työnhaku ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos se on merkityksellinen tieto työn kannalta, niin silloin kerrot. Muulloin ei tartte. Esim. rauhanturvaajaksi tuskin raskaana kannattaa hakea, kahvilassa yks hailee se sun raskaus.

Olen rvk 17, ei näy päällepäin vielä mitään. Haen lähinnä asiakaspalvelu aloille (myyjä, kahvila yms. ei siis ns. fyysiseen työhön.) Ajattelin vain, että mitä työnantaja tykkää jos palkkaa minut ja kuukauden päästä näkee vatsasta että olen raskaana enkä kertonut sitä palkatessa...

no sulla on kuitenkin koeaika ja sen aikana joudut kertoo raskaudestasi ja sit työnantaja voi lopettaa työsuhteen (ei siis siihen vedoten, mutta vaikka ettet sovi ko työhön). eli mielestäni tässä tapauksessa olisi helpompi kertoa jo haastattelussa.

No, jos se haastattelussa kysyy, kerrot ja jos ei, niin oma syy, jos myöhemmin sitä mietiskelee.
Ainakin tuntuu, että jos kerrot, niin et välttämättä saa töitä - melkeimpä mistään.
Ja ehkä niissä töissä on koeaika, ellei sitten suoraan vakipaikkaa satu saamaan, mikä ois sinällään tietenki raskaana ollessaan ihan loistojuttu!
Onnea työnhakuun!

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Jos se on merkityksellinen tieto työn kannalta, niin silloin kerrot. Muulloin ei tartte. Esim. rauhanturvaajaksi tuskin raskaana kannattaa hakea, kahvilassa yks hailee se sun raskaus.

mä sain kahvilasta potkut koeajalla kun työnantaja sai tietää mun raskaudesta :( ja sillä perusteella muka etten kertonu haastattelussa olevani raskaana

Et kerro, et edes jos kysytään.

Mieti jo valmiiksi mitä sanot jos kysyy raskaudesta tai perhesuunnitelmista. Riippuu millainen tyyppi olet että mitä vastaat. Esimerkiksi

"Oho, luulin ettei näistä asioista saa kysyä!"

"Nää perhejutut on mulla ihan käymistilassa."

(Lasittunein katsein) "Lapsia... no... joillekinhan niitä tulee helposti, kuulema [syvä surullinen huokaus]"

"En halua puhua tästä asiasta."

sitä juuri mietinkin, että töitä ei kyllä heru jos kerron hakemuksessa/haastattelussa olevani raskaana. Tietty vastaan myöntävästi jos kysytään. Kiitos vastauksista! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Nellah:
mä sain kahvilasta potkut koeajalla kun työnantaja sai tietää mun raskaudesta :( ja sillä perusteella muka etten kertonu haastattelussa olevani raskaana
Laiton irtisanominen. Riitautitko?

Alkuperäinen kirjoittaja laalaa:

Kai koeajalla saa antaa kenkää ilman mitään sen parempaa syytä. Raskauden takia ei saa irtisanoa, mutta eihän koeajalla tarvitse perustella miksi irtisanotaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kai koeajalla saa antaa kenkää ilman mitään sen parempaa syytä. Raskauden takia ei saa irtisanoa, mutta eihän koeajalla tarvitse perustella miksi irtisanotaan.
Koeajallakin työnantajan pitää todistaa että irtisanominen ei johdu raskaudesta. Ja tuossa näyttää siltä että syynä oli nimenomaan raskaus. Ilman muuta pitäisi riitauttaa tuollainen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Olen rvk 17, ei näy päällepäin vielä mitään. Haen lähinnä asiakaspalvelu aloille (myyjä, kahvila yms. ei siis ns. fyysiseen työhön.) Ajattelin vain, että mitä työnantaja tykkää jos palkkaa minut ja kuukauden päästä näkee vatsasta että olen raskaana enkä kertonut sitä palkatessa...

Eihän se työnantaja välttämättä kovin iloinen tuosta ole, mutta sinulla ei ole mitään pakkoa kertoa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

joo riitti työvoimalautakunnalle keksitty syy minusta. mulle sanottiin että enää ei tarvii tulla töihin ja sit saan kuulla et potkujen syy on se etten menny töihin. enkä muka vastannut puhelimeen kun koittivat soittaa.. eipä mulle kukaan soittanu ja viimenen palkkakin jäi saamatta. nyt tämä yritys on nurin.. tänäpäivänä

Yhteistyössä