työttömyys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ja raskaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

ja raskaus

Vieras
Kaipaisin kokemuksia työttömänä olosta raskauden aikana. Töitä on vaikea saada... Oletteko ilmoittaneet työvoimatoimistoon raskaudesta? Miten siellä reagoidaan? Lähettävätkö raskaana olevalle työhön-, koulutuksiin tai kursseilleosoituksia? Oletteko käyneet työhaastatteluissa, vaikka raskaus on jo näkynyt selvästi?

Onko ketään, joka on saanut äitiyspäivärahaa ansiosidonnaiseen päivärahaan suhteutettuna ja se on kannattanut edellisen verotuksen tuloihin nähden?

Suurkiitos kysymyksiini vastaavalle!!!

ja sama täällä. Työt loppuvat nyt heinäkuussa ja tieto tuli aikas yllättäen...tai ainakin pidempään kun on töissä ollut niin kuukauden irtisanomisaika tuntuu lyhyeltä. Kaiken kukkuraksi olen ollut reilun kuukauden sairaslomalla ja vielä elokuuhun asti pitäisi olla varmuuden vuoksi.
Itse kysyin liitolta asiasta ja siellä sanoivat, että minulle ainakin olisi kannattavampaa olla sairaslomalla niin pitkään kuin on tarve (sairauspäiväraha suurempi kuin ansiosidonnainen). Ja lomia ei kannata pitää...muuten tulee karenssia (ne katsotaan etukäteen ansaituiksi tuloiksi). Että kinkkistä on. Vaan ei sitä kyllä täällä kotonakaan haluaisi kykkiä kun töissä voisi olla vielä useamman kuukauden. Näinköhän sitä kukaan ottaa töihin edes määräaikaiseksi?! Itse ajattelin kyllä hakea ja laittaa suoraan hakemuksiin, että olen raskaana ja mihin asti voisin olla töissä ja milloin tulla takaisin...jos vaikka sitten ottaisivat ensin määräaikaiseksi ja äitiysloman jälkeen pääsisi uudelleen. Sillä rahastahan tässä on kyse; ne tulot kun sitten vaikuttaa siihen äitiysrahan suuruuteen aika paljon.

Itse jäin kotihoidontuelta ansiosidonnaiselle ja kohta jään älomalle. Minulla ainakin kannatti jäädä työttömäksi ! Saan nyt isompaa äitiyspäivärahaa kuin olisin saanut verotulojen perusteella (uskomatonta mutta totta!), vaikka olinkin töissä ennen aiempaa älomalle jäääntiä. Hyödyin nyt työttömäksi jäämisestä rahallisesti 13 euroa päivässä!
Viimeisimmällä työkkärikäynnillä mahani näkyi jo selvästi ja Kelaltakin olivat älomapaperit tulleet, joten silloin sanoin, että jäänkin älomlle. kohta. Kun meinasivat jo laittaa johonkin työnhakusuunnittelukurssille...

Saan äitiyspäivärahaa ansiosidonnaiseen suhteutettuna ja se todella kannatti verrattuna verotukseen. Olin nimittäin apurahatutkijana. Ero n. 15 euroa päivässä. Kerroin työkkäriin vasta aika loppuvaiheessa raskaudestani. Työhaastattelussa olin alkuraskaudessa, mutta en tullut valituksi ja uskon, että raskaus vaikutti asiaan. Loppuraskaudessa en enää yrittänyt töihin, kun tiesin, että jään pian mammalomalle. Työkkäri ei tarjonnut mitään - ei ennen tietoa raskaudesta eikä sen jälkeen.

Eivät yleensä tee osoituksia työkkäristä jos on raskaana. Ymmärrettävää jos ajattelee kuinka harva työnantaja ottaa uuden ihmisen töihin ketä on jäämässä muutaman kuukauden päästä mahdollisesti vuosiksi lapsen kanssa kotiin. Ja mahdollisesti jäämässä vielä sairaslomalle jo ennen äitiysloman alkamista.

Jos hakee töitä, niin kannattaa ilmoittautua vuokrausfirmoihin. Heillä on kuitenkin paljon määräaikaisia töitä, eikä työnantajalle tule "riskiä" ottaa töihin vaikka työntekijä onkin raskaana.

Mutta nyt hieman epäilen tuota, että sairauspäiväraha olisi isompi kuin työttömyyskorvaus. Olen kyllä siinä käsityksessä, että asia olisi päinvastoin.

Tuo äitiyspäivärahan määrä menee yleensä viimeisen vahvistetun verotuksen mukaan tai jos viimeisen ½ vuoden tulot ovat 20% isommat niin sitten niiden mukaan. Mutta hieman soveltaen, kelassa pystyvät laskemaan kumpi kannattaa.

Niin siis tarkoitin, että eikö ansiosidonnainen työttömyyskorvaus ole yleensä suurempi, kuin sairauspäiväraha. Mutta toki työttömyyskassa laskee esim. lomarahat+muut tuloiksi, jotka vaikuttavat työttömyyskorvauksen määrään.

Valmistuin ja jäin työttömäksi n. 20 raskausviikolla. Työkkärin virkailija laittoi työnhakuni jatkumaan äitiysloman alkuun asti eikä minun tarvinnut mennä tekemään työnhakusuunnitelmaa. Eli periaatteessa yhdellä käynnillä olisin selvinnyt. Tosin hakeuduin itse työkkärin työelämävalmennukseen puoleksitoista kuukaudeksi ennen äippälomaa, kun kotona makoilu alkoi kyllästyttää, ja se olikin ihan hyvä ratkaisu kun sain arvokasta työkokemusta omalta alaltani.

Minäkin saan parempaa äitiyspäivärahaa työttömyyskorvauksesta laskettuna verrattuna 2005 verotukseen, jolloin olin kuitenkin puoli vuotta kokopäivätöissä...

Jäin työttömäksi rv 20. Missään vaiheessa ei työkkärissä ole raskauttani kyselty, tosin eipä ole muutenkaan siellä muuta tapahtunut kuin että olen toimittanut todistukset ja istunut tunnin alkuinfossa. Äitiyspäivärahani lasketaan aiemmasta palkasta, työttömyys voidaan ohittaa tuloselvityksessä.

Yhteistyössä