Työnhaku 7 vko ennen mammaloman alkua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mammaksi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mammaksi"

Vieras
Menetin määräaikaisen duunin raskauden takia. Valittaa ei voi, kun työsuhde oli alunperinkin määräaikainen.

Onko kellään kokemusta työnhausta 7 viikkoa ennen mammaloman alkua? Tai siis, onhan tässä vielä enemmän, mutta duunin voisin aloittaa vasta kun edellinen työsuhde päättyy.

Ammattitaidossa ei ole vikaa ja työnhakukin on aikaisemmin sujunut. Nyt vaan tuntuu, että hukkaan aikaani ja viimeistään siinä vaiheessa kun selviää tuo mammalomalle jäänti, voin unohtaa haaveet työpaikasta.

Asuntovelan vuoksi en kuitenkaan haluaisi edes näitä seitsemää viikkoa olla työttömänä.

Ajattelin kyllä kirjoittaa ihan hakemukseenkin totuuden tilanteesta, niin en joudu turhan takia ravaamaan haastatteluissa järkyttämässä ihmisiä.

Riippuu niin alasta ja työstä ja mitä haet. hoitoalalla tuo ei ollut ongelma, keikkaa saa aina. Vakityöstä taas tai pitemmästä sijaisuudesta muuten lienee turha haaveilla, ellei sulla ole jotain todella vankkaa erityisosaamista. Tai sit jos kävis tuuri, ja saisit just sen 7 viikon määräaikaisen pätkän.

Ei siinä auta kun hakea töitä, ja jos ei saa niin sit ei saa. minkäs sille voi :)

Kyseessä on toimistotyö. Aiemmin olen työskennellyt asiantuntijatehtävissä, mutta nyt kun kyseessä on tämä lyhyt pätkä hakisin varmaan ihan operatiivista tuuraushommaa. En tosiaan edes kuvittele, että kukaan palkkaisi pidemmäksi pätkäksi kuin tuo 7 vko, ja sekin tuntuu melkoisen utopistiselta.

Moi,

Olin kymmenen vuotta pätkätöissä, kun perheen perustaminen tuli ajankohtaiseksi. En enää jaksanut odottaa vakituista duunia, jolloin voisi turvallisemmin jäädä äitiyslomalle.

Sain tietää raskaudestani oltuani kuukauden silloisessa vuoritteluvapaan sijaisuudessani. Mikäpä siinä kun pomolle kertomaan, että jään äitiyslomalle silloin ja silloin. Joutuivat siis minun vuokseni palkkaamaan vuorotteluvapaan sijaiselle äitiyslomasijaisen. Tuskin muistelevat lämmöllä, mutta minä kyllä. Siinä työpaikassa mm. oli 3kk palkallista äitiyslomaa, ei paha.

Esikoinen oli 1v10kk kun sain uuden työn, parin vuoden määräaikaisuuden. Ensimmäisen viikon päätteeksi perjantaina menin pomon luo ja kerroin olevani raskaana ja äitiysloman alkamisajankohdan. Pomo hymyili ja totesi sen olevan maailman luonnollisin asia.

Sittemmin mut vakinaistettiin tähän jälkimmäiseen.

Jos todella tarvitset töitä, älä kerro hakemuksessa raskaudestasi. Rekrytointi on kallis prosessi eikä kukaan siihen halua jollei ole pakko.

No mutta, kyllähän se raskaus NÄKYY siinä vaiheessa kun olen duunia hakemassa.

Mulla ei tosiaan ole mitään tunnontuskia mammalomasta. Olen tehnyt pätkähommia kymmenen vuotta ja kilttinä tyttönä ajoittanut raskaudenkin niin, ettei häiritse työntekoa. Pätkähommien vuoksi myös lykkäsimme lapsen hankintaa useiden vuosien ajan.

Minua tässä on syrjitty ja kohdeltu väärin. Suorastaan törkeästi. Mutta samalla tiedän, ettei valittaminen kannata, sillä olen kuitenkin määräaikaisessa sopimuksessa, joten työnantaja voittaa joka tapauksessa. Valittamisesta voisi kummuta vaan lisää negatiivista.

Mutta tän kyselyn aihe on se - kannataako ylipäänsä hakea duunia enää siinä vaiheessa kun vatsa on jo selkeästi suuri raskausvatsa??? Itse vähän epäilen, ettei kannata, mutta koska tässä samassa veneessä kuitenkin kärsitään koko perhe, niin parempi se vaan on yrittää.

Kaveri sai aikoinaan kesätyön, vaikka oli melkein viimeisillään raskaana. Hain samaa paikkaa, mutta kaveri tuli valituksi, koska hänellä oli aiempaa kokemusta. Jos olet valmis työntekijä ja osaat homman, niin jos vain sopiva tilapäinen tarve työntekijästä sattuu kohdalle, niin olisit juuri sopiva.

#6, oikein meni, mutta tilanne on paljon monisyisempi kuin kuvaamasi. Olen tehnyt samalle työnantajalle asiantuntijaprojekteja jo vuosikausia. Projektit vaihtuvat - ja uusi projekti on toistaiseksi löytynyt kaikille joilla työt ovat sujuneet hyvin. Itselläni työssä ei ole ollut vikaa, mutta olen joutunut raskauden takia vaatimaan erityisjärjestelyjä jo alkuraskaudesta. Toistaiseksi työt ovat loppuneet vain minulta ja eräältä työpaikan tilaisuudessa (itseasiassa useammassa) örveltäneeltä alkoholistilta. Muita mammoja tai edes potentiaalisia täällä ei tosiaan ole.

Kyllä se duuni tän raskauden takia loppui, ihan sama mitä ruusunkuvia maalailisi.

Yhteistyössä