Tytär täyttää pian 18v ja tilillä on säästettynä 5000 euroa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Niin kuuluuko ne antaa hänelle heti kun täyttää 18v? Vai voiko antaa esim. osissa tai sillon kun tarvii esim. maksaa ajokortti tai muuta vastaavaa? Että sais ne rahat menemään oikeesti tarpeelliseen?

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;28363638:
kun mun esikoinen täytti 18v häipyi sen tilin tiedot mun verkkopankista samana päivänä.Eli sun käyttöoikeus tiliin loppuu sinä samana päivänä.

Ei meillä ainakaan ole poistunut. Mä olen 23 ja mun isällä on edelleen käyttöoikeus mun tilille kun ei vain ole tullut poistettua sitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;28363627:
Ne on sit tyttäres rahoja, sillä hetkellä, kun tulee 18 mittariin.

Kyllä ne on sen tyttären rahoja tälläkin hetkellä. Kyllä alaikäiselläkin saa olla rahaa ja jos ne ovat hänen omiaan esim. palkkoja ja lahjarahoja niin vanhempi ei niitä saa käyttää.

[QUOTE="vieras";28363660]Kyllä ne on sen tyttären rahoja tälläkin hetkellä. Kyllä alaikäiselläkin saa olla rahaa ja jos ne ovat hänen omiaan esim. palkkoja ja lahjarahoja niin vanhempi ei niitä saa käyttää.[/QUOTE]
Ihan tosi? Tarkoitin sitä, että äidin määräämisoikeus tiliin loppuu, kun tilin oikea haltija tulee täysikäiseksi.

[QUOTE="vieras";28363602]Niin kuuluuko ne antaa hänelle heti kun täyttää 18v? Vai voiko antaa esim. osissa tai sillon kun tarvii esim. maksaa ajokortti tai muuta vastaavaa? Että sais ne rahat menemään oikeesti tarpeelliseen?[/QUOTE]

Minä aion antaa tilin lapselle, kun hän lähtee opiskelemaan. Kokonaisuudessaan. Toki maksatan tililtä pyykkikoneet yms. tarpeellisen ensin :). Samoin teki oma äitini aikoinaan.

Kun lapsi täyttää 18, hän saa itse päättää antaako vanhemmille käyttöoikeuden vai ei. Ja rahat omalta tililtään voi käyttää vaikka jo synttärijuhliin.

Sinä 23-vuotias, voit käydä pankissa poistattamassa tilisi isäsi verkkopankista.

[QUOTE="vieras";28363746]Sinä 23-vuotias, voit käydä pankissa poistattamassa tilisi isäsi verkkopankista.[/QUOTE]

No voi daa. Kyllä mä sen tiedän. Ei ole vaan saanut aikaseksi.

Okei kiitos. Pitänee jutella tyttären kanssa, mihin kannattaa rahat käyttää ja ihan hyvä olisi säätää osa tulevaisuuden varalle. Eihän tuo tosiaan iso summa ole, mutta tulee kyllä tarpeeseen. Kunhan ei vaan tuhlaisi mihinkään turhaan. Sais kaiken tarpeellisen, koska mulla ei ole kyllä pahemmin varaa kalusteisiin ja sen semmosiin. Ruokarahaa voin joskus antaa.

Kun me avattiin lapsille tilit, niin meille selitettiin, että meillä vanhemmilla on määräämisoikeus tiliin kunnes itse annamme tilin ja rahat lapsen käyttöön.

Hieno säästö ja antaa lapselle oikeanlaisen viestin rahan käytöstä :).

Kaikki eivät ole noin etuoikeutettuja että pesämuna olisi jo olemassa. Lapsi voi harkita vaikka kodinkoneita tai jopa asuntosäästön aloittamista kun on jo tonneja säästössä muutenkin.

Me säästetään kaikkia lapsia varten yhdelle tilille joka on minun nimissäni ja sieltä jaan parhaaksi katsomallani tavalla rahaa sitä tarvitseville (summa tulee olemaan useita kymmeniä tuhansia euroja, mahdollisesti päälle 100 000). Sitä virhettä en tee, että lapselle omalle tilille laittaisin rahaa, koska itse kusin koko homman aikoinaan.

Me säästetään kaikkia lapsia varten yhdelle tilille joka on minun nimissäni ja sieltä jaan parhaaksi katsomallani tavalla rahaa sitä tarvitseville (summa tulee olemaan useita kymmeniä tuhansia euroja, mahdollisesti päälle 100 000). Sitä virhettä en tee, että lapselle omalle tilille laittaisin rahaa, koska itse kusin koko homman aikoinaan.

Oli sit pakko päästä retostelemaan rahoilla :D Juu, eihän tuo ap:n säästämä 5000 € ole yhtään mitään...

Tuo summa lapsen, siis nuoren aikuisen tiliillä voi olla myös haitaksi. Jos hänellä ei ole tuloja, tai on niitä niin vähän, etä joutuu hakemaan toimeentulotukea, silloin tuo summa otetaan huomioon, se pitää käuttää elatukseen, ei saa sillä mitään ekstraa.

[QUOTE="vieras";28364672]Oli sit pakko päästä retostelemaan rahoilla :D Juu, eihän tuo ap:n säästämä 5000 € ole yhtään mitään...[/QUOTE]

Tuo summa meillä tulee kaikille lapsille yhteiseksi, joita tulee olemaan useampi ja se on kasvanut korkoa sijoitettuna. Lapsien omilla tileillä tulee olemaan parisen sataa, riippuen paljonko sinne itse säästävät ja antavatko sukulaiset, lapsille ylipäätään ei mainita tuosta sijoitustilistä mitään.

[QUOTE="tämmä";28364685]Tuo summa lapsen, siis nuoren aikuisen tiliillä voi olla myös haitaksi. Jos hänellä ei ole tuloja, tai on niitä niin vähän, etä joutuu hakemaan toimeentulotukea, silloin tuo summa otetaan huomioon, se pitää käuttää elatukseen, ei saa sillä mitään ekstraa.[/QUOTE]

Eiköhän tässä kuten yleensäkin lähdetä siitä oletuksesta, että ihminen ei käy siellä sossun luukulla. Mikä ihmeen oletus se on, että nuori ihminen olisi heti sinne menossa? Miten te kasvatatte omat lapsenne? Kyllä ne nuoret elää pääsääntösesti opintotuella, vanhempien avustuksella ja palkalla.

[QUOTE="tämmä";28364685]Tuo summa lapsen, siis nuoren aikuisen tiliillä voi olla myös haitaksi. Jos hänellä ei ole tuloja, tai on niitä niin vähän, etä joutuu hakemaan toimeentulotukea, silloin tuo summa otetaan huomioon, se pitää käuttää elatukseen, ei saa sillä mitään ekstraa.[/QUOTE]

Ihmeellinen ajattelutapa. Eiköhän tuokin raha ole nimenomaan säästetty sen vuoksi, että lapsi voi tarvitessaan käyttää niitä rahoja vaikka elämiseen tiukan paikan tullen.

Hahaha. Niin varmaan taas.

Yhteistyössä