Tyttövauvan alapään tuoksu

  • Viestiketjun aloittaja Miten toimia?
  • Ensimmäinen viesti
Miten toimia?
Sorry epämiellyttävä otsikko ja aihe, mutta ajattelin kysyä täältä onko kenelläkään tietoa mistä johtuu alle kahden kk:n ikäisen vauvan kirpeä haju alapäässä ja mitä sille voi tehdä? Olen vaipanvaihdon yhteydessä pessyt vain kakan pois häpyhuulien välistä, en muuten. Ja pesun oeln tehnyt niin sanotuilla pesuliinoilla eli en suoraan vedellä. Mietin vain, että olenkohan toiminut täysin väärin...
 
Vesipesu
Myös minä suosittelisin ihan kraanvesipesua. Itse pesen joka kakan jälkeen tytön pyllyn vesihanan alla. Ja pesen myös aamuin illoin pyllyn, koska kakka tulee yleensä keskipäivällä.(kellontarkkaa :)) Olen huomannut, et jos ei pese kunnolla aamuin illoin, ihan vedellä, niin hajuja tulee. Ihan ymmärrettävääkin, koska vaippa on melko pitkiä aikoja päällä ja iholla on bakteereja. Oletko muistanut ilmakylvyt?
 
Miten toimia?
Ollaan ilmakylvytelty ja siis pylly ei haise vaan pimppa. Huomasin asian tänään ja nyt olen ihan kauhuissani, että olenko mä lastani noin huonosti hoitanut.
Riittääkö pelkkä vedellä pimpan huilauttaminen vai pesettekö kunnolla häpyhuulien välistä (raottaen)? Pahoittelen, et teksti voi kuulostaa kovin rivolta, mutta en nyt tätä kauniimminkaan osaa kysyä.
 
tytön äiti
mä en tiedä kuinka pienillä voi virtsaputkentulehdus tulla mutta siihen liittyy kyllä voimakkaasti tuo pimpan haju. oletko huomannut jotain erikoista kun tyttö pissaa? silloin myös tuo pissaaminen kirvelee.
mutta mä myös olen tuon vesipesun kannalla. lähinnä lappuja käytän kun ei muuhun ole mahdollisuutta. runsaasti vaan vettä käyttäen =)
 
miten toimia?
Täytyy nyt pestä normivedellä useammin ja katsoa pari päivää. Jos haju ei lähde soitan neuvolaan. Toivottavasti kyse ei ole virtsaputkentulehduksesta!!!

Mutta siis pesettekö häpyhuulten sisäpuolelta?

 
avanlea
Mä kyllä pesen häppäreiden sisäpuolelta, en siis jätä töhnää huulien väliin. Jostain luin, että sitä vaaleaa töhnää ei saisi poistaa, mutta minusta se on epäsiistiä. Meillä tytön alapätä pestään ihan normaalisti kuten sinäkin teet, mutta kyllä nyt hiostavilla ilmoilla haiskahtaa välillä.
 
Vesipesu jatkaa..
En pese mitenkään erityisesti häpyhuulten väliä, huuhtelen runsaalla vedellä, joka kyllä menee sinne väliinkin. Sitä vaaleaa töhnää ei tosiaan saa pestä tytöiltä pois, suojaa herkkiä alueita, eikä se töhnä itsessään haise. Näin neuvottiin synnärillä. Ja se häviää itsekseen. Meillä ei ainakaan enää ole sitä, tyttö on nyt reilu seitsemän kuukautta. Mutta kannattaa tutkia tuo virtsaputken tulehdus, varsinkin jos haju ei katoa ja muitakin oireita tulee.

Niin ja tarkoitin tuolla pyllyn pesulla ihan pimpan JA pyllyn pesua. Siis jos ei pese kunnolla vedellä pariin kertaan päivässä , niin alkaa tuoksahtamaan. Käytä ihan reilusti lämmintä vettä, mieluummin kuin noita pesulappuja. Minäkin käytän niitä vain, jos ei ole mahdollista vesipesuun. Pissavaipan jälkeen ei tarvitse pestä, jos tekee nuo "peruspesut".
 
huiluttamalla
ÄLÄ KAIVELE HÄPYHUULIEN SISÄLTÄ! se vaalea töhnä nimenomaan suojaa herkkää alapäätä!
Huiluttele kakat sillä vedellä ikäänkuin taputtelisit sieltä pimpistä vedellä, se riittää.

aamuin illoin varmaan kannattaa myös pestä, ja muista kuivaus nivusista.

Hei, ja ET ole huonosti hoitanut vauvaasi ap! =)
 
erilainen
Täältä tulee nyt hieman erilainen vastaus. Eli meillä on kaksi tyttöä, nuorempi nyt 1,5v, vanhempi 3v. Olen molemmilta lapsilta pessyt pimpan ja pepun ainoastaan noilla kosteuspyyhkeillä yli vuoden ikään asti. Tietysti kylvyssä vedellä. Sain omasta mielestäni paljon puhtaampaa aikaiseksi kun pystyi kunnolla näkemään sinne häpyhuulten väliin. Sinne nimittäin kerääntyi aina TODELLA paljon kakkaa. En mitenkään olisi niitä kaikkia kakkoja saanut pois pelkällä hanavedellä.
Ja nyt tästä pimpan tuoksusta. Esikoisella on aina tuoksunut pimppa voimakkaasti, pesi sitä vaikka kuinka paljon. Ja haisee myös heti pesun jälkeen, eli kyseessä on ominaistuoksu. Itselläni on myös erittäin vahva ominaistuoksu alapäässäni, eikä johdu mistään tulehduksista tai huonosta hygieniasta. Näin vain on. Ja kuopuksella ei alapää haise ikinä millekään vaikka haistaisi sentin etäisyydeltä. Siis vaikka ei olisi ihan äskettäin pestykään. Eli älä turhaan etukäteen pelkää tuota virtsaputkentulehdusta. Ei siitä ole automaattisesti kysymys. Seuraa tilannetta.
Ja siis, olen siirtynyt kosteuspyyhkeistä hanavedellä pesuun siinä vaiheessa kun lapsi on oppinut seisomaan vessanpytyn edessä sen aikaa jotta saan vaipan pois ja sit pesulle. Molemmat ovat olleet jonkin verran yli vuoden ikäisiä siinä vaiheessa. Samalla on jäänyt hoitopöydän käyttö pois.
 
Sannis
Alkuperäinen kirjoittaja avanlea:
Mä kyllä pesen häppäreiden sisäpuolelta, en siis jätä töhnää huulien väliin. Jostain luin, että sitä vaaleaa töhnää ei saisi poistaa, mutta minusta se on epäsiistiä. Meillä tytön alapätä pestään ihan normaalisti kuten sinäkin teet, mutta kyllä nyt hiostavilla ilmoilla haiskahtaa välillä.
Sitä vaaleaa "töhnää" tosiaankaan ei saa poistaa. Se on siellä suojaamassa paikkoja. Vaikka se sinusta epäsiistiltä näyttääkin niin jätä se kuitenkin sinne, eihän vauvan jalkoväliä missään esitellä joten esteettisyydestä nyt ei niin kauheasti tarvitse välittää. Ainoastaan terveydestä.
 
avanlea
Selvennykseksi, eli tuo töhnä jota olen siis poistanut on kyllä lähtenyt ihan tavallisella pesulla pois. En todellakaan ole mitään tonkanut. Eli on sellaista irrallista töhnää. Jotte elkee olko huolissanne :)
 
Bubu
Jaa, minän kyllä poistin pariviikkoiselta pikkuhäppäreiden vierestä sen valkean töhkän varovasti märällä pumpulipuikolla koska tottakai siihen jää kakkaa muhimaan kunnon torttujen jäljiltä! Sen jälkeen sitä ei ole kertynytkään, huljutan kakat pois ja tarkistan AINA ettei kakkaa jää häppäreiden väliin. Pikkuneidin pinkkara voi hyvin, huuhtelen vedellä kakan jälkeen ja noin joka kolmannen pissavaipan vaihdon yhteydessä ja useamminkin jos tuoksahtaa. Ilmakylpyjä 2 x 15 min päivässä ja jos punottaa niin Becur repairia vaan. Hyvin toimii.
 
Ei missään tapauksessa
Itse suosittelen puhdasta vettä. Ei turhia kemikaaleja lapsen herkälle iholle. Kakka tosi huuhdellaan pois, mutta muut alapään eritteet ovat suoja ja niitä ei saa vanupuikolla, paperilla, kosteuspyyhkeellä, eikä ylipäätään millaaän mennä hinkaamaan pois! Nämä ovat perusasioit, joita meille ainakin painotettiin synnärilä todella paljon. Joa lapsen alapää pääsee tulehtumaan, niin sillä voi olla todella pitkäkestoiset seuraukset!! Eli näpit pois häppäreitten välistä jos siellä ei ole kakkaa.
 
juuh...
Irrallinen vaalea töhnä ei suojaa, sen voi varaovasti pyyhkiä/huuhdella pois, mutta mitään hankaamista ja tonkimista ei tarvita. Kyllä minä ainakin katson häppäreiden välin aina pesun jälkeen, enhän muutoin näe vaikka olisi kakkaa muhimassa siellä.

Ap:lle minäkin suosittelen 2-3 kertaa vuorokaudessa kunnon vesipesua runsaalla vedellä.
 
ootte tosi hyviä vesipesijöitä..
koska mä en saa kaikkea kakkaa useinkaan pois pelkällä vedellä :( hoitopöydällä tarkistan tilanteen, ja useimmiten vähän joutuu myös kosteuspyyhettä käyttämään, kun johonkin michelintaipeeseen on jäänyt kakkaa :( meidän vauva taitaa onneks olla hyväihoista sorttia, ihan hyvin on kestänyt kosteuspyyhkeiden (lähes) päivittäisen käytön!
 
minä myös:
Mä olen pyyhkinyt myös esikoiselta kakat aina kosteuspyyhkeillä, teen sitä itseasiassa edelleen vaikka tyttö on nyt 2v. Tosin hieman hankalaa jo pitää hoitopöydällä ;) Mutta en ole koskaan ymmärtänyt miten muut saa sen kakan pestyä vedellä pois. Joskus olen yrittänyt lavuaarin päällä pestä, mutta siitä ei tule mitään. Tyttö on potkinut vettä vessan täyteen ja alapäähän jäi aina kakkaa jonka joutuu kuitenkin pyyhkimään kosteuspyyhkeellä, joten en näe mitä järkeä...

Ilomielin otan kyllä vastaan neuvoja että miten pesette 1-2 v. lapsen pepun kakan jäljiltä? Pidättekö lasta lavuaarin päällä ja kädellä otatte vettä vai käsisuihkulla? Vai pidättekö esim pöntön päällä?

Kuopuksella (poika, nyt 7 kk), pesin aluksi vedellä kun oli maitokakkaa, mutta nyt kun syö kiinteitä ja kakka ei ole enää niin vetistä, olen siirtynyt taas puhdistuspyyhkeisiin. Meillä siis aina ollut niitä hajusteettomia puhdistuspyyhkeitä eikä kummankaan iho ole niihin reagoinut.

Tämä meni nyt ihan aiheen vierestä, sori ap. Mutta olisin kiitollinen jos saisin neuvoja, kun olisi kiva kyllä päästä tuosta hoitopöydästä eroon, kunhan kuopus oppii seisomaan...
 
pipp
Meillä on kyllä alusta saakka pesty vedellä lähestulkoon aina vaipanvaihdon yhteydessä; ehkä joka kolmas päivä tulee vaihdettua yksi pissavaippa ilman vesipesua. Nyt tyttö on jo reilu puolitoistavuotias, ja ihan helposti peseminen onnistuu lavuaarin päällä. Lasta pitää toisella kädellä ja toisella sitten pesee.
 
vinksx
Käsienpesualtaalla kun pesee, niin varsinkin isommalla vauvalla kun se on esim. vasemmalla käsivarrella, niin vauvan oikeasta jalasta voi ottaa kiinni vasemmalla kädellä. Sillä tavalla pesemiselle tulee riittävästi tilaa.

Kannattaa myös muistaa kaikenikäisillä tytöillä, että pestään pimpsasta peppuun päin. Jos pesee päinvastoin, on riskinä, että kakkaa joutuu turhaan pimpsaan.

Itse olen tytön alapäätä pestessä raottanut isojen kakkojen jäljiltä ulompia häpyhuulia ja kostutetulla pumpulipuikolla tai kostutetun sideharsoliinan kulmalla. Sisempien häpyhuulien kohdalta olen pyyhkäissyt vain siinä tapauksessa, että pelkkä vesi ei ole pientä kakkanokaretta irrottanut.
 
´+´+´
Meillä vauvaa "istuu" lavuaarin reunalla, ja pidän kiinni vasemmalla kädellä. Oikealla pesen. Hyvin pysyy 8 kk ikäinen siinä pesun ajan. Mä oon aina pessyt kakat vedellä. Kosteuspyyhettä käytän jos johonkin väliin vähän jää kakkaa. Pimpasta en kosteuspyyhkeellä pyyhi, vaan jos sinne jotain jää, otan vanulapun ja kostutan sen vedellä, ja varovasti pyyhin sillä. Iho-ongelmia ei koskaan ole ollut. Harvemmin edes pientä punoitusta. Mä en ymmärrä miten ihmiset viitsii isotkin kakat pyyhkiä kosteuspyyhkeillä pois! Lähteehän ne nyt vedellä paremmin... Musta tuntuis ettei peppu tule puhtaaksi pelkästään pyyhkimällä, vaan siihen iholle jäisi jotain.
 
mami5
Tyttövauvan pimpsukassa olevaa valkoista ainetta ei saa pestä tai rapsutella pois, sen tarkoituksena on suojata pimpsa-alueen herkkää ihoa ärsyyntymiseltä ja tulehduksilta.
Itse olen pessyt tyttöjeni pepun ja pimpsan vastasyntyneenä ihan vaan vedellä (hellästi pyyhkinyt vesihanan alla myös etusormella häpyhuulten välistä sen kummemmin ronkkimatta (jos hoitopöydällä huomaan kakkaa vielä jääneen pimpsaan, olen pyyhkinyt sen varovasti kostutettuun sideharsoon tai pumpulpuikkoon.
Vanhempana olen ns. istuttanut heitä lavuaarin reunalla ja käyttänyt kakkapepun pesemiseen norm. pumppusaippuaa, muuten pessyt samnlailla kuin pienempänäkin.
Tulehduksia, punoitusta tai muita ongelmia ei tyttöjeni pimsukoissa ole koskaan ollut:)
 
esikkokukka
Mulle neuvottiin neuvolassa,että jos kakat ei muuten lähde pimpasta pois,niin vanulappun voi laittaa apteekin kosteusvoidetta esim. rasvainen Aquilan(muistinkohan nimen oikein,sellanen keltainen tuubi) ja sillä pyyhkästä kevyesti häpyhuulten välistä töhnät pois. Ja isommalta tytöltä 1v7kk olen näin pyyhkinyt KAIKKI töhnät pois n. kerran päivässä tai parissa ja mitään tulehduksia ei ole ollut. Vesipesu muuten.
 
Tiedoksi
Tiedoksi että pienellä tyttövauvalla KUULUU olla sitä valkoista "töhnää" pimpassa. Vaikka se lähtisi helpollakin pois niin antakaa olla sen siellä. Vauvan häpyhuulten ei kuulu olla pinkit kuten aikuisella.
 
jaa-a-jaa
ma en juuri koskaan pessyt tyttareni pyllya vedella vaipanvaihdon yhteydessa. kosteuspyyhkeet osoittautuivat todella kateviksi ( etenkin taalla missa asun jossa kuuma-ja kylmavesihanat on erikseen... ). parilla, kolmella pyyhkeella sai puhtaaksi karmeimmankin kakan jaljet. tytolla pysyi alapaan iho todella hyvassa kunnossa eika tarvinnut kayttaa mitaan vaipparasvoja. liian tiheat vesipesuthan voivat kuivattaa ihoa, ja etenkaan saippuaa en kylla kayttaisi lapsen pyllyn pesuun. en itsekaan koskaan pese alapaatani saippualla, se kuivattaa limakalvoja ja altistaa tulehduksille.
 

Yhteistyössä