Työttömänä äitiyslomalle.. Kelan äitiysraha ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja syysvauvaa ootteleva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

syysvauvaa ootteleva

Vieras
Heippa kaikki!

Mä oon kahlannu Kelan sivuja nyt monta päivää, eikä niistä ota isä-erkkikään selvää :D Olen siis jäämässä työttömäksi syksyllä 1kk ennen äitiyslomani alkua. Määräytyykö silti äitiysrahani viimeisen vahvistetun verotuksen mukaan, eli v. 2007?

Kelan sivuilla on tällainen esimerkki:
"Esimerkki tulojen esittämisajan pidentämisestä
Merjan äitiysvapaa alkaa 1.8.2009. Hän on ollut työttömänä viimeisen
vuoden ajan (1.7.2008–31.7.2009). Hän voi esittää Kelalle tulot ajalta
1.1.2008–30.6.2008, jos hän tuona aikana on ollut töissä. Vuoden 2007
puolella saatuja tuloja hän ei voi enää esittää. "

Eli tämän mukaan v. 2007 tuloja en voi käyttää koska olen äitiysloman
alkaessa työttömänä...? niinkö ?

Minä en kyllä ymmärrä yhtään.. OIsko täällä ketään joka ois työttömänä ollessaan jäänyt mammiksella ja saanut silti ihan tavalliseen tapaan kaksi vuotta aiemmin vahvistetun verotuksen mukaan äippärahaa? (tämä olisi minulle ehdottomasti se kannattavin vaihtoehto) ..

apuja pliis!

äitiyspäiväraha lasketaan aina hakijalle kannattavimman mukaan. Eli joko viimeksi vahvistetun verotuksen mukaan tai jos viimeisen puolen vuoden (ennen äippälomalle jääntiä) tulot on 20% suuremmat kuin sen verotuksen mukaan lasketut niin sitten niiden mukaan. Eli sun tapauksessas varmaan sen 07 verotietojen mukaan.

Voin kyl olla väärässäkin :)

Käy Kelassa, siellä ne kyl vääntää rautalangasta:) Sieltä voi myös kysyä sähköpostitse, kunhan kirjautuu nettipankkitunnareilla Kelan sivuille.

Kyllä äitiysrahasi lasketaan vuoden 2007 tulojen mukaan.

Tuo kelan sivuilta lainaamasi teksti koskee sitä, että voisit esittää työtuloja työttömyyttäsi edeltävältä ajalta (koska työtulot ovat oletettavasti aina isommat kuin työttömyyskorvaus). Ja tuo aika miltä niitä voisit esittää on vuosi jolloin äitiyslomasi alkaa (eli 2009) ja sitä edeltävä vuosi (eli 2008). Eli vuodelta 2007 et voisi enää esittää työtulojasi. Tämä sääntö on voimassa siis vain jos haluaisit että äitiysrahasi lasketaan äitiyslomaa edeltäneen 6 kk tulojen perusteella.

Onko tosiaan näin!? Toi selitys kuulostaa kyllä nyt järkeenkäyvältä -jumituin liikaa tohon kohtaan "Vuoden 2007 puolella saatuja tuloja ei voi enää esittää". Suuri kiitos!! :) helpotti!

Yhteistyössä