Työpaikkakiusattuna takaisin töihin hoitovapaalta, kysyisitkö tällaista asiaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lilly.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lilly.

Vieras
Olen palaamassa töihin 2vu jälkeen. Jouduin työpaikkakiusaamisen kohteeksi raskausaikana (naisporukka kiusasi) ja sitä kesti äitiysloman alkuun asti. Nyt olen palaamassa töihin.

Paluusta on erittäin huono aavistus. Olen nähnyt muutamia kertoja sattumalta erästä naista, joka liittyy kiusaajiini, mutta hän on tähän saakka ollut aivan normaali ja neutraali - myös kiusaamisen aikaan. Hän ei liittynyt siihen. No, nyt hänen käytöksensä on muuttunut aivan täysin. Hädin tuskin tervehtii, ei ikinä jää juttelemaan. On erittäin kylmä ja vetäytyvä kun satun samaan paikkaan (harrastamme samaa lajia). Pelottaa, että kiusaajat ovat aktivoituneet tietäen että olen palaamassa ensi kuussa töihin. Levittäneet perättömiä juoruja, mustamaalanneet minut tälle henkilölle jotenkin.

Mitä tekisitte minun sijassani? Kysyisittekö kahden kesken suoraan tältä käytöksensä muuttaneelta, että mitä on tapahtunut? Vai antaisitteko olla? Hän ei ole muuta kuin hyvän päivän tuttu, joten hänen etääntymisensä ei sinänsä haittaa, mutta se pelottaa sitäkin enemmän, että mitä hänen kylmä käytöksensä enteilee... Joudunko samaan helvettiin taas...

Älä mene helvettiin takaisin. Arvaat oikein. Irtisanoudu hoitovapaan aikana niin, että karenssi kuluu samaan aikaan kun saat hoitovapaakorvauksia. Ansiosidonnaista saat sitten heti karenssin jälkeen. Itse irtisanouduin työpaikkakiusaamisen vuoksi ja karenssin kulutin kokonaan sairaslomalla saaden siltä ajalta hyvät korvaukset. Mieti tarkkaan menetkö sinne vai etkö näe heitä enää koskaan ja elät onnellisena. Kokemusta on törkeästä työpaikkakiusaamisesta vuosien ajalta.

[QUOTE="nainen";30098175]Mistä he oikein kiusaavat sua? Etkö löydä jotakin toista työtä?[/QUOTE]

Kiusaaminen alkoi kun tiimiin tuli uusi henkilö. Nuori nainen, joka oli edellisestä paikastaan lähtenyt ongelmien vuoksi, ei ollut tullut muiden kanssa toimeen ym. No, yhden työmatkan jälkeen sain kuulla miten huonosti olin käyttäytynyt (olin raskaana ja voin todella huonosti, jouduin vähän väliä käymään wc:ssä ym). Tämän jälkeen kun ilmeisesti arvasivat syyn huonovointisuudelle, alkoi eristäminen, mustamaalaaminen, olivat mm. sepittäneet esimiehelle minusta jutun ko. työmatkalta josta hän oli saanut sen käsityksen että olin humalassa (enkä juonut tietysti pisaraakaan sillä olin raskaana). He pitivät salaa palavereita joihin minua ei kutsuttu, selän takana haukkumista, työpanokseni vähättelyä jne. Tällaista.

Älä mene helvettiin takaisin. Arvaat oikein. Irtisanoudu hoitovapaan aikana niin, että karenssi kuluu samaan aikaan kun saat hoitovapaakorvauksia. Ansiosidonnaista saat sitten heti karenssin jälkeen. Itse irtisanouduin työpaikkakiusaamisen vuoksi ja karenssin kulutin kokonaan sairaslomalla saaden siltä ajalta hyvät korvaukset. Mieti tarkkaan menetkö sinne vai etkö näe heitä enää koskaan ja elät onnellisena. Kokemusta on törkeästä työpaikkakiusaamisesta vuosien ajalta.

En voi mitenkään irtisanoutua. Ensinnäkään tämän hetken työtilanteessa ei löydy mitään tilalle ja toiseksi mieheni on projektityössä joten sekin on epävarmaa...

Ala ala ennalta tekemaan mitaan vaan mene sinne neutraalisti ja asiallisesti kuin ei mitaan. Jata tunnereaktiot kotiin eli ala mene siihen halpaan etta antaisit heidan kaytoksensa vaikuttaa sinuun. Jos sinusta on valehdeltu asioita sille yhdelle, niin jos menet sita tivaamaan, niin saattaa ajatella sita merkkina "outoudestasi". Myohemmin alat hoitamaan asiaa tyopaikalla kun nyt ensin katsot miten asia jatkuu. En itse haipyisi vaan, myohemmin voit sen tehda, jos mahhdollista.

Mene vain avoimin mielin töihin. Yritä laittaa vanhat asiat taakse ja toivoa, ettei niitä enää oteta esille. Hoitovapaan jälkeen jännittää mennä töihin joka tapauksessa ja paljon on ehtinyt siellä muuttua ja tapahtua. Ehkä ilmapiiri on ihan toinen.

Antaisin olla, tarkkalisin tilannetta ja todistajien läsnäollessa ilmoittaisin johtoon että selvittäkää asia tai liitto hoitaa juristien kanssa. Ihan sama, että kenelle jauhaa mutta paskanjauhanta lopuu.

Kait sä nyt sen ymmärrät, että työnjohtajakin on vaan yks duunari ja kuuluu kiusausrinkiin jos ei toimi asian ratkaisemiseksi?

Tästä seuraa irtisanomista ja sakkoa lähes aina.
Haluaako pomosi tällaista käsittelyä?

Ootte oikeassa, ehkä tosiaan parempi olla kysymättä yhtään mitään. Kyllä se tuntuu nyt parhaalta vaihtoehdolta, että annan olla ja odotan mitä tuleman pitää. Jos epäasiallinen käytös jatkuu niin sitten toimin. Hyvä vinkki muuten tuo että jätä kaikki tunnereaktiot pois! Yritän tätä keinoa ja pidän tunteet kylmästi poissa.

Juu, istuskelet siella ja katselet niita tyynesti kuin melskaavia apinoita elaintarhassa. Perhe ja omat kivat jutut odottavat aina kotona ja tyopaikan tilanteeseenkin tulee varmasti muutos jossakin vaiheessa. Menet vessaan laskemaan kymmeneen kun alkaa vituttamaan liikaa.

Voisitko olla vielä vuoden kotona ja katsella samalla uutta työpaikkaa? Voisit aloittaa työt nopeasti, koska kunnan on järjestettävä päivähoitopaikka 2 viikon kuluessa, jos työllistyy.

Voit tietty kysyä siltä kylmäkiskoseks muuttuneelta kaverilta, että ootko jotenkin ehkä loukannu häntä tietämättäs vai kuvitteletko vaan, että hän on vaikuttanu vähän kireämmältä, kuin ennen. Mut ihan ystävällisesti vaan ja jos se käytös on ihan oikeesti selkeesti muuttunutta. Muuten ihan reippaana ja ystävällisesti kohtelet kaikkia. Ite oot fiksuna ainakin!

Itse menisin töihin ja aloittaisin alusta. Ne aiemmat kiusaamiset olisi pitänyt käsitellä silloin kun ne tapahtuivat. Jos nyt alkaisi sama meininki jatkumaan, kertoisin välittömästi asiasta esimiehelleni, jonka on epäasialliseen kohteluun välittömästi puututtava kun siitä hänelle kerrotaan (työturvallisuuslaki velvoittaa). Tällöin kertoisin myös että tämä on jatkumoa sille mitä tapahtui ennen äitiyslomalle jäämistä.

Jos joku työntekijöistä suoranaisesti tulisi kiusaamaan minua tai huomauttelemaan asiattomia yms. vastaisin hänelle että hänen käytöksensä on mielestäni asiatonta ja loukkaavaa ja pyytäisin häntä lopettamaan. Näin hän "saa" mahdollisuuden lopettaa tällaisen käyttäytymisen ja seuraava kerta kun jotain vastaavaa tapahtuu, onkin siis täysin tahallista eikä voi vedota siihen ettei tiennyt että asia loukkaa tms.

Yhteistyössä