Hae Anna.fi-sivustolta

tyttö viiltelee

Viestiketju osiossa 'Kasvatus' , käynnistäjänä iituliii, 18.07.2008.

1. iituliii Vierailija

Myöhäisen ajankohdan vuoksi en jaksa omaa kokemusta ainakaan nyt kertoa, mutta onko teillä muilla kokemuksia lapsenne viiltelystä?

2. Ikävä kyllä on Vierailija

On. Tuossa 14-16 vuotiaana molemmat tyttäreni ovat sitä "harrastaneet". Toinen jopa niin, että tikkejä tarvittiin. Se on vakava oire pahoinvoinnista ja meillätarvittiin jopa nuorisopsykiatrin apuja että noista vuosista selvittiin hengissä.

Tartu asiaan heti. Kouluterveydenhoitajankautta..Ai niin,kesäloma...Kasvatus- ja perheneuvola on yksi taho josta voisit aloittaa jo nyt kesällä. Älä kuitenkaan tee sitä nuoresi selän takana vaan keskustele hänen kanssaan ja ota silti yhteyttä tuohon tahoon, vaikka nuoresi sitä tulee vastutamaan. Rehellisyys , jämäkkyys ja rajat. Ne ovat kaiken A ja O.

3. sdfsdfasdf Vierailija

Tarvitaan luultavasti muutakin kuin nuorisopsykiatria. Mitkä on todelliset syyt viiltelyyn? Vanhemmat haluaisivat varmasti nähdä itsensä viattomina asiaan, syy on lapsessa jolla on päässä jotain vikaa. Voi tietysti joissakin tapauksissa niin ollakin, että hyvistä olosuhteista ja rakkaudesta ja huolenpidosta huolimatta lapsella on henkisiä ongelmia.

Mutta useimmiten lienee totuus se että paljon on asioita pielessä. Esimerkiksi: ympäristö koulussa ja koulun ulkopuolella on täynnä kusipäitä joista ei pääse eroon ainakaan vielä vuosiin, paikkakunta millä asutaan on korvessa oleva junttila missä ei ole mitään kunnon virikkeitä, vanhemmat ovat menneisyyteen jämähtäneitä tolloja joilta lapsi ei saa mitään positiivista mallia elämälleen, tulevaisuus tuntuu epävarmalta ja pelottavalta, ja sitten vielä kaikki tavalliset nuoruuteen kuuluvat epävarmuudet ja kasvukivut päälle...

Luin jostain että viiltelyssä on kyse voimattomuuden tunteesta, lapsi tuntee olevansa voimaton kaikkea negatiivista kohtaan joka häneen kohdistuu. Kun ulkopuolisia asioita ei pysty vastustamaan niin viha kääntyy oman kehon satuttamiseen.

Viiltely pitäisi saada heti loppumaan, siitä jää pysyvät jäljet joita sitten saa peitellä lopun ikäänsä.

4. Iituliii Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Aloitin keskustelun niin että sen ymmärtää "väärin". Jotta saan kuulla teidän kokemuksianne asiasta. Olen nimittäin itse se jolla on arpia viiltelystä. Enkä edes peittele arpia enää, osaan elää ajattelematta niitä enää. Kerron oman tarinani kun näen sen tarpeelliseksi. Jos teillä on lisää kokemuksia, ajattelin että vanhemmat haluaisivat kuulla viiltelijän näkökulmaa.

5. Olen yli 20, alle 30 -v.Noin 8v. sitten viiltelin.toki syyt vaihtelee, mutta voin kertoa miksi itse viiltelin.1. olin vihainen eräälle ihmiselle, en osannut purkaa vihaani häneen joten "siirsin" sen itseeni, ikään kuin rankaisin itseäni.2.yritin saada huomiota kun en osannut kertoa, että jokin vaivaa 3.halusin kokeilla, miltä se tuntuu ( kipeäähän se kävi!)4.olin muutenkin masentunut 5.en pitänyt itsestäni, ulkonäöstäni ja oli huono itsetunto. Mutta tärkeimmät olivat nuo 2 ensimmäistä syytä!nyt harmittaa arvet mutta ei niille mitään voi.Kysy lapseltasi suoraan, mikä vaivaa,sano ettei hänen tarvitse viillellä, saa sanoa sinulle kauheimmatkin ajatuksensa, vaikka kuinka hävettäisi tai mitä vaan.sano hänelle että sinua surettaa kun hän vahingoittaa itseään.kerro ihan ensiksi hänelle kuinka tärkeä hän on sinulle ja painota että hän voi kertoa ongelmistaan sitten kun itse haluaa, kaikessa rauhassa.Jos kertoo, älä vain vähättele hänen ongelmaansa vaikka se sinusta tuntuisi kuinka pieneltä.Kysy, haluaisiko hän puhua psykologille mutta painota,ettei hän ole "mielisairas"vaan siksi että hänelle itselleen tulisi parempi olo.Toivon teille hyvä jatkoa!!

6. ikävä kyllä on Vierailija

Ei se, että tarvitaan nuorisopsykiatrinkin apuja tarkoita sitä että nuori olisi jotenkin mielisairas. Mielä molemmat nuoret kävivät mielellään psykiatrin juttusilla, koska hän osasi avata solmuja erilailla ja auttaa näkemään asioita toiseltakin kantilta. Toisaalta myös se, että vaitiolovelvollisuus oli taattu, edes vanhemmille ei kerrottu mitä siellä puhuttiin ja se oli hyvä juttu. Solmuja aukesi ja nuori voi paremmin. Toki syy viiltelyyn oli olemassa ja on yhä edelleen, sen kanssa vain oppi elämään kun tiedosti ettei asioille mitän voi, eikä vika ollut nuoressa itsessään, vaan ympäristössä.

7. sohvis Vierailija

Näen ympärilläni tyhmiä vanhempia lapsineen.Nämä tyhmät vanhemmat saaneet mallinsa tyhmiltä isukilta ja äiskältä.Tämä kierre jatkuu.Typerät vanhemmat kasvattavat typeriä kakaroita.Kyllä joskus pistää vihaksi kun näkee tällasia ääliöitä.Se vielä,tyhmän näköisille vanhemmille syntyy tyhmännännäköisiä kakaroita,jotain ällöttäviä lihavia töpselinokkia.Sitten nämä pallerot luulevat vanhempiensa myötävaikutuksella olevansa jotain.Lisää sipsejä ja kokista.Voi helvetti näitä typeryksiä.Olen tavannut joitakin nuoria naisia ketkä yrittäneet päättää päivänsä oman käden kautta.Taustalla on huonot vanhemmat.Viksu nuori nainen haluaa tappaa itsensä.Hänellä ei ole huomista.Sain häneltä lupauksen ettei hän tapa itseään.Toivon että hän pitää lupauksensa.Kaunis ,älykäs nuori nainen.Noin 25v.

8. Pahvis Vierailija

No, Sohviksen mukaan viiltelet, koska sinulla on tyhmät vanhemmat.

9. sohvis Vierailija

Eikös lapset heijasta kotoa saatua kasvatusmallia?

10. MITÄ???! Vierailija

En kyllä ikinä haluaisi tietää, millainen sohviksen kaltaisia viestejä nettiin kirjoittava todellinen henkilö on. Niin mustavalkoista ja epäinhimillistä.
    Toivon todella, että kukaan oman elinpiirini ympärillä ei ajattele noin kylmästi.

T. Paljon kokenut mutta paljon lapsilleen hyvää antanut

11. tapan kohta itteni Vierailija

Lupasi sinulle??? Miksi ihmeessä sinä olisit jollekulle syy elää? Pikemminkin päinvastoin...

12. sohvis Vierailija

Minun takia kenenkään tarvi kärvistellä.Sinulle ja teille muillekin lähtöä oman käden kautta pikku vinkki.Jos ette jaksa elää olkaa vaikka meidän muitten kiusana.Älkää tappako itseänne.Olette sen itsellenne velkaa.

13. jösses Vierailija

miksi sitten sohvis olet mennyt lisääntymään? ai niin, olethan ihan omaa luokkaasi... on se hyvä että sinunlaisiasi vielä löytyy tästä maailmasta! kai olet yhdessä lastesi kanssa miettinyt näitä keskusteluja täällä palstoilla ja opettanut heitä yhtä hyäksi kuin itse olet?

ja kai heilläkin jo on omat lapsensa joita voivat opettaa? se on aloitettava tämä kasvatus jo pienestä pitäen ettei pääse lopsumaan normaaliin arkeen!

mutta kai olet hyvin valinnut lastesi puolisot myös? etteivät pääse sitten lapsenlapsiasi pilaamaan? sehän romuttaisi koko homman!!!

14. Sohvaperunasta Vierailija

Tää lansalainen on tosi vinkeä. Ihan selvästi älykkö ja psyykologisesti tarkkasilmäinen. Hän osaa vedellä naruista, joilla saa puhehanamme auki!

Joskus ihan sattumoisin osuu silmiin todennäköisesti sen oikean Sohviksen kirjoitus, eikä silloin ole kyse provoilusta vaan fiksun ihmisen selkeänäköisyydestä!

Anna palaa, Sohvis.

15. sohvis Vierailija

Joo,annan palaa.Omat lapseni kaikki sinkkuja.Ei ole minijöitä eikä vävyjä.He tekevät omat ratkaisunsa.En painosta heitä.Arvostan heitä paljon.Fiksuja kakaroita.Ovat tulleet iskään ja äiskään.

16. Minulla oli tuo kausi 15-16 vuotiaana kun mikään ei kiinnostanut ja minua ahdisti. Koulu meni siinä sivussa. Halusin saada huomiota sillä että raavin käsivarsiani verille kynsillä, veitsellä ja lasinpalasilla. Halusin näyttää vanhemmilleni että kykenen tekemään kaikkea pahaa itselleni jos haluan. Vanhempani kasvattivat minut aika vapaasti ja rahan avulla. Vaihe meni yllättäen ohi koska kiinnostuin monista asioista kodin ja koulun ulkopuolella ja sain uusia hyviä ihmissuhteita.

Muutama pieni arpi näkyy vielä ranteissa tietyssä valossa.

Nyt olen 35-vuotias ja hyvässä asemassa kansainvälisessä yritysmaailmassa. Matkustan paljon, puhun sujuvasti viittä kieltä ja olen menossa avioon kihlattuni kanssa. Eli angstisesta viiltelijätytöstä tuli lopulta ihan menestynyt bisnesnainen, joten kaikki näyttää on mahdollista :D Ei siis missään tapauksessa kannata heittää toivoja siitä että peli menetetty.

17. Aivot narikassa lomalla, eli korjaan: kaikki näyttää OLEVAN mahdollista :D

18. ;´( Vierailija

Yleensähän muksut viiltelevät itseään samasta syystä kuin anoreetikot jättävät syömättä ...
    Siis oman kontrollin näyttöä.
    Kun ei saa sanottua sitä mikä on pielessä..

Siis tähän on avuksi se rakkautta ja rajoja juttu. Ja lapsen/nuoren on hyvä tietää että jompi kumpi vanhempi kuuntelee eikä hylkää /paheksu , jos ei vanhempi niin joku vaikka sitten ammattiauttaja.

ainakin tytöillä tuo viiltelyhän liittyy usein seksuaalisuutteen. Ei haluta tulla naiseksi..joko saat epämiellyttävää huomiota tai et vain halua kasvaa..
    Tai sitten halutaan sitä huomioita muttei saada sitä "olemalla kiltisti"..

Tässä oli sekoituksena omia ja kavereiden kokemuksia....

19. elämäntarinoita Vierailija

Viiltelin itseäni murrosiässä, vaikka vanhempani olivat hyviä vanhempia. Kapinoin, etsin itseäni, rajojani. Löysin rajani itse.

Tyttäreni viilteli itseään murrosiässä, laitoin hänelle rajat, vaikeimman kautta. Viiltely loppui, murrosikäkin loppui aikanaan. Hän itsenäistyi. Pärjää hyvin.

Tiedän myös perheen, jossa tytär alkoholistui ja oli äitin oma kullannuppu vielä 35-vuotiaana. Ei koskaan itsenäistynyt, ei tarvinnut, kotiin voi aina tulla toipumaan, kun oikein maailma murjoo.... Kumpiko sitten oli riippuvaisempi kummasta, en tiedä.

20. --- Vierailija

Minä en tiennyt viiltelystä mitään, luulin olevani ainoa joka satuttaa itseään. Enkä mä tietty viillellytkään, mutta poltin käsivarsiin jälkiä tupakalla ja tökin itseäni haarukalla.

Syy: masennus (jonka tajusin vasta jälkikäteen) ja hukassa oleva itsetunto. Halusin lyödä poikaystävääni (joka siis olin päätellyt olevan syypää kaikkeen kurjuuteeni) mutta en tietenkään voinut, hän olisi 'lopettanut rakastamasta'.

Halusin, että tuntisin jotain muuta kuin sitä hylkäämisen pelossa elämistä, jotain aitoa tuskaa. Sydämen tuskaan kun ei voi laittaa laastaria...

(Sen jälkeen: erosimme, mikä oli hyvä juttu. Ehdottomasti. Olen nykyään perheellinen, hyvässä mielekkäässä työssä ja onnellinen. )

Ole lapsellesi tukena, mutta kasvukipunsa hänen on käytävä läpi itse.

21. sohvis Vierailija

Kun olimme lähellä murrosikää ja jotkut murrosiässä,eipä tollasia itsensäkiduttajia ainakaan meikäläisen piirissä näkynyt.Silloin ei ollut telkkaria opettajana.Oltiin autuaan tietämättömiä tollasista menetelmistä.Nyt tulee ohjeita satamalla kuinka teet sitä sun tätä.Pommeista lähtien ja nämä nerot tietenkin tekevät,muutakaan kun eivät viitsi.

22. -Lillukka Vierailija

Uusi aika tuo uusia ilmiöitä. Elämä on joskus muinoin ollut paljon simppelimpää kuin nyt. Aika menee kuvaannollisesti vauhdilla eteenpäin, eikä pieni ihminen ole valmis siihen vauhtiin. Aika on stressaavaa ja suorituskeskeistä -harva osaa hypätä pois liikkuvasta pyörästä.

Tuo viiltely on todella yleistä, joillakin yläasteilla jopa muoti-ilmiö. Onneksi monella vain murrosiän tuomaa normaalia ahdistusta, epävarmuutta ja kipuilua lapsuuden loppimisesta.

23. ettätuota Vierailija

Myös s-tanan palvomiseen liittyy voimakkaasti tuo itsensä viilteleminen.

24. profocmo Vierailija

Viiltelyllä tarkoitetaan oman ruumiin vahingoittamista sitä viiltelemällä.

Kun ihminen vahingoittuu fyysisesti, ensimmäinen kokemus, jonka tunnemme, on kipu, joka on merkki siitä, että kipua tuottavasta lähteestä pitäisi päästä kauemmaksi. Mutta neoliittisella aikakaudella oli usein tärkeää jatkaa esim. taistelua kivusta huolimatta selviytyäkseen hengissä. Tämän takia fyysinen vaurio stimuloi myös morfiinia muistuttavien aineiden tuottamista elimistössä. Nämä aineet puolestaan stimuloivat aivojen palkkiokeskusta samalla tavoin kuin nikotiini, alkoholi ja huumeet.

Tämä sama asia tapahtuu, kun ihminen viiltelee, tai satuttaa muuten itseään. Aivojen palkkiokeskus aktivoituu ja ihminen voi paremmin hetken aikaa. Tällä tavoin moni pakenee todellisuutta ja vaikeita tunteita hetkelliseen hyvänolon tunteeseen. Myös anoreksia voi samalla tavalla tukahduttaa ikäviä tunteita. Syömättömyys saa aikaan elimistössä amfetamiinia muistuttavien hormonien tuotannon.

Noin seitsemän prosenttia teini-ikäisistä tytöistä viiltelee tai vahingoittaa itseään viiltelemällä tai esimerkiksi itseään polttamalla, mutta itsensä vahingoittamista esiintyy kaikissa ikä- ja ihmisryhmissä, ja se voi olla "pientä" tai hyvin suurta ja tietysti hengenvaarallista. Yleensä se pyritään salaamaan häpeän ja väärien käsitysten takia. Muiden mielenterveysongelmien tavoin viiltelykin ajaa yleensä rehellisimmänkin ihmisen valehtelijaksi rakkaimmilleenkin.

Viilteleminen ei ole itse ongelma vaan seuraus jostain ongelmasta, viiltelijä yleensä yrittää käsitellä vaikeita asioita satuttamalla itseään. Läheskään aina viiltely ei ole merkki halusta tappaa itsensä.

Äskettäinen Brittiläinen Oxfordin Yliopiston Itsemurhatutkimuskeskuksessa tehty tutkimus raportoi, että useampi kuin yksi kymmenestä teini-ikäisestä vahingoittaa tahallisesti itseään!

Tämä yli 6000 oppilaan joukossa (15-16-vuotiaita) tehty tutkimus osoitti, että 10,3%:lla on itseensä kohdistuvaa aggressiivista käyttäytymistä (josta yli 64% viiltelyä).

Itsensä vahingoittaminen on yleisempää tytöillä (jopa 4 kertaa yleisempää kuin pojilla). Asinatuntijat uskovat, että tytöillä esiintyvä itseensä kohdistuva aggressiivinen käyttäytyminen on yhteydessä seksuaalisen hyväksikäytön kokemuksiin, kun taas itseään vaihingoittavat pojat ovat usein joutuneet fyysisen väkivallan kohteeksi.

Yleisen mielipiteen vastaisesti nämä nuoret eivät vain halua huomiota tai pelotella muita. Itsensä vahingoittamisen taustalla olevat syyt ovat yleensä halu saada helpotusta hirveään oloon ja yritys lievittää ahdistusta. Joillakin itseään vahingoittavista nuorista on myös itsemurha-ajatuksia tai he voisivat hyväksyä kuoleman yhtenä itsensä viiltelyn seurauksena. Mutta tämä koskee vain pientä osaa itseään vahingoittavista teini-ikäisistä.

Tutkimus raportoi myös, että teini-ikäiset, joilla on huono itsetunto, ahdistusta tai masennusta ja ne, jotka sulkeutuvat huoneeseensa sen sijaan, että puhuisivat asiat läpi sekä ne, jotka uskoivat omistavansa vain vähän ystäviä, suuremmalla todennäköisyydellä vahingoittavat itseään.

Vanhempien ja muiden ihmisten, jotka huomaavat nuoren vahingoittavan itseään, tulisi tarjota apua ja myötätuntoa mutta ymmärtää myös, että he ovat usein ne viimeiset ihmiset, joille heidän teini-ikäinen lapsensa haluaisi kertoa ongelmistaan.

25. Yks tavis Vierailija

Antakaa vanhemmat niille lapsillenne sen verran töitä ja tekemistä, että eivät ehdi / jaksa itseään viillellä / ikävystyä. Niin meidän suvussa on aina tehty - eikä viiltelijöitä ole näkynyt missään sukupolvessa. Tiedän omat sukulaiseni ja heidän tarinansa 1700 - luvun puolelle saakka.
    Illalla kun on oikein väsynyt - niin nukahtaa helposti - aamulla on taas pirteä kuin peipponen hyvin nukutun yön jälkeen.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri