Hae Anna.fi-sivustolta

Tyttäreni seurustelee lestadiolaisen kanssa

Viestiketju osiossa 'Kasvatus' , käynnistäjänä huolestunut?, 01.02.2008.

1. huolestunut? Vierailija

15 -vuotias tyttäreni on alkanut seurustelemaan paria vuotta vanhemman lestadiolaisen pojan kanssa. Minulla ei siis ole mitään eri uskontoja vastaan, mutta kuitenkin ateistina en oikein toivoisi omalle lapselleni sellaista elämää. Tuntuisi kuitenkin vähän ilkeältä kieltää heitä tapailemasta toisiaan..

2. Riiiks Vierailija

Älä kiellä. Jos poika on tosi ahdasmielinen, luulisi ettei suhde kauaa kestä. Poika olla rento ja vaikka kuinka mukava, ehkä jopa "vain vähän uskonnollinen" taustastaan huolimatta. Millainen tyttäresi on? Ajattelevainen, sinisilmäinen, superrakastunut, kokeiljatyyppi...?

Jos silti haluaisit kovasti kieltää niin muista, että kieltäminen saattaa tehdä asiasta tyttärellesi entistä houkuttelevamman.

3. kielletty Vierailija

Itse nuorena tein juuri niin kuin kiellettiin, oikein uhmallakkin olin pojan kanssa kun se minulta kiellettiin. JOs vanhemmat eivät olisi sanoneet mitään olisin jättänytkin suhteen :) Nyt omia lapsia kun ajattelen, haluaisin ainakin pystyä siihen etten ensimmäisenä olisi jotain kieltämässä.

4. Osa-aikaduunari Vierailija

Siis millaista elämää?

5. Tuplamamma Vierailija

Musta olisi ihanaa jos lapseni saisivat täysin selvän miehen niinkuin kunnon lestadiolaiset ovat! Satuitko lukemaan joulun aikaan jutun hesarista jossa oli yli 100 lapsen isovanhemmat jotka olivat lestadiolaisia? Niin lämminhenkistä ja ihanaa sukua saisi hakea! Pappakin kirjoitti yli 70 vuotiaana vielä kirjeitä lapsen lapsiensa kanssa!
    Mielestäni heidän juttunsa kuulostivat paljon enemmän sellaisilta joille olla kateellinen kuin ajatella ettei omaa lasta soisi sinne sekaan! Toinen vaihtoehto voi sitten hyvinkin olla jotain ihan muuta vaikka tämä lehdissä viime päivinä ollut tatuoitu mies jolla tilillään jo kahden tyttöystävän surmat + äitinsä...

6. Enpä malta olla kommentoimatta, kun juuri olemme pohtineet lastemme kanssa, kuinka useat / jotkut lestadiolaisperheiden kouluikäiset voivat olla julmia.
    Kiusaamista on aivan mahdottamasti ns. omiaan kohtaan ja kaikenlaista pientä " piruuden" tekoa. Tulee mieleen, onko kotona niin tiukkaa ja tavallisen nuoren elämää rajoittavia sääntöjä ( uskontoon / Raamattuun vedoten), että kiusaa pitä tehdä silloin , kun omat vanhemmat eivät ole paikalla. Puuttuuko lapsilta omatunto, kun heille kotona / seuroissa yms tilaisuuksissa saarnataan jo pienestäpitäen synneistä ja niiden anteeksiantamisesta - kuka antaa anteeksi ja mitä tekoja?
    Olen törmännyt pieniin lapsiin, jotka pelottelevat ikäisiään helvetin tulimerellä ( miettikää ilmaisua!), esimerkiksi, jos tytöllä on kynsilakkaa kynsissä.
    Hieman ymmällään, mutta kaiken informaation vastaanottaen " ei lestadiolainen, mutta omalla tavallaan uskova"

7. Huolestunut? Vierailija

"Osa-aikaduunari (vierailija)
    huolestunut?:Minulla ei siis ole mitään eri uskontoja vastaan, mutta kuitenkin ateistina en oikein toivoisi omalle lapselleni sellaista elämää.

Siis millaista elämää? "

No eikös lestadiolaisperheissä naisen tehtävänä yleensä ole lähinnä lasten hoito, ruuan laitto ja siivoaminen. Olisihan se rankkaa olla koko elämä raskaana. Lisäksi tyttäreni ei ole koskaan ollut kiinnostunut uskonnollisista jutuista, ja nehän kuuluvat olennaisena osana lestadiolaisten elämään joten sekin saattaisi aiheuttaa vaikeuksia.?

8. 4:n äiti, ei kirj Vierailija

Kyllä niitä lestadiolaisia on todella paljon ja eri lähtöön. Ja sanoisin, että jos ei ole tytölläsi uskonnollista vakaumusta takanaan, niin kyllä varsinkin vanhoilliseen siipeen kallistuvat voi unohtaa ensi kättelyssä... Nuo modernimmat - ei niin uskovat - voivat olla samankaltaisia kuin uskova luterilainen - kyllä niistäkin sovinistiset versiot löytyvät, ei tarvi kuin kirkkoon mennä.

Ja hyvällä tuurilla se poika odottaa "pelastajaansa" ei-uskovasta ihmisestä, silloin ei tarvitse uskonnon vaikutusta pelätä...

Toivottavasti teillä käy hyvä tuuri.

9. Alina - Vierailija

Minäkään en kyllä hirveästi huolestuisi. 15-vuotiaan seurustelu tuskin kuitenkaan johtaa mihinkään vakavaan. Jos uskonto alkaa näytellä isoa osaa, suhde varmaan kariutuu itsestään.

Meillä on sukulaisia lestadiolaisalueilla, vaikka eivät olekaan lestadiolaisia itse, ja kyllä niihinkin piireihin mahtuu monenlaista vipeltäjää. Osa on varmasti Tuplamamman ihannevävyjä, mutta masennus ja muut psyyykiset oireet tuntuvat olevan kanssa valitettavan yleisiä.

10. Eihän se nyt automaattisesti tarkoita että jos poika on lestadiolainen ja noudattaa heidän oppeja ja sääntöjä, niin tyttäresikin muuttuu lestadiolaiseksi ja omaksuu kaikki heidän tapansa. Eiköhän tyttärelläsi ole myös omatkin aivot ja siten osaa myös ajatella mitä hän haluaa omalta tulevaisuudeltaan. Uskoisin että seurustellessaan lestadiolaisen kanssa, hän on perillä lestadiolaisten opeista, säännöistä ja periaatteista enemmän kuin moni muu meikäläinen.

On totta että lestadiolaisten äitien "kohtalona" on usein olla suurperheen kotiäitinä. Suurin osa äideistä on ylpeitä siitä. On myös hienon uran (esim. lääkäri) tehneitä suurperheellisiä äitejä ja lestadiolaisia perheitä, joissa on vain "normi" määrä lapsia ja äiti kulkee tavallisissa töissä kuten kuka tahansa meistä "tavallisista".

Äitinä sanoisin sinulle että juttele tyttäresi kanssa avoimesti asiasta ja neuvo tyttöäsi käyttämään aivojaan, eikä menevän kuin sokea kana pojan tahdon mukaan pelkän rakastumisen takia. Voithan kysellä vähän niin kuin tietämättömänä esim. uskonnon säännöistä, naimisiin menemisestä, lestadiolaisten mielipiteestä esim. avoliitosta ja ehkä jopa seksistä, meneekö ateistit lestadiolaisten mielestä helvettiin yms. kysymyksiä. Siten pääset jyvälle siitä, miten paljon tyttösi tietää kyseisestä uskonnosta ja kannusta tyttöäsi juttelemaan asioista poikaystävänsä kanssa, ettei tule yllätyksiä. Jos tyttösi haluaa olla pojan kanssa, niin ole tukena. Tulevaisuus ison perheen äitinä on varmasti rankkaa! Olisi myös kiva kuulla miten homma eteni, kestääkö teini rakkaus ja yleensäkin, miten ateistin ja lestadiolaisen suhde toimii!

11. don´t worry Vierailija

No lestadiolaisilla on ainakin se sääntö, ettei saa harrastaa esiaviollista seksiä, että eiköhän tuo ole hyvä juttu (ainakin tuon ikäisien ollessa kyseessä) Yksi huoli vähemmän. Silti kannattaa varmaan valistaa tytärtä sukupuoliasioissa ja ehkäisyssä! Ja kuinka moni 15vuotiaana aloitettu suhde kestää avioliittoon asti? Älä ole huolissasi.

12. määvaan Vierailija

Juu, sieltä seuroistahan niitä käytettyjä kortsuja eniten löytyy... ;)
    Tai näin ainakin "ennen vanhaan", kun isäni nuorena seuroissa kävi.
    (Hänestä ei kylläkään lestadiolaista tullut, kun vanhempansa eivät sitä tuputtaneet. Eli onhan niitä monenmoisia lestiksiäkin.)

13. Ota selvää Vierailija

Ei kannata huolestua, mutta poikaan kannattaa kyllä tutustua. Voihan pojallakin olla etsikkoaika meneillään, ja hän miettii omaa vakaumustaan. Jos hän nimittäin on oikein vanhoillislestadiolainen, ei hän kulkisi tyttäresi kanssa, koska lähtöoletus on, että tyttäresi päätyy joka tapauksessa suoraan helvettiin kuolemansa jälkeen.

Lestadiolaisia on kyllä moneen lähtöön, eikä heillä ole keskenäänkään selvää, mikä on se oikea tapa elää. Jotkut käyttää ehkäisyä ja katsoo telkkaria, toiset ei - voit ottaa vähän selvää, mihin joukkueeseen poika (eikä siis pojan perhe, se ei juuri merkkaa) kuuluu.

14. lestadiolosista Vierailija

Tunnen itse monia latadioloasia ja täytyy sanoa, että heistä kaikki ovat aivan äärimmäisen upeita ihmisiä! Ovat aina äärimmäisen kohteliaita jne. Anna lapsesi seurustella, voisi sitä hunompaakin seuraa valita.

15. 33 Vierailija

Mieheni on lestadiolaisessa perheessä kasvanut, mutta nykyään ihan tavallinen tapa-luterilainen (ei käy kirkossa, käyttää alkoholia). Ajatteli asioita nuoruudessaan ja tuli siihen tulokseen, ettei lestadiolaisuus ole häntä varten. Miehen sisar on kuitenkin jatkanut vanhempiensa viitoittamalla tiellä, 11 lapsen äiti. Eivät ole läheisissä väleissä, mutta ihan hyvin tulevat toimeen. Veri on vettä sakeampaa kuitenkin. Itse en kuulu minkään valtakunnan kirkkoon, mutta uskon johonkin kuitenkin.

Niinkin päin voi siis käydä, että poika kääntyy ja tyttäresi uskolla ei ole väliä.

16. marmeladi Vierailija

ite seurustelin monta vuotta lestadiolaisen pojan kanssa ja aloitin seurustelun jo 15 vuotiaana ja siitä olisi voinut tulla vaikka koko elämän kestävä rakkaus, ellei siinä olisi ollut sitä uskontoa sekottamassa. Ite oon oon ihan "normaali" evakelis-luterilainen ja käyn kirkossa ja omasta mielestäni oon uskovainen, mutta lestadiolaisten mielestä silti epäuskovainen. Meidän seurustelu kesti jopa viisi vuotta, mutta poikakaverini perheen oli vaikea hyväksyä minua ja ensimmäisinä vuosina en saanut käudä heillä lainkaan. Sillon se tuntu tosi pahalta ja välillä ajattelin että haluan luovuttaa , mutta koska rakastin poikaa niin paljon..niin sinnittelimme yhdessä. Voin sanoa, että seurustelu vanhoillilestadiolaisen kanssa on vaikeaa, sillä toisaalta he eivät edes saisi seurustella muuta kuin samaan lahkoon kuuluvuen kanssa eli he periaatteess tekevät syntiä ollessaan epäuskovaisten kanssa. Meidän tarinamme on pitkä juttu, ikään kuin romeo ja julia tarina..kaks ihmistä haluaa toisensa, mutta uskonto ja perheiden ja ulkopuolisten ihmisten painostus tekee siitä vain yksinkertasesti liian vaikeaa. Monesti mietin itse, että mitä järkeä on olla erossa kun rakastaa, mutta toisaalta sen olen lestadiolaisuudesta oppinut, että kaikkia asioita ei voi järjellä punnita, etenkään uskoa..joka tulee jostakin syvältä sisältä. Toisaalta olen hirbeän katkera koko lestadiolaisuus lahkolle, sillä jos sitä ei olisi olemassa..noon minäkin saisin olla pojan kanssa jota rakastan ja olisin huomattavasti onnellisempi. Mutta monta vuotta seurattuani läheltä uskovaisten elämää, olen huomannut että he oikeasti ovat onnellsia uskossaan ja se on ikään kuin heidän elämän sisältönsä ja minnusta siinä ei ole mitääb väärää. Joskus itsekin iltaisin rukoilen, että kokisin parannuksen ja saisin samanlaisen uskonlahjan kuin he..mutta ehkä rukoilen enimmäkseen siksi, että haluaisin nimenomaan olla tämän yhden ihanan ihmisen kanssa. Kaiken tämän sepitykseni pointti on se, että toivon, että te jotka tapaatte lestadilaisen ihanan pojan/tytön miettikää jo alkuvaiheessa, voiko seurustelusta tai yhteisestä elämästä tulla pitkässä juoksussa mitään..sillä niin vältytte tuskaisilta sydänsuruilta. Vielä nykymaailmassakin uskonto voi erotta kaks ihmistä toisistaan, ja se on surullista, mutta totta.

17. Seukkaaja Vierailija

Ite oon seurustellu yli puoli vuottta lestadiolaisen kanssa ja oon 15 v. Mietin minkälainen tulevaisuus sitten on ja varmaan aika mahollista että käy samanlailla ku tuo yllä oleva on kirjottanu. Mutta ei vaan voi lopettaa kun rakastaa toista. Eletäänki ehkä enemmän päivä kerrallaan. Tyhmää että tuollaisen asian takia ei voisi olla yhdessä. Mutta niin se vaan ehkä on.

18. siivooja Vierailija

Suviveurojen jäljiltä on aina kauhea sotku. Kortsuja löytyy joka puskasta. Nuoret niitä käyttää, aikuisethan eivät ehkäise. No, jotain kivaahan niilläkin on harrastuksena oltava.

19. Nougatt Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Täysin selvän miehen.. Entä sitten kun haluaa kokeilla sitä toista vaihto-ehtoa? Kuten yleensä ainakin lestadiolaispojat haluavat. Eräskin kylän lestadiolaispoika vetäisi ekalla kerrallaan sellaiset kännit että paskoi housuihinsa. Ja lestadiolaisillehan on tupakointi sallittua.

20. ... Vierailija

Haluisin tietää montako kertaa olet käynyt suviseuroissa.. Nimittäin noita kortsuja ei kyllä löyvy yhtään.. Tietysti on niitäkin nuoria jotka niitä käyttää ja on aikuisiakin. Mutta jokainenhan siitä itse päättää haluaako niitä käyttää vai ei. Sama pätee ennen avioo olevaan seksiin. Jokainen ihminen ajattelee omilla aivoillaan. Toiset enemmän ja toiset vähemmän. Minä ainakin kunniotan lestaadiolaisten tapaa ettei sänkyyn ennen papin aamenta, vaikken itse kuulu heihin. Oikein kadehin heidän elin tapojaan ja sitä rakkautta joka heidän välillään on. Mutta kaikki me ollaan yhtä lailla ihmisiä uskontoon tai rotuun katsomatta.

21. siivoojalle Vierailija

enpä usko, että "siivoojia" tarvitaan suviseurojen jäljiltä, hehän itse talkoolla laittavat seurat pystyyn ja myös purkavat ja siivoavat jälkensä. Näitä urbaaneja legendoja käytetyistä kortsuista yms nyt on liikkunut vuosien ajan, ja jutut vaan paisuu kuten niillä on tapana.

yst. terv. 6-lapsen onnellinen äiti, 3-vuorotyöläinen tavallinen veronmaksaja
    (isätkin osaavat pitää huushollia ja perhettä kasassa)

22. höpsistä vaan Vierailija

höh, olin joskus töissä suviseurojen lähellä olevalla bensa-asemalla ja kortsuja piti lähteä kiireesti hakemaan lisää viereiseltä vähän isommalta paikkakunnalta, kun meiltä ne loppui heti kättelyssä. kyllä omistajaa harmitti, kun ei ollut tajunnut etukäteen mikä kova menekki ja mikä kate ;D . ihmisiähän ne lestadiolaisetkin on eikä mitään yli-pyhiä, vaikka joku sitä tuossa yllä väittääkin. jotkut heistä ovat varmasti ihan kivoja ja jotkut jopa rikollisia, niinhän se muillakin menee.

23. tigg09 Vierailija

elokuva oli ihan kauhea. Lestadiolaiset lapset aivopestiin pienestä pitäen uskomaan ja katsomaan maailmaa vanhempien tavalla. Jotain uskonnosta kertoo jo se, että pysytellään vain omien parissa ja pelätään lasten jäävän sille tielleen, jos näkevät muutakin elämää..

24. Nina77 Vierailija

Mun anoppi ja muut ovat vl. mun avomies ei, kauhea ajatus tämä että minä joudun helvettiin kuolemanjälkeen. Millä oikeudella näin? Välillä ku ajattelen tätä tulee tosi surullinen olo ja itkettää. Yritän parhaani elää tässä niinkun muutkin en käytä alkohoolia mutta huumeeksi luok. lääkkeitä, onko SE syntiä?? Toinen juttu vielä, aina ku me nähdään he ovat niin ystävällisiä ja leveä hymy näkyy.. onko tämä aitoa ystävällisyyttä??? Miten tämä kaikki menee yhteen, en ymmärrä?

25. Pastori-R Vierailija

Lopeta nyt murehtiminen siitä mikä on syntiä ja joudutko helvettiin. Mikä on oikeasti todennäköisyys että hyväksi ja rakastavaksi kutsuttu Jumala lähettäisi suurimman osan ihmisistä kylmästi helvettiin ja pelastaisi vain ne muutamat harvat ja valitut jotka sattuvat kuulumaan juuri oikeaan lahkoon, esim. juuri lestadiolaisiin? Vai olisiko kenties niin että tämä oman ryhmän oikeassa oleminen ja ainoana pelastuminen palvelisikin vain sen ryhmän ihmisten omia ja omaa tärkeyttä korostavia tarkoitusperiä... Me ja ne muut, ihan kuin vaikka urheiluseurojen kannatuksessa tai rotuerottelussa...

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri