Työsopimuksen uudistamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua kaipaava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua kaipaava

Vieras
Perjantaina pomo ilmoitti, että kun mun työsopimus on tehty siihen aikaan, kun toinen pomo oli vielä mukana ja hän on sen allekirjoittanut, niin nyt kun tämä pomo jäi pois ja tuli toinen tilalle, niin pitäisi työsopimus allekirjoittaa uusiksi.

Mulla on tosi hölmösti tuossa sopimuksessa työtunnit. koko ajan teen 8 tunnin päivää ja tällä hetkellä ylitöitäkin, kun on kiire, mutta sopimuksessa on, että töitä tehdään tarvittaessa, eli kun töitä on, niin tehdään ylitöitäkin (ilman ylityökorvausta ) ja kun töitä ei ole, niin ei ole.

Nyt kun sopimus pitäisi allekirjoittaa uudelleen, niin voinko vaatia muutosta tuohon tuntihommaan? Kun tahtoisin siihen 8h päivässä. Koska ylitöitä on paljon ja niistä en saa mitään muuta kuin normaalin tuntipalkan. Ja jos työt vähenee, niin sit olen ilman palkkaa. Mutta jos mulle siihen merkattaisiin se 8h päivässä, ni jos sitten työt vähenee, ni joutuisivat lomauttamaan, jolloin saisin liitosta lomautuskorvaukset. Nyt jäisin ilman niitäkin.

Tuli sitten laitettua pomolle huomenen toivotukset sähköpostitse ja samalla asiani tuosta työsopimuksen uudistamisesta. Katsotaan, että mitä tulee takaisin. Nyt jännittää. Mutta jollei kelpaa, niin voin kyllä ruveta uutta työtä etsimään, mikä olisi turvallisempi mulle.

Pomon vaihtuminen ei vaikuta työsopimukseen. Sitä voidaan suostumuksellasi muuttaa tai tehdä uusi. Ylltöistä pitää aina maksaa ylityökorvaus, mutta tuosta ei selviä mikä on kokonaistyötuntimäärä ja onko teillä työlistat asianmukaisesti tehtynä. Tuo on niin sekavan tuntuinen juttu, että kannattaisiko ottaa työsuojeluviranomaisilta selvää tai liitosta. Toisaalta harva työnantaja tekee tällä hetkellä 37,5h viikkotyösopimuksia, eikä ainakaan 8h päivätyösopimuksia juuri tuon työn määrän vaihtelevuuden vuoksi. Riippuu toki jonkin verran alasta, onko hoitotyötä, kauppaa, teollisuutta jne.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pomon vaihtuminen ei vaikuta työsopimukseen. Sitä voidaan suostumuksellasi muuttaa tai tehdä uusi. Ylltöistä pitää aina maksaa ylityökorvaus, mutta tuosta ei selviä mikä on kokonaistyötuntimäärä ja onko teillä työlistat asianmukaisesti tehtynä. Tuo on niin sekavan tuntuinen juttu, että kannattaisiko ottaa työsuojeluviranomaisilta selvää tai liitosta. Toisaalta harva työnantaja tekee tällä hetkellä 37,5h viikkotyösopimuksia, eikä ainakaan 8h päivätyösopimuksia juuri tuon työn määrän vaihtelevuuden vuoksi. Riippuu toki jonkin verran alasta, onko hoitotyötä, kauppaa, teollisuutta jne.

Tällä alalla töitä riittää vaikka kuinka paljon. Työlistoja ei ole, eikä tehdä, kun jokainen työntekijä ilmoittaa kuun lopussa tehdyt työtunnit pomolle, joka välittää ne palkanlaskijalle. Mä teen kuitenkin koko ajan täyttä 40 tunnin työviikkoa ja siihen päälle vielä ylitöitä. Kertaakaan ei ole töitä vähentynyt.

riippuen siitä kuinka kauan olet ollut ko. firmassa töissä niin työsopimusta voidaan muuttaa irtisanomisajan puitteissa. (eli jos irtisanomisaikasi on esim 1kk, niin kuukauden päästä voidaan soveltaa uutta sopimusta). jos et siihen suostu niin sinut voidaan irtisanoa. mutta sinun tapauksessa sopimus on todella huono - niin kuin yleensä tilapäistyöntekijöillä. joten aina kannattaa neuvotella asiasta. voihan olla että uusi pomo on huomannut epäkohdat sopimuksessasi ja tahtoo sen vuoksi täsmentää työsopimustasi uudella sopimuksella.

Alkuperäinen kirjoittaja viiras:
riippuen siitä kuinka kauan olet ollut ko. firmassa töissä niin työsopimusta voidaan muuttaa irtisanomisajan puitteissa. (eli jos irtisanomisaikasi on esim 1kk, niin kuukauden päästä voidaan soveltaa uutta sopimusta). jos et siihen suostu niin sinut voidaan irtisanoa. mutta sinun tapauksessa sopimus on todella huono - niin kuin yleensä tilapäistyöntekijöillä. joten aina kannattaa neuvotella asiasta. voihan olla että uusi pomo on huomannut epäkohdat sopimuksessasi ja tahtoo sen vuoksi täsmentää työsopimustasi uudella sopimuksella.

olen ollut tässä nyt liki vuoden ja teen sellaista työtä, mitä muut eivät tee, joten olen ainoa osaaja. Joten jos mut tästä irtisanovat, niin joutuvat etsimään uuden ja kouluttamaan hänet. itselläni meni 4kk oppia tämä työ, joten uudella veisi ihan yhtä kauan.

Minä neuvoisin ottamaan pikaisesti yhteyttä sinne liittoosi noihin sopimuksiin erikoistuneeseen henkilöön ja kyselemään häneltä noita työsopimusehtoja, sieltä saat varmasti parhaat neuvot.

Alkuperäinen kirjoittaja apua kaipaava:
Alkuperäinen kirjoittaja viiras:

olen ollut tässä nyt liki vuoden ja teen sellaista työtä, mitä muut eivät tee, joten olen ainoa osaaja. Joten jos mut tästä irtisanovat, niin joutuvat etsimään uuden ja kouluttamaan hänet. itselläni meni 4kk oppia tämä työ, joten uudella veisi ihan yhtä kauan.

eli irtisanomisaikasi olisi joko 2 vko tai 1kk (en muista kumpi). luulisin että haluavat tarjota sinulle paremman sopimuksen, kannattaa neuvotella kunnon ehdot työsopimukseen. suosittelen lukemaan työsopimuslakia ennen neuvotteluja niin osaat sitten vaatia sinulle kuuluvia oikeuksia.

Yhteistyössä