Hae Anna.fi-sivustolta

tytöt sai vitsaa enemmän

Viestiketju osiossa 'Kasvatus' , käynnistäjänä saanut vm66, 31.07.2009.

1. saanut vm66 Vierailija

Olikos teillä 60-70-luvun kasvateilla kotona niin et tytöt sai vitsaa enemmän kuin pojat?Meillä oli tämä käytäntö ja joskus kun tiedustelin sitä niin äiti ilmoitti ,että pojat on luonnostaan villejä mutta tyttöjen pitää olla mallilapsii kun hehän kasvattaa lapset ym aikanaan.Itse olen saanut vitsaa 6-7 kertaa vuodessa 13v asti ja kyllä veljet pääsi paljon vähemmällä kuin minä tai nuorempi siskoni.Me haimme aina vitsan ulkoa ja veljet kun sain niin he sai kuivalla vitsalla joka oli ovenpäällä et tälläsiä mammanpoikii oli veljeni.

2. meillä Vierailija

Ihan sama juttu oli meillä aikanaan kotona.Meitä oli 3 tyttöö ja yksi poika niin olihan se niin et me tytöt saatiin piiskaa ja jos veljeni teki pahojaan niin hän sai toruja vain et on ne pojat äitien suojeluksessa aina.

3. valkokaulusduunari Vierailija

Mun exällä oli sama juttu, tytöillä oli tiukempi kuri ja kuulemma saivat kuritustakin veljiä herkemmin.

Meidän perheessä oli kurin suhteen sama, mutta kurituksen suhteen tasan päin vastoin. Tytöillä oli tiukemmat rajat ja "kurittaminen" hoidettiin rajoja tiukentamalla. Vitsaa taisivat saada kerran tai pari alle 10-vuotiaina. Isä hoiti meillä "likaiset työt" ja oli sitä mieltä että tytöt ovat heiveröisempiä ja pojat fyysisempiä. Niinpä minä ja veljeni jouduttiin sovittamaan rikkeet paljon siskoja useammin selkäsaunalla. Ensimmäiset koivuvitsat haettiin mökillä yhdessä isän kanssa 8 ja 9-vuotiaina, mutta kaupunkilaiskakaroina yleensä saatiin remmiä, aina 14-v asti. Ei onneksi joka töppäyksestä!

Silti siskot ovat aina olleet sitä mieltä että heillä oli tiukempi kuri ja että meitä poikia hemmoteltiin ja huomioitiin enemmän!

Miksiköhän niin monet perheet uskoo että lapset tarvitsevat erilaisen kurin pelkän sukupuolen perusteella?

4. ainakin Vierailija

Jovain tämä ilmiö oli meilläkin -60 luvulla et me tytöt saimme piiskaa kyllä aika herkästi poislukien nuorinta siskoo joka oli iltatähti ,mutta kyllä hänkin sai myös.
    Meistä 3 tytöstä vanhin sai eniten piiskaa ollen vähän pelokkeena meille muille ja ainoikainen veljeni kylläkin säästyi monilta itkuilta äidin suosioin vuoksi.
    Joskus kun saimme kaikki piiskaa samoista teoista niin silloin sai veljeni myös mutta häntä ei piiskattu kylläkään kuin muutamia ripsauksia kun me tytöt taas saimme kunnolla ja me haimme myös piiskat itse kun veljeni sai toisten tuomilla piiskoilla taas.Et ei ollut tasapuolista!!!

5. 70-luvun lapsi Vierailija

Onpa kamalia kokemuksia teillä! Järkyttää erityisesti se, miten yleistä lasten piiskaaminen on ilmeisesti ollut.. :(

6. äidin opettama Vierailija

Ensinnäkin 70-lukulaiselle: 50-luvulla lapset olisivat ihmetelleet, jos joku olidsi kauhistellut lasten piiskaamista. Silloin se kuului ilman muuta asiaan. Kohtuutonta pieksemistä ei tietenkään hyväksytty. Me pojat juttelimme joskus asiasta ja kaikki saivat ainakin alle kymmenkesäisenä enemmän tai vähemmän koivupiiskaa tai remmiä. Paitsi eräs poika, jota ei koskaan kotona kuritettu, ja häntä pidettiinkin jonkinlaisena hemmoiteltuna kummajaisena.
    Tyttöjen saamista piiskoista ei vastaavasti puhuttu, ja pienempänä ku vittelinkin, ettei tyttöjä piiskata. Minulla oli 3 vuotta nuorempi sisko, ja minä olin meidän perheessä ainoa, joka sai maistaa risusta aina noin 13-vuotiaaksi hänenkin edestään. Nykyään tuntuu ehkää oudolta, että en ollut asiasta mitenkään katkera, pidin sitä aivan asiaankuuluvana.
    Ehkä osasyynä oli, että meillä kuritukset hoiti aina äiti. Hän piti oman sukupuolensa puolta ja talon kasvavalle mieshenkilölle opetettiin naisten kunnioitusta.

7. 60-lukua Vierailija

Meillä aikanaan taisi vallita asiassa jonkin oloinen tasapuolisuus, vaikka useimmiten sisko vieraili äidin polvella risua saamassa. Sikäli tilanne oli luonnollinen, että kaksi meistä oli tyttöjä ja minä ainoa poika.

Jotenkin se kyllä tuntui ankarammalta kun sisko oli kuritettavana. Tuntui mielestäni ajanhengen mukaiselta, että siinä ei ollut ihmettelemistä jos pojalta otettiin tarvittaessa pyöksyt alas, mutta että siskoiltakin, vaikka selvää oli että he olivat huomattavasti nokkelampia suullisessa ilmaisussa.

8. ja sisko Vierailija

Minun lapsuudenkodissa oli käytäntö ,että jos yks pönttöili ja sai vitsaa niin muutkin sai varalta,mutta tämä ei koskenut minua jos veljet sai ja päinvastoin.Eli kun veljiäni oli 3 niin hehän saivat vitsaa siis usein kun aina oli joku saamassa ja minä kun sain vain omista virheistäni.
    Silloin lapsena tämä oli mielestäni oikein et veljet sai vitsaa usein kun ainoana tyttönä sain rääkin ja kiusaukset mutta nyt kun ajattelee niin olihan se kurjaa veljilleni kun sai toisen rikkeistä itekkin vitsaa mut aikansa kutakin.

9. kun sen kerrankin kun meinas isältä selkäänsä saada minä estin sen.
    ja minä synnyin 70-luvun alussa.
    kova oli muutenkin kuri, luunappeja ja tukistamista oli.
    kerran isä suuttui ja viskasi nukkeni roskiin, niitä sieltä sitten seuraavana päivänä itkien tongin pois, aikuisten ihmetellessä kovaa kohtaloa, sain jopa naapurin sedältä apua etsimisessä ja sain kuin sainkin kaikki nuket koottua pois sieltä.
    nykyäänkin koittaa omille murkku ikäsille lapsilleni isotella ja komentaa, mutta olen sanonut lapsille että totella ei tarvitse, ja jos pappa pelottaa tulette heti kertomaan sen mulle.
    olen myös kertonut omilleni että minä sain joskus risusta pepulle.
    äitini ei pitänyt tästä, muttei ikinä estänytkään.

10. paikkansa Vierailija

Itse ainoana tyttönä 3 veljen kanssa kun oli niin itse sain vitsaa ihan siit kun leikin ja menin poikien kanssa ja oli raasavilli kuin pojatkin.Äidin mielestä eivät ne leikit ja pahanteot eivät olleet suotavia tytölle ja niinpä minua piiskattiin siitähyvästä ja veljet sai vaan nuhteita.Tässä kasvatusmallissa olin tyttönä se karsijä joka sai tuntee vitsat pakaroillaan kun leikin poikien leikkejä.

11. tyttö Vierailija

Kyllä tämä pitää paikkaansa ainakin itseni ja siskoni osalta ,että me saimme vitsaa useimmin kuin veljeni.Me saimme lähes kuukausittain väliin vitsaa mutta veljen osalta se jäi varmaan kertaan kahteen vuodessa.Oli epäreilua vaikka sanotaankin et vitsa kasvattaa luonnetta.

12. Roope vm64 Vierailija

Meillä oli ihan päinvastoin.

Kotona oli käytäntö, että tytöt sai tukkapöllyä ja pojille annettiin piiskaa. Tytöt osasi esittää sen verran viatonta ja kukaan ei uskonut, että he voisivat olla tuhmia. Kyllä oli noloa, kun itse lähti piiskattavaksi kammariin ja tytöt sai jäädä puuhailemaan omiaan. Kyllä muistivat kiusata siitä jälkeenpäin. Etukäteenkin kiusasivat, kun tiesivät että illalla menen saan piiskaa vanhempien tultua töistä.

13. eija-75 Vierailija

Minulle tyttönä annettiin vitsaa aika usein kun kiusasin pikkuveljeäni jatkuvasti kuulemma.Itse muistan kyllä kanssa sen et veli uhkasi aina mennä kanteleen äidille jos en anna jotain leluu ym ja saisin vitsaa sitten muka kiusaamisesta ja tämä olikin kiristyskonsti minua kohtaan.
    Niin vastaus on et sain kyllä vitsaa usein ihan veljeni lellimisen takia.

14. Roope vm64 Vierailija

Pystyitkö itse kantelemaan veljestä. Olisiko saanut piiskaa? Itseni ei hyödyttänyt kannella, koska olin vanhimpia ja ei olisi uskottu, että kiusataan. Piti olla malliksi nuoremmille. Kerran muistan kun serkkujen kanssa riehuttiin, niin äiti ilmoitti meille, että jos ei olla kunnolla, niin minä saan piiskaa. Itse olin sen jälkeen kunnolla, mutta serkut kiusasi äidin mentyä, että aletaanko taas rieuhumaan.
    Helppohan heidän oli olla.

15. maalais Vierailija

Pikkuveljeni ainakin sai anteeksi lähes kaiken et ei saanut vitsaa montaakaan kertaa kun taas itse olin villi tyttö ,joka ei hameista piitannut ja siitä hyvästä vitsa vieraili pakaroillani melko usein.Toisaalta vitsaankin tottui ,että siitä ei välittänyt enään vaan antoi vain äidin piiskata rauhassa niin sitten pääs taas meneen.

16. Muistot Vierailija

Tältä se vaikutti meilläkin, että tytöt saivat useimmiten vitsaa, joskin onneksi hyvin usein siltä kyllä vältyttiin.

Sisarusparvi muodostui kolmesta sisaresta ja yhdestä veljestä, joten jo tälläkin perusteella voisi arvioida, että useimmiten se vitsa tyttöjen pyllyllä vieraili ja nyt kun jälkeenpäin on keskusteltu tuostakin aiheesta, niin äiti vitsan antajan ominaisuudessa epäilee vieläkin että huomattavan rauhallinen veljemme saattoi saada jopa tarpeettoman usein ”ansioihinsa” nähden.

”Rituaali” oli kaikille sama. Kun oli tarve ”palautteen antoon” äiti otti hänet keittiön apupöydän lähettyville ja useimmiten seuraamuksena oli nopea ja lempeä nuhtelu, kera kehotuksen: ”koitapa välttää vierailua nurkassa”, joskin se huonompi vaihtoehto ehti joka kerran käydä mielessä. Nurkka oli keittiön puuhellan ja apukeittiön johtavan käytävään jäävä nurkka, joka antoi peräti pienen näkösuojankin. Nurkka sinänsä oli meille tuttu paikka, olihan siellä kaappi joka piti sisällään pari pottaa, jotka olivat palvelleet meitä hieman aiemmin. Jos sinne nurkkaan joutui, merkitsi se nopsaa pyllyn paljastamista vitsalle, joka huonoimmassa vaihtoehdossa saattoi olla jo odottamassa oven karmiin tökättynä edelliseltä käyttökerralta. Jos näin ei ollut, niin äiti sen nopsaan sai pihamaalta noudetuksi ja itse toimitus oli todella nopea, että hyvä kun kunnolla säikähtää ehti. Tämän jälkeen tuli muutama rauhallinen sana paremmalle arjelle, kun pöksyt palautettiin oikeaan asentoonsa.

17. Rane31 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Viestistäsi sain sen käsityksen että äitisi on järkevä nainen ja esimerkillinen kasvattaja. Voisitko vielä kertoa lisää,vaikkapa esimerkkejä mistä syystä äiti vitsaa antoi ja miten ankara kuritus oli??

18. Muistot Vierailija

Kun tarkemmin ajattelin, syyt taisivat olla lähinnä tuhmuus ja epärehellisyys vitsan esille ottoon, joskin useimmiten äiti antoi kyllä varoituksen tai pari ennekuin moiseen toimeen turvautui. Ja jos itse havaitsi hairahtuneen, niin lähes aina anteeksipyyntö (miksi se oli niin vaikea kuitenkin esittää) hyväksyttiin ilman seuraamuksia.

Mitähän tuosta ankaruudesta sanoisi. Kyllä se sellainen kokemus oli jonka mieluiten pyrki välttämään. Kun se sitten toteutui, merkitsi se vierailua pylly paljaana äidin sylissä, jolloin hän käytti vitsaa kuin vispilää, ei siinä tainnut minuutti umpeutua, kun viestintä oli hoidettu ja hetken verran se kirveli niin pyllyä kuin mieltä..

19. pikkusisko -62 Vierailija

60-luvun alkupuolella synnyin iltatähdeksi perheeseen, jonka isommat lapset olivat yli kymmenen vuotta vanhempia. He väittivät aina että olin hemmoteltu kakara.

Sain 5-vuotiaana kerran vitsaa, jota pidettiin pirtissä näkyvällä paikalla. Minua kiusattiin usein siitä vitsasta, että taidat saada usein tuota vitsaa. Taloon tulleet vieraat huomauttelivat asiasta ja minua suututti!

Tilanne oli sellainen että suutuin jostakin ja pyyhkäisin kaikki kahvikupit pöydältä lattialle. Konttasin kiljuen karkuun kun äiti jahtasi minua ja pöydän alta kiinni saatuaan piiskasi paljaalle pyllylle.

Loukkaannuin tästä niin syvästi että päätin nukkeni kanssa muuttaa pois kotoa. Tätini toi minut iltapimeällä kotiin.

Olin selkäsaunasta vihainen aikuisikään asti.

20. TM Vierailija

Kuinka vanhaksi tytöt ja pojat saivat vitsaa paljaalle pyllylle? Loppuivatko ne yhtä vanhoina vai eri aikaan?

21. Mies25 Vierailija

Sain6-17vuitiaana Piiskaa kerran kuukautessa

22. Vitsaa Saan Vielä Vierailija

Meillä Äiti Piiskaa Kaikkia tasa puolisesti saamme vitsaa tuhmuuksista emme aiheetta
    Äiti hakee yleensä vitsan joskus hain itse äitin pyynnöstä Itse piiskaus tapahtuu yhtyistyössä Äiti avaa vyöni ja vetoketjun Housut/hame minä otan pois päältä äiti riisuu pikku housuni ottaa minut syliinsä saan piiskaa napakasti tuntuu kuin pylly olisi tulessa tämän jälkeen olen Äitini Sylissä Äiti hellii minua Minulla on hyvä olo Piiskauksen jälkeen Tietän saavani vielä monasti vitsaa

23. Poika kaupungista Vierailija

Osataan Täälläkin Piiskata Äiti hoitaa meillä vitsapuolen saan Kerran kuukaudessa vitsaa Tappelen vastaannoin5min annan äitin riisua Äiti piiskaa melko kauan pylly on punainen ja hellä

24. Nyt Vierailija

tytöt saavat skoottereita, tupakkaa, alkoholia, myös huumeita. Pikku pierussa kestää piiskan sivallukset kevyesti, eikä soma peffakaan ole niin arka, joten "koulutuksen" jälkeen voi hyvin lähteä kruisailemaan skootterilla ja kavereita tapaamaan.
    Siinä ohessa on hyvä vetää hermosavut, ja skootterin laukusta löytyy ryyppyjä vitutukseen.
    Tämä on nykypimujen arkea.

25. Saan Piiskaa Vierailija

Olin 7vuotias kun sain ensikerran piiskaa huusin jatappelin vastaan Äiti otti hellästi housuni pois ja minut syliinsä sain tutustua koivuniemen Rouvaan henk koh Äiti piiskaa Tasa puolisesti jos on aihetta Asumme metsän keskellä vitsat ovat lähellä eikä piiskaamis äänet kuulu naapuriin minä ja 2vuotta nuorempi siskoni saamme olla äitin sylissä kun tarvis vaatii Äiti piiskaa napakasti joskus pyllyä kirvelee joskus saamme siskon kanssa samalla vitsalla peräkkäin saamme katsoa toistemme piiskausta emme kumpikaan häpeä tai tunnenöyryytystä meillä vitsan saanti on normaalia elämää Äiti ei kerro kylillä piiskaamisesta ennen vitsan saantia Äiti kertoo miksi näin joskus hain Äitin kanssa yhtessä piiskan saan itte valita valtsen notkean kelmehaaraisen koivu vittankun menemme kotiin Äiti riisuu alapääni paljaaksi otta minut syliinsä piiskattavaksi vanhempana saan kovevpia selkäsaunoja eli enemmän vitsaa kerralla olen 16vuotta tietän serkkuni saavan tätiltäni vielä17vuotiaana vitsaa sain viikko sitten olla Äitin sylissä tulin koulusta haisin tupakalle Kävin Äitini kanssa lähi metsässä Äiti valitsi vitsan kotona riisuin housuni äitin pyynnöstä sainKoivuniemen Rouvaa kovasti pyllylleni pakara kukkulat olivat punaiset lantiolla jareisillä oli vitsarannut ehkä saan vielä muutaman kerran vitsaa ätiltä Kertokaa Saatteko vittaa?

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri