Työttömyys ja lapsen päivähoitopaikka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tulips
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tulips

Vieras
Meillä on toinen vanhemmista töissä ja toinen kotona työpaikan pistettyä pillit pussiin. Hoitopaikasta ei kuitenkaan olla luovuttu, koska tarkoitus on, että mies löytäisi mahd. pikaisesti töitä tai koulutuspaikan ja pääsisi työhaastatteluihin silloin kun niitä hänelle ehdotetaan. Se ei onnistu, jos lapsella ei hoitopaikkaa valmiina. Minä ihmettelen kun työttömien lasten päivähoitopaikkoja paheksutaan. Ovatko kotona lapsiaan hoitavat työttömät sellaisia, etteivät oikeasti halua työllistyä vai menevätkö riskillä, että saavat sitten 1-2 viikon varoitusajalla päivähoitopaikan mielellään kodin läheltä, mutta hätätilanteessa kunnan kaukaisimmasta päiväkodista? Meidän lapsi on perhepäivähoidossa 1-3 päivänä viikosta 5-6 h kerrallaan ja myönnetään, että osin ihan virikemielessä, kun tykkää toisten lasten seurasta. Sitä en minäkään ymmärrä, jos kotona olevan terveen vanhemman terve lapsi on päivähoidossa 40 h/viikko.

En ole työtön vaan äitiyslomalla, mutta minun terve lapseni on 4,5-vuotias ja hoidossa parina päivänä viikossa (pph:lla), osittain siksi että paikka pysyisi ja osittain virikemielessä. Olen yh eikä juuri ollenkaan tukiverkostoja, joten joskus tuo hoitopaikka on ainoa johon voin lapsen laittaa esimerkiksi lääkärikäyntien tai muun vastaavan ajaksi. Lisäksi lapsi tykkää hirveästi kavereista :)

Varmaan työttömänäkin laittaisin yli 3-vuotiaan joksikin aikaa hoitoon, jotta ei tarvitsisi irtisanoa paikkaa.

osa työttömistä on sellaiselta alalta, että työllistyminen ei ole nopeaa. Eli jos tulee kutsu työhaastetteluun niin sen ehtii sumplia sellaiselle päivälle, että lapselle on hoitaja (esim. toinen vanhempi tulee aiemmin töistä kotiin tai menee mummolaan tai voi palkata mll:lta hoitajan). Työ ei ala välittömästi työn saamisesta vaan jää oikeasti aikaa järjestää hoitopaikka. Lisäksi jos asuu sellaisella alueella, jossa on vähän lapsia, niin lapsi pääsee helpommin lähelle hoitoon.

Sitä paitsi monissa kunnallisissa hoitopaikoissa on hoitotakuu eli pääsee samaan hoitopaikkaan vaikka ottaisi lapsen pois hoidosta työttömyyden ajaksi. Tällöin ei tarvitse turhaan pitää paikkaa.

Mutta ymmärrän täysin, että työnhaku on hyvinkin työlästä, joten pitää jäädä sitä aikaakin hakemusten tekemiseen. Lisäksi itse aikoinaan työttömänä kävin liittoni järjestämissä koulutuksissa, joista oli suurta apua työllistymisen kanssa. Koulutukset oli päivällä, joten lasta en olisi voinut kotona hoitaa.

Tilanteita ihmisillä on vaan niin paljon erilaisia, joten en lähde ketään arvostelemaan kovin herkästi tietämättä taustoja. Ja mitä se minulle kuuluu, että pistääkö joku lapsensa hoitoon vai ei kotona ollessaan. Meillä on subjektiivinen päivähoito-oikeus.

[QUOTE="vieras";27381224]En ole työtön vaan äitiyslomalla, mutta minun terve lapseni on 4,5-vuotias ja hoidossa parina päivänä viikossa (pph:lla), osittain siksi että paikka pysyisi ja osittain virikemielessä. Olen yh eikä juuri ollenkaan tukiverkostoja, joten joskus tuo hoitopaikka on ainoa johon voin lapsen laittaa esimerkiksi lääkärikäyntien tai muun vastaavan ajaksi. Lisäksi lapsi tykkää hirveästi kavereista :)

Varmaan työttömänäkin laittaisin yli 3-vuotiaan joksikin aikaa hoitoon, jotta ei tarvitsisi irtisanoa paikkaa.[/QUOTE]

Kun on löytänyt hyvän hoitopaikan kodin läheltä, ainakin minun on vaikea luopua siitä. YH:n tilanteen ymmärrä vielä paremmin, on varmasti paljon apua kun saa edes vanhemman lapsen hetkeksi johonkin, kun on itsellä menoa. Meilläkään ei asu lähellä sellaisia tuttuja tai sukulaisia, joille lapsen saisi päiväsaikaan.

[QUOTE="vieras";27381224]En ole työtön vaan äitiyslomalla, mutta minun terve lapseni on 4,5-vuotias ja hoidossa parina päivänä viikossa (pph:lla), osittain siksi että paikka pysyisi ja osittain virikemielessä. Olen yh eikä juuri ollenkaan tukiverkostoja, joten joskus tuo hoitopaikka on ainoa johon voin lapsen laittaa esimerkiksi lääkärikäyntien tai muun vastaavan ajaksi. Lisäksi lapsi tykkää hirveästi kavereista :)

Varmaan työttömänäkin laittaisin yli 3-vuotiaan joksikin aikaa hoitoon, jotta ei tarvitsisi irtisanoa paikkaa.[/QUOTE]

Anteeksi että utelen (näin palstan tapojen mukaan), mutta miten olet päätynyt äitiyslomalla yh:ksi?
Lisäksi haluaisin tietää, miksi mielestäsi et voisi ottaa noinkin vanhaa kuin 4,5 vuotiasta esim. lääkäriin mukaan? Ja miksi lapsesi tarvitsee virikehoitoa?

Ja tää ei ollut sitä palstav***uilua, vaan ihan uteliaisuuttani kysyn.

Anteeksi että utelen (näin palstan tapojen mukaan), mutta miten olet päätynyt äitiyslomalla yh:ksi?
Lisäksi haluaisin tietää, miksi mielestäsi et voisi ottaa noinkin vanhaa kuin 4,5 vuotiasta esim. lääkäriin mukaan? Ja miksi lapsesi tarvitsee virikehoitoa?

Ja tää ei ollut sitä palstav***uilua, vaan ihan uteliaisuuttani kysyn.

Jouduin yksinhuoltajaksi jo odotusaikana, mutta päätin silti pitää lapsen.

Ja voin kyllä ottaa isomman lääkäriin mukaan, tosin olen pitänyt parempana vaihtoehtona sitä että hän on hoidossa (koska matkat lääkäriin 2,5h linja-autolla suuntaansa), ihan senkin vuoksi ettei se aikuisellekaan ole kovin herkkua tuollainen sairaalassakäynti, mukavampi lapselle leikkiä ja nukkua päiväunensa rauhassa. Tällaisia käyntejä on suhteellisen tiuhaan kuitenkin.

Kavereita lapsi kaipaa, nimenomaan näitä hoitokavereitaan :) Myös puheenkehitykselle on ollut hyväksi tuo, että on samanikäisiä ympärillä, hän kun meni hoitoon vasta 3,5-vuotiaana ja on kyllä kehittynyt huimasti (tokikaan en usko että tuo hoitopaikka on ainoa tekijä). Alunperin oli tarkoitus ottaa hänetkin kotiin kun vauva syntyi, mutta pph:n kanssa tuumasimme että ei ole mitään haittaa jatkaa näin osa-aikaisena.

[QUOTE="vieras";27381536]Jouduin yksinhuoltajaksi jo odotusaikana, mutta päätin silti pitää lapsen.

Ja voin kyllä ottaa isomman lääkäriin mukaan, tosin olen pitänyt parempana vaihtoehtona sitä että hän on hoidossa (koska matkat lääkäriin 2,5h linja-autolla suuntaansa), ihan senkin vuoksi ettei se aikuisellekaan ole kovin herkkua tuollainen sairaalassakäynti, mukavampi lapselle leikkiä ja nukkua päiväunensa rauhassa. Tällaisia käyntejä on suhteellisen tiuhaan kuitenkin.

Kavereita lapsi kaipaa, nimenomaan näitä hoitokavereitaan :) Myös puheenkehitykselle on ollut hyväksi tuo, että on samanikäisiä ympärillä, hän kun meni hoitoon vasta 3,5-vuotiaana ja on kyllä kehittynyt huimasti (tokikaan en usko että tuo hoitopaikka on ainoa tekijä). Alunperin oli tarkoitus ottaa hänetkin kotiin kun vauva syntyi, mutta pph:n kanssa tuumasimme että ei ole mitään haittaa jatkaa näin osa-aikaisena.[/QUOTE]

Oukei, kiitos että jaksoit olla rehellinen ja vastata. Ja jaksoit uskoa etten todellakaan ollut sulle kettuilemassa. :)
Kaikki eivät ymmärrä sitä "isompi lapsi päivähoidossa ja pienempi kotona"-tilannetta, minulla ei lapsia vielä päivähoidossa joten pyrin olemaan neutraali. Sinun vastauksesi myötä ymmärrän paremmin tilannetta jossa kotona olevalla äidillä on vanhempi(a) lapsi(a) päivähoidossa.
Itselläni 2-v esikoinen ja 6kk kuopus. Olisi ihanaa, jos voisin antaa esikoiselle vaativan kuopuksen ohella vähän enemmän virikkeitä ja tekemistä, mutta tosiasia on etten veny joka paikkaan vaikka haluaisinkin. Tuo pari päivää viikossa kavereiden kanssa leikkiminen ei ollenkaan kuulosta pahalta.

Ja lopuks: hatunnosto sinulle, yksinhuoltajana mulla menis varmaan järki!!! :D (lopullisesti)

Yhteistyössä