Työuupumusta, työpaikan vaihtamisen aika vai mitä tämä on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lady of the lake
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lady of the lake

Vieras
Eli taustaa sen verran, että olen sairaanhoitajana akuutilla osastolla, jossa vaikeahoitoisia potilaita, jotka tarvitsevat paljon apua kaikissa päivittäisissä toiminnoissa.Osastollamme on lisäksi 4 potilaan valvontahuone eli pieni tehohoitoyksikkö, jossa potilaat ovat huonokuntoisia ja akuutisti sairaita, jotka tarvitsevat monitori- yms. seurannat vitaalitoimintojen turvaamiseksi, monenlaisia lääkehoitoja jne.

Ongelmaksi itselleni on alkaneet muodostua yöt ennen aamuvuoroja eli nukun yöt erittäin huonosti ja herään keskellä yötä saamatta enää unta.Kierre on valmis kun alan jo valmiiksi miettiä ennen nukkumaanmenoa, jos uni ei tulekaan jne.Alunperin en tietoisesti ole liittänyt tätä työhön liittyväksi, mutta nyt olen alkanut miettiä että jos se onkin sitä?! Meillä kun on aina kiire ja tunne siitä ettei henkilökuntaa ole riittävästi ja etenkin aamuvuorot ovat usein kaaosmaisia.Tuntuu ettei kertakaikkiaan kädet eikä jalat riitä vaikka kuinka koittaa tehdä töitä niin paljon kuin jaksaa ja ehtii...

Syksyllä hain työkiertoon toiselle osastolle, jossa työ olisi ollut kevyempää.Perhetilanne tällä hetkellä se, että mies n.200km:n päässä töissä ja pääsee käymään satunnaisesti vapailla.Perheen arjen pyöritys on lähes omilla harteillani samoin kuin lasten harrastukset jne.Työkiertoon hainkin lähinnä sillä ajatuksella, että saisin edes töihini vähän kevennystä ja sitä kautta jaksaisin kotona paremmin tehdä ja hoitaa vielä muut hommat.Työkierto kaatui siihen ettei tilalleni saatu mistään hoitajaa eikä asialle ole tehty enää mitään tuon jälkeen kyselyistäni huolimatta.

Eli mitä tilanteesa tekisin? Ainoaksi vaihtoehdoksi jäänee uuden paikan hakeminen kevyemmälle osastolle?! Ongelmalliseksi tilanteen tekee se, että joudun luultavasti sanomaan itseni irti nykyisestä paikastani, koska osastollemme ei tunnu olevan tulijoita ja näin ollen tilalleni ei saada ketään.Menetänkö kaikki saavutetut lomaoikeudet jne vaikka paikan saisinkin saman talon sisältä eri yksiköstä? Olen lähinnä umpikujassa enkä näe ulospääsyä. Enkä tiedä, mitä purkauksellani hain, mutta sainpahan sanoa.Jospa edes joku ulkopuolinen näkisi tilanteen jotenkin ja antaisi suuntaa antavan neuvon. Kiitos jos pääsit tähän asti :)

Ikävä kyllä, en osaa vastata noihin kysymyksiin lomista ja muista oikeuksien
menettämisistä.

Onko työpaikallasi ketään, kenelle voisit tilanteestasi puhua. Luottamusmiestä?
Työsuojeluvaltuutettua? Esimiestä?

Olisko sinun mahdollista saada kevyempää työtä talon sisällä.

Minun mielestäni mikään työ ei ole niin tärkeä, että jos sen taakan alle nääntyy, että sinne kannattaisi jäädä.

Oletko saanut uniongelmiisi mitään apua?

Tästä ei mitään apua sulle ollut, mutta :hug: :hug:

ja jos minun olisi asettettava vaakakuppiin oma ja sitä kautta myös muun perheen hyvinvointi yrittäisin varmaan saada toista työtä.

No osastonhoitajallemme perustelin työkiertoa juuri työssäjaksamisen kannalta.Hän sattuu vain persoonana olemaan tyyppiä, jolta ei liikoja empatioita heru ja epäilen hänen nähneen kovinkaan paljon edes vaivaa järjestääkseen tilalleni ketään.Pääasia on kun homma pyörii, osastollamme yleisesti politiikkana, että kaikki asiat on hyvin kun niistä ei puhuta. Työn lisäksi painotetaan kouluttautumisen tärkeyttä ja 3-vuorotyön lisäksi pitäisi vielä omalla ajalla lisäkouluttautua mahdollisimman monipuolisesti.No minulla siihen ei yllättäen ole mahdollisuuksia tällä hetkellä...

Mutta kyllä se niin on, että uusia tuulia tässä pitänee alkaa etsimään.Tämän palkkansa voi varmasti helpommallakin ansaita.Ymmärrystä olen saanut muutamalta läheiseltä työkaveriltani, mutta lopullinen päätös on tietenkin omissa käsissäni.Jostakin minun pitäisi saada nyt rohkeus irrottautua ja lähteä.Tähän asti kun olen ollut "kiltti ja kuuliainen" hoitaja, joka tekee työnsä valittamatta.Enää en vain taida jaksaa.

Alkuperäinen kirjoittaja lady of the lake:
No osastonhoitajallemme perustelin työkiertoa juuri työssäjaksamisen kannalta.Hän sattuu vain persoonana olemaan tyyppiä, jolta ei liikoja empatioita heru ja epäilen hänen nähneen kovinkaan paljon edes vaivaa järjestääkseen tilalleni ketään.Pääasia on kun homma pyörii, osastollamme yleisesti politiikkana, että kaikki asiat on hyvin kun niistä ei puhuta. Työn lisäksi painotetaan kouluttautumisen tärkeyttä ja 3-vuorotyön lisäksi pitäisi vielä omalla ajalla lisäkouluttautua mahdollisimman monipuolisesti.No minulla siihen ei yllättäen ole mahdollisuuksia tällä hetkellä...

Mutta kyllä se niin on, että uusia tuulia tässä pitänee alkaa etsimään.Tämän palkkansa voi varmasti helpommallakin ansaita.Ymmärrystä olen saanut muutamalta läheiseltä työkaveriltani, mutta lopullinen päätös on tietenkin omissa käsissäni.Jostakin minun pitäisi saada nyt rohkeus irrottautua ja lähteä.Tähän asti kun olen ollut "kiltti ja kuuliainen" hoitaja, joka tekee työnsä valittamatta.Enää en vain taida jaksaa.

rohkeutta sulle tehdä uusia valintoja, jos on niitten aika.

:hug: kilttien ja kuuliaisten kannettavaksi voi tulla turhan painava taakka.

Uskalla karistaa se harteiltasi!

Yhteistyössä