työntekijä ei suostu töihin irtisanomisajalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja firma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

firma

Vieras
Onko kenelläkään mitään faktatietoo tälläsestä tapauksesta. Eli työntekijä on vakinaisessa työpaikassa (ollut jo pitempään), irtisanoo ittensä ja ilmoittaa tuovansa työvälineet seuraavana aamuna työnantajalle, eli aikoo siis lähteä heti vaikka on irtisanomisaika jo työsopimuksessa määritelty. Työntekijällä on työmaa (kyse rakennusalasta) kesken, mutta on siis lähdössä pois heti. Mitä oikeuksia työnantajalla on tässä tapauksessa? siis ketään on vaikee pakottaa tekemään työnsä vaikka is-aika onkin ja jos töihin pakottaa niin tuskinpa työntekijä töitänsä kunnolla tekee. Maksaako tälläisessä tapauksessa työnantaja normaalisti lomarahan (siis jo kertyneistä lomista korvauksen vai miten?).

Syylistyykö työntekijä sopimusrikkomukseen kun ei tule is-ajalla töihin?ja mitä siitä mahdollisesta rikkomuksesta seuraa?

Jos jollain faktatietoo niin olis kiva kuulla.

Onko kenelläkään mitään faktatietoo tälläsestä tapauksesta. Eli työntekijä on vakinaisessa työpaikassa (ollut jo pitempään), irtisanoo ittensä ja ilmoittaa tuovansa työvälineet seuraavana aamuna työnantajalle, eli aikoo siis lähteä heti vaikka on irtisanomisaika jo työsopimuksessa määritelty. Työntekijällä on työmaa (kyse rakennusalasta) kesken, mutta on siis lähdössä pois heti. Mitä oikeuksia työnantajalla on tässä tapauksessa? siis ketään on vaikee pakottaa tekemään työnsä vaikka is-aika onkin ja jos töihin pakottaa niin tuskinpa työntekijä töitänsä kunnolla tekee. Maksaako tälläisessä tapauksessa työnantaja normaalisti lomarahan (siis jo kertyneistä lomista korvauksen vai miten?).

Syylistyykö työntekijä sopimusrikkomukseen kun ei tule is-ajalla töihin?ja mitä siitä mahdollisesta rikkomuksesta seuraa?

Jos jollain faktatietoo niin olis kiva kuulla.

Lomarahaan et ainakaan voi jättää maksamatta. Palkkaa luonnollisesti tältä irtisanomisajalta ei tarvitse maksaa mikäli ei ilmaannu töihin ilman syytä.

Töihin ei voi pakottaa, mutta työnantaja voi vaatia korvauksia. Jollain aloilla ei ole työvelvoitetta, miehen työpaikalla irtisanotut saa pakata tavaransa samantien kun heidän on irtisanottu, saavat palkkansa tuolta irtisanomisajalta.

Tässä tapauksessa on niin, että työnantaja lähti työreissulle muutamaksi viikoksi toiseen maahan ja jätti fimansa vastuun eräälle työntekijälle, toinen työntekijä siis ilmoitti tälle sijaiselle irtisanoutuvansa ja palauttavansa työvälineet heti eikä irtisanomisajalla töihin tule. Työnantajaa (joka työreissulla) tietenkin asiasta sijainen informoi (sijaisella ei siis kokemusta "pomon" töistä, hoitaa tämän työreissun ajan vain pakolliset hommat). Työnantaja yrittänyt saada irtisanoutunutta työntekijää puhelimitse kiinni puhuakseen esim. juuri tästä is ajasta, mutta työntekijä ei suostu vastaamaan puheluihin.

ei siinä sitten muuta kuin työnantajaliitto, kirjanpitäjä tms selivttämään korvausvelvollisuutta ja noita maksujuttuja. ei kannata luottaa tässä asiassa palstan neuvoihin ;)

Siis itse olen tässä oikeastaan välikätenä, sijainen ei tiedä miten toimia ja työnantajan vaikea asiaa selvittää ulkomailta ennenkuin palaa takaisin suomeen. Irtisanoutunut tiesi pomonsa työreissusta jo paljon etukäteen, ei ilmeisesti uskaltanut hänelle soittaa ja irtisanoutua. On todennäköisesti tiennyt irtisanoutuvansa, koska on uusi työpaikka, jossa aloittaa maanantaina toisella puolella Suomea ja asuntokin sieltä hankittu. Tämän uuden työpaikan vuoksi ei siis enää irtisanomisajalla suostu töitä tekemään. On suht nuori työntekijä eli ei varmaan "tiedä" aivan täysin irtisanomisajan "velvollisuuksia". Häntä myös vaikea informoida asiasta, koska puheluihin ei vastaa.

mikä on hänen irtisanomisaikansa? lomakaudelle kuuluvat lomat voi pitää ihan vaan ilmoittamalla, eli jos aika 2 viikkoa ja talviloma pitämättä, viikko pitäisi sinnitellä.

tai sitten ottaa riskin että jos joutuu jotain maksamaan, niin sitten joutuu. On niitäkin että uusi työnantaja on luvannut maksaa mahdolliset sanktiot.

ei siinä väkisinkään voi työmaalle raahata, kirjattu kirje perään jossa selitetään nämä ja mukaan laskelma vahingonkoravuksista joita tulee. Kannattaa vielä selvittää työnantajan kuittausoikeuden määrät, koko tiliä ei voi pitää.

Irtisanomisaika on kuukausi. Työntekijä ei voi itse päättää lomansa ajankohtaa vaan työnantaja on se joka "päättää" hyväksyykö loman ajankohdan.
Eniten harmittaa tässä toimintatapa, ettei voi suoraan sanoa vaan sijaisen kautta ja irtisanomisilmoituksen jälkeen ei vastaa yhteydenottoihin. Tämä asia on tietenkin puhututtanut työyhteisössä, josta ihmetelty myös esim. puheluihin vastaamatta jättämiseen, pomo on reilu eikä häntä tarvitse pelätä (keskustelemalla asioihin on aina löytynyt molemmille osapuolille sopiva ratkaisu, itse olen tietenkin puolueellinen näin sanomaan, koska pomo on minulle muutenkin läheinen sukulainen). Mutta pomon ollessa työmatkalla minun selvitettäväksi tulee tämä, taidanpa siis ottaa ensimmäisenä yhteyttä kirjanpitäjään.

Irtisanomisaika on kuukausi. Työntekijä ei voi itse päättää lomansa ajankohtaa vaan työnantaja on se joka "päättää" hyväksyykö loman ajankohdan.
Eniten harmittaa tässä toimintatapa, ettei voi suoraan sanoa vaan sijaisen kautta ja irtisanomisilmoituksen jälkeen ei vastaa yhteydenottoihin. Tämä asia on tietenkin puhututtanut työyhteisössä, josta ihmetelty myös esim. puheluihin vastaamatta jättämiseen, pomo on reilu eikä häntä tarvitse pelätä (keskustelemalla asioihin on aina löytynyt molemmille osapuolille sopiva ratkaisu, itse olen tietenkin puolueellinen näin sanomaan, koska pomo on minulle muutenkin läheinen sukulainen). Mutta pomon ollessa työmatkalla minun selvitettäväksi tulee tämä, taidanpa siis ottaa ensimmäisenä yhteyttä kirjanpitäjään.

Loman toki työnantaja päättää että hyväksytäänkö, sillekkin pitää olla sitten joku perustelu että miksi tähän ajankohtaan ei hyväksytä. Jos lomaa ei pidetä irtisanomisaikana, lomapäivät maksetaan sitten loppupalkassa.

Mutta kannattaa kysellä viisaammilta että miten tämän asian kanssa kuuluu toimia.

On irtisanomisaikaa 2viikkoa jollei ole ollut töissä kyseisessä yrityksessä vielä viittä vuotta. Työsopimuksessa voi olla tuo kuukausi, mutta laki menee edelle. Muuhun en ota kantaa :)

Yhteistyössä