Työnantaja vetkuttaa kertomista palkkaako minut vai ei, mitä tekisit tilanteessani?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Heittäisitkö jo tilanteessani hanskat tiskiin, vai odottaisitko vaan kärsivällisesti työnantajan vastausta?

Sovin maaliskuussa suullisesti työnantajan kanssa että palkkaa minut heille oppisopimuksella syyskyyn alusta, kun hoitovapaani loppuu. Kerroin itse oppisopimuksesta sen minkä olin ottanut siitä selvää, ja koulutustarkastaja oli myös häneen yhteydessä ja kertoi tarkempaa tietoa.

20.4 oli oppisopimuksen tekotilaisuus jossa oli mukana työnantaja sekä koulutustarkastaja. Vaikka hänelle oli kerrottu oppisopimuksen olevan työsuhde, tilaisuuden aikana työnantajalle tuli yllätyksenä että tarvitsen vakanssin, ja että hän joutuu maksamaan minulle palkkaa, vaikkakin saa koulutustukea 25,74 pv. (koska uudelleenkoulutukseni johtuu terveydellisistä syistä) Hän ei allekirjoittanutkaan, vaan sanoi ottavansa selvää voiko tämän vakanssin minulle järjestää.

Soittelin 2.5, jolloin hän sanoi että voisi kyllä palkata minut, mutta vakanssiasioita pitää vielä selvittää. Pyysi palaamaan asiaan myöhemmin.

Soittelin tänään, ja sanoi edelleen että vakanssiasioita pitää selvittää. Pyysi palaamaan asiaan myöhemmin.

Minusta jotenkin tuntuu ettei hänellä ole aikeitakaan palkata minua.

Mitä siis tekisin, kannattaisiko jo luovuttaa, ja alkaa suunnitella jotain muuta? Minulla on voimassaoleva työsuhde toisaalla, jonne kyllä voisin syksyllä hoitovapaani loputtua palata, mutta juuri näiden terveydellisten syideni takia en oikein jaksa tuossa työssäni. Ja pomo on kehottanut minua kouluttautumaan toiselle alalle, koska en tee kuulemma itseäni kohtaan oikein kun teen työtä joka vie minulta kaikki mehut. Olen hoitanut työni hyvin, mutta jaksamiseni on siinä niin äärirajoilla etten enää työn lisäksi jaksa yhtään mitään muuta, ja muu elämäni kärsii jatkuvan henkisen ja ruumiillisen väsymyksen, kipujen yms. takia.

Oppisopimuspaikkoja on todella vaikea saada, voisinhan minä tietysti kysellä muualtakin. Mutta ennen tätä olin kysellyt noin sadasta paikasta, aika toivotonta se varmaan siis on.

Neuvoja?

Kerrot työnantajalle, että asia on nyt päätettävä, koska sinun täytyy muuten etsiä uusi oppisopimuspaikka. Jos työnantaja ei pysty kertomaan minä päivänä soppari allekirjoitetaan, niin sitten etsit uutta.

Tuo uuden paikan etsiminen varmaankin on turhaa työtä, koska tosiaan olin kysellyt täältä jo kaikki mahdolliset ja mahdottomat paikat ennen kuin tärppäsi, tai niin luulin. :-(

Eli taitaa olla pakko mennä entiseen työhön vaan, ja katsoa kuinka kauan kestän ennen kuin alkaa sairaslomia tulla, ja jaksaminen menee yli äärirajojen. :-/

Eikö sun jaksaminen ole jo mennyt yli äärirajojen, jos muu elämä kärsii työn takia ja on kipuja ja henkistä kärsimystä? Mä varmaan tossa tilanteessa lopettaisin siinä työssä joka tapauksessa ja alkisin etsiä muuta työtä tai opiskella.

Mä soittaisin sinne oppisopimuspaikkaan tai menisin tapaamaan paikan päälle mahdollista työnantajaa ja kysyisin että miten on, saanko mä paikan vai alanko etsiä muuta. Mulle kerran luvattiin yhdestä paikasta töitä mutta halusivat vielä jutella ja tavata lisää, niin sanoin suoraan, että mun pitäisi ilmoittaa päivään x mennessä silloiselle työnantajalle, jos lopetan työni ja aloitan uuden, niin sain sitten mennä allekirjoittamaan työsopimuksen seuraavana päivänä :)

Sama neuvo, minkä olet jo saanut :-)
Ilmeisestikin yrittää väsytystaktiikalla saada sinut unohtamaan koko jutun, joten kysy tiukkaan, mutta asialliseen sävyyn, eteneekö asia vai ei.

Pysyt sitten vanhassa toistaiseksi ja saikkuilet tarvittaessa, eihän siinä muuta voi. Ja samalla suunnitella uusia vaihtoehtoja.

[QUOTE="aapee";23757381]Tuo uuden paikan etsiminen varmaankin on turhaa työtä, koska tosiaan olin kysellyt täältä jo kaikki mahdolliset ja mahdottomat paikat ennen kuin tärppäsi, tai niin luulin. :-(

Eli taitaa olla pakko mennä entiseen työhön vaan, ja katsoa kuinka kauan kestän ennen kuin alkaa sairaslomia tulla, ja jaksaminen menee yli äärirajojen. :-/[/QUOTE]

no eihän se ala ole hyvä, jos vain yksi työpaikka on mahdollinen...

Se että on kysynyt paikkoja tammikuussa ei tarkoita sitä että puoli vuotta mylhemmin on sama tilanne. Jotenkin ongelmat taitavat olla jossain muussakin kuin tässä yhdessä työnantajassa?

[QUOTE="vieras";23757506]Eikö sun jaksaminen ole jo mennyt yli äärirajojen, jos muu elämä kärsii työn takia ja on kipuja ja henkistä kärsimystä? Mä varmaan tossa tilanteessa lopettaisin siinä työssä joka tapauksessa ja alkisin etsiä muuta työtä tai opiskella.

Mä soittaisin sinne oppisopimuspaikkaan tai menisin tapaamaan paikan päälle mahdollista työnantajaa ja kysyisin että miten on, saanko mä paikan vai alanko etsiä muuta. Mulle kerran luvattiin yhdestä paikasta töitä mutta halusivat vielä jutella ja tavata lisää, niin sanoin suoraan, että mun pitäisi ilmoittaa päivään x mennessä silloiselle työnantajalle, jos lopetan työni ja aloitan uuden, niin sain sitten mennä allekirjoittamaan työsopimuksen seuraavana päivänä :)[/QUOTE]

Täytyy vaan ilmoittaa työnantajalle joku tietty ajankohta jolloin minun täytyy tietää pääsenkö vai en, esim. ensi viikon loppuun mennessä. Sen jälkeen alan suunnitella muuta.

Tosi ikävää odotella viikkotolkulla, kun tulevaisuus on täysin auki työasioiden suhteen. :-(

No, tässä on sekin että tämä oppisopimuspaikka olisi samassa, isossa talossa kuin entinen, vaikka työnantaja tavallaan onkin eri. (sairaala jossa on sisällä eri liikelaitoksia, en osaa selittää tarkemmin) Mutta saisin säilyttää työasuhdeasuntoni, joka on halpa ja hyvällä paikalla. Eli kaiken muun lisäksi asunto menisi alta jos irtisanoutuisin.

Lisäksi raha-asioiden takia ei ole rahallisesti mahdollista että opiskelisin uutta ammattia muuten kuin oppisopimuksella, koska ei elettäisi pelkällä tuilla millään. Eikä meillä olisi rahaa kalliimpaan vuokraankaan. Vakituisessa työssäni on sellainen palkka että sillä pärjäämme jotenkuten.

Mies on työttömänä tällä hetkellä, myöskin vajaakuntoinen, on hakenut useasti sairaseläkettä mutta sitä ei ole hänelle tähän mennessä ainakaan vielä myönnetty, kun ei kuulemma ole tarpeeksi huonossa kunnossa. Eikä oikein saa töitä selkänsä takia. Kursseille on hakenut muttei ole päässyt. Yrittäjyyttä suunnittelee mutta sekin on epävarmaa miten se lähtee käyntiin, kannattaako se.

Pelkäänpä siis että minun on hiljainen pakko jatkaa entisessä työssäni, jos en tätä oppisopimuspaikkaa saa. Oman jaksamisen uhallakin.

Minulla on etenevä perussairaus joka siis on nyt sellaisessa pisteessä etten enää pystyisi tehdä ruumiillista työtä. Toimistotyö on oikeastaan ainut jota voisin tehdä, ja sitäpä tämä mahdollinen oppisopimuspaikkani olisikin.

Jotain olisi kyllä pakko keksiä, stressaa tämä tilanne todella. :-(

no eihän se ala ole hyvä, jos vain yksi työpaikka on mahdollinen...

Se että on kysynyt paikkoja tammikuussa ei tarkoita sitä että puoli vuotta mylhemmin on sama tilanne. Jotenkin ongelmat taitavat olla jossain muussakin kuin tässä yhdessä työnantajassa?

Jos ei tämä tärppää, niin täytyy aloittaa varmaan vaan kyselykierros uudelleen ja toivoa että jossain paikassa olisi tilanne muuttunut ja voisivat minut ottaa.

Mitä tarkoitit, että ongelmat taitavat olla muualla kuin työnantajassa? Tuossa edellisessä kirjoituksessani kerroinkin koko jutun, ja tosiaan on kyllä kinkkinen tilanne.

Kyselin maaliskuussa noita paikkoja, eli pari kk on vasta kulunut. Mutta eihän sitä tiedä jos jossain paikassa olisikin jo tilaa.

Sama neuvo, minkä olet jo saanut :-)
Ilmeisestikin yrittää väsytystaktiikalla saada sinut unohtamaan koko jutun, joten kysy tiukkaan, mutta asialliseen sävyyn, eteneekö asia vai ei.

Pysyt sitten vanhassa toistaiseksi ja saikkuilet tarvittaessa, eihän siinä muuta voi. Ja samalla suunnitella uusia vaihtoehtoja.

Joo noin se on tehtävä jos en oppisopimukseen pääse tällä kertaa. Pomoni ei ole kovin halukas minua ottamaan hoitovapaani jälkeen takaisin, useasti tosiaan oli jo ottanut jaksamiseni puheeksi. Tein tosiaan aina työni mutta saikkuja oli paljon, siksi halusi asiasta jutella. Mutta pakkohan hänen on ottaa, kun ei sairaslomien takia voi oikein lopputiliäkään antaa, minulla kun on aina asianmukainen lääkärintodistus.

Itse tekisin varmaan myös niin että asettaisin työnantajalle takarajan koska pitää viimeistään ilmoittaa palkkaako sinut. Jos ei ilmoita/tai ei palkkaa, jatkaisin entisessä työssä ja ottaisin saikkua tarvittaessa, ja etsiskelisin samalla uutta oppisopimus/opiskelu/työpaikkaa alalta joka soveltuu paremmin.

[QUOTE="aapee";23757733]Joo noin se on tehtävä jos en oppisopimukseen pääse tällä kertaa. Pomoni ei ole kovin halukas minua ottamaan hoitovapaani jälkeen takaisin, useasti tosiaan oli jo ottanut jaksamiseni puheeksi. Tein tosiaan aina työni mutta saikkuja oli paljon, siksi halusi asiasta jutella. Mutta pakkohan hänen on ottaa, kun ei sairaslomien takia voi oikein lopputiliäkään antaa, minulla kun on aina asianmukainen lääkärintodistus.[/QUOTE]
Sairauden vuoksi voidaan irtisanoa, jos katsotaan, että työntekijä ei tule olemaan ko työtehtävään työkykyinen eikä työnantajalla ole tarjota sellaista työtä, jota työntekijä pystyy sairaudestaan huolimatta tekemään. Ei auta, vaikka olisit julkisella sektorilla vakivirassa..irtisanoa voidaan, jos et pysty työtäsi tekemään.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23758055:
Sairauden vuoksi voidaan irtisanoa, jos katsotaan, että työntekijä ei tule olemaan ko työtehtävään työkykyinen eikä työnantajalla ole tarjota sellaista työtä, jota työntekijä pystyy sairaudestaan huolimatta tekemään. Ei auta, vaikka olisit julkisella sektorilla vakivirassa..irtisanoa voidaan, jos et pysty työtäsi tekemään.

Ok. Mutta toisaalta, se irtisanominenhan olisi minulle helpotus. Itse jos irtisanoudun, saisin käsittääkseni karenssia vaikka tekisin sen terveydellisistä syistä. Saa korjata jos olen väärässä.

Olisi ehkä helpompi hankkia lääkärinlausunto ja saada uudelleenkoulutusasia eteenpäin, jos minut irtisanottaisiin.

[QUOTE="Kiia";23758029]Anteeksi, mutta mikä sairaus sulla? Mulla tutkitaan yhtä neurologista sairautta ja pelkään, miten käy hoitovapaani jälkeen entisissä töissä.[/QUOTE]

En viitsi kertoa, mutta mutta tuki-ja liikuntaelimiin ja fyysiseen suorituskykyyn vaikuttava, etenevä sairaus.

[QUOTE="aapee";23758358]Ok. Mutta toisaalta, se irtisanominenhan olisi minulle helpotus. Itse jos irtisanoudun, saisin käsittääkseni karenssia vaikka tekisin sen terveydellisistä syistä. Saa korjata jos olen väärässä.

Olisi ehkä helpompi hankkia lääkärinlausunto ja saada uudelleenkoulutusasia eteenpäin, jos minut irtisanottaisiin.[/QUOTE]
Ei kannata itse irtisanoutua ennenkuin uudesta paikasta on nimet työsopimuksessa.

Mitä tulee siihen vakanssiin, niin julkisella sektorilla ei noin vaan perusteta uusia vakansseja. Se on pitkäaikainen prosessi, jossa pitää ensin tehdä selvitykset siitä, miksi nykyiset vakanssit eivät riitä. Lisäksi julkisella uusi vakanssi on pistettävä avoimeen hakuun ja yleensä myös pätevin pitää valita. Vakanssia ei siis voi perustaa sitä varten, että joku tulee oppisopimuksella töihin. Töitä kyllä voi olla, mutta ne on kooste muiden vakanssien töistä, kun niillä muilla vakansseilla olevat ovat lomalla, sairaslomalla, äitiyslomakka, vuorotteluvapaalla tai jostain muusta syystä poissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23758420:
Ei kannata itse irtisanoutua ennenkuin uudesta paikasta on nimet työsopimuksessa.

Mitä tulee siihen vakanssiin, niin julkisella sektorilla ei noin vaan perusteta uusia vakansseja. Se on pitkäaikainen prosessi, jossa pitää ensin tehdä selvitykset siitä, miksi nykyiset vakanssit eivät riitä. Lisäksi julkisella uusi vakanssi on pistettävä avoimeen hakuun ja yleensä myös pätevin pitää valita. Vakanssia ei siis voi perustaa sitä varten, että joku tulee oppisopimuksella töihin. Töitä kyllä voi olla, mutta ne on kooste muiden vakanssien töistä, kun niillä muilla vakansseilla olevat ovat lomalla, sairaslomalla, äitiyslomakka, vuorotteluvapaalla tai jostain muusta syystä poissa.

Ok no nyt ymmärrän. Työnantaja kun olisi selittänyt minulle samalla tavalla niin en olisi ehkä samalla tavalla tuskastunut tähän odotteluun.

Sitä kyllä vähän ihmettelen, että tämä työnantaja lupasi että tehdään sopimukset, ja oltiin tosiaan jo niitä tekemässä kun hän sitten perui, kun sai tietää että joutuu maksamaan palkkaa. Koska kyllähän minä ja koulutustarkastaja olimme sen puhelimessa jo kertoneet.

Kyllähän he saavat koulutustukea minusta, johtuen terveydellisistä syistäni, mutta silti, tuntuu ettei työnantaja kuunnellut/ymmärtänyt koko asiaa, en tiedä sitten miten tuon asian oikein ajatteli.

Olisi minusta hyvin voinut nuo vakanssiasiat selvittää ennen kuin sopii sopimustenkirjoitustilaisuuden. Tulimme ihan turhaan paikalle, ja minä tietty petyin kovasti kun hän alkoi empimään ja perui, ja nyt on jo kolme viikkoa mennyt.