Työttömyyskassat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoa kaipaava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoa kaipaava

Vieras
Olen juuri palannut äitiyslomalta töihin. En ole tähän asti kuulunut mihinkään ammattiliittoon tai työttömyyskassaan, nyt ajattelin kuitenkin liittyä. Onko väliä mihin liittoon/kassaan kuuluu, miten löydän omani? Onko esim. työttömyyskassojen "eduilla" eroja?

Olen toimihenkilönä.

Liittoon ei ole välttämätöntä kuulua, mutta kassa kannattaa. Itse kuulun myös liittoon, jotta saan esim. lakimiehen palveluja yms. etuja, joihin ei sitten muuten olisi varaa. Myös matkavakuutus on liiton puolesta jne.

Sitä saa liittyä miltei mihin tahansa kassaan. Itse kuulun akavalaiseen liittoon ja saman liiton kassaan. Käsittääkseni on olemassa Toimihenkilöunioni tms.?

Toimihenkilöille löytyy ihan oma ammattiliitto, Toimihenkilöunioni. Jäsenmaksut kohtuu edulliset (olisiko 1,2%) ja muutenkin ainakin itse olen ollut kovin tyytyväinen liittooni. Eduthan noilla liitoilla on melkeinpä samat kaikilla.

Mulla on nyt sama tilanne kuin aloittajalla... Sellaista nyt olen yrittänyt selvittää, että alkaako työssäoloehdon karttuminen nyt nollasta. Tää lause hämää mua: "Työssäoloehto täyttyy, kun olet ollut työttömyyttä edeltäneen 28 kuukauden aikana vähintään 34 kalenteriviikkoa työssäoloehtoon luettavassa työssä." Olen kyllä ollut töissä ennen äitiyslomaa, mutta en ole silloin kuulunut liittoon...

Alkuperäinen kirjoittaja neuvoa kaipaava nro 2:
Mulla on nyt sama tilanne kuin aloittajalla... Sellaista nyt olen yrittänyt selvittää, että alkaako työssäoloehdon karttuminen nyt nollasta. Tää lause hämää mua: "Työssäoloehto täyttyy, kun olet ollut työttömyyttä edeltäneen 28 kuukauden aikana vähintään 34 kalenteriviikkoa työssäoloehtoon luettavassa työssä." Olen kyllä ollut töissä ennen äitiyslomaa, mutta en ole silloin kuulunut liittoon...

Eli työssäoloehto ei täyty, sun pitää kuulua se aika liittoon ja maksaa liiton maksuja..

Kiitos Maira! Tätä ajoin takaa, mutta tuo lause tosiaan hämäsi. Eli nollasta lähdetään, saa nähdä saako milloin tuon ehdon täyteen, kun pätkätöitä on nyt luvassa.

Yhteistyössä