Hae Anna.fi-sivustolta

tytöt sai vitsaa enemmän

Viestiketju osiossa 'Kasvatus' , käynnistäjänä saanut vm66, 31.07.2009.

1. Kirsti -61 Vierailija

Hei Rami. Tuohon ankaruuteen liittyen heidän mielestä olen se v...n kyttä. Mitallilla on aina kaksi puolta!
    Kyllähän sitä piiskaa pelkäsin jo ennen ensimäistä kuritusta. Varoittava esimerkki oli hyvinkin lähellä sillä tien toisella puolella naapurin lapset - poika ja kaksi tyttöä - saivat tuta vitsat takapuolillaan. Vaan toisaalta silloin 60-luvun lopulla vitsat oli kätyössä, tai ainakin pirtin oven päällä varoituksena lähes joka talossa sillä kylällä. Ymmärsin jo silloin että jonain päivänä se Koivuniemen herra löytää myös meille.
    Aivan tarkkaan en muista, mutta eräänä perjantaina olin missannut parin tunnin työt. Kotiin tultuani mieheni huomasi tilanteen ja kyseli tapahtuneesta. Kerrottuani niistä olin kai mölättänyt jotain että taitaisi olla vieläkin vitsan paikka. Ja siitähän mieheni otti kiinni ja juttelimme saamastani kasvatuksesta. Jo tuo jutustelu sai suurimman raivoni itseäni kohtaan laantumaan ja mietin että jos mieheni käskee vitsan noutoon, tämä "tyttö" ei protestoi. Ja kyllähän käsky kävi yli kymmenen vuoden tauon jälkeen.
    Selkäsaunan jälkeen tuo missaus ei enää harmittanutkaan ja sain jälleen maanantaina aloittaa työt "puhtaalta pöydältä"!

2. vierailija -56 Vierailija

Kyllä vauraissakin taloissa varmaan vitsaa käytettiin mutta uskon, että ns. köyhemmissä kodeissa vitsa olisi ollut herkemmässä. Vanhempien pinna oli jo valmiiksi kireällä talouden vuoksi, ei siinä kauheasti tarvinnut möhliä kun vitsaa jo haettiin. Näin siis 60- la 70-luvulla. Ainakin meillä.
    Mulla on myös sisko, kymmenisen vuotta vanhempi. Hän on kertonut myös saaneensa selkäänsä pari - kolme kertaa vuodessa aina ripille pääsyyn saakka. Itselläni ei ole mitään muistikuvia siskoni piiskauksista. Sain kyllä piiskaa varmaan saman verran, mutta toimitus venyi aina perjantai iltaan. Kyllä sitä ehti monta kertaa käydä läpi omat rikkomukset

3. vieraalija Vierailija

50-60 lukujen vaihtuessa asuimme sellaisen aika avoimen metsikön reunalla. Siellä toisella puolen asui yksi paikkakunnalla tunnettu liikkeenharjoittaja perheineen. Metsä raikui lasten huutoa ja myös perheen isän. Varsinkin tyttö huusi ja kiljui jatkuvasti ja juoksi pitkin metsää isä perässä piiska kourassa ja kun sai kiinni, niin siinä paikassa sai tyttö maistaa piiskaa.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri