Hae Anna.fi-sivustolta

Tyttölasten äidit, apua tytön alapää-vaivaan

Viestiketju osiossa 'Lastentaudit' , käynnistäjänä Huolestunut äiti, 19.09.2017.

1. Huolestunut äiti Vierailija

Minun tytöllä on jo kauan ollut hieman pissavaivoihin viittavaa ongelmaa. Vessakäyntien välissä tulee pissatippoja housuun ja virtsa on voimakkaan hajuista, mutta eniten minua häiritsee, että tyttö painelee kädellään alapäätä ihan valtavan paljon. Vaatteiden päältä painaa ikään kuin pidättelisi pissiä. Olen yrittänyt kysyä, että sattuuko tai kutittaako, ei kuulemma kumpaakaan, eikä osaa järkevää selitystä antaa miksi sitä pitää jatkuvasti painaa. Joskus on sanonut, ettei malta mennä pissalle jos pissattaa ja joskus sanoo että housut tuntuvat valuvan haaroista ja hän painaa ne kädellään takaisin. Tämä on häiritsevää kun ihmiset katsovat julkisilla paikoilla, että miksi lapsella on koko ajan käsi haaroissa.

Nyt olen seuraillut tytön alapään ihoa, koska se näyttää usein punottavan virtsateiden ympäriltä. Yksi epäilys on, että hän juo liian vähän ja virtsa on liian väkevää. Mutta samalla olen huomannut, että hänellä ei ole ihan symmetrinen alapää. Onko lapsilla yleensä? Minulla on vain tämä yksi lapsi, enkä ole perillä lapsen anatomiasta kummemmin. Onko lapsilla yleensä symmetriset ne ulommat häpyhuulet(?), jotka erottaa se "viiva"? Meillä se pystyviiva näyttää menevän vinoon ja se alapään toinen puoli on pienempi kuin toinen. Voisiko siis ollakin, että hänellä on joku rakenteellinen vika, joka aiheuttaa tuntemuksia alapäässä?

En kehtaa tutuilta edes kysyä, koska on kyseessä lapsen henkilökohtainen asia, mutta osaisitteko kokeneemmat äidit sanoa, onko lapsilla huolestuttavaa jos ulommat häpyhuulet (puhutaanko lapsilla sellaisista?) ovat epäsymmetriset? Voiko korjaantua itsestään vai korjataanko sellaisia? Onkohan aikuisena haittaa? Ja voisiko tämä selittää näitä alapäävaivoja?

Pissanäytteitä on otettu lukuisia neuvolan kautta, ei ole ikinä tulehdusta. Neuvolassa on epäilty, että juo liian vähän ja ärtsy pissa polttelee ihoa, mutta neuvolassa ei ole koskaan katsottu alapäätä vaan asiasta on aina vain keskusteltu.

Olen aikeissa viedä lääkäriin, mutta ajattelin ensin tarkistaa kokeneemmilta äideiltä että onko se tavallista että alapää ei ole lapsena ihan symmetrinen? Nyt tyttö on siis jo kouluiässä, ja olen vasta viime aikoina havainnut tämän epäsymmetrian.

2. Huolestunut äiti Vierailija

Eikö tosiaan kukaan tiedä, onko lapsilla normaalia tuollainen epäsymmetrisyys?

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri