Työpaikalla työkaveri myy oman sivubisneksen tuotteita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mitä mieltä olette ja miten työnantajanne suhtautuu jos joku työntekijöistä markkinoi ja myy sivubisneksensä mm. Foreverin tuotteita työpaikalla ja vielä työaikana?

Työpaikallani riittää jos jonkinlaista sivubisnestä tekevää. Forever, Ofiflame ja mitä näitä nyt on. Kahvihuoneet ja ko. henkilön työpöytä täynnä esitteitä eikä lounaallakaan saa olla rauhassa näiltä myyntipuheilta. Jos et osta/tilaa mitään, niin olet ko. henkilön mustalla listalla.

Mielestäni sivubisnestoiminta ei kuilu millään tavalla sille päätyöpaikalle ja tuollainen pitäisi olla kiellettyä, koska mielestäni haittaa myyjänkin varsinaista työtä. Itse olen kohtuullisen isossa toimistossa töissä, osa ostaa tuotteita ja niitä ostoksia sitten tuodaan työpaikalle. Onko tuollainen toiminta sallittua ja miten siihen voisi puuttua? Itseäni ärsyttää enkä omalla työpaikallani myy tai tee mitään, mikä ei kuulu ko. työnantajan toimintaan.

Mun työpisteessä myydään oriflamea, tupperia ja dermosiliä. Pomoa se ei haittaa. Tuskin on ainoa työpiste jossa joku myy jotakin.
Kukaan ei tyrkytä mitään. Se ostaa joka haluaa.

• Tykkää
Reactions: Echo
No, voithan sä nennä pomolle narisemaan asiasta. Mutta ei välttämättä ota kantaa, jos se ei varsinaisesti haittaa työntekoa. Ruoka- ja kahvitaukohan on tiettävästi "omaa aikaa" jolloin saa hetkeksi keskittyä muuhun kun työntekoon. Mua ei ainakaan haittaa yhtään. Toimin itsekin parin firman jlleenmyyjänä, mutta kukaan ei ole vielä sanonut, että jättämäni esitteet jotenkin häiritsis heidän elämää. Jos ei halua, ei tarvi niitä selata ja that's it. Mitään myyntipuheita en sen enempää pidä, jos ei kukaan halua mitään asiasta tietää. Ne jotka kysyy, vastaan. Ja ketkä haluaa tilata, tilaa. Varsinaiset esittelyt pidän ihan vapaa-ajalla sitten. Eikä mulla ole mitään "mustaa listaa", vaikka kukaan tilaisi mitään. Mulla on markkinat ihan jossain muualla, kun töissä. Ja kun on sellasissa firmoissa mukana, missä ei ole mitään "pakkotilauksia / -myyntejä" kuukausittain tai jaksoittain, niin ei niitä tarvi väkisin kenelleekään tyrkyttääkään. Mutta jos joku pitää todellakin jotain "mustaa listaa", niin ei ehkä ole sitten kovin soveltuva vm-alalle, eikä varmaan paljon mitään saa myytyä muutenkaan...

• Tykkää
Reactions: Boobabe
On meilläkin työpaikalla Avonin, yms. kuvastot ruokapöydässä ja niistä tilaa ne jotka haluaa. Kukaan ei tuputa mitään eikä pidä mitään mainospuheita. On kätevää kun saa tilata niistä ja ne tuodaan töihin. Ei tarvitse lähteä mihinkään kutsuille tai hakea tuotteita mistään.

• Tykkää
Reactions: Boobabe
Ap tässä. No nuo Oriflamet, Avonit sun muut ei niin paljon haittaa, kun niistä on vain esitteitä kahvihuoneessa ja sieltä saa itse kukin selata ja tilata samalla kun juo ne kahvit.

Mutta sitten on näitä Foreverin myyjiä, jotka pitävät tuotteitaan esillä työpöydällä ja hyllyillä avokonttorissa ja johdattelevat kaikki keskustelut lopulta näihin tuotteisiin ja kauppaa tehdään päivittäin työkavereiden kanssa ja päivitetään päätyöantajan työajalla tilauksia netissä ym. niin kyllä se jo alkaa ärsyttämään.

Sitäpaitsi monen työehtosopimuksen mukaan toimistotyöhön ei välttämättä varsinaisia lakisääteisiä kahvitaukoja kuulu.

Ap tässä. No nuo Oriflamet, Avonit sun muut ei niin paljon haittaa, kun niistä on vain esitteitä kahvihuoneessa ja sieltä saa itse kukin selata ja tilata samalla kun juo ne kahvit.

Mutta sitten on näitä Foreverin myyjiä, jotka pitävät tuotteitaan esillä työpöydällä ja hyllyillä avokonttorissa ja johdattelevat kaikki keskustelut lopulta näihin tuotteisiin ja kauppaa tehdään päivittäin työkavereiden kanssa ja päivitetään päätyöantajan työajalla tilauksia netissä ym. niin kyllä se jo alkaa ärsyttämään.

Sitäpaitsi monen työehtosopimuksen mukaan toimistotyöhön ei välttämättä varsinaisia lakisääteisiä kahvitaukoja kuulu.
Riippuu siitä kuka on työnantaja.

Riippuu siitä kuka on työnantaja.

No jos minä olisin työnantaja, en antaisi lupaa myydä mitään oman bisneksen eteen työajalla enkä edes kahvitauolla, koska sitä tulosta pitäisi tehdä sille päätyönantajalle, sehän sen palkankin maksaa ja seuraa työntekijän työtä / tuloksia kvartaalitalouden näkökulmasta. Tuskin sellainen työnantaja haluaa, että työntekijä käyttää sen työnantajan maksamaa työaikaa johonkin muuhun työhön. Miten työntekijä edes jaksaisi olla tehokas päätyössään jos käyttää tauot sivutyöhön... Ja lakisääteiset kahvitauot riippuu työehtosopimuksesta ja työnantajasta mikä on työpaikan käytäntö.

No jos minä olisin työnantaja, en antaisi lupaa myydä mitään oman bisneksen eteen työajalla enkä edes kahvitauolla, koska sitä tulosta pitäisi tehdä sille päätyönantajalle, sehän sen palkankin maksaa ja seuraa työntekijän työtä / tuloksia kvartaalitalouden näkökulmasta. Tuskin sellainen työnantaja haluaa, että työntekijä käyttää sen työnantajan maksamaa työaikaa johonkin muuhun työhön. Miten työntekijä edes jaksaisi olla tehokas päätyössään jos käyttää tauot sivutyöhön... Ja lakisääteiset kahvitauot riippuu työehtosopimuksesta ja työnantajasta mikä on työpaikan käytäntö.
Se että tauolla luetaan jotakin lehteä ei vaikuta työntekoon.
Ehkä firmoilla on tiukempaa.

Ei ne lehdet oo koskaan haitannu, eikä kukaan ole kauheita myyntipuheita pitänyt. :)

Se että tauolla luetaan jotakin lehteä ei vaikuta työntekoon.
Ehkä firmoilla on tiukempaa.

No ei se tietenkään vaikuta jos työntekijä lukee tauolla lehteä tms. Mutta jos olet niiden lehtien tuotteiden itsenäisen jälleenmyyjä / esittelijä, niin mielestäni se lasketaan jo toisen työn tekemiseksi jos esittelet niitä tuotteita lehdin, esittein, testerituottein, puhumalla, johdattelemalla kaikki keskustelut ko. tuotteisiin. Itse ainakin ärsyynnyn tästä jatkuvasta mainonnasta, haluan tehdä työni rauhassa ja olla myöskin tauolla rauhassa ettei joku joka viikko ole tyrkyttämässä jotain tuotteita, joista en ole pätkääkään kiinnostunut.

No ei se tietenkään vaikuta jos työntekijä lukee tauolla lehteä tms. Mutta jos olet niiden lehtien tuotteiden itsenäisen jälleenmyyjä / esittelijä, niin mielestäni se lasketaan jo toisen työn tekemiseksi jos esittelet niitä tuotteita lehdin, esittein, testerituottein, puhumalla, johdattelemalla kaikki keskustelut ko. tuotteisiin. Itse ainakin ärsyynnyn tästä jatkuvasta mainonnasta, haluan tehdä työni rauhassa ja olla myöskin tauolla rauhassa ettei joku joka viikko ole tyrkyttämässä jotain tuotteita, joista en ole pätkääkään kiinnostunut.

Niin siis toista työtähän se onkin, mutta jos se ei kilpaile varsinaisen työn kanssa, ei työnantajalla ole oikeutta sitä kieltääkään. Eli ei voi kieltää jäälleenmyyntiä itseään. Sen sijaan ta voi toki kieltää tuotteiden kaupustelun työpaikalla. Ja tuo foreverin touhu on muutenkin aika jenkkityylistä tyrkyttämistä, joten tuo tuotteiden jatkuva pitäminen työpaikalla on jo vähän liikaa minunkin mielestä. Ymmärrän, että on joku päivä, jolloin halukkaille on tuotteet näytillä, mutta että pidetään varsinaisen työnantajan tiloja omana liiketilana, menee jo aika härskiksi. Sitten pitäs sallia muidenkin tuotteiden myyjille oikeus tuoda ne näytetuotteet samaan hyllyyn...

Yhteistyössä