Työttömänä ei häviä paljoakaan...(rahallisesti)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hyvää joulua!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja auts:
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Mulla ihan sama juttu. Olin osa-aikatyössä ja nyt kotona lasten kanssa. Nostan kh-tukea ja ansiosidonnaista, mutta vaikka unohdettaisiin nyt se kh-tuki, niin pelkkä ansiosidonnainen on bruttona 6 euroa kuussa enemmän, kuin mitä palkkani oli.

Toki siitä menee veroja vähän enempi, mutta mikäli oikein muistan, niin saan kuussa käteen noin 50 euroa vähemmän, kun vaan olen ja istun kuin jos olisin (osa-aika) töissä.

Ja vaikka menisin kokopäiväduuniinkin, niin hoito- ja ip-maksujen jälkeen olisi tilanne edelleen liki +-0. Ei kyllä houkuta töihin paluu, mutta onneksi ei ole mikään tarve töitä nyt paiskiakaan
:D

Saat sää muka kh-tuen liiton päivärahan lisäksi? Sehän pitäs vähentyä täysmääräsenä siitä sun liiton rahasta, eli periaatteessa sitä on turha hakea ollenkaan...

Voi niitä nostaa molempia, ensin saa sen kotihoidontuen, mutta liitto vähentää sen osuuden maksamastaan summalla. Eipä siitä hyötyä ole.

Mulla ihan sama tilanne. Ansiosidonnaistahansaa tosin vaan sen 500pvä ja itehän niitä liittojenmaksuja ollaan maksettu ja muut maksaa kans. Ei tää nyt ihan yhtäkkiä ihan keniaksi muutu vaik järjestelmä tällanen onkin. Vaikka liitoja ei olis tulis tilalle joku vapaaehtoinen vakuutus joka ajais saman asian. En pidä ansiosidonnaista minkään uhkakuvan maalaajana,,parempi niin että ihmiset ei jää heti tyhjänpäälle sehän se olis mikä kakenkaatas. Työpaikan mukana menis asunnot yms yms.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Onneksi minulla ei tule koskaan olemaan ap:n ongelmaa. Liitonraha on paskainen verrattuna palkkaan. Se valitettavasti ei nouse oikein millään maagisen 2000e yli... Eli työnteko kannattaa ja erittäin paljon.

Voihan sitä olla ansiosidonnaisella ja samaan aikaan tehdä pimeitä hommia. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Hyvää joulua!:
En todellakaan ole huvikseni työttömänä, mutta rehellisesti sanottuna minua ei yhtään haittaa tällä hetkellä että olen työtön. Saan olla kotona kuopuksen ja neljävuotiaan kanssa ja samalla saan hoidettua kahden koululaisen iltapäivät. Mulla jää nyt käteen 1100euroa/kk ansiosidonnaista. Jos olisi oman alani työssä mulle jäisi käteen n.1600-1800 euroa/kk. Kun siitä vähennetään kahden lapsen päivähoitomaksut 433e/kk ja eka-ja tokaluokkalaisen iltapäiväkerhomaksu (yht.140e/kk), niin "nettoaisin" työstäni joko miinusta ja korkeintaan n.150e/kk riippuen tuosta nettopalkasta, joka vaihtelee...Eli ei työttömänä olo aina ole mitenkään taloudellinen katastrofi. Toki silloin jos menot on juuri ja juuri mitoitettu palkan mukaan tai jos ansiosidonnainen päättyy. Töihin lähden kyllä ihan mielellään sitten, kun työpaikan löydän, mutta haluan vain tuoda tämänkin näkökulman esiin...

vai niin. Minä olen työtön ja tulot ovat 0 euroa. Miehen palkan vuoksi (ei ole suurituloinen) en saa sentin senttiä mistään. Syö todella itsetuntoja ihmisarvoa, kun omia tuloja ei ole suomessa, missä jokaisen pitäisi elättää itsensä, ja yhdellä palkkatulolla ei pärjää kun verotus vie suuurimman osan kun ei ota huomion, että sillä yhdellä palkalla pitäisi elää koko perheen, ei pelkästään miehen.

Ja mitä pitempi työttömyys, sitä vaikeampi on saada työtä.

Onneksi minulla ei tule koskaan olemaan ap:n ongelmaa. Liitonraha on paskainen verrattuna palkkaan. Se valitettavasti ei nouse oikein millään maagisen 2000e yli... Eli työnteko kannattaa ja erittäin paljon.

No sehän siinä on, kun ei se palkkakaan kaikilla sen kummempi ole :) Silloin sillä ei niin väliä ole.

Alkuperäinen kirjoittaja työtön tulot 0 euroa/kk:
En todellakaan ole huvikseni työttömänä, mutta rehellisesti sanottuna minua ei yhtään haittaa tällä hetkellä että olen työtön. Saan olla kotona kuopuksen ja neljävuotiaan kanssa ja samalla saan hoidettua kahden koululaisen iltapäivät. Mulla jää nyt käteen 1100euroa/kk ansiosidonnaista. Jos olisi oman alani työssä mulle jäisi käteen n.1600-1800 euroa/kk. Kun siitä vähennetään kahden lapsen päivähoitomaksut 433e/kk ja eka-ja tokaluokkalaisen iltapäiväkerhomaksu (yht.140e/kk), niin "nettoaisin" työstäni joko miinusta ja korkeintaan n.150e/kk riippuen tuosta nettopalkasta, joka vaihtelee...Eli ei työttömänä olo aina ole mitenkään taloudellinen katastrofi. Toki silloin jos menot on juuri ja juuri mitoitettu palkan mukaan tai jos ansiosidonnainen päättyy. Töihin lähden kyllä ihan mielellään sitten, kun työpaikan löydän, mutta haluan vain tuoda tämänkin näkökulman esiin...

vai niin. Minä olen työtön ja tulot ovat 0 euroa. Miehen palkan vuoksi (ei ole suurituloinen) en saa sentin senttiä mistään. Syö todella itsetuntoja ihmisarvoa, kun omia tuloja ei ole suomessa, missä jokaisen pitäisi elättää itsensä, ja yhdellä palkkatulolla ei pärjää kun verotus vie suuurimman osan kun ei ota huomion, että sillä yhdellä palkalla pitäisi elää koko perheen, ei pelkästään miehen.

Niinpä. Ap:n tilanne on vaan niin eri, ja siksi häntä ei haittaakaan, hyvin tulee toimeen, kuten itsekin tulin aikoinaan samoin. Mutta se on se 500 päivää, joten ei se autuaaksi ketään tee.

Alkuperäinen kirjoittaja työtön tulot 0 euroa/kk:

halusin vain muistuttaa, että kaikki työttömät eivät saa mitään tukia mistään. ja joillekin työttömile se työ kelpaisi.

että ei aleta yleistää että kaikki ovat vapaaehtoisesti kotona hoitamassa lapsiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Mulla ihan sama tilanne. Ansiosidonnaistahansaa tosin vaan sen 500pvä ja itehän niitä liittojenmaksuja ollaan maksettu ja muut maksaa kans. Ei tää nyt ihan yhtäkkiä ihan keniaksi muutu vaik järjestelmä tällanen onkin. Vaikka liitoja ei olis tulis tilalle joku vapaaehtoinen vakuutus joka ajais saman asian. En pidä ansiosidonnaista minkään uhkakuvan maalaajana,,parempi niin että ihmiset ei jää heti tyhjänpäälle sehän se olis mikä kakenkaatas. Työpaikan mukana menis asunnot yms yms.

Se maksuosuus, joka otetaan palkasta on minimaalinen sen tuomaan turvaan nähden.

Kaikki työssäkäyvät maksavat työttömyysturvaan rahaa, mutta vain ne, jotka maksavat muodollisen 60 euroa vuodessa jäsenyydestä saavat siitä hyödyn.

Se tuki kilpailee vain pienten palkkojen kanssa. Sen 70 päivässä saa jo varsin pienillä tulolla ja 80 ylittyy vasta jossain 3300 + paljon kakaroita linjalla.

huonopalkkaisille se turva on varsin hyvä. Hyväpalkkaisille se on huono. Pitäisi saada perustulo voimaan, niin päästäisiin matalapalkka-aloja vaivaavasta ongelmasta. Siis siitä, että kaikki alle 2200- 2500 euron palkat kilpailevat tosissaan sosiaaliturvan kanssa. Joissakin erityistapauksissa suuremmatkin palkat häviävät sosiaaliturvalle.

Yhteistyössä