Tytöt oli sitten pieniä tai isoja.. Niin miksi siihen porukkaan ei 3 tyttöä mahdu millään..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "miiru"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"miiru"

Vieras
leikkimään keskenään ja jos yrittää tulla niin aletaan supittaan ja "kiusaamaan" tätä kolmatta.. Tietenkään kaikki ei ole samanlaisia, mutta osa on ja mua sitten niin ärsyttää tälläiset neitit!!!

Oma tyttöni (5v) joutui tänään olemaan tuo kiusattu kolmas tyttö, ja kaksi muuta oli isompia, toinen kouluun menevä ja toinen alaluokkalainen (oisko 8-9v). Niin tämä isompikin tyttö oikein v--mäisesti hymyili kuin piruillakseen kun tyttöni yritti mennä porukkaan mukaan ja kun kysyin etteikö (nimi) pääsisi mukaan porukkaan.. eivätkä siis minulle vastanneet mitään edes...

Koitin omaani saada sitten minun kanssani pihatöihin, mutta kovasti veri veti häntä koko ajan yrittämään mukaan leikkeihin... säälitti katsoa kun koko ajan yritti ja tytöt vaan "kiusotteli" ja supatteli yms. Toivottavasti saan omani opetettua että kaikki mahtuu leikkiin mukaan, ja tällä hetkellä oppi näyttää kyllä perille menneen...

Noh arvatenkin huomenna tämä naapuston tyttö on sitten ovella pimpottamassa että saako (nimi) tulla ulos leikkimään.. Tekispä mieli sanoa että ei, koska eilen käytäyty niin rumasti kaverinsa kanssa, mutta tuntuu että sillä rankaisin vain omaani.

Samanlaista ihmettelyä täälläkin. Tyttöni on 6v ja aikamoista säätämistä ollut monta vuotta. Kolme tyttöä ei mahdu ikinä samaan leikkiin. Tai sitten aluksi mahtuu, mutta joku joutuu aina ulkopuolelle. Aina jollain on paha mieli.
Poika on 5v eikä koskaan ole ollut samanlaisia ongelmia. Porukkaan mahtuu aina useampi poika ja leikkivät yhdessä.

En ole unohtanut, oli meillä väliin samanlaista. Vahvin neiti johti joukkoa (meitä oli yleensä 3 tyttöä) ja halutessaan sitten aina "päätti" jos tahtoikin leikkiä vain toisen kanssa.. Mutta minä olen sitä mieltä ettei kaikki tytöt ole tämmöisiä vain tietyn luontoiset.. Tuntuu väliin että nämä "johtaja" neidit ovat toisaalta läpensä "pahoja" ja halutessaan osaavat olla todella ilkeitä ja julmia...

Oma tyttöni on tänään leikkinyt kahdessa eri kolmen tytön ryhmässä. Kummassakin leikit sujui hyvin, vaikka oli kolmen kopla. Että kyllä väliin ne kolme tyttöä mahtuu samaan leikkiin.

Oma tyttöni on tänään leikkinyt kahdessa eri kolmen tytön ryhmässä. Kummassakin leikit sujui hyvin, vaikka oli kolmen kopla. Että kyllä väliin ne kolme tyttöä mahtuu samaan leikkiin.

Hieno homma : ) No mut tätähän juuri sanoin..ei ole kaikki tämmöisiä... Jotkut ovat ja valitettavan usein.. aivan kuin saisivat nautintoa siittä että yksi jää ulkopuoliseksi..

[QUOTE="miiru";29940825]En ole unohtanut, oli meillä väliin samanlaista. Vahvin neiti johti joukkoa (meitä oli yleensä 3 tyttöä) ja halutessaan sitten aina "päätti" jos tahtoikin leikkiä vain toisen kanssa.. Mutta minä olen sitä mieltä ettei kaikki tytöt ole tämmöisiä vain tietyn luontoiset.. Tuntuu väliin että nämä "johtaja" neidit ovat toisaalta läpensä "pahoja" ja halutessaan osaavat olla todella ilkeitä ja julmia...[/QUOTE]

Ajatus siitä että joku olisi läpeensä pahoja vain sen perusteella että nauttivat huomiosta, johtamisesta tai siitä että saavat valita seuransa tuntuu melko kummalliselta.

Kiusaamiseen pitäisi mielestäni aikuisten uskaltaa puuttua oli se kiusaaminen sitten ryhmän ulkopuolelle jättämistä, tönimistä, nimittelyä tai jotain muuta.

Joskus ala-asteella opettajat soittelivat vanhemmillemme ja varoittelivat kolmen tytön koplasta, ihan yritettiin erottaakin meitä ja etsiä uusia kavereita, että ei kävisi huonosti. Ei minkäänlaista ongelmaa ollut koskaan ja aikuisena vasta tiet erosivat välimatkan takia. Lähinnä oli haittaa tuosta puuttumisesta ja vouhkaamisesta.

Minusta aikuisessa on jotakin pahasti vikaa, jos alkaa demonisoimaan lapsia. Suurimmasta osasta "pikkuilkimyksia" kasvaa ihan fiksuja aikuisia, jos on normaaleja aikuisia ymparilla, ketka eivat provosoidu vaan sailyvat turvallisina aikuisina sillonkin kun lapsi kayttaytyy huonosti. Oikeudenmukaisuutta ei opeteta lapsille heittaytymalla itse lapsen tasoiseen uhrimentaliteettiin.

[QUOTE="xxxx";29940878]Ajatus siitä että joku olisi läpeensä pahoja vain sen perusteella että nauttivat huomiosta, johtamisesta tai siitä että saavat valita seuransa tuntuu melko kummalliselta.

Kiusaamiseen pitäisi mielestäni aikuisten uskaltaa puuttua oli se kiusaaminen sitten ryhmän ulkopuolelle jättämistä, tönimistä, nimittelyä tai jotain muuta.[/QUOTE]

Juu, en haluaisi ajatella näin, ja viimeiseen saakka sitä ajatusta torjun...eikä tosiasiassa tietenkää näin ole.. mutta ihan hetken, pienen nanosekunnin ajan joskus tosiaan tuntuu siltä, ainakin tämän yhden neidin kohdalla.. Eikä tietenkään ajatukseni kovin lämpöisiä ole sillä hetkellä häntä kohtaan, kun hän kyykyttää ja määrää muita ja muiden olemista esim. piha-alueella (siis kaikkien alueella)

Niin eipä siina näytä yleensä olevan vanhempia puuttumassa.. itse yritän aina tietenkin ohjeistaa, niinkuin tänäänkin, etteä eikö kaikki mahtuisi leikkiin.. ja sanoin myös, että kun tytölläni (nimi) on leikkikaveri, niin myös he ottavat tämän toisen tytön leikkiin mukaan..

Minusta aikuisessa on jotakin pahasti vikaa, jos alkaa demonisoimaan lapsia. Suurimmasta osasta "pikkuilkimyksia" kasvaa ihan fiksuja aikuisia, jos on normaaleja aikuisia ymparilla, ketka eivat provosoidu vaan sailyvat turvallisina aikuisina sillonkin kun lapsi kayttaytyy huonosti. Oikeudenmukaisuutta ei opeteta lapsille heittaytymalla itse lapsen tasoiseen uhrimentaliteettiin.

No niinhän se on, ja nämä on vain minun ajatuksiani, enkä niitä esim.lapselleni sano, vaan "kihisen" vain omassa päässäni : ) Ja en noissa tilanteissa tosiaan yritä heittäytyä lapsen tasolle, mutta toki yritän tosiaan ohjeistaa leikkimään porukalla.. jos yrityksistä huolimatta ei kuitenkaan siitä tosiaan tule mitään, niin yritän keksiä puuhaa omalle lapselleni.. Noh tänäänkin siittä huolimatta että yritin keksiä omalleni puuhaa ja pyytää auttamaan.. niin hän koko ajan yritti vain mennä leikkimään tyttöjen kanssa ja väliin kävi minulle itkemässä kun ei häntä oteta mukaan...

[QUOTE="miiru";29940913]... itse yritän aina tietenkin ohjeistaa, niinkuin tänäänkin, etteä eikö kaikki mahtuisi leikkiin.. ja sanoin myös, että kun tytölläni (nimi) on leikkikaveri, niin myös he ottavat tämän toisen tytön leikkiin mukaan..[/QUOTE]

Ohjeistaminen ei välttämättä ole se kaikkein tehokkain tapa puuttua kiusaamiseen. Tottakai lasten tietysti täytyy tietää kuinka pitää toimia ja kuinka pitäisi muita kohdella. Kouluikäisten kohdalla epäilen kuitenkin vahvasti että kyse on jostakin muusta kuin toiminta ohjeista.

[QUOTE="xxxx";29940952]Ohjeistaminen ei välttämättä ole se kaikkein tehokkain tapa puuttua kiusaamiseen. Tottakai lasten tietysti täytyy tietää kuinka pitää toimia ja kuinka pitäisi muita kohdella. Kouluikäisten kohdalla epäilen kuitenkin vahvasti että kyse on jostakin muusta kuin toiminta ohjeista.[/QUOTE]

Itselläni ei vielä koululaisia ole, joten jahka sekin ikä koetaan niin siittä viisaampi.. mutta siis ohjeistamisella tarkoitin, että tänään yritin sanoa esim. että mahtuisiko se (nimi) myö siihen leikkiin mukaan? Ja että eikö siihen leikkiin mahtuisi kaikki mukaan?

Mutta vinkkejä tähän tilanteeseen liittyen otan mielelläni vastaan : ) Osaisitko sitten neuvoa miten olisi hyvä toimia ?

[QUOTE="miiru";29940976]Itselläni ei vielä koululaisia ole, joten jahka sekin ikä koetaan niin siittä viisaampi.. mutta siis ohjeistamisella tarkoitin, että tänään yritin sanoa esim. että mahtuisiko se (nimi) myö siihen leikkiin mukaan? Ja että eikö siihen leikkiin mahtuisi kaikki mukaan?

Mutta vinkkejä tähän tilanteeseen liittyen otan mielelläni vastaan : ) Osaisitko sitten neuvoa miten olisi hyvä toimia ?[/QUOTE]

Pienille lapsillekkaan se ohjeistaminen ei helposti yksinään riitä. Ulkopuolelle jäävälle lapselle aikuinen voi auttaa rakentamaan esim. roolin yhteisessä leikissä. Lisää tuosta voi lukea esim. Laura revon kirjasta; Pienet lapset ja kiusaamisen ehkäisy (PS-kustannus 2013)

[QUOTE="xxxx";29941002]Pienille lapsillekkaan se ohjeistaminen ei helposti yksinään riitä. Ulkopuolelle jäävälle lapselle aikuinen voi auttaa rakentamaan esim. roolin yhteisessä leikissä. Lisää tuosta voi lukea esim. Laura revon kirjasta; Pienet lapset ja kiusaamisen ehkäisy (PS-kustannus 2013)[/QUOTE]

Kiitos täytyypä tutustua kirjaan.. : )

Yhteistyössä