkossa jotain perheensä elannon vuoksi muutakin kuin rääyttävä mammapalstoilla tai täyteltävä Kelan lomakkeita. Ulinoiden ja tekosyiden keksimisen aika alkaa olla nyt päätepisteessä.
Se, että Nico-Petteri ja Janica-Justiina saavat pitää samat leikkikaverinsa koko lapsuutensa ajan ei ole enää veronmaksajien, vaan vanhempien vastuulla. Jos he eivät sitä omalla työllään pysty tarjoamaan, niin sitten on muutoksen aika.

Millä perkeleen barrikadeilla te älyn jättiläiset meinaatte meitä joka ikistä koskettavan ja hillitsemättömän globalisaation ja työelämän murroksen pysäyttää?

Koettakaa nyt siellä essonbaareissa ymmärtää, että ei näitä asioita muuteta siksi että joku sipilänmulkku on vittuuksissaan pöntöllä istuessaan keksinyt.

Uliuliuliuliuliuliuli

Uusfeministi vetää lapsikortin esiin aina kun oma etu on kyseessä. Surullinen tosiasia on se, että maailma on muuttunut. Globalisaation
myötä valtava määrä työpaikkoja katoaa kokonaan maasta ja mantereltakin pois. On aivan sula mahdottomuus, jossa yhteiskunnan toimesta ylläpidetään järjestelmää jossa kaikki saavat fyrkkaa riippumatta siitä missä asuvat ja käyvätkö töissä. Työn perässä on jatkossa mentävä vähintäänkin kotimaassa tai keksittävä vaihtoehtoisia työtapoja joita tietenkään ei kaikissa duuneissa ole. Pätkätyöt yleistyvät. Alanvaihto yleistyy. Työurat pitenevät ja kirjavoituvat. Ai miksi? No siksi, koska kaikki eivät halua muuttaa työpaikkojen perässä ulkomaille. Ja koska yhteiskunnan turvaverkossa kelluvien määrä kasvaa koko ajan jopa suhteessa enemmän kuin mitä koko lystin kustantavien ihmisten määrä vähenee, niin ymmärrättekö te nyt jumaliste että ei siellä yhteiskunnan kirstussa riitä fyrkkaa siihen että kustannetaan koko Möttösen perheen jäänti Savukoskelle vaikka siellä ei olisi työpaikoista tietoakaan. Jonkun on ainakin tehtävä jatkossa jotain perheensä elannon vuoksi muutakin kuin rääyttävä mammapalstoilla tai täyteltävä Kelan lomakkeita. Ulinoiden ja tekosyiden keksimisen aika alkaa olla nyt päätepisteessä.
Se, että Nico-Petteri ja Janica-Justiina saavat pitää samat leikkikaverinsa koko lapsuutensa ajan ei ole enää veronmaksajien, vaan vanhempien vastuulla. Jos he eivät sitä omalla työllään pysty tarjoamaan, niin sitten on muutoksen aika.
^sun on oltava joku putkinäköinen omaa napaansa 24/7 ihaileva yksineläjä tai sitten em.kultalusikka suussa ja hopeinen persiissä oleva joka ei todellakaan tajua mitä on olla työtön/matalapalkkainen määräaikaisuuksien tekijä lapsien ja velkojen kanssa.

Ja ei, et todellakaan kuulu siihen väkeen joka vaihtaisi osaansa työttömän kanssa. Koska_kyykyttäjä. Et myöskään olisi niitä jotka liputtaisivat esim 6tuntisen työpäivän puolesta mikä omalta osaltaan mahdollistaisi niitä työpaikkoja lisää ja tasaisi alati kasvavaa luokkayhteiskunnan erotusta. Koska_ kyykyttäjä.

Miten voi olla vaikeaa ymmärtää että jokainen täällä yrittää sopeutua globalisaatioon ja työelämään juuri niillä keinoilla ja resursseillaitä on käytettävissä? Helppo tulla sanelemaan viisauksia kun et yhtään tiedät toisen elämästä mitään.

^sun on oltava joku putkinäköinen omaa napaansa 24/7 ihaileva yksineläjä tai sitten em.kultalusikka suussa ja hopeinen persiissä oleva joka ei todellakaan tajua mitä on olla työtön/matalapalkkainen määräaikaisuuksien tekijä lapsien ja velkojen kanssa.

Ja ei, et todellakaan kuulu siihen väkeen joka vaihtaisi osaansa työttömän kanssa. Koska_kyykyttäjä. Et myöskään olisi niitä jotka liputtaisivat esim 6tuntisen työpäivän puolesta mikä omalta osaltaan mahdollistaisi niitä työpaikkoja lisää ja tasaisi alati kasvavaa luokkayhteiskunnan erotusta. Koska_ kyykyttäjä.

Miten voi olla vaikeaa ymmärtää että jokainen täällä yrittää sopeutua globalisaatioon ja työelämään juuri niillä keinoilla ja resursseillaitä on käytettävissä? Helppo tulla sanelemaan viisauksia kun et yhtään tiedät toisen elämästä mitään.
^resursseilla joita on ....

Yhteistyössä