Työssäkäyvät vanhemmat ja arjen pyöritys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tiittuli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tiittuli"

Vieras
1,5 vuotias lapsi aloitti juuri päivähoidon minun mennessä takaisin töihin hoitovapaalta, ja mieheni tekee vuorotyötä. Sen takia kyselen nyt että miten te muut työssäkäyvät vanhemmat saatte arjen sujumaan suht koht kivuttomasti?

Erityisesti jos toinen tekee vuorotyötä, niin miten hoidatte lapsen päiväkotiin viennit ja tuonnit? Kuka tekee mitäkin kotitöitä? Koska teette päivällisruokaa(hätäisesti kotiintullessa vai jotenkin ennakkoon)? Koska lapset menevät nukkumaan ja koska heräävät? Ja miten/koska ehditte harrastaa esim liikuntaa?

Kaikenlaisia vinkkejä kaipailisin arjen sujumiseksi!

Yh olen eli minä vien ja haen. Kotiintullessa teen ruokaa, sit syödään, sit siivotaan/pestään pyykkiä, katson esikoisen läksyt jne. Sit onkin jo iltapala ja nukkumaan. Liikuntaa ehdin harrastaa (lue: lasten kanssa kävelylle), josko syödään jotain eines-ruokaa tai eiliseltä on jäänyt jotain.

Siinä se, tylsä elämä. Onneksi on viikonloput :D

Meillä tekee molemmat päivätyötä, joskin mies on paljon työmatkoilla. Vastaan nyt kuitenkin. Varsinkin ekat viikot hoidon alkaessa meni meillä niin ettei iltaisin paljon mitään ehtinyt. Lapsi kaipasi tosi paljon huomiota. Viikonloppuisin yritän tehdä ruokia isompia määriä ja arkena vain jotain nopeaa&helppoa. Viikonloppuisin myös siivotaan enemmän. Liikuntaharrastusten kanssa on aina taiteilemista. Toinen saattaa jäädä salille suoraan töistä ja toinen käy kun lapsi on mennyt nukkumaan. Lapsi nukkuu klo 20-7.

Meillä myös arki edessä ja reilu 2v. lapsi aloitti päiväkodin. Miehen kanssa teemme pitkää päivää työmatkojen takia. Sama mietityttää miten jaksaa arkirumbaa. Isovanhempia tms meillä ei ole auttamassa. Ruokia yritetään valmistaa ennakkoon, lähinnä pakkaseen. Ja viikolla on turha miettiä siivousta tms. kun emme ole kotona juuri sotkemassakaan. Viikonloppua odotellen...

Iltasiivous pelastaa täydelliseltä kaaokselta. Eli aina kannattaa siivota keittiö illalla ja laittaa esim. isot lelulaatikot, joihin illalla heittää kaikki lelut pois jaloista. Siisteysvaatimuksista on ollut pakko vähän joustaa, eli ihan joka murua ei kannata huomata vaan opettelee elämään niiden kanssa. Tärkeintä on se, että joka asialle on oma paikkansa. Näin on edes pieni mahdollisuus, että tavarat ovat siellä, mistä niitä etsii.
Ruuat kannattaa tehdä viikonloppuna pakkaseen ja syödä niin paljon valmisruokia, kun mahdollista.
Lapset mukaan liikuntaharrastuksiin, eli kannattaa hommata hyvät juoksurattaat tai pyöräistuin tai mitä nyt haluaakaan ulkoillessa tehdä.

Itse suosin ainakin ruuan tekemistä ennakkoon jos tarhapäivä on pitkä. Kotiintullessa taapero vaatii kovasti huomiota ja on nälkäinen ja väsynyt, se ei ole hyvä hetki alkaa tekemään ruokaa. Jos haet lapsen jo aikaisemmin kuin neljältä voi riittää välipala ja puolen tunnin leikitys riittää ennen ruuanlaittoa.
Kaupassa kannattaa käydä iltaisin ja viikonloppuisin ettei väsynyttä lasta tarvitse raahata markettiin heti tarhapäivän jälkeen.

Meillä on 2 lasta, ekaluokkalainen ja 2-vuotias vuorohoitolainen.

Me molemmat vanhemmat olemme vuorotöissä.

Ainoa vaihtoehto on, että se vie joka viimeksi lähtee (eli minä, jos miehellä on yövuoron jälkeinen nukkumispäivä) ja ensiksi tulija/herääjä hakee.

Kuopus syö päivällistä joinakin päivinä päiväkodissa, jos tulemme ajoissa kotiin niin se laittaa joka ensiksi ehtii.
Einekset, pakasteet ja puolivalmiit ovat myös silloin tällöin apuna.

No onhan se melkoista rumbaa, mutta se on... elämää! :D

Jos ajankäyttöä tarvitsee priorisoida, niin mieluummin jätän siivoukset vapaapäiville ja arkitunnit käytän lasten kanssa tekemiseen.

Harrastuksiin ei hirveästi jää aikaa, lähinnä omia menoja sitten on iltamenot jomman kumman tai esim. mummin jäädessä lapsenvahtiin.

Meillä on toiminut vaan niin että vaatimustasoa esim siisteydestä on ollut pakko laskea. Siivoaminen on lähinnä juuri sitä jaloissa pyörivien rojujen raivaamista, vessan ja keittiön pesua. Meillä mies hoitaa lasten hoitoon viennit ja haut, koska on samalla suunnalla töissä, missä hoitopaikkakin, ja hänellä myös paremmat työajat. Kotiin tullessa tekee ruuan, joten minä tulen valmiiseen ruokapöytään, aika luksusta. ;) Minä pyöritän pyykkikonetta viikonloppuisin ja yleensä teen jonkun isomman satsin ruokaa pakastimeen. Yritän ainakin joka toinen viikko siivota oikein kunnolla, ettei nyt ihan mahdottomaksi ehtisi kaaos mennä. Kummallakin on sen verran liikkuva työ ettei liikuntaa varsin tarvitse enää työpäivän päätteeksi harrastaa, vaan illat on aikaa perheelle. Kaupassa käydään viikonloppuna ja täydennystä haetaan työpäivän päätteeksi jos tarvetta.

Meillä mies on päivätöissä ja minä kolmivuorotyössä. Lapset vie hoitoon se, kumpi myöhemmin lähtee kotoa, yövuoron jälkeen minä vien lapset ettei heidän tarvitse lähteä kotoa niin aikaisin. Lapset hakee se, kumpi aiemmin pääsee töistä. Ruokia tehdään kerralla isompi erä, jota voi sitten syödä 2-3:na iltaruokana. Kaupassa käynnin ja siivouksen hoidan yleensä arkivapaapäivinä, että viikonloput, jos ne on vapaata, jää aikaa muuhun yhdessä tekemiseen ja touhuamiseen. Liikuntaan meille vanhemmille on varattu molemmille oma päivä, jolloin toinen on lasten kanssa, ja muina päivinä liikutaan yhdessä lasten kanssa. Lapset menevät nukkumaan 20 maissa ja heräävät 7 maissa.

Yhteistyössä