Työsuhteen Koeajasta Kysymys...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epävarmana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epävarmana

Vieras
Minulle on kahdesti käynyt niin että minut on palkattu "vakituiseksi työntekijäksi" juuri sopivasti kesälomalaisia paikkaamaan, kun muiden kesälomat on ohi ja koeajan viimeinen viikko käsillä, minulle on sanottu että työsuhde puretaan koeaikaan vedoten. Mitään palautetta työpanoksestani, arviointia, tai ihan vaan jotain vinkkiä tulevaisuuden varalle missä parantaa en saanut pyynnöistäni huolimatta. Työkkäriin ilmoitettiin molemmilla kerroilla vain että olen soveltumaton työtehtävään. Tämä siitäkin huolimatta että jälkimmäisessä paikassa olin tehnyt vuokrafirman kautta töitä pidempään ennen vakituiseksi palkkaamista, joten jo ennen työsuhdetta tiedettiin täsmälleen millainen työntekijä olen, ikäviä yllätyksiä työpanoksestani tuskin on tullut.

Irtisanomiset jättivät kovat arvet, enkä ole noiden jälkeen uskaltanut kirjoitta työsopimuksia pettymyksien pelossa. Kolaus itsetunnolle oli kova, ja syitä pohdin ikuisesti koska en saanut kummassakaan tapauksessa mitään selitystä.

Viimeisin irtisanominen tapahtui viime kesän lopussa, sen jälkeen olen tehnyt keikkatyötä ja hyvin lyhyitä (kuukauden tai kahden) määräaikaisia työsopimuksia ja kerran jopa kieltäytynyt kun ehdotettiin vakituista. Mielenterveyteni ei kestä enää uutta huijausta, kun suurin haaveeni on päästä pois pätkätyökierteestä.

Päädyin menemään työharjoitteluun, ja se on sujunut todella hyvin, kun en ole "oikea työntekijä" kukaan ei koe minua uhkana, ketään ei hyödytä mitenkään huijata minua ja olo on ollut turvallinen. Liiton päivärahallakin pärjää varsin hyvin. Mutta nyt työharjoitteluni loppuu, sopimus oli neljäksi kuukaudeksi ja työnantaja ehdotti oikean työsopimuksen laatimista. Todennäköisesti siinä on taas se neljän kuukauden koeaika, ja työpaikalla on juurikin nyt pahimmat kesälomakaudet menossa ja tuuraajia tarvitaan kipeästi. Uskallanko luottaa työnantajaan? Aiemminkin hymyilevä pomo joka eilen taputti selkään ja sanoi että hyvää työtä, kutsuikin seuraavana päivänä huoneeseensa ja päätti sopimuksen koeaikaan vedoten.

Kyseessä on ison yrityksen keskisuuri toimipiste, menisiköhän läpi jos pyytäisin että sopimuksessa ei olisi mitään koeaikaa, olenhan jo oppinut talon tavoille, työtapani ja tehoni tiedetään varsin hyvin? Pitäisikö avoimesti kertoa aiemmista kokemuksista? Vai vaikuttaisinko silloin joltain ruikuttajalta...

Uskaltaako tässä enää luottaa, ensimmäinen koeaikapurku oli järkytys ja siitä seurannut henkinen paha olo riivasi pitkään, toinen oli vielä pahempi ja silloin olin henkisen jaksamisen äärirajoilla ja kävin lähellä itsemurhaa. Huonon tuurin toistelu itselle on vaikeaa kun kerrassaan mitään palautetta tai keskustelua irtisanomisen syistä ei kummassakaan paikassa koskaan irronnut pyynnöistäni huolimatta. Epätietoisuus kalvaa edelleen ja muistot nostavat kyyneleet silmiin epäonnistumisen tunteen jäystäessä mieltä.

"Ei tarvitse perustella, kiitos ja näkemiin."

Niin ja se itse kysymys hautautui tuonne väliin, eli onko mahdollista toivoa että koeaikaa ei olisi ollenkaan vedoten neljän kuukauden työharjoitteluun yrityksessä, ja onko suuren firman yhden toimipisteen pomolla joka vastaa rekrystä, kirjoittaa työsopimusta ilman koeaikaa?

Tottakai voit avoimesti kertoa kun kerran olet jo sisällä firmassa, jos sen jälkeen viitsivät tehdä saman tempun niin on todella tökeröä, mutta ethän sinä sillekään mitään voisi.

Meniköhän tuossa tapauksessa niin, että harjoitteluaika katsottaisiin periaatteessa koeajaksi.
Tai jos ehdottavat koeaikaa 4kk sano että sopii vain jos se on 1kk. Kyllähän työntekijäkin voi neuvotella asioista ei aina tarvi suostua heti kaikkeen..

Joo joissain tapauksissa harjoitteluaika voidaan katsoa koeajaksi, olin liittoon asiasta joskus yhteydessä kun mulle tehtiin samat ja työnantaja meinas 2kk jälkeen palkata mut uudestaan ja taas koeajalla, kieltäydyin ja kun sanoin tästä koeaikajutusta, ei yllättäen halunnutkaan mua palkata... :p

Meniköhän tuossa tapauksessa niin, että harjoitteluaika katsottaisiin periaatteessa koeajaksi.
Tai jos ehdottavat koeaikaa 4kk sano että sopii vain jos se on 1kk. Kyllähän työntekijäkin voi neuvotella asioista ei aina tarvi suostua heti kaikkeen..

Kyllä asiasta haluan/aion neuvotella, mutta mietin että mikä olisi paras lähestymistapa. Ja mitä vastaan jos pomo toteaa että hänen on käytettävä firman ylimmän johdon määräämää työsopimusta eikä kykene sitä muuttamaan vaikka haluaisi. Olen aiemminkin kuullut sanat "no mutta tuo koeaikahan on pelkkä muodollisuus" huonoin tuloksin.

Järjellä kun ajattelee niin kannattaisihan sitä yrittää, enkä ikinä saa vakipaikkaa jos en uskalla työsopimusta kirjoittaa. Mutta jos sama toistuisi kolmannen kerran niin... en kestäisi. En yksinkertaisesti kykene ottamaan sitä samaa kohtaloa enää kertaakaan vastaan.

Tuntuu jotenkin henkilökohtaiselta avautua menneisyyden kokemuksista mahdolliselle uudelle pomolle jota ei hyvin tunne. Ja vielä nolompaa on se että alan itkeä jo kun ajattelen viime kesää ja sen surkeaa päätöstä, saati sitten jos yritän puhua siitä ääneen. Pettymys oli niin kova.

Mutta jos olet esim vuokrafirman kautta esim 2kk töissä ja sinut halutaan vakinaistaa tai siis ottaa taloon niin ymmärtääkseni tämä jo työskennelty määräaikainen luetaan tähän koeaikaan.
Eli jos olet puolivuotta töissä muutakuatta ja tulee vakinaistaminen niin olet koeaikasi lusinut ja thats it.

[QUOTE="vieras";26470623]Mutta jos olet esim vuokrafirman kautta esim 2kk töissä ja sinut halutaan vakinaistaa tai siis ottaa taloon niin ymmärtääkseni tämä jo työskennelty määräaikainen luetaan tähän koeaikaan.
Eli jos olet puolivuotta töissä muutakuatta ja tulee vakinaistaminen niin olet koeaikasi lusinut ja thats it.[/QUOTE]

Tarkistin tämän aikanaan liitolta, ja liiton lakimies totesi ykskantaan että aiempaa vuokrafirman kautta työskentelyä ei tarvitse huomioida, ja jos sopimuksessa seisoo 4kk koeaika niin se on 4kk koeaika alkaen sopimuksen kirjoitushetkestä, koska olen aiemmin ollut vuokrafirman, en työapaikan itsensä alaisena.

Irtisanominen koeajalla ilman syytä ei ole enää sallittua vaikka moni niin luulee.

Pyydä irtisanomisten syyt kirjallisena. Jos ei ole antaa kunnon syytä muutakuin soveltumaton- niin voisit riitautaa irtisanomisen, tosin paljoa varmaan kiinnosta mennä.

Irtisanominen koeajalla ilman syytä ei ole enää sallittua vaikka moni niin luulee.

Pyydä irtisanomisten syyt kirjallisena. Jos ei ole antaa kunnon syytä muutakuin soveltumaton- niin voisit riitautaa irtisanomisen, tosin paljoa varmaan kiinnosta mennä.

Tätäkin pyysin. Työnantaja jankkasi ettei tarvitse perustella ja hoputti luovuttamaan avaimet ja työvaatteet ja sanoi että työtodistuksen voi hakea viikon päästä. Siinä varmaan parikymmentä minuuttia yritin asiallisesti ja vähän epätoivoisestikin monella eri sanankäänteellä maanitella ulos _jotain_ perustelua. Edes jotain tietoa mitä olisin voinut tehdä paremmin, edes ihan jatkoakin ajatellen. Ei herunut, ei kuulema tarvi. Sanoin että vaikkei tarvitsisikaan se olisi ystävällistä, ja inhimillistä kohtelua. Vastaus oli että ei tarvitse olla ystävällinen tai inhimillinen. Mitään, ei kerrassaan mitään irronnut. Kun minä hoin että täytyyhän tähän jokin syy olla, niin työnantaja sinkosi takaisin että minulle ei tarvitse kertoa ja perustella. Kuulin siinä varmaan tuhat kertaa että "ei tarvitse perustella, ei tarvitse. Ei tarvitse." Heitti irtisanomisilmoituksen ja käski antaa avaimet ja työvaatteet pois. Kun purskahdin itkuun niin totesi kylmästi että tällaista tämä on.

Liitto ei antanut neuvoja, totesi että kyllähän tuota sattuu mutta sille ei voi mitään ja että liitto ei aja koeaikapurkuja ellei kyseessä ole jokin räikeä syrjintäepäily esim. raskaus. Ja mitäpä siinä voi tehdä.

Purkaminen koeajan perusteella

Työsopimuksessa voidaan sopia normaalitapauksessa enintään 4 kuukauden koeajasta. Sen kuluessa sopimus voidaan molemmin puolin purkaa päättymään heti. Työsopimusta ei kuitenkaan saa purkaa koejan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla.

ja lakitekstiä

Työnantajan suorittaman purkamisen on liityttävä työntekijän henkilöön tai hänen työsuoritukseensa. Oikeuskirjallisuudessa ja -käytännössä on todettu, että mikäli työntekijä esittää uskottavia perusteluita purkamisen syrjivyyden tai epäasiallisuuden puolesta, työnantajan velvollisuudeksi jää näyttää purkamisen syyn liittymisen koeajan tarkoitukseen (työntekijän työsuorituksen tason toteamiseen). Koeaika ei siis automaattisesti oikeuta kumpaakaan osapuolta tulkitsemaan lainmukaisia irtisanomisen syitä (ks. työsuhteen päättämisestä kertovaa juttuani) purkuperusteiksi.

Eli jos sä riitautat sun irtisanomisen ( eli koet ettet ole tehnyt mitään väärää tai sun toimet ei ole irtisanomisen syy ) niin työnantajalla on VELVOLLISUUS näyttää irtisanomisen syyt.

Ihmeellistä toimintaa. Siis onko toi yleistäkin? Millä alalla ap olet? Tyyliin hoitoala, kaupallinen vai mikä?

Ravintola-ala, ja molemmat yritykset joista tuon kohtelun olen saanut ovat olleet isoja ketjuyrityksiä, eli ei edes minkään yksityisyrittäjän kieroilua. Ja sekös tässä masentaakin. Käsittääkseni on kohtuullisen yleistä ainakin netin/työkkärin virkailijoiden/liiton työsuhdeneuvojien mielestä. Omassa kaveripiirissä noin ei ole tapahtunut kellekään muulle, edes samalla alalla työskenteleville. Se taas pistää miettimään että onko minussa itsessäni persoonallisuudessani jotain vikaa. Jos on niin miten voisin korjata asian kun en koskaan saa kommenttia mistä kiikastaa ja elän aina siinä luulossa että tulen hyvin toimeen kaikkien kanssa mukaanlukien esimiehet. Työstäni taas olen aina saanut pelkästään positiivista palautetta, enkä yksinkertaisesti keksi mitä olisin voinut tehdä paremmin.

Samoissa yrityksissä on kyllä useampikin kohtaloni jakanutta, mutta koska kaikki ilmeisesti menee liitonkin mielestä täysin lain mukaan, mitään ei voi tehdä. Mielipaha on järjetön. Hyväksikäytetyn ja epäonnistumisen tunteet valtaavat mielen ja epätietoisuus ei jätä rauhaan.

Purkaminen koeajan perusteella

Työsopimuksessa voidaan sopia normaalitapauksessa enintään 4 kuukauden koeajasta. Sen kuluessa sopimus voidaan molemmin puolin purkaa päättymään heti. Työsopimusta ei kuitenkaan saa purkaa koejan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla.

ja lakitekstiä

Työnantajan suorittaman purkamisen on liityttävä työntekijän henkilöön tai hänen työsuoritukseensa. Oikeuskirjallisuudessa ja -käytännössä on todettu, että mikäli työntekijä esittää uskottavia perusteluita purkamisen syrjivyyden tai epäasiallisuuden puolesta, työnantajan velvollisuudeksi jää näyttää purkamisen syyn liittymisen koeajan tarkoitukseen (työntekijän työsuorituksen tason toteamiseen). Koeaika ei siis automaattisesti oikeuta kumpaakaan osapuolta tulkitsemaan lainmukaisia irtisanomisen syitä (ks. työsuhteen päättämisestä kertovaa juttuani) purkuperusteiksi.

Eli jos sä riitautat sun irtisanomisen ( eli koet ettet ole tehnyt mitään väärää tai sun toimet ei ole irtisanomisen syy ) niin työnantajalla on VELVOLLISUUS näyttää irtisanomisen syyt.

Tässä tilanteessa minulla ensinnäkään ei ole liiton tukea takanani, joten riitauttaminen on riskialtista, toisekseen minulla pitäisi olla vahva perusteltu epäilys siitä että koeaikapurun syy on asiaton. Pelkästään se että purku tuli täysin yllätyksenä ja että minulle ei kerrottu perusteluja ei riitä koska en osaa osoittaa millä lailla se on asiaton. Työkkäri hyväksyy työnantajan yksioikoisen selityksen että en sovellu työtehtävään, ilman kummempia määritelmiä siitä millä lailla en sovellu. Lakiteitse ei työtön ihminen uskalla ilman liiton apua hakea perustelua, koska työnantaja voi selittää ihan mitä tahansa ja minulla olisi velvollisuus näyttää toteen että niin ei ole. Se on vaikeaa, ja suorastaan mahdotonta todistaa.

Hei "epävarmana". Kysymyksesi koeaikaan liittyen ei ole täysin selvä tulevan työsuhteesi kohdalta. Olet työskennellyt harjoittelijana, joten sinun katsotaan olleen jossain muussa suhteessa, kuin varsinaisessa työsuhteessa työnantajaasi. Jos olet lähiaikoina ollut TYÖSUHTEESSA työantajaasi samankaltaisessa työtehtävässä voi olla että koeajan ottamiselle ei ole perustetta laissa, eikä työehtosopimuksessa.

Koeajan tarkoitus työsuhteen alkuun otettaessahan on varmistua puolin ja -toisin työn soveltuvuudesta: työtehtävän soveltuvuus työntekijän puolelta , ja työantajan kannalta katsottuna työntekijän tehtävään sopivuus.
Koeaika voidaan sopia tietyn mittaiseksi riippuen työsuhteen pituudesta (TyösuhdeL). Työantaja että työntekijä voivat kumpikin purkaa työsuhteen koeaikapurun perusteella sovittuna koeaikana, mutta SYYN/PERUSTEEN täytyy olla selvillä ja se täytyy ilmoittaa työntekijälle/työantajalle, koska mikä tahansa syy ei riitä koeaikapurun tekemiseenl. Sinulla on siis oikeus vaatia perustelut (olivat ne sitten tekaistuja tai oikeita).

Kaikkea hyvää sinulle. Työantajalta saa aina kysyä asioita, ja pitääkin. Asiat ja käytännöt on muutenkin hyvä selvittää jo työsopimusta tehdessä. Miksi entinen työantajasi olisi mielestäsi halunnut keplotella kyseisellä tavalla? Se on mahdollista toki ja sellaista tapahtuu toisinaan. Tiedätkö muita samanlaisen kohtelun saaneita samassa työpaikassa (samasta syystä irtisanottuja)? Se voisi puoltaa väitettäsi. Työantajan kannalta järkevintä olisi nimittäin hakea yleisesti kesäsijaista, mutta rekrytointikustannuksissahan voidaan helposti säästää tarjoamalla vakituista työsuhdetta, jolloin ei tarvitse haastatella useita ihmisiä kesäsijaiseksi.