Työttömänä ei kannata tehdä pätkätöitä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tympääntynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tympääntynyt

Vieras
Kylläpäs on suoraan sanottuna vituttanut aivan helkkaristi. Jätin viime viikon maanantaina paperiversiollisen työmarkkinatukihakemuksen, johon liitin palkkakuitin elokuulta (3 työpäivää) mukaan. Torstaina sain puhelua, että heinäkuulta uupuu palkkakuitin, kun olin töissä 3 viikkoa. Toimitin kelaan heinäkuun palkkakuitin. Tänään aloin katsomaan kelan omilta sivuiltani milloin rahat tulevat tilille. Ruutuun pamahtaa "maksupäivä 4.9 0e". Kaksi puhelua myöhemmin saan selville, että minun tietoni on kelalla mennyt aivan sekaisin, koska olen lähettänyt paperilla työmarkkinatukihakemuksen. Elokuun kolmelta työpäivältä tienasin 130e, mutta kela laskeskeli oman laskukaavan mukaan minun tienaavan 250e joka kuukausi?! Jo on kumma. Samalla sain kuulla, että sain viikon verran karenssia heinäkuun sijaisuusjutun takia, jonka takia menetin 150e. Kela ja työkkäri molemmat sanoivat minulle ennen sijaisuutta, että ei tule omavastuuta/karenssia, mutta kuinkas kävikään. On se mukavaa, että työttömiä näin kannustetaan tekemään pätkätyötä ja lyhyitä sijaisuuksia. Vittu.

Ja ei, en ole ollut aina työtön lusmu. Nyt olen kuudennella kuulla raskaana eikä kukaan ota vakitöihin.

[QUOTE="vieras";27078590]Jos työttömänä tekee töitä, pitää työn kestää yli 2vko/kk, jotta se kannattaa. t. kantapään kautta sen oppinut.[/QUOTE]

Näin minäkin luulin, kunnes pamahti, että saan 150e vähemmän rahaa tässä kuussa heinäkuun työn vuoksi :/ Ja kelan ja työkkärin mukaanhan tällaista ei pitänyt tulla.

Kyllä tämä tiedetään. Harmi kuitenkin, että niin moni oppii kantapään kautta. Suomen järjestelmä ei todellakaan tue työllistymistä.

Perustuloa odotellessa. Vaikka vähemmänkin radikaaleja muutoksia voitaisiin tehdä jo nyt - jos olisi kiinnostusta.

Näinpä :/ Moni työtön varmasti tekisi edes satunnaisesti pätkätöitä/tuurauksia, jos se hyödyttäisi rahallisesti. Ei ole kauhea motivaatio tehdä töitä jos tienatusta yhdestä eurosta menettää 0,5e. Puhumattakaan kaikki maailman omavastuut yms.

Onko se sitten työmarkkinatuessa jotenkin eri lailla kuin peruspäivärahassa?
Minä ainakin olin aina kesätöissä, eikä tullut karenssia. Ja keikkailin niin että joka tienattu euro vähensi peruspäivärahaa sen 50 snt, kyllä se kannatti.

onneksi kuulun liittoon, ja jos olen töissä silloin tällöin, liitto maksaa sovitellun päivärahan, jos en ole, saan ansiosidonnaista. Työssäoloehdon täytyy tietysti täyttyä. Karenssia ei näistä tule, mut yks kaveri sano, joka työmarkkinatuella et yli 2vk:n töistä tulee se 7pv karenssi...

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27078825:
Onko se sitten työmarkkinatuessa jotenkin eri lailla kuin peruspäivärahassa?
Minä ainakin olin aina kesätöissä, eikä tullut karenssia. Ja keikkailin niin että joka tienattu euro vähensi peruspäivärahaa sen 50 snt, kyllä se kannatti.

Kelan tätöset selitti, että mulla ei ole vielä tänä vuonna ollut omavastuuaikaa, niin sen takia sellainen napsahti nyt. Ilmeisesti tuollainen olisi sitten pitänyt olla aiemmin, koska valmistuin alkuvuodesta ja olin tovin työtön silloinkin.

Yhteistyössä