työpaikalla haitalliset aineet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hätääntynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hätääntynyt

Vieras
Hei!
Työskentelen laboratoriossa, ja työhöni kuuluu myös myrkkyjen käsittely. Etanolia käsittelen päivittäin, välillä myös metanolia. Sen lisäksi muitakin liuottimia, ja joskus joitain pölyäviä hengitykselle haitallisia aineita. En ole vielä raskaana, mutta suunnittelemme yrityksen aloittamista piakkoin. Mietin, mitä teen töiden kanssa. En haluaisi kertoa esimiehelleni (enkä kenellekään) ihan alussa, mutta toisaalta pelottaa, miten paljon minun hengittämäni alkoholihöyryt vaikuttaisivat sikiöön. Miten te muut vastaavissa paikoissa työskentelevät ellit olette ratkaisseet ongelman? Missä vaiheessa olette kertoneet työpaikalla raskaudesta?

Kiitos paljon vastauksista!

Lisäystä vielä edelliseen. Työskentelen itse laboratoriossa ja olen työni puolesta juuri ottanut selvää kaikista raskaudelle vaarallisista aineista. Työterveyslaitoksen sivuilta löytyy kemikaalikortit, joissa on tietoa aineiden haitallisuudesta. Etanolista sanotaan mm: aineelle altistumisen työssä katsotaan aiheuttavan työministeriön päätöksen 1044/91 mukaan vaaraa perimälle, sikiölle tai lisääntymiselle. Naistyöntekijöitä neuvotaan ottamaan yhteys työterveyshuoltoon heti raskauden alettua tai raskauden suunnitteluvaiheessa. Metanoli on myrkyllinen (T) ja on joissakin eläinkokeissa aiheuttanut sikiövaurioita ja kehityksen häiriöitä. Aine luokitellaan siis lisääntymis- ja sikiövaaralliseksi. Kaikki syöpävaaralliset aineet ovat kiellettyjä raskauden aikana. Meidän työsuojeluvaltuutetun mukaan minun ei tarvitse raskausaikana oleskella edes samassa tilassa, jossa joku muu tekee tällaisillä aineilla töitä vetokaapissa. Myös useimmat liuottimet ovat sikiölle vaarallisia.

Ensisijaisesti sinun tulisi sopia esimiehesi kanssa tehtäviesi uudelleenjärjestelystä eli jos on mahdollista, niin sinut siirretään turvallisempiin työtehtäviin. Kannattaa ottaa yhteyttä myös työterveyshuoltoon ja ongelmatilanteissa myös työsuojeluvaltuutettuun. Jos muita työtehtäviä ei ole tarjolla, niin on mahdollista päästä erityisäitiyslomalle. Parempi vain kertoa raskaudestasi heti esimiehelle, ettet turhaan altista sikiötä myrkyille, ellet muuten pysty välttelemään ko. töitä.

Hellou!

Onko kenelläkään tietoa parturi-kampaajan työn haitallisuudesta sikiölle? Esim. hiuslakka ja vaalennusjauhe saattavat päästä hengitykseen, muut aineet eivät ymmärtääkseni imeydy kyllä mihinkään kun käyttää hanskoja. Onko syytä vetäytyä aiemmin mammalomalle vaikka jaksaisi muuten seisomatyötä??? Onko kenelläkään kokemusta??

Yhteistyössä