Tyttö/poikaraskaus eli oireet?

  • Viestiketjun aloittaja odottaja rv 27
  • Ensimmäinen viesti
odottaja rv 27
Eli te joilla on molempia niin olivatko raskaudet samanlaisia ja jos erilaisia niin miten? Meillä eka on tyttö ja nyt mies vähän toivoo poikaa (toki hänelle tyttökin kelpaisi vallan mainiosti ;)), oireet ovat kyllä ihan samoja kuin esikoisesta...
 
-sunni-
Itse olen kuullut, että tyttövauvoja odotellessa on enemmän huonovointisuutta ja oksentelua. Poikavauvojen kanssa pääsee vähän helpommalla, ei tarvi olla montaa viikkoa pönttöä halimassa, tiedä sitten pitänekkö paikkaansa =)
 
Tehotyttö.
Täällä kaksi poikaa ja yksi tyttö. Neljättä odotellaan...
En kyllä oireista olisi pystynyt millään tavalla sukupuolta veikkaamaan.
Varsinaisia pahoinvointeja ei ollut missään raskaudessa, pientä etovaa oloa vain alussa, joka sekin jo hävinnyt rv 10 mennessä.

Ainut mihin nyt olen kiinnittänyt huomiota on finnit. Viimeksi oli poikaraskaus ja siinä finnejä ei ollut. (Niitä ei ole ollut mulla edes murkkuna.) En vaan muista mikä oli finnitilanne tuossa yhdessä tyttöraskaudessa. En ole kovinkaan paljoa kiinnittänyt näihin asioihin huomiota :)
 
Lovisa
Meillä esikoinen on poika ja tämä toinen tyttö. Molemmista oli ihan yhtä kaamea pahoinvointi alkuraskaudessa ja yhtä paha närästys rv20 alkaen mutta muuten mulle sopi tyttöraskaus paljon paremmin kuin pojan odotus (monilla kavereillani juuri päinvastoin). Tytöstä oli tosi pikkuinen maha ja painoa tuli 14kg kun pojasta maha oli valtava ja painoa tuli 23kg, lisäksi poikaa odottaessa mulla oli hirveitä suonenvetoja. Tytöstä ei ollut linea negraa ollenkaan (pojasta oli). Ainut ikävä "oire" tyttöä odottaessa oli koko raskauden kestänyt hirveä kiukkuisuus mitä ei ollut kun odotin esikoista ;)
 
-toiska-
Moi. Mulla tyttöä odottaessa iho oli hyvässä kunnossa, hiukset paksut ja kiiltävät, ei pahoinvointia eikä paino juurikaan noussut. Poikaa odottaessani en ole eläessäni ollut niin kaamean näköinen, tukka ohut ja kiilloton ja naama täys finnejä. Pahoinvointia ei varsinaisesti ollut mutta sellasta etovaa oloa kun joku haisi voimakkaammin tai jos ajattelikaan tiettyjä ruokia. Ja ne säärikarvat! ja, yök, leukaan tuli karvoja! Olis saanut ajella päivittäin. Jotkut väittää että jälkimmäisen odotusajan (pojan) oireet johtu siitä, että tulin pian uudelleen raskaaksi eikä hormoonit ehtineet palautua normaaliin ennen uutta raskautta. No niin tai näin, mutta sillailla mulle kävi. Toivottavasti seuraava lapsi on tyttö, oli kivaa kerrankin näyttää hyvältä ;)
 
Liila
Eipä näistä voi päätellä yhtään mitään. Googlettakaan sanoilla tyttö vai poika ja lukekaa Akuutin sivuilta kätilöiden tekemä tutkimus. Sen mukaan mikään perinteisistä ennusmerkeistä ei pidä paikkansa, vaan tuloksena on aina 50 % todennäköisyydellä tyttö tai poika.
 
joulupukki2006
mulla on tyttö ja tää on tyttö ..
eli eka tyttö 6 kertaa halasin posliinipyttyä, tämä jo 20 kertaa.

tässä raskaudessa tää pahoinvointi jatkui ihan viikolle 32 asti´ainakin.

kummassakin on ett hampaat hajoo, hiukset kasvaa ennätys vauhtia niin kuin kynnet.

apua. eka oli helpompi raskaus ja tää on hiukan vaikeampi... ehkä kun ikää on kertynyt välissä.....

tässä nenästä vuotaa verta silloin tällöin.

maha näyttää poikamahalta tässä jaisolta. viimeksi aivan pieni maha

painoa tullut suunnilleen saman verran.

rv33 nyt
 
mami5
Minulla kolme tyttöä ja kaksi poikaa (syntyneet vielä tyttö-poika järjestyksessä). Itse en ole huomannut eroa raskauksissa, ainoastaan toisen poikani kohdalla muistan olleeni aamupahoinvointinen, muuten raskaudet olleet samanlaisia:)
Itse olen erottanut neuvolakäynneillä sydänäänistä kumpi on tulossa (tytöllä sydänäänet kuullostavat pumpulimaisen pehmeiltä ja pojalla taas enemmän metallisilta).
 
tyttö vai poika
niitähän 'vanhan ajan' sanontojakin löytyy; mm. tyttö rumentaa äitiä odotusaikana, poika puolestaan kaunistaa. enpä tiedä omalta kohdaltani, esikoinen oli poika ja hiukset oli kiiltävät ja hyväkuntoiset eikä iho ollut koskaan ollut niin hyvä. tulevakin on poika, mutta tuntuu, että kuontalo tippuu päästä ja finnejä putkahtelee milloin mihinkin... poikamahasta puhuvat silloin, kun mm. äidistä ei näy takaapäin, että se odottaa eli maha 'kasvaa eteen'...näin minulla molempien kohdalla. lisäksi, jos vauva hikottelee paljon, on poika...minulla molemmat on kovia hikottelijoita... kyllähän sitä kaikenlaista löytyy, mutta kun ne raskaudet vaan tuppaavat olemaan niin erilaisia =)
 
Mindimandi=)
Mulla on 1 poika ja mulla meni seuraavasti:
- ei pahoinvointia
- ei turvotusta
- poikamaha, pieni sellainen
- naama, hiukset, kynnet oli tosi hyvät
- loppuraskaudesta oli jätkällä usein hikka
 
Liliaaan
Minulla on ensin kolme tyttöä ja viime kesänä syntyi poika. Pahoinvointi on ollut kaikista samanlaista, paitsi iän myötä aina pahentunut. Pojasta siis oksensin jo yli puolet raskausajasta... Mutta kun kuulin pojan sydänäänet ekaa kertaa totesin että onpas topakammat ja voimakkaammat kuin tytöillä. Terveydenhoitajakin selvästi ajatteli että nyt on kyseessä pojan sydänäänet vaikkei sitä suoraan sanonutkaan. Kysyi vain kuulostaakos erilaiselta kuin ennen.Ja kuulostihan ne! Ja sitten puolenvälin jälkeen saatoin tuntea miten poika PISSASI! Ihmettelin mitä on se pieni väpätys vatsapeitteellä joka kestää ehkä sekunnin. Netissä sitten joku sattumalta oli kysynyt samaa ja toinen äiti vastasi että poika kun pissaa niin se tuntuu pienenä väpätyksenä. Että näistä asioista arvelin tulijan pojaksi. Ja kun kätilö sanoi että poika tuli, niin minä heti sopersin että kyllä minä sen jo tiesin...
 
äiti83
mulla eka oli poika ja toka tyttö..

pojast oli pahoinvointia paljon ja must kyl tytöstäki iha yht paljon..
mu täst tytöst mul kasvo säärikarvat iha hulluna.. ja sit kasvo sellane karvajana tohon napaan asti.. nytku oon raskauden jälkee sen ajanu pois ni ei o uudestaan kasvanu..onneks..
ja ny tytöst mun teki mieli hedelmäaakkosia ja pojast suklaata ja juustonaksuja..
pojast tuli semmonen 30kg painoa lisää ja tytöst vaa 8kg eli aika heitto..
 
2 poikaa ja tyttö
täysin samanlaisia kaikki kolme raskautta :). saman muotoinen "tyttömaha" kaikista, ei pahoinvointia ja painoakin tuli tosi vähän. pojilla oli kuitenkin "poikasyke" ja tytöllä "tyttösyke".
 
sykkeestä
meille tulossa kumpaakin sukupuolta ja sykkeet kummallakin ihan samat. Olen kuullut tarinaa, että pojalla olisi nopeampi ja tytöllä hitaampi syke, mutta kyllä se syke menee ihan sen mukaan miten vauva liikkuu 140-150 päälle kun liikkuu ja n.130 kun nukkuu...
 
Katriina _
Siis mitä, kun eikös se yleensä ajatella niin päin, että tytöllä nopeampi ja pojalla hitaampi syke? Näin mulle neuvolassa heittivät, kun syke oli jatkuvasti päälle 150, mutta vielä odotellaan kumpi sieltä tulee.
 
2 poikaa ja tyttö
joo kyllä se niin menee, että tytöllä on se nopeampi syke kuin pojalla. henkilökohtaisesti en kyllä tuohon sykejuttuun ihan satavarmastim usko, vaikka meillä se pitikin paikkansa :). väittäisin, että se oli silkkaa hyvää tuuria ja hauskaa sattumaa :).
 
soopaa
Kysyin just 4D ultran yhteydessä tota syke juttua lääkäriltä, koska meidän tulevalla pojalla sykkeet ovat vaihdelleet 136-155 välillä. Sanoi että on täyttä legendaa koko sykejuttu. Eli riippuu vaan siitä, kuinka aktiivinen vauva on mittauksen aikana.
 
Kolmen Äippä
Meillä tuplapojat ja 1 tyttö.
Raskauksissa maha ollut ihan samanlainen iso pallo vain edessä,
ei sivuilla ollenkaan.( tyttömaha leviää sivuille, sanotaan )
painoakin kertyi samat 20 kg.
Linea negra näkyi kummallakin kerralla jo 4.kuulta,
kasvoi rintojen alle asti.
( jotkut sanovat, että vain poikamasuihin tulee tämä tumma viiva )
Sykkeet olleet lähes samanlaiset kaikilla.
Pahoinvointia ei lainkaan kummassakaan,
ainoa ero oli tyttöä odottaessa tukan rasvoittuminen,
joinakin päivinä tuntui, että 2 kertaa päivässä ei riitä tukanpesua....
 
poika tulossa
Lapsi ei ole vielä syntynyt,mutta ultrattu on monta kertaa ja aina ollut poika.Kivekset näkyy, joten ei oikein voi olla tyttökään ;)

Esikoista ootan eli vertailua en pysty tekemään pojan ja tytön välillä.Oon kuitenkin voinut tosi hyvin, alussa vain hyvin lievää kuvotusta.Hiukset ja iho on pysyneet hyvinä. Painoa on tullut n. 12kg, vatsa kasvaa suoraan eteen. Vatsassa menee tuo tumma viiva jatkuen yli navankin. Erityisiä mielitekoja ruokien suhteen ei oo ollut, ei myöskään mitään hankalaia oireita tai ongelmia. Turvotusta alkaa nyt lopussa olla ja närästystä, ei liene outoa oli tyttö tai poika.Vatsa on myös kooltaan iso,johtuen mahd. omasta pienestä koostani.Lisäksi hieman isompi vauva tulossa (arvio yli 4kg) ja tästä syystä lapsivettäkin hieman enemmän.

Itse ajattelen, ett oireet liittynevät enemmän naisen omiin hormooneihin kuin lapsen sukupuoleen. Joillakin kaikki raskaudet ns. "helppoja" ja joillakin aina tuskaa.
 
hellurei
Vanhan keskustelun löysin :)

Mutta siis joo, mulla pojan odotus oli kaikinpuolin helppo, iho ja hiukset voi hyvin, lievää etomista alussa ja ihan haalea linea negra napaan saakka. Ei mitään mielitekoja, ruoka maistui jos oli nälkä. Olo oli paljon parempi kuin normaalisti paitsi pieni pallo kasvoi eteen :) Painoa tuli 10 kg.

Nyt toinen raskaus, tosin sukupuolta ei vielä tiedetä. Nyt himottaa makea, erityisesti karkit. Ei linea negraa. Painoa tullut enemmän kuin ekasta. Kova väsymys ja alussa paleli himona! kaikkea pientä vaivaa paljon enemmän. Toki haluan nyt uskoa että tää ois tyttö, mut eihän sitä oireista tiiä yhtään.
 
Tellu81
Mulla on kaksi tyttöä ennestään ja nyt siis kolmannen kerran raskaana. Tämä odotus on jo alusta asti ollut aivan erilainen kun kaksi ensimmäistä.
Etomista on ollut koko ajan enemmän tai vähemmän, tytöistä sitä ei ollut lainkaan.

Nyt kun kolmatta odotan,niin vaikka viikkoja ei ole kuin 15+1, niin vatsaa ei pysty enää oikein salaamaan. Aikas pallo tuossa edessä jo on. =)

Poikaa tässä hiukan salaa toivoisi, olisihan se kiva saada myös koettua tuo toinen sukupuoli vauvasta lähtien. Mutta tietenkin tyttö on aivan yhtä rakas.

Jäämme siis odottelemaan lopputulosta...
 
2kids
Poikaraskaus: kuvotusta vain muutama viikko, muuten voin hyvin. Tukka paksu ja kiiltävä,iho loistava. Maha ns. "poikamaha"

Tyttöraskaus: kuvotusta enemmän ja kesti kauemmin. Nukuin huonosti. Maha myös "poikamaha", mutta alempana. (sanotaan että pojat kannetaan ylempänä, tytöt alempana; tiedä sitten!)
 

Yhteistyössä