Tyttö heräilee yöllä (ilmeisesti leikkimään?). Mitä teette tällaisessa tilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Karvapallo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Karvapallo

Aktiivinen jäsen
27.06.2008
4 377
0
36
Lapsi 1v3kk eilen illalla meni nukkumaan normaalisti klo 19. Normaalisti nukkuu koko yön mutta eilen klo 22 heräsi ja ei enää suostunut nukkumaan vaan valvoi klo 01 asti. Siinä oli äidillä aamulla hermot riekaleina, kun piti vähillä unilla kouluun lähteä.

Joka tapauksessa, omassa sängyssä tyttö vaan itki ja itki. Kun otettiin viereen, tyttö ei itkenyt mutta leikki vain. Mikä tässä tilanteessa olisi oikea tapa toimia ettei nämä heräämiset tule tavaksi? Nytkin tuolla tyttö tuntuu jo ilmoittelevan itsestään, joten toivottavasti ei taas valvo puolta yötä.. Onko muilla samoja kokemuksia?

meillä kans 10kk poika. Aina melkeinpä nukkunut yöt putkeen. Aamulla sitten heräsi jo 5 aikaa aamulla (normaalisti heräilee 9) ja alko höpöttää ja istuskeli sängyllä. Samantein totesin että tämä peli ei vetele kyllä.. Isi kävi pojan laittamassa makuuasentoon, tutin suuhun ja poika nukahti siihen.. On muutenkin pari viime yötä kitissy vähän väliä. Flunssaa on ollu mutta huomasin että on pari hammastakin tulossa lisää.. Toivon todella ettei huomenna heräile kukonlaulun aikaan...

Meillä tyttö siis nukkunut jo 3kk omassa huoneessaan eli selän kääntäminen ei auta :D
Näköjään taas alkoi tuo valvominen, kun tuolla tuo lapsi nyt kitisee omassa sängyssään.. semmosta väsyitkua enemmänkin. ei siis mitenkään paniikissa ole, jos itku kovenee, käyn katsomassa ja silloin yleensä rauhoittuu syliin mutta huuto alkaa kahta kovempana kun olen lähdössä huoneesta pois.

Mietin ihan tosissaan sitä mitä tulis tehdä, että tyttö vaan nukahtais hyvillä mielin uudelleen. Enhän mä nyt sitä voi tuolta sängystä leikkimäänkään keskellä yötä ottaa.

Meillä on vähän vanhempi lapsi mutta meilläkin on samanlaista ja siihen lisänä vielä oikein kunnon uhmaraivarit kun ei saa leikkiä tai katsoa televisiota keskellä yötä. Ja ne kestää ja kestää... Ei auta ottaa viereen, mennä viemään sänkyyn, silitellä tai mitään. Mä oon ottanu kyllä aika kovan linjan tuossa ja selittänyt eka pitkään että yöllä nukutaan ja sitten antanut vaihtoehdoksi tuolin.. Lapsi menee "jäähypenkille" raivoomaan... Ei se siinä kyllä ole hetkeäkään kun alkaa oma sänky houkuttelemaan.

Teillä ei ilmeisesti mitään raivoa ole ja lapsi on niin pienikin ettei varmaan oikein tajuakaan sitä yön merkitystä. Mä en varmaan tekis mitään jos hissukseen leikkii, mutta jos tulee huoneesta ulos niin sitte veisin aina vaan takaisin sänkyyn. Mutta vaikka et tekis mitään ja antaisit toisen touhuta omiaan niin rytmistä kannattaa pitää kiinni aamulla sitten =)

Meillä molemmat tehneet tuota samaa, esikoinen onneksi vain pari kuukautta vuoden ikäisenä, kuopus aloitti vuoden ikäisenä ja jatkoi yli 2vuoden. Muutaman kerran viikossa oli tuota keskellä yötä valvomista, sitten väheni kunnes loppui.
Meillä ei kyllä auttanut mikään, mutta kaveri joka laittoi kanssa tosi aikaisin nukkumaan lapsi lopetti valvomisen kun nukkumaanmenoaikaa siirrettiin vähän eteenpäin.

lapsille tulee tuossa vuoden kieppeillä (saattaa olla jonkin matkaa kummalla puolella vuotta tahansa) vaihe jolloin heräävät yöllä leikkimään. todella monella lapsella tuo vaihe on. meilläkin on ollut muistaakseni molemmilla ja kestänyt muutaman päivän kerralla. ilmeisesti on aivomyrskyjä ja liittyy lapsen kehitykseen tuo leikkimään herääminen.

Meillä lapsi 1 v 8 kk toisinaan leikkii pari tuntiakin yöllä, mutta sillä ainakin on aina silloin jotain vaivaa, yleensä sen aiheuttaa lievä ummetus, ja näitä valvomisia on lähes aina, jos ei ole päivän aikana vatsa toiminut. Hampaiden tulo ja esim. flunssa on aiheuttanut näitä kanssa. Se vaan ei pahemmin itkeskele, vaikka joku vaivais. Uni ei vaan tule, vaikka tekis mitä.

Teillä tosin se unirytmikin saattaa olla syynä.

Juu ei ole lapsella raivoa, ja eipä tyttö edes pääse leikkimään itsekseen, kun meillä on vielä pinnasänky käytössä. Sängyssä itkemistä se siis vaan on..

Tyttö alkoi menemään 8kk iässä nukkumaan klo 19 ja herää aina klo 07 aamulla. Päivällä nukkuukin vain 40min -1h joten pitkät yöunet onkin tarpeen. Mutta viime viikolla itseasiassa mietin, että pitäiskö tyttö koittaa laittaa myöhemmin nukkumaan, kun parina iltana meni tosi pitkään ennenku nukahti. Mikä sitten olis sopiva aika millä nukkumaan menoa siirtäis?
yleensä kyllä on niin, että vaikka tyttö onkin mennyt myöhässä nukkumaan niin silti herää aina jo klo 7 aamulla.. siksi olen ajatellut, että en viitsi myöhentää ettei yöunet vähene. Tyttö kuitenkin tuntuu tarvitsevan öisin tosi paljon unta.

Meillä on samanikäinen tyttö ja mun on vaan ollut pakko hyväksyä että jos tyttö alkaa itkeä sängyssään yöllä niin sinne huoneeseen ei mennä vasta kun hengenhädässä. Eli jos se itku vaan jatkuu ja jatkuu eikä yhtään pätki tai vaimene.

Ja sitten meen ja rauhoittelen, otan ehkä syliin, ja laitan sitten takaisin.

Ja itku alkaa kahta kauheampana uudelleen, yleensä.

Ja sitten taas odotan ja teen saman tempun jos ei itku vaimene.

Meillä meni yöt just tuollaiseksi kuvailemaksesi vajaan vuoden iässä, ja tämä toimintamalli on ainoa joka on toiminut. Eli tyttö heräilee aniharvoin ja sillonkin itkee yleensä vain hetken, tai pikemminkin pikkuisen valittelee. Nukkuu noin 20-8 ja 13-16.

Mä varmaan antaisin periksi ja raahaisin lapsen huoneen lattialle patjan, johon voisin yöllä mennä nukkumaan, jos lapsi herää. Ja toivoisin, että rauhoittuu siihen ja että tuota vaihetta ei kestä kauan.

Jaksamista!

Meillä lapsi 1v2kk ja välillä myös heräilee öisin. Yleensä en mene sinne hänen huoneeseensa, kuin vasta siinä vaiheessa jos hysteerisenä itkee. Saattaa keskellä yötä pulista, hihkua, naureskella, itkeä tai kitistä tai kaikkea tuota. Yleensä kyllä nukahtaa itsekseen uudelleen, ilman että tarvitsee edes mennä sinne. Meillä tyttö laitetaan nukkumaan viimeistään klo 21, sen jälkeen saattaa helposti pulista yksinään vielä puoli tuntia, ennen kuin uni vie voiton. Herää aamulla yleensä 8.00-8.30 ja nukkuu yhdet päikkärit, keskimäärin 1,5 tuntia.