Tyttö väsyy päiväkodissa ja hoitajat saavat tuntemaan syyllisyyttä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AP!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

AP!

Vieras
Hei!

Meidän tyttö on kohta 3.5 vuotta ja joutuu nyt olemaan päiväkodissa varahoidossa elokuun loppuun ja sitten jatkaa sen jälkeen päiväkodissa.

Ongelma on se, kun tyttö joutuu nousemaan kuudelta (Menee seitsemältä nukkumaan), koska minun pitää nyt vielä pari viikkoa mennä seitsemäksi töihin. Sitten tyttö saa herätä seitsemältä kun menen siitä eteenpäin kahdeksaan. Päiväkodissa on 11 lounas ennen nukkumaan menoa ja tänään oli tyttö kiukutellut eikä ollut halunnut syödä, lisäksi itkenyt että hoitaja oli auttanut potille menon kanssa ja riisumisessa. Heti kun oli päässyt nukkariin oli nukahtanut. Välipalan oli heräämisen jälkeen syönyt.

Ymmärrän, että tyttö väsyy kun siellä on niin paljon aktiviteettia ja meillä on kotonakin se homma, että jos väsyy liikaa niin sitten ei suostu syömään ja kaikki on vaikeaa. Yksi hoitaja ymmärtää sen, että kun on vielä niin pieni ja joutuu niin aikaisin tulemaan hoitoon niin se alkaa ennen ruokaa kiukuttamaan mutta sitten on niitä, ainakin yksi pahin, jonka puhe kuulostaa siltä että on vaan yksi ylimääräisen rasite hoitaa uhmaikäistä niiden isompien joukossa. Jotenkin saan itselleni huonon omatunnon, kun pitää tyttö viedä niin aikaisin sinne että ne joutuu sitten sitä kiukuttelua kestämään vaikka tää ei ole ollut joka päiväistä. Tälläkin viikolla se kiukuttelu sattui tänään.

Siis mitä ihmettä mä teen? Tunnenko turhaan syyllisyyttä, kun en asialle voi mitään? Perhepäivähoitajalla oli tytöllä mennyt hyvin. Tuntuu vaan niin pahalta noiden hoitajien takia kun niistä näyttää niin vaikeaa jos tyttö kiukuttelee yhdesti päivässä. Muuten se on kilttii ja tomera.

Meillä pari aikaisin tulevaa lasta( n.6.30) menee heti aamulla tullessaan lepäämään hetkeksi . Eivät välttämättä nuku mutta pötköttelevät ihan oma-aloitteisesti ja kun näin tehdään vältytään kiukkukohtauksilta ennen ruokaa.

Turhaan tunnet syylllisyyttä! Et sinä vaan voi työ ajoillesi mitään, eikä siihen mikään hoitajien huokailut ym. mitään auta...
Meillä oli viime kesän ajan tilanne että lapset joutuivat heräämään puoli 6 koska puoli 7 piti olla jo tarhan oven takana odottamassa, kun mun piti olla 7 töissä.. Raskasta oli sekä mulle että lapsille mutta ei siihen mikään auta jos työaika oli 7-15.30 ja työ matka 20km...

No mutta ei kaikki voi valita työaikojaan,joten ihan turhaan tunnet huonoa omaatuntoa asiasta ja kuten kerroit itse on asiaan tulossa muutosta.
Monen muunkin lapset joutuu aikasin menee,mukaanlukien niiden tarhatätejen lapset.
Meillä tyttö meni mun töissä ollessani joka aamu 6.20 ja tytön juduin herättämään n.5.30.

Tyttö on juuri silloin kun tulee hoitoon tosi virkeä niin tuskin haluaa jäädä lepäämään, kun siellä on jo kavereita (vanhempia). Luulisi hoitajien ymmärtävän, että tuon ikäinen lapsi kyllä kiukuttelee väsymystä ja se heijastuu sitten ruokaan. Kotona haluaa syödä hyvällä ruokahalulla. Meillä on hyvä perhepäivähoitaja, 60-vuotias nainen joka ei pienistä säikähdä ja ymmärtää. Tuntuu että on yhtä helvettiä viedä tuo muuten kiltti tyttö sinne päiväkotiin, kun jos on tytöllä ollut sellainen päivä että ennen ruokaa on ollut vaikeaa, kaikki näyttää haudanvakavilta. Onko se vika nyt minussa vai kenessä?

Älä turhaan itseäsi syyllistä,kyllä hoitajien pitäisi tuo tilanne ymmärtää.Onneksi helpotusta tulossa.Hyvät yö-unethan lapsi ehtii kuitenkin nukkua,11 tuntia.

Tyttö on nykyään iltaisin halunnut ennen seitsemään että luetaan ja on mennyt kiltisti nukkumaan. Eilen tyttö meni puoli seitsemältä nukkumaan, mutta kuulin kun höpisi johonkin seitsemään. Voisihan sitä kuitenkin yrittää laittaa puoli seitsemältä nukkumaan. Lapset kun ovat ennen ruokaa tunnin ulkona niin tyttö taitaa siellä leikkiä itsensä väsyksiin eikä jaksa sitten enää ruokailua. Loppuviikosta se näkyy korostuvan.

Ymmärrän ongelmasi, ja ihan turhaan tunnet syyllisyyttä. :) Saattaa olla myös niin, että tuntemasi syyllisyyden vuoksi hoitajien puheet kuulostavat syyllistävämmiltä kuin olisi tarkoitus, joillain hoitajilla on ehkä aito huoli lapsesta ja halu tuoda nämä hankaluudet sinunkin tietoosi. Voihan toki olla, että hoitaja on ihan kusipääkin, halusin vaan tuoda tämänkin näkökannan esiin. :D Onneksi tässä on lyhytaikaisesta ongelmasta kyse, ja lapsi saa pian nukkua pidempään. :) Kannattaa harkita tosiaankin sitä päiväkodissa pötköttelyä (jos lapsi on jo aamusta väsynyt) tai vähän aikaisemmin nukkumaan menemistä. Hoitajat kyllä varmasti ymmärtävät lapsen väsymyksen, mutta jos on kyse varahoitopaikasta, he eivät tunne lasta oikein hyvin vielä, eivätkä tiedä, miten hänen kanssaan olisi parasta toimia. Vika ei ole varmaan kenessäkään, ymmärrän että sun on mentävä töihin, että hoitajilla on hankalaa lapsen kanssa ja huoli hänen jaksamisestaan (ravitsemus jää vähän huonolle tolalle jos syö vain aamupalan ja välipalan) ja kukaan ei tietenkään toivo, että lapsi voi huonosti.

Tyttö näyttää väsymyksen vähän ennen yhtätoista kun tulevat ulkoa sisälle. Viime viikolla sitä oli tapahtunut kerran ja nyt tällä viikolla tänään. Eli vähäistä, mutta silti tuntuu että hoitajan mielestä sitä ei saisi olla edes noita kertoja. Tyttö on hyvä syömään ollut aina kotona. Mutta en tiedä, miksi se ruokaileminen saattaa siellä päiväkodissa olla vaikeaa.

Tämä takia valitsin pph koska siellä ei nyt niin älytöntä aktiviteettia! On oikein kodinomaista hoitoa. Välillä sadepäivinä kun oikeasti on kunnon sateet käyvät toki jonkin verran ulkona mutta muun ajan rakentelevat majoja, tekevät piirustuksia että löhöävät katsomassa jonkun lastenohjelman (ei pitkää aikaa).
Minusta mukava kun lapsi ei ole ihan puhki poikki toiminnasta kotia tullessa vaan jaksaa reippaasti iltatoimet minun kanssa ihan hyvin.

En ymmärrä miksi aikuisten pitää saada lapset sellaseen hoitoon että mahdollisimman paljon aktiviteettia jtota ovat väyjä mahdollisimman aikaisin . Omaa aikaa toki jää paljon enemmän kun muksu nukahtaa jo 18:30! Mutta mitä aikaa jää lapselle ja äidille?

Vieraaseen paikkaan, kun lapsi viedään hoitoon, niin siellä joutuu keskittymään niin paljon uusiin asioihin, että varmasti väsyy ja se sitten heijastuu eri tavoin. Lapset ovat erilaisia ja näyttävät sen eri lailla. Eli tuskin se teillä unen puutteesta johtuu, se kiukuttelu. Meillä tyttö 2,5 v. on myös päiväkodissa varahoidossa ja herää klo 6. Ihan naatti on haettaessa ja sylissä täytyy pitää kotona, kun kiukuttaa niin. Hoitajien sen sijaan pitäisi olla niin ammattitaitoisia, että ymmärtävät tällaiset tilanteet, että älä heidän takia stressaa. Ei meillä ainakaan ole ollut mitään ongelmia siinä.

Siinäpä se on, kun itse en ole valinnut laittaa lastani päiväkotiin kun se joutuu olemaan siellä varahoidossa, koska perhepäivähoitajalle ei pääse kun elokuun lopussa. Tyttö on siellä nyt melkein ainut pieni isojen joukossa ja leikkii siellä tuhat lasissa niitten perässä. Perhepäivähoito oli mielestäni tytölle vielä sopivan rauhallista koska päivät meni siellä hyvin. Tyttö on illat kotona kiltisti, eikä kiukuttele. Siksi en ymmärrä, miksi hoitajat eivät ymmärrä satunnaista väsymystä ja sitä että kiukuttaa. Tunnen oman lapseni ja tiedän että jos hän väsyy, hänen kanssaan on vaikea tehdä yhteistyötä ja jos aletaan tuputtamaan ruokaa yms. se vaan pahenee. Olen miettinyt sitä, että vaikka tyttö nukkuisi kuin pitkään tahansa hän väsyy niissä touhuissa silti koska se on niin hektistä (olen itse ollut siellä pari kuukautta talvella töissä) ja siellä on niitäkin isompia lapsia jotka kiukuttelevat todella pahasti, lyövät ja kiroilevat, piirtelevät jo rivoja kuvia eikä vanhemmille sanota mitään vaikka kyllä pitäisi! Ehkä ainakin sille yhdelle hoitajalle tuollainen 3-vuotias on rasite kun hänen hoitaminen vaatii enemmän energiaa kuin viisi vuotiaan.

Onkohan kyse siitä, että ihan oikeasti koetkin syyllisyyttä ja hoitajien normaali päivän tapahtumista kertominen saa isot mittasuhteet. Eli teet oletuksia äänesävystä ym. Tunnetko hyvin tuota hoitajaa, jonka väität olevan paha? Ehkä ylireagoit siihen, että hänen normaali tyylinsä on sinulle vähän outo. On olemassa äitejä, jotka ovat kuin aropupuja kun heille sanotaan jostain :)

Yhteistyössä