Työvoimatoimiston kurssit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohtijjja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohtijjja

Vieras
Löysin itseäni kiinnostavan työvoimakoulutuksen. Olen tällä hetkellä AMK-opiskelija, mutta olen lopettamassa opintoni. Olen koittanut hakea myyjän töitä jo jonkin aikaa, tuloksetta. Tämä kyseinen koulutus olisi juurikin myyntialan koulutus, joka kestää 6kk ja sisältää työharjoittelua. Ensinnäkään, en tiedä otetaanko minua sinne, vai olenko liian "hyvä" hakija, mutta ajattelin kokeilla kuitenkin. Haluaisin kuitenkin tietää, että miltä tällainen työvoimakoulutus näyttää CV:ssä, arvostetaanko moista yleensä? Vai onko näillä enemmän maine koulutuksina, johon mennään jos mitään muuta ei saada?

Ei tarkoitukseni ole työttömäksikään jäädä, mutta työnsaanti on ollut kovin vaikeata ja uskon jonkinlaisen koulutuksen parantavan asemaani työnhakijana. Kuitenkin tiedän, että minulla olisi myös muita vaihtoehtoja ja en ole ollut esim. työtön työnhakija koskaan.

Eikä tarkoituksena ole olla mitenkään epäkunnioittava työkkärin kursseilla olevia kohtaan, ja puhua ylimielisesti itsestäni "liian hyvänä", pointtini oli siis lähinnä siinä, että opiskelen jo korkeakoulussa ja minulla on työkokemusta ennestäänkin, parantaako tämä nykytilannettani mitenkään? Kurssi vaikuttaa silti ihan kiinnostavalta.

Olet siis valmistumassa. Ei todellakaan sinun kannata mennä työkkärin kurssille, vaan työelämävalmennukseen eli tavallaan omalle alalle harjoittelemaan. Saat kelan päivärahan ja ylläpitokorvauksen ja saat työkokemusta. Paikan saat itse valita ja mahdollisuus siten saada töitä. Tietysti kannattaa olla mahdollisimman iso yritys, jotta jossain vaiheessa sinut on mahdollista palkata, jos ovat työhösi tyytyväisiä.

En siis ole valmistumassa opiskelemaltani alalta, olen opiskellut vasta vuoden ja todennut että en ala oli täysin väärä valinta. Tämän alan töitä en saa, eikä niitä ole oikein edes valmistuneille. Minulla on myös aiempi ammatti, ja lopetin alalla työskentelyn mielenkiinnon loppumisen myötä. Eli olen soutanut ja huovannut eestaas hetken aikaa, mutta aina tehnyt jotain "oikeata" ja ansioluettelossani ei ole mitään aukkoja.

TE -toimiston (työ -ja elinkeinotoimisto) kursseista osa on suunnattu korkeasti koulutetuille valmistuneille ja osa taas on ammattia ja koulutusta vailla oleville. Kursseja on tosi monen tasoisia( ja moneen lähtöön muutenkin). Mikäli olet alle 25 -vuotias niin suosittelen menemään. Muuten ehkä tuo työelämänvalmennus voisi olla hyvä vaihtoehto. Ei siitä kurssista kuitenkaan mitään haittaa ole! :)

Jos olen oikein ymmärtänyt niin sinun pitäisi olla työtön työnhakija (nyt ilmeisesti olet päätoiminen opiskelija?) jotta voisit ylipäänsä päästä tuolle kurssille. Mitä jos heti huomenna soittaisit työkkäriin, sieltä osataan neuvoa miten juuri sinun tilanteessasi kannattaisi toimia.

käsittääkseni työkkärin kursseille, koulutuksiin ja muihin toimenpiteisiin ei pääse ellei ole työtön työnhakija. Tarkoittaa sitä, ettet voi olla työtön työnhakija jos olet kirjoilla koulussa! Seuraava askel olisi siis eroaminen amk:sta (pitää luopua koulupaikasta, "väliaikainen keskeyttäminen" ei ole mahdollista, opintoja ei voi jatkaa ellei hae uudestaan samaan kouluun joskus myöhemmin yhteishaussa) ja opiskelupaikan menettäminen, sitten työttömäksi työnhakijaksi te-toimistoon, sitten voi hakea kurssille. Toki varmuutta siitä ei ole, että pääset koko kurssille.

Kannattaa nyt vielä miettiä.. ja ennen kaikkea kysyä työkkäristä neuvoa, tietävät luultavasti paremmin kun mä. Tai no, joskus työkkärikään ei tiedä kyllä mitä kuuluisi tai kannattaisi tehdä.

En mä kyllä tajua, miten sä olisit liian hyvä sinne, jos sulla on opinnot jäämässä kesken. Motivaatio on käsittääkseni erittäin tärkeä valintakriteeri, että sun pitää osata hyvin perustella tuo uusi muutos urasuunnitelmissasi.

Yhteistyössä