työsuhteen päättyminne/lomat rahana vai vapaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:)

Vieras
Minulla on työsuhde päättymässä ja nyt on valinnan paikka: voin halutessani pitää kertyneet lomat vapaana työsuhteen aikana tai ottaa ne lopuksi rahana.

Minulla ei sinänsä ole mitään kiirettä pois töistä (ei ole uutta työtä odottamassa), mutta syökö rahana otetut lomarahat työttömyyspäivärahaa?

Eli jos otan esim 10 päivää lomasta rahana, niin saanko työttömyyspäivärahaa vasta 11. arkipäivästä alkaen?

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Minulla on työsuhde päättymässä ja nyt on valinnan paikka: voin halutessani pitää kertyneet lomat vapaana työsuhteen aikana tai ottaa ne lopuksi rahana.

Minulla ei sinänsä ole mitään kiirettä pois töistä (ei ole uutta työtä odottamassa), mutta syökö rahana otetut lomarahat työttömyyspäivärahaa?

Eli jos otan esim 10 päivää lomasta rahana, niin saanko työttömyyspäivärahaa vasta 11. arkipäivästä alkaen?

Eiku 18. arkipäivästä alkaen.

Ei se mulla ainakaan niin mennyt vaan otin lomat rahana ja ne tuli vaan palkan lisäksi "lopputiliin".. Ei mun työsuhde silti kestänyt sitä pidempään kuin sopparissa luki. Kannattaa ottaa rahana jos olet jäämässä työttömäkso,rahaahan tarvitsee aina :)

Alkuperäinen kirjoittaja juu:

Eli onko aina kolmen viikon karenssi?

Alkuperäinen kirjoittaja ??:
Alkuperäinen kirjoittaja juu:

Eli onko aina kolmen viikon karenssi?

Ei se ole karenssi vaan omavastuuaika, olikohan 7 päivää

Sehän menee niin, että jos otat rahana, niin et saa työkkärista / liitosta rahaa ennen kuin kulutat ko.päivät eli jos normaalisti olisi ei lomia maksussa niin se 7pv karenssi mutta jos lomapäiviä on maksussa vaikka 10 niin sulla odotetaankin 17pv ennen kuin alkaa oikeus päivärahaan.
Tokihan sulla on jemmassa tuon 10pv:n rahat mutta se työttömyyspäivärahan saanti lykkääntyy

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Sehän menee niin, että jos otat rahana, niin et saa työkkärista / liitosta rahaa ennen kuin kulutat ko.päivät eli jos normaalisti olisi ei lomia maksussa niin se 7pv karenssi mutta jos lomapäiviä on maksussa vaikka 10 niin sulla odotetaankin 17pv ennen kuin alkaa oikeus päivärahaan.
Tokihan sulla on jemmassa tuon 10pv:n rahat mutta se työttömyyspäivärahan saanti lykkääntyy

Näin se just menee!

Hetkinen, ei ne oo mulla mitää päiviä koskaan kattonu, vaan tottakai se lopputilin maksu vaikuttaa siihen ekaan työttömyyskuukauteen sen verran että ne laskee sen ekan kuun rahat sen mukaan paljon on lopputiliä tullut, yleensä kun se maksetaan jo työsuhteen päättymisen jälkeen. Mut ei ne mitää päiviä tuijota...

Alkuperäinen kirjoittaja no:

OK. Eli omavastuuaika juokse vasta sitten, kun saadut lomarahpäivät on kulutettu. Ajattelin,e ttä oliisn ottanut rahan omavastuuajan, muttei siitäkään ole hyötyä, jos omavastuu aika siirtyy...

Hmm.. Nyt täytyy miettiä kumpi on kannattavampaa, kun työn antama henkinen ja sosiaalinen "palkka" huomioidaan.

olis kannattanut pyytää ne lomat rahana toiseksi viimeisen palkanmaksun yhteydessä, niin ei vaikuttaisi työkkäreihin. ja meillä ainakin kerroin on eri eli ihan samasta summasta ei ole kyse pitääkö lomat lomana ja saa loma-ajan palkkaa vai ottaako rahana.

Yhteistyössä