Työsuhde loppui 6.6 ja irtisanomisaika 6.7. Rahat saamatta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei ole jos työsopimuksessasi on kohta, että ne maksetaan normaalisti seuraavan palkanmaksun ajankohtana. Näin ainakin oli minulla kun olin valtiolla töissä.

mulla samalla tavalla.työt loppuu 18.8 ja lopputilin saan normaalina palkanmaksu päivänä eli 15.9. kiva vaan ootella rahoja.

Kaverini just kinasteli samasta asiasta ja tuomio oli että jos työsopimuksessa ei mainintaa että maksetaan heti kun sopimus päättyy niin voidaan maksaa myös normaalisti seuraavana palkanmaksupäivänä.

Siis oliko viimeinen työpäiväsi 6.7? Minä en sellaisista työpaikoista ole kuullutkaan, joissa työsopimukseen voisi kirjoittaa, että palkka maksetaan seuraavana tilipäivänä. KUN LAISSA SANOTAAN TOISIN. Varsinkin hassulta kuulostaa, että valtio toimisi näin... Tiedä häntä.

Mutta soita heti sinne työsuojelupiiriin, ne ottaa yhteyttä työnantajaasi.

Näin lukee työsuojelupiirin sivuilla:

"Työsuhteen päättyessä päättyy myös palkanmaksukausi, joten työsuhteesta johtuneet saatavat on maksettava työsuhteen lakatessa. Jos saatavien suoritus viivästyy, työntekijällä on oikeus saada korkolaissa tarkoitetun viivästymiskoron lisäksi täysi palkkansa odotuspäiviltä, enintään kuitenkin kuudelta kalenteripäivältä.

Jos työsuhteesta johtuva saatava ei ole selvä ja riidaton tai jos viivästyminen on johtunut laskuvirheestä tai laskuvirheeseen rinnastettavasta erehdyksestä, työntekijällä on oikeus odotuspäivien palkkaan vain, jos hän on huomauttanut viivästymisestä työnantajalle kuukauden kuluessa työsuhteen päättymisestä eikä työnantaja ole suorittanut saatavaa kolmen arkipäivän kuluessa huomautuksesta."

Kyllä, odotusajan palkka.
Laita sähköpostia nyt heti palkanlaskijalle/ jollekin "isolle" firmassa, ja pyydä saada palkkasi välittömästi. Näin voit sitten todistaa, että olet tosiaan rahaa pyytänyt kuukauden sisällä, jos jotain tuon tapaista ilmenee, mitä tuossa lainauksessa tsp:n sivuilta sanotaan...
Eli yrittävät vedota johonkin laskukiemuroihin.
Onhan se iso raha, viikon palkka.

En isossa firmassa. Jos laitan työnantajalle tekstiviestinä tämän: "Työsuhteen päättyessä päättyy myös palkanmaksukausi, joten työsuhteesta johtuneet saatavat on maksettava työsuhteen lakatessa. Jos saatavien suoritus viivästyy, työntekijällä on oikeus saada korkolaissa tarkoitetun viivästymiskoron lisäksi täysi palkkansa odotuspäiviltä, enintään kuitenkin kuudelta kalenteripäivältä. "?

Lupasivatko tsp:ssä auttaa, jos et saa työnantajaa kiinni?
Tuo kuulostaa nyt siltä, että koittavat vedättää sua, pahimmillaan jättää palkan maksamatta.
Sanoitko ite ittes irti vai irtisanottiinko sut? Ei sillä tilanteen kannalta ole merkitystä, kunhan kysyn.

Hyva, toivottavasti saat rahasi helpommalla tavalla, eli että maksavat suosiolla kaikki mitä täytyy.
Itse jouduin odottelemaan rahojani reilut kaksi vuotta työsuhteen loppumisen jälkeen, osa edelleen ulosotossa. Oikeuteen asti piti siis mennä... Laiton irtisanominen kaiken kukkuraksi.
Parempaa onnea sulle! =)

Niin no, riippuu sun rahatilanteesta... Kyllähän tosta ajasta ja lomarahoista nyt varmaan vähintään pari tonnii tulee...
Mulla oli tappeluun lähdön perusteena kyllä enemmän periaate kuin raha, vaikka tärkeät oli nekin muutama tonni mulle.
Saat oikeusaputoimistosta apua, kunhan olet työtön/muuten varaton. Tai meninhän mäkin töihin siinä oikeustaiston alussa, jouduin maksaan kuluista ite 20%...

Jos ei maanantaihin mennessä mitään taphdu niin alan tositoimiin. Meinaa pikkusen ottaa jo päähän. Palkka ei ole kertaakaan tullut ajallaan koko työsuhteen aikana. Aina viikon myöhässä.

Toi on se pahin puoli pienellä yksityisellä työnantajalla työskentelemisessä... Ne toimii miten huvittaa, ja sit ite ei kehtaa alkaa valittaan asiasta potkujen pelossa...
Toivon todella, että he tajuavat, ettei tuollaisessa asiassa voi pelleillä. Ja voithan vielä sitten laittaa viestin, siis jos eivät ens viikkoon mennessä vastaa, että "okei, mennään sitten vaikean kautta, tarvittaessa oikeuden. Kuluja siitä tulee vain ja ainoastaan teille."

Yhteistyössä