Tyrannilapsi kerhossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voih ja huoh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voih ja huoh

Vieras
Lapseni aloitti syksyllä uudessa puistokerhossa. Jatkuvasti on kielinyt yhdestä pojasta, joka tönii, haukkuu, ei ota mukaan leikkiin ja ryöstää vielä jo olemassa olevat kaverit lapseltani ym. Tänään sitten menin seuraamaan sinne puistokerhoon tilannetta, ja voi ei.

Pojan käytös ei ollut normaalia. Hän pomotti koko puistokerhoa, tätejä myöten. Huusi karjuen muille lapsille, määräsi, kiukutteli, haukkui.. koko sen ajan, kun olin siinä. Kukaan kolmesta tädistä ei puuttunut asiaan. Kyse ei ollut normaalista käytöksestä, jossa lasten olisi kuulunut puolustaa itseään, vaan aikuisen olisi pitänyt puuttua pojan käytökseen.

Kai me sitten lopetetaan koko kerho. Kaikki muut kivat lapset siellä pelkäsi tätä tyrannia ja tanssivat hänen pillinsä mukaan. Kaiken huippu oli, ku pojan äiti tuli hakemaan sitä, muuttui käytös vauvaksi, poika alkoi puhumaan vauvakieltä ja meni äitin syliin ja äiti kantoi pojan pois kerhosta, ikää pojalla oli 5v.

Jospa keräisit muutaman muun äidin mukaasi ja ottaisitte vaikka mailitse yhteyttä kerhon vetäjään tai hänen esimieheensä? Tai yksinkin, jos et halua muita kysellä mukaan. Tuollainen käytös ei käy. Meidän kerhossa häiriköt laitetaan ns-jäähylle ja joitain on myös kehotettu palaamaan seuraavana vuonna uudestaan, jos käytös on ollut todella hankalaa. Enemmistö kärsii yhden temppuilusta, se ei ole ok! Ihmettelen vain miksei vetäjät puutu asiaan..

Ihana pieni vesseli. Pojat on poikia ja hyvä, että lapsesikin näkee miehen mallin notta vaikka ryhdistäytyisi itsekin. Taitaa poikasi olla perinyt äidin herkkyyden.

Minä sanoin jo asiasta niille ohjaajille, ja kun poika huusi tosi pahasti omalle lapselleni, komensin tätien yli, että noin ei puhuta kavereille. Tädit vain jähmettyivät siihen paikoilleen oudosti. Poika ei ollut moksiskaan, vaan katsoi minua murhaavasti. On tosi kova luu. On vanhojen vanhempien ainoa lapsi, ja äiti aina vaan ihailee tätä lasta. Ei varmaan koskaan ole komennettu.

Harmittaa todella, kun omalla lapsella on niin vähän kavereita, että olisin niin hänelle suonut sen kerhon. En taida itse jaksaa alkaa tappelemaan asiasta.

Minä sanoin jo asiasta niille ohjaajille, ja kun poika huusi tosi pahasti omalle lapselleni, komensin tätien yli, että noin ei puhuta kavereille. Tädit vain jähmettyivät siihen paikoilleen oudosti. Poika ei ollut moksiskaan, vaan katsoi minua murhaavasti. On tosi kova luu. On vanhojen vanhempien ainoa lapsi, ja äiti aina vaan ihailee tätä lasta. Ei varmaan koskaan ole komennettu.

Harmittaa todella, kun omalla lapsella on niin vähän kavereita, että olisin niin hänelle suonut sen kerhon. En taida itse jaksaa alkaa tappelemaan asiasta.

Siis sanoit pojalle hänen käyttäytymisestään? Mutta mitä sanoit täteille?

Siis sanoit pojalle hänen käyttäytymisestään? Mutta mitä sanoit täteille?

Selitin sen, että olen kuullut pojan kiusaavan siellä muita lapsia. Tädit sanoivat heti, että kyseinen poika on sen luonteinen, että kiusaa muita. Mutta silti siihen ei puututtu millään lailla. Toisaalta siihen poikaan ei tehoaisi muu kuin se, että ottaisi niskasta kiinni. Niin kova luu se oli. Että sen annetaan kukkoilla sitten. Jotenkin kauhistuttaa, kun tuollaisia on kerhoissa ja kouluissa, ne laittaa pasmat sekaisin koko koulussa. Vanhemmilla on vanhemmuus hukassa, lapsi varmaan pomottaa koko perhettä.

Meillä on välillä ollu sama tilanne tuossa pienessä kyläkoulussa. Opettajat ei uskalla komentaa lasta kun vanhemmat niin vaativia. Ja lapsi terrorisoi välillä koko koulua.

Menet sinne joku kerta, jätät lapsesi vaikka miehelle hoitoon, odotat että se pikkupaskiainen aloittaa touhunsa ja menet sen eteen ja sanot niin että vain se kuulee: "nyt riittää s*tanan kakara, jos kerran vielä kuulen että teet kiusaa muille, hankin jonkun potkimaan sulta aivot asfaltille yks kaks yllättäen joku kerta kun et ole varuillasi". Varmasti toimii, ja voit ylpeänä itsestäsi huomata, että kerrankin joku puhuu tämän lapsen kanssa samaa kieltä. :)

[QUOTE="vieras";23282720]Meillä on välillä ollu sama tilanne tuossa pienessä kyläkoulussa. Opettajat ei uskalla komentaa lasta kun vanhemmat niin vaativia. Ja lapsi terrorisoi välillä koko koulua.[/QUOTE]

Siis tää on minusta niin hirveetä, niin hirveetä. Ja olen herkkismutsi juu. Ja kyse on vain yhdestä kolmen tunnin kerhosta.. mut jos tuollaisia on kouluissakin. Ihme häiriintynyttä meininkiä.

Selitin sen, että olen kuullut pojan kiusaavan siellä muita lapsia. Tädit sanoivat heti, että kyseinen poika on sen luonteinen, että kiusaa muita. Mutta silti siihen ei puututtu millään lailla. Toisaalta siihen poikaan ei tehoaisi muu kuin se, että ottaisi niskasta kiinni. Niin kova luu se oli. Että sen annetaan kukkoilla sitten. Jotenkin kauhistuttaa, kun tuollaisia on kerhoissa ja kouluissa, ne laittaa pasmat sekaisin koko koulussa. Vanhemmilla on vanhemmuus hukassa, lapsi varmaan pomottaa koko perhettä.

Ihme asenne kerhontäteillä. Mä puhuisin heidän kanssaan asiasta ja vaatisin perustelut sille, että hänen häiritsevään käyttäytymiseensä ei puututa. Tai ottaisin yhteyttä heidän esimieheensä ja keskustelisin siitä. Toisaalta ymmärrän tätejäkin, tuollaiseen käyttäytymiseen on oikeasti aika vähän keinoja puuuttua. Tietenkään oikea tapa ei ole jättää huomioittakaan, mutta fyysinen kuritus kerhossa ei onnistu, ja jos sitä kuria ei kotoa ole opittu, niin kerhonohjaajan on sitä vaikea lapseen saada. Mua kanssa kauhistuttaa, että tollasia on kouluissa, päiväkodeissa ja kerhoissa.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Vieras";23282747]Menet sinne joku kerta, jätät lapsesi vaikka miehelle hoitoon, odotat että se pikkupaskiainen aloittaa touhunsa ja menet sen eteen ja sanot niin että vain se kuulee: "nyt riittää s*tanan kakara, jos kerran vielä kuulen että teet kiusaa muille, hankin jonkun potkimaan sulta aivot asfaltille yks kaks yllättäen joku kerta kun et ole varuillasi". Varmasti toimii, ja voit ylpeänä itsestäsi huomata, että kerrankin joku puhuu tämän lapsen kanssa samaa kieltä. :)[/QUOTE]

Heh, no varmasti tuo tehoaisi siihen. Miten viisivuotias voi jo osata tuollaisen käyttäytymisen..

Höpö höpö. :)

No joo, usein vaan tuntuu, että palstalla aina pitää diskuteerata ja neuvotella. Ei kaikkiin sellainen tehoa. Veljen lasta, kun tarhassa kiusasi poika, niin veli sanoi tuimasti tuolle pienelle kukonpojalle että, jos vielä kiusaat, niin nostan sut henkseleistä naulakkoon roikkumaan. Loppu muuten kiusaaminen siihen, mutta eipä tuollaista "napakan puheen" neuvoa oikein muille voi jakaa (tai on pian poliisiauton takapenkillä).

Outoa oli myös se vauvaksi muuttuminen, ku äitinsä tuli paikalle. Ensin katsoi minua kuin murhaajaa ja sitten alkoi sössöttämään äidilleen, hyvä ettei peukaloa imenyt. Nyt alkaa jo minuakin naurattamaan.

Meillä ollut sama tilanne seurakunnan päiväkerhossa. Tässä vain kysessä 3-vuotiaiden ryhmä. Tyttö puhui alusta alkaen eräästä pojasta joka kiusaa "kaikkia". Kyselin sitten tarkemmin ja tyttö sanoi, ettei poika kiusaa häntä, vaan muita poikia. Painotin tytölle, että heti pitää kertoa äidille tai kerhon tädeille jos poika kiusaa häntä, tai muitakaan.

Kyselin sitten asiasta aika ajoin ja likka vain sanoi, että ei kiusaa. Muutama viikko sitten oli kerhossa valokuvauspäivä ja kaikki lapset vanhempineen paikalla. Järkytyin... Se poika tuli keskelle toisten leikkejä ja vei lelut käsistä, töni paikalla olleita pienempiä (mm. meidän 1,5-vuotiaan veti kumoon naamalleen). Kukaan kerhon tädeistä ei tehnyt mitään vaikka seisoivat vieressä ja pojan isä tuijotteli seiniin. Lopulta sanoin pojalle itse, että ei saa töniä ja tämä poika sitten löi minua! Myönnän että menin niin sanattomaksi että otin vain omat lapseni siitä pois ja poistuimme kauemmas. Juttelin kyllä myöhemmin kerhon ohjaajan kanssa ja hän kuvaili tuota poikaa "haasteelliseksi".

Meillä loppui kerho pian tämän jälkeen muuton vuoksi, mutta asia jäi vaivaamaan. Lähinnä siksi, että en tiennyt tuosta tilanteesta! Mua itseäni järkyttää että tuollaista tapahtuu ja aikuiset sulkevat silmänsä!

Meillä ollut sama tilanne seurakunnan päiväkerhossa. Tässä vain kysessä 3-vuotiaiden ryhmä. Tyttö puhui alusta alkaen eräästä pojasta joka kiusaa "kaikkia". Kyselin sitten tarkemmin ja tyttö sanoi, ettei poika kiusaa häntä, vaan muita poikia. Painotin tytölle, että heti pitää kertoa äidille tai kerhon tädeille jos poika kiusaa häntä, tai muitakaan.

Kyselin sitten asiasta aika ajoin ja likka vain sanoi, että ei kiusaa. Muutama viikko sitten oli kerhossa valokuvauspäivä ja kaikki lapset vanhempineen paikalla. Järkytyin... Se poika tuli keskelle toisten leikkejä ja vei lelut käsistä, töni paikalla olleita pienempiä (mm. meidän 1,5-vuotiaan veti kumoon naamalleen). Kukaan kerhon tädeistä ei tehnyt mitään vaikka seisoivat vieressä ja pojan isä tuijotteli seiniin. Lopulta sanoin pojalle itse, että ei saa töniä ja tämä poika sitten löi minua! Myönnän että menin niin sanattomaksi että otin vain omat lapseni siitä pois ja poistuimme kauemmas. Juttelin kyllä myöhemmin kerhon ohjaajan kanssa ja hän kuvaili tuota poikaa "haasteelliseksi".

Meillä loppui kerho pian tämän jälkeen muuton vuoksi, mutta asia jäi vaivaamaan. Lähinnä siksi, että en tiennyt tuosta tilanteesta! Mua itseäni järkyttää että tuollaista tapahtuu ja aikuiset sulkevat silmänsä!

Sitä juuri, että moni luottaa kerhoihin ja päiväkoteihin, mutta lasten pitää selviytyä stressaavista asioista pisin päivää. Paniikkini tässä asiassa on ehkä se, että minun pitää hakea syksyksi lapsilleni päiväkotipaikkaa, ja pohdin kuumeisesti voisiko ehkä paremmalla asuma-alueella olla vähemmän tällaisia lapsia. Yritän minimoida lasteni henkiset vahingot.

No joo, usein vaan tuntuu, että palstalla aina pitää diskuteerata ja neuvotella. Ei kaikkiin sellainen tehoa. Veljen lasta, kun tarhassa kiusasi poika, niin veli sanoi tuimasti tuolle pienelle kukonpojalle että, jos vielä kiusaat, niin nostan sut henkseleistä naulakkoon roikkumaan. Loppu muuten kiusaaminen siihen, mutta eipä tuollaista "napakan puheen" neuvoa oikein muille voi jakaa (tai on pian poliisiauton takapenkillä).

Tämä poika ei ollut tavallinen kukonpoika, hänessä oli jotain erilaista, oli jotenkin epäjohdonmukainen ja ikäistään kehittymättömällä tasolla.

Yhteistyössä